Mag ik mijn mening geven over mijn broer zijn toekomstplan?

05-08-2013 18:01 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
De situatie is als volgt:



Mijn broer, 2 kinderen, 6 maanden gescheiden.

Nieuwe vriendin, (sinds 3,5 maand), 2 kinderen, ook gescheiden.



Ze zijn hartstikke gelukkig met elkaar en daar ben ik blij om.

Mijn broer wil nu in de herfstvakantie verhuizen en bij haar intrekken.

Mijn ex schoonzus heeft een goede baan, werkt fulltime en zij heeft de kinderen 2 dagen per week, mijn broer werkt parttime en zorgt 5 dagen per week voor de kinderen.

Mijn broer wil nu dus verhuizen en de kinderen meenemen.

Hij heeft alvast voor mijn schoonzus bedacht, dat zij dan de kinderen minder dagen krijgt, zij zou een regeling van 2 dagen in de 2 weken krijgen. Een halvering van haar dagen met de kinderen.

Ook moeten de kinderen van school veranderen en wonen zij niet meer bij familie en vrienden. (Dit willen zij absoluut niet.)



Sinds mijn broer dit aan mij heeft verteld, ben ik hier verdrietig om. Het voelt gewoon niet goed dat hij het contact met de moeder wil verminderen en de kinderen van school af wil halen, om samen te gaan wonen met iemand die hij net heeft ontmoet.



Dit alles heb ik ook (heel voorzichtig, hij is erg fel) met hem besproken, maar hij vindt dat zijn ex geen recht van spreken heeft, want zij heeft niets te zeggen over zijn leven ('Zij mag mijn geluk niet in de weg staan......')

Mijn schoonzus weet hier nog niets van, hij bereidt alles heel goed voor, om haar er dan mee te overvallen. Bovendien is hij verbaal ook veel sterker dan dat zij is en weet hij haar altijd vast te praten.



Het voelt niet goed om te zwijgen, het lijkt mij gewoon een slecht plan. Maar mag ik mij hier wel mee bemoeien?

Ik vind mijn broer nu zo egoïstisch, de kinderen moeten mee, ook al willen zij dit niet en hun moeder moet maar gewoon slikken of stikken. Wat te doen?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik mijn kind inschreef op school moest ik kunnen aantonen dat de vader het hier mee eens was door middel van zijn handtekening. Toen ik vertelde dat ik alleen gezag heb moest ik dat met de juiste papieren kunnen aantonen anders was de inschrijving voor de onderwijsinspectie niet geldig.
quote:SuzanneSuus schreef op 05 augustus 2013 @ 23:58:

Hoe gaat dat eigenlijk?



Als beide ouders gezamenlijk het gezag hebben en ouder 1 wil verhuizen ( buiten welke straal van ouder 2 moet je eigen overleggen?), dan moet hij/zij dat dus vragen aan ouder2 ? Altijd?

En als ouder 2 nee zegt, wie gaat dan naar de rechter?

Ouder1 want wil toch verhuizen? ( en kan theoretisch de rechter die toestemming geven?)

Of ouder 2 omdat ouder 1wil verhuizen?



Je kunt naar de rechter om een verhuisverbod voor de andere ouder te vragen en je kunt naar de rechter om vervangende toestemming voor verhuizing te vragen.



Het is wel een wespenest; wanneer je ex aankondigt te verhuizen en jij spant niet meteen een kort geding aan, kan de rechtbank jou verwijten dat je niet meteen een verhuisverbod gevraagd hebt, wanneer je voor het hekje staat terwijl je ex haar boeltje al verhuisd heeft. En ook al kan het kind niet op een nieuwe school worden ingeschreven zonder de handtekening van beide ouders (wanneer ze allebei gezag hebben), zal een rechtbank een (nieuwe) bestaande situatie niet snel terugdraaien en in die situatie wellicht vervangende toestemming geven voor de verhuizing en inschrijving op de school.



Volgens mij spelen dit soort zaken alleen maar voor de rechtbank wanneer de ouder die wil verhuizen asociaal is, door met het kind dusdanig ver weg te willen gaan wonen (om bij een nieuwe liefde te gaan wonen bijvoorbeeld), waardoor een fatsoenlijke omgang met de andere ouder gefrustreerd wordt. 'ik heb ook recht om verder te gaan met mijn leven' is een veelgehoorde legitimatie voor dit gedrag.



Er is een kans dat een rechtbank dat legitimeert. Daarmee is die ouder niet opeens niet-asociaal trouwens.
Ik had mijn kind met gemak op een school kunnen inschrijven zonder toestemming van mijn man. Ze hebben niet gecontroleerd of de handtekening op het papier daadwerkelijk van de vader van mijn kind was; hij had inderdaad best van de buurman kunnen zijn. Of de buurvrouw. Of mijn yoga-lerares. En als ik had opgegeven dat mijn kind geen vader had, was er ook geen haan geweest die ernaar gekraaid had. Het enige legitimatiebewijs dat ze hebben gezien was die van mijn dochter. Hell, ze weten niet eens of ìk wel de moeder ben.



Kortom: stel je ex op de hoogte. Als ze eenmaal verhuisd zijn en op een andere school zitten is het echt te laat om de boel nog terug te draaien. En hoezeer ook 'geen rechter toestemming zal verlenen', als het eenmaal een voldongen feit is, heeft je schoonzus gewoon pech.
quote:Pantax schreef op 06 augustus 2013 @ 09:54:

Kortom: stel je ex op de hoogte. Als ze eenmaal verhuisd zijn en op een andere school zitten is het echt te laat om de boel nog terug te draaien. En hoezeer ook 'geen rechter toestemming zal verlenen', als het eenmaal een voldongen feit is, heeft je schoonzus gewoon pech.Dit dus, TO. Bel je ex-schoonzus om je ervan te vergewissen dat zij op de hoogte is van de plannen van je broer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet alleen je oude maar ook je nieuwe schoonzus even waarschuwen, die heeft tenslotte ook al genoeg op d'r dakje gehad om daarbij zo'n eikel in huis te nemen.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 06 augustus 2013 @ 00:29:

[...]



Je kunt naar de rechter om een verhuisverbod voor de andere ouder te vragen en je kunt naar de rechter om vervangende toestemming voor verhuizing te vragen.





Maw, voor beide verzoeken kun je naar de rechter dus, om te mogen verhuizen en om een verhuizing tegen te houden?



Wat een gedoe, hemel. Ik denk dat veel mensen de gang naar de rechter niet nemen. Nu zou dat ook niet nodig moeten zijn maar indien wel dan zou dat wel kind en 'de andere ouder'-leed schelen.



Dank Amand, duidelijk verhaal



( edit: raar gequote)
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:apestaartje30 schreef op 06 augustus 2013 @ 00:06:

Toen ik mijn kind inschreef op school moest ik kunnen aantonen dat de vader het hier mee eens was door middel van zijn handtekening. Toen ik vertelde dat ik alleen gezag heb moest ik dat met de juiste papieren kunnen aantonen anders was de inschrijving voor de onderwijsinspectie niet geldig.Wow. Of ze hebben alles aangescherpt de laatste jaren of ik heb altijd 'mazzel' gehad. Mij is nooit iets gevraagd. Tuurlijk zijn er wel formulieren geweest waar je ook de info van de vader in moest vullen maar dan zette ik er n.v.t. neer. Nooit vragen over gehad of dat ik iets moest 'bewijzen'.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
Alle reacties Link kopieren
quote:Amand schreef op 06 augustus 2013 @ 12:17:

[...]



Dit dus, TO. Bel je ex-schoonzus om je ervan te vergewissen dat zij op de hoogte is van de plannen van je broer.

Eens. Als het echt zo is dat als er eenmaal verhuisd is de situatie vermoedelijk gehandhaafd zal worden, zou ik zeker je schoonzus inlichten, TO. Dan heb je weinig andere keuze, vind ik.

Want dan is het gewoon duidelijk dat hij niks zegt omdat hij wéét dat dit zo gaat en ze dan niks meer kan doen. Daar moet je echt niet aan meewerken, ook al is hij je broer.

Als ze het ook nog kan terugdraaien na de verhuizing, zou ik niet bellen.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven