Gedrag van mijn beste vriendin, wat moet ik ermee..

20-07-2013 12:24 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
shine86 wijzigde dit bericht op 17-02-2014 19:00
Reden: Herkenbaarheid
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als dat jouw beste vriendin is, wil ik jouw "minder beste" vriendinnen niet eens kennen.



Na lange, diepe gesprekken zijn er duidelijke afspraken gemaakt en toen ze in september met haar opleiding startte is er ook veel veranderd. Er werd gewoon op tijd naar bed gegaan, naar school gegaan, stage gelopen en gewerkt. Na mate het schooljaar vorderde werd haar motivatie minden en kreeg ik het gevoel dat ze minder haar best deed. Toch heeft ze het schooljaar gehaald, good for her. Nu hebben we vakantie van de studie, het verschil is dat ik me de pleuris werk en zij niet. 'Ik heb vakantie' is dan ook iets wat regelmatig voorbij komt.



Je klinkt hier als de moeder van een puberdochter:

op tijd naar bed, naar school gaan en "ik heb toch vakantie"

Maar je bent haar moeder niet, je bent een vriendin (al snap ik niet waarom, maar dat is mijn probleem niet) en niet verantwoordelijk voor de problemen die ze in jouw schoenen schuift.

Het is zelfs goed lijkt mij dat je haar het nest uitgooit zodat ze zelfstandig moet vliegen.

Hee ze is 30, dan ga je toch niet met haar moeder overleggen wat je met haar aan moet. Je bent zelf mans genoeg om dat op te lossen, maar je moet wel willen, en zien dat het voor haar en jou het beste is.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt ook zo'n fijne vriendin beschreven... misschien herken je er wat in?
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor jullie reacties, eigenlijk weet ik donders goed hoe de vork in de steel zit en wat het beste voor mezelf is. Ik vind het alleen erg lastig om de stap nu echt definitief te zetten, omdat we elkaar zo lang kennen, veel hebben meegemaakt en ik van haar hou. Andere vrienden van me zeggen al jaren dat ze niet snappen hoe ik met haar kan leven. En ja, als je zo'n lange vriendschap deelt, neem je sommige mindere eigenschappen van iemand voor 'lief'. Nu is het waarschijnlijk tijd om er afstand van te nemen, omdat het mijn leven op een negatieve manier beïnvloed. Maar die afstand nemen, vind ik erg moeilijk. Jullie reacties geven me in ieder geval weer genoeg stof tot nadenken..
Alle reacties Link kopieren
@shine, ik heb ook een vriendschap gehad van 20 jaar en ik hield veel van haar maar zij gebruikte me en wist me in te palmen zodat ik toch weer de schuld op me nam of haar vergaf.



Uiteindelijk met haar gebroken en dat heeft me wel pijn gedaan maar wat voel ik me nu bevrijd!!



Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je dilemma. Maar als ik dit zo lees, graag ik me af of je haar wel kan helpen. Ze heeft overduidelijk een probleem, waarschijnlijk alcoholisme. Ik heb dit zelf van dichtbij meegemaakt, mensen met een verslaving worden hele vervelende egoistische mensen. De vraag is: kan jij haar helpen?

Slim idee om contact met haar moeder op te nemen. Dan laat je haar niet helemaal aan haar lot over. Ze is immers een vriendin van je, en je geeft om haar. Maar je bent er zelf ook nog, denk ook aan jezelf! Vreemd dat ze financiele problemen heeft. Een WA jong uitkering is namelijk best veel. Ergens doet je vriendin dus iets niet goed. Lastige situatie, bedenk eens wat jij wil. Ik denk namelijk dat je dat al lang weet. Sterkte. X
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat toen zij haar deel van de huur en de boodschappen niet betaalde jij meteen krap zat. Dat vind ik een beetje zorgelijk. Je moet er per direct vanuit gaan dat je van haar geen financiële bijdrage meet zal ontvangen aangezien ze al bij je in de schuld staat zonder enige intentie om je terug te betalen. Nu je waarschijnlijk aan haar gaat vragen te vertrekken zal ze de komende maand ook niets meer betalen.



Kun je in je eentje de huur betalen? Anders is het verstandig om een ander huis te zoeken. Heb je meteen een harde deadline waarop je vriendin vertrokken moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je bent een pleaser. Je wilt iemand niet kwetsen. Je maakt haar probleem tot jouw probleem. Het spookt al een tijdje door je hoofd. Je weet dat er een einde aan moet komen, en toch stel je het uit. Je moet er zelf klaar voor zijn. Jezelf een schop onder je kont geven om voor jezelf op te komen.



Het is makkelijk gezegd door al die anderen maar jij moet het doen. Je kunt er nog een tijdje over na denken maar uiteindelijk ga je het toch doen. Dus doe het zo snel mogelijk. Het is jouw huis. jouw leven, jouw leefgenot. Wordt wat meer egoistischer.

Zij kan nergens heen. Dat is haar probleem. Dat moet zij oplossen. Ze manipuleert jou door dat gegeven. Maar ga lekker aan jezelf denken. Heerlijk thuiskomen en jezelf kunnen zijn.

Daarna op zoek naar een betrouwbare huurder die dat respecteert en zich daar ook naar gedraagt.



(Zegt iemand die er twee jaar over gedaan heeft om haar relatie te verbreken)
je kan haar er niet maar zo uitzetten. maar met een behoorlijke opzegtermijn moet dit wel te doen zijn. Geeft haar drie maanden de tijd om wat anders te zoeken
Alle reacties Link kopieren
Schop die uitkeringtrekkende profiteur z.s.m. het huis uit. Het is sowieso al raar dat je op je 30ste nog een roomie hebt. De meeste mensen wonen dan al samen met een partner. Waar is jouw partner?
Ze staat niet ingeschreven, dat is op zich handig.



Maar ze maakte wel geld over van haar rekening naar jou voor huur, dat maakt het problematisch. Schreef ze er "huur" bij?



Als je haar een maand de tijd geeft, is dat te doen denk je of gaan er meer spullen missen of gaat ze er een zooi van maken en krijgen jullie heel erge ruzie?



Als het al een keer voorkomt dat ze de huur niet kan betalen dan verwacht je dat iemand die verantwoordelijk is alles doet om het probleem op te lossen. Maar zo te horen zit ze zo diep in de problemen dat die oplossing er niet aan zit te komen. Als er beslag gelegd is op een rekening door een deurwaarder is dat niet zomaar even opgelost.



Wellicht ook de reden dat ze zo kwaad wordt maar niet jouw probleem en dat maakt ze er nu wel van. Zorg dat je daarin niet wordt meegesleurd. Ze heeft hulp wellicht nodig maar niet van jou en nu ga je hulpverlener worden als je alles voor haar moet gaan betalen.



"Bedankt he? Ik help je met je financiële rotzooi, doe 3 weken lang je boodschappen, je woont in mijn huis waar ik moet opletten wat ik zeg anders hebben we ruzie, ik werk me 3 slagen in de ronte terwijl jij niks anders uitvoert dan flessen wijn de kapitein maakt of in je nest ligt..." (rondte)



Bovenstaande is een goede zin om mee te delen. Duidelijk en de waarheid en hiermee geef je gelijk goed je grens aan. Ja, je kan nu de vriendschap verliezen maar zoals ik het lees is dat al aan het gebeuren.



Ze heeft vakantie dat klopt, wellicht was ze daar heel erg aan toe en valt het haar allemaal zwaar maar als ze niet genoeg geld heeft, kan ze het zich niet permitteren. Kan ze dat niet aan dan heeft ze, opnieuw, hulp nodig.



Als ze niet bij jou is ingeschreven kan je misschien het slot vervangen en haar spullen ergens brengen. Je kunt kijken hoe haar moeder hierover nog tips of hulp kan bieden, misschien wil ze helpen maar zo te horen mag ze daar ook niet voor niets niet meer wonen. Ze zal bij een instantie aan moeten gaan kloppen.



Je hebt eerder aangegeven dat er een probleem was, jullie hebben er over gepraat, het is niet dat het probleem uit de lucht komt vallen. Er is een eerdere waarschuwing geweest. Als je nu weer dit laat gebeuren is het einde zoek.



Sterkte. Niet makkelijk ook.



Kan jij het verder redden zonder haar geld? Je hebt dan ook geen extra kosten meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 juli 2013 @ 18:14:

je kan haar er niet maar zo uitzetten. maar met een behoorlijke opzegtermijn moet dit wel te doen zijn. Geeft haar drie maanden de tijd om wat anders te zoeken



Eens met Meds.

En als een toch (ooit) dierbare vriendin zijnde, waar je een heel verleden mee deelt, mag ze wel een goed en beslist gesprek krijgen, waar jij duidelijk je grenzen kenbaar maakt en wat je van haar verwacht & haar wat tijd geven om minstens een kamer elders te vinden, per direct of na 1 maand is geen redelijke termijn als je 1x de huur niet betaald hebt tot nog toe.



Verder herken ik het gedrag van vriendin, ik had ook zo iemand in huis, en ook het misplaatste arrogante gedrag, het op je tenen lopen-gevoel in eigen huis, en verongelijktheid bij tot de verantwoording roepen.. Precies zo iemand, die hun eigen zaken niet regelen en anderen daarvan mede de dupe worden (en daar geen problemen mee lijken te hebben, dat het jou ook belast. Daarmee lijken het profiteurs, juist door arrogante reactie en ontkennen van verantwoordelijkheid, ipv als een speer te proberen iets aan de situatie te doen).



Die (familielid) gaf ik 6 extra maanden de tijd om eea in orde te brengen in eigen leven + andere woonruimte, maar deed er nog steeds niks aan, bleef zitten waar ie zat, leek het totaal niet serieus te nemen. En heb ik idd buiten gezet zonder dat die persoon andere woonruimte had, noch werk, noch uitkering..



Die was alsnog totaal verrast ?!, had erop gerekend dat ik dat nooit over mijn hart zou kunnen verkrijgen, dat ik te lief was voor zoiets. Meerdere keren gewaarschuwd dat die deadline eraan kwam, maar het ging er op eoa manier niet in.



Je zal heel beslist moeten zijn nu tegen haar. Want dat jij haar eten ook nog betaalde afgelopen weken is al grensverleggend, aardig omdat je een dierbare vriendin niet na 1 misser meteen laat vallen, maar zo merkt ze ook niet de consequenties van haar misser. En daarmee verleg je de grens al. Had je bijv duidelijk gemaakt dat je niet voor 2 kan gaan zorgen en dat geld aan haar geleend, dan ligt dat al anders dan dat "vanzelfsprekend" voor haar betaald hebt. Nu is dat stuk (boodschappen betalen) je eigen keuze geweest, snap je? Noem je het "lenen", dan houd je haar nog steeds verantwoordelijk voor haar eigen aandeel (ipv dat het "helpen" wordt).



Affijn, eerst een goed gesprek dat je dit echt niet okay vindt wat hier gebeurt en een deadline stellen. Je moet minstens duidelijk maken wat jij wel en niet pikt, en wat daar de evt consequenties van zijn. En hoe ze dat denkt ze aan gaat pakken (bijbaantje? folders bezorgen of whatever).. Blijft ze verongelijkt en verontwaardigd (arrogant, "je denkt toch niet dat ik.."), dan je conclusies eruit trekken en 2 of 3 maanden geven. Omdat jij een andere verantwoordelijke huurder moet zoeken, waar je financieel op kan rekenen dat diegene ook betaalt en afspraken nakomt.



Reken erop dat jouw vriendin enorme wrok zal koesteren, als ik haar zo inschat..

Ook zonder dit financiele is het al vervelend als iemand zich gedraagt alsof het haar huis is, en alle vrijheid om het naar haar zin te doen, alsof het een recht is daar te wonen en jou te benadelen doordat zij geen noodzaak ziet om rekening met jou te houden. In feite wil jij haar moeder niet zijn, maar lokt zij dit moederlijke van jou uit met haar gedrag en dat geeft die scheve verhouding (dat zij zo makkelijk op je leunt en dat ook nog heel normaal vindt, geen excuus maakt en als een speer zorgt dat eea in orde komt)..



Het zou anders liggen als zij liet zien dat ze het oprecht vervelend vindt dat jij belast wordt doordat zij haar zaken niet in orde heeft, spijt toont en er alles aan doet om haar situatie te verbeteren.



En ik weet ook hoe je hier zelf door ongewild beinvloed wordt, zeker als jij zelf wel werkt en iemand het zich zo schaamteloos makkelijk lijkt te laten welgevallen en dan nog arrogant is als je er iets van zegt. En ook dat als ze na gesprek volhardt in arrogantie en verongelijktheid, 3 maanden van jou teveel gevraagd zijn (zeker als je de boel op scherp gezet hebt, dat zal de sfeer er niet gezelliger op maken).



Maar meid, deze stap moet je echt zetten.. Iemand die ik ken heeft ook haar (voorheen beste) vriendin van jaren verzocht andere woonruimte te zoeken (en daar waren geen financiele problemen, maar allebei andere ideeen over samen een huis delen, zelfde arrogantie, op je tenen lopen). En die is weliswaar idd vertrokken, iets anders gevonden, maar kan nog niet geloven dat ze eruit moest, en de vriendschap (na een jaar) nog niet hersteld en dat gaat ook niet meer gebeuren, denk ik. Omdat niet het eruit zetten die vriendschap aantastte, maar al veel eerder aan de gang was, juist door het wel samenwonen.



Het lullige is gewoon dat je niet met elke dierbare vriendin of familielid ook goed kan samenwonen. Als je levensinstelling zo verschillend is, en het eenzijdig "inleveren"/ aanpassen in eigen huis wordt, en diegene dat totaal niet ziet, ipv zelf aan te passen, is dat zo niet op zijn plek/ terecht, dan ben jij alleen maar eenzijdig de vriendschap aan het goed proberen goed te houden en neemt die ander het voor lief/vanzelfsprekend.



Bedenk dat als je dit doorzet, je voor jezelf ruimte maakt. Heb je die huurinkomsten nodig? Want het is echt zo, dat als je kiest voor wat voor jou nu belangrijk is, even niet rekening houdend met haar, wat voor jou het beste is, dan maak je de weg vrij voor een goede wending van jouw eigen leven, een evt veel relaxtere omgang met een andere huisgenote. Ruimte maken voor (weer/meer) jezelf (kunnen) zijn (in eigen huis) levert altijd goeds op!!



Houd ook voor ogen dat emoties besmettelijk zijn! Confrontatie met iemands problemen en levenshouding beinvloedt altijd, als je er bovenop zit. Daarom kan je makkelijker verschillen accepteren als je de nodige afstand kan houden van iemands leven en diens problemen. Dat kan niet als je in 1 huis woont en bovendien voor jou ook consequenties heeft, zoals niet kunnen betalen van huur en boodschappen. Stel je eens voor als die last & ergernis uit je leven zou zijn! Ik denk dat het (ook als ze wel inziet dat ze als een speer iets moet veranderen) toch een goed idee is om alsnog een termijn voor jezelf te bedenken dat je jezelf vrij maakt van een situatie die niet lekker voelt voor jouw richting die je op wil met je leven..



Succes iig!
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Dit is een typisch gevalletje van "parels voor de zwijnen werpen". Jij stelt met je beste bedoelingen je huis voor haar open, je probeert haar leven op de rails te krijgen en zij stuurt koud een berichtje van je bent mijn beste vriendin niet meer.



Stank voor dank! Zij is rond de 30 en dan gaat ze nog zo onverantwoordelijk met haar geld om of kan ze geen verantwoording nemen, met het gevolg dat jij in de problemen komt. (wat overigens wel een teken is dat je in je eentje te duur woont als je hem al zit te knijpen als zij 1 maand geen huur betaald).



Dit soort mensen leren pas van hun fouten als ze geen hand meer boven het hoofd gehouden wordt. Laat haar het lekker zelf uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Aan de ene kant ben ik het er wel mee eens dat je haar er niet van het ene op het andere moment uit kan zetten, aan de andere kant vind ik dat ook weer een beetje krom, ik bedoel, zij weet ook dat ze nergens anders terecht kan omdat ze het zelfs bij haar moeder heeft verbruid, dan is het toch aan haar om heel zuinig om te gaan met de enige persoon die nog wel bereid is om haar op te vangen?



Daar komt nog bij dat TO al heel vaak heeft geprobeerd het gesprek aan te gaan en dat die vriendin alleen maar boos werd, hoe vaak moet je het dan nog proberen? Ligt het dan aan haar dat er nog nooit een serieus gesprek uit is voortgekomen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Nee, het ligt niet aan TO dat er geen serieus gesprek uit is gekomen, maar TO moet wel ff heel beslist nu vriendin apart nemen en duidelijk maken hoe de situatie is en waar het op staat. Echt "dwingen" er ff voor te gaan zitten, omdat je iets te bespreken hebt.



Zonder verwijten of oordelen, maar beslist zijn in wat ze van vriendin verwacht als huurder en medebewoner. Nieuwe afspraken maken, omdat vriendin zich niet aan de afspraken houdt en dat dat dus niet geaccepteerd wordt. En hoe nu verder. En wat de consequenties zijn als het niet gebeurt. NIet een enkele opmerking, die vriendin naast zich neerlegt, maar een gesprek dus, wat TO wel en niet pikt en tot hoever.
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat ze dan wel naar haar beste vriendin kan, jij bent dat toch nniet zegt ze, dan is er vast iemand die dat wel is... kan ze daar toch heen?
Alle reacties Link kopieren
Sowieso vind ik trouwens dat die 'opzegtermijn' alleen moet gelden voor onderdak - dus haar niet zonder pardon nu direct op straat zetten - maar ik zou zeker geen boodschappen meer voor haar doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven