Actueel
alle pijlers
Het horeca rookverbod topic.
vrijdag 28 maart 2008 om 18:26
bron: www.nu.nl
Ja, ja, ik heb op mijn werk zo nu en dan tijd het nieuws te volgen Ik vond dit wel een mooi bericht na zoveel gekrakeel over de leeglopende horeca zodra het rookverbod doorgevoerd wordt.
zondag 1 juni 2008 om 19:36
Nou da's jammer voor de horeca dan. Wij, de meerderheid van niet-rokers die al jaren geterroriseerd worden door de rook van de rokers die zonder wroeging de gezondheid van een ander op het spel zetten, zijn er wel klaar voor.
Geen brandgaten meer in de kleding, geen stinkende haar en kleding als je thuiskomt en een kroeg die fris ruikt, mij zien ze wel terug.
Elke roker die het niet zint mag van mij thuis blijven om zich te pletter te roken.
Take it or leave it, de horeca wordt rookvrij, eindelijk gerechtigheid.
Geen brandgaten meer in de kleding, geen stinkende haar en kleding als je thuiskomt en een kroeg die fris ruikt, mij zien ze wel terug.
Elke roker die het niet zint mag van mij thuis blijven om zich te pletter te roken.
Take it or leave it, de horeca wordt rookvrij, eindelijk gerechtigheid.
zondag 1 juni 2008 om 19:45
Kan een roker mij trouwens eens uitleggen waarom hij/zij het recht meent te hebben mijn gezondheid te schaden?
Als ik verslaafd zou zijn aan het rondstrooien van bijvoorbeeld asbeststof (ik noem maar wat), mag ik dat toch ook niet in een openbare gelegenheid doen?
Komt eigenlijk op het zelfde neer: ik bezorg mezelf waarschijnlijk een ziekte, maar de mensen die erbij staan ook. Dus als ik dat dan wil doen, moet ik dat ergens doen waar niemand anders er schade van oploopt.
Waarom zou roken dan wel moeten mogen?
Als ik verslaafd zou zijn aan het rondstrooien van bijvoorbeeld asbeststof (ik noem maar wat), mag ik dat toch ook niet in een openbare gelegenheid doen?
Komt eigenlijk op het zelfde neer: ik bezorg mezelf waarschijnlijk een ziekte, maar de mensen die erbij staan ook. Dus als ik dat dan wil doen, moet ik dat ergens doen waar niemand anders er schade van oploopt.
Waarom zou roken dan wel moeten mogen?
zondag 1 juni 2008 om 19:52
Al die horeca ondernemers kunnen hoog en laag springen, maar ze wisten al heel lang dat er een rookverbod aan zou komen. Rokers weten ook al een hele tijd dat de horeca binnenkort rookvrij moet zijn.
Dat de horeca nu 'niet klaar' is, klinkt me nogal lachwekkend in de oren. Ik las hierboven wel alle 'bezwaren' die worden aangevoerd, maar lees geen enkel bezwaar dat steekhoudend is.
Asbakken eruit en huppekee, niet meer zeuren.
Dat de horeca nu 'niet klaar' is, klinkt me nogal lachwekkend in de oren. Ik las hierboven wel alle 'bezwaren' die worden aangevoerd, maar lees geen enkel bezwaar dat steekhoudend is.
Asbakken eruit en huppekee, niet meer zeuren.
zondag 1 juni 2008 om 19:59
Ik kan niet wachten totdat de horeca eindelijk rookvrij is en begrijp inderdaad ook niet waarom er al die jaren meer rekening gehouden wordt met de roker dan met de niet-roker. Zeker gezien het feit dat het niet alleen de gezondheid van de roker, maar ook die van de niet-roker aantast.
Ja het zal aanpassing van de cafe's/ restaurant en de rokers vergen, maar niet rokers passen zich ook al jaren aan door in de rook uit eten te gaan en drankjes te drinken. Het was altijd kiezen of delen; of in de rook iets 'gezelligs' doen, of rookvrij thuisblijven. Nu is de situatie omgekeerd en zullen rokers die keuze bewust moeten maken.
Voor mij kan 1 juli niet snel genoeg komen.
Ja het zal aanpassing van de cafe's/ restaurant en de rokers vergen, maar niet rokers passen zich ook al jaren aan door in de rook uit eten te gaan en drankjes te drinken. Het was altijd kiezen of delen; of in de rook iets 'gezelligs' doen, of rookvrij thuisblijven. Nu is de situatie omgekeerd en zullen rokers die keuze bewust moeten maken.
Voor mij kan 1 juli niet snel genoeg komen.
zondag 1 juni 2008 om 20:03
Yep. Omdat ik als niet-roker door de geachte heren en dames uitbater al jarenlang ongewenst over één kam geschoren ben met de roker.
Nee, duhuh, dat was mijn punt. Natuurlijk ga ik niet in een klein kroegje zitten waar gerookt wordt. Ik hecht teveel aan mijn gezondheid, en aan een frisse lucht.
Ik wil gráág in een klein kroegje zitten waar níet gerookt wordt. Dat dan weer wel.
Dan maak je toch géén aparte rookkamer??? Werkelijk waar, dat is problemen zoeken waar ze niet zijn. Ik heb ook geen geld om een serre aan mijn huis te bouwen. Doe dat ook niet. Heb het trouwens ook niet nodig. Net zo min als een horeca onderneming een rookkamer nódig heeft. Misschien wíl die 'm wel, maar da's wat anders. Ik wil soms ook wel een serre.
Nogmaals: als klanten alleen maar bij je bedrijf komen omdat je een rookhol hebt, doe je iets fout. Mensen moeten bij je willen komen omdat je een leuke kroeg hebt, of goed restaurant. Kundig, aardig personeel. Aan dat laatste is in de horeca toch al een groot gebrek, dus als je nou het niet-hebben van een rookhol compenseert met vriendelijk personeel, heb je zo een berg klanten extra.
zondag 1 juni 2008 om 20:19
@Dhelia;
ik ben ook voor het rook-verbod en ben er van overtuigd dat het voor veel ondernemers geen problemen hoeft op te leveren (waaronder wij ook), maar juist voor de buurtkroegjes zal het straks een flinke strop gaan worden.
En waar jij over een serre begint gaat nergens over, of verdien jij je geld met een serre...
En hoe staan jullie er tegenover dat als de gast een sigaret/sigaar opsteekt dat de ondernemer een bekeuring krijgt en niet de gast.
Want daar is de overheid dan nog niet klaar voor!
ik ben ook voor het rook-verbod en ben er van overtuigd dat het voor veel ondernemers geen problemen hoeft op te leveren (waaronder wij ook), maar juist voor de buurtkroegjes zal het straks een flinke strop gaan worden.
En waar jij over een serre begint gaat nergens over, of verdien jij je geld met een serre...
En hoe staan jullie er tegenover dat als de gast een sigaret/sigaar opsteekt dat de ondernemer een bekeuring krijgt en niet de gast.
Want daar is de overheid dan nog niet klaar voor!
zondag 1 juni 2008 om 20:22
zondag 1 juni 2008 om 20:25
Nee, ik verdien geen geld met een serre. De horecaondernemer verdient ook geen geld met een rookhol. Dus in zoverre gaat de vergelijking prima op. Hij verdient geld aan klánten. Maar die zijn er in twee soorten: rokers en nietrokers. Dat hij de ene soort kennelijk hoger acht dan de ander (althans, dat hij bereid is om zijn zaak te verbouwen ten behoeve van de ene soort, terwijl de ander altijd gaar kon stoven in de gore lucht van de ander zonder dat de ondernemer daar voor wilde verbouwen) is zijn probleem. Hij móet geen rookhol, hij wíl een rookhol.
Dat de gast geen boete krijgt, prima. Tenslotte staat het iedereen vrij om zijn gezondheid naar de knoppen te helpen. Daarentegen is het de verplichting van een werkgever om de gezondheid van zijn personeel zo veel mogelijk te waarborgen. Dus is het zijn verantwoordelijkheid.
zondag 1 juni 2008 om 20:39
Hier in de stad nog niet, maar ook dat zal over een maand anders zijn. Kijk, ik ben sinds 5 maanden een "ex-roker" en dus juich ik dat verbod best wel toe, uit egoïstisch oogpunt. Maar ik kan nu zo een drietal oude kroegen aanwijzen die dit rookverbod niet zullen overleven. En daar zit één kroeg tussen waar al de vierde generatie opzit. En dat vind ik wel triest, erg triest zelfs.
zondag 1 juni 2008 om 20:43
Nut, je snapt er echt geen flikker van.
Stikkers op de deur hoeven ook niet, want als het goed is wordt alles nu ( eindelijk) rookvrij en dan is dat dus logisch dat er niet gerookt wordt.
En inderdaad, dat rookhol...wat haal je je in godesnaam op de hals als kroegbaas wanneer je zo'n ding laat bouwen. Daar gaat ie spijt van krijgen.
Stikkers op de deur hoeven ook niet, want als het goed is wordt alles nu ( eindelijk) rookvrij en dan is dat dus logisch dat er niet gerookt wordt.
En inderdaad, dat rookhol...wat haal je je in godesnaam op de hals als kroegbaas wanneer je zo'n ding laat bouwen. Daar gaat ie spijt van krijgen.
zondag 1 juni 2008 om 20:53
Als je mijn postings had gelezen had je kunnen lezen dat wij ook voor het rookverbod zijn en dat wij absoluut niet bang zijn dat er mensen om wegblijven. Dus die jou opmerking gaat nergens over.
MAAR dat het voor de kleine buurtcafe's moeilijk gaat worden dat lijkt me heel duidelijk, of je nou roker of nietroker bent.
zondag 1 juni 2008 om 20:55
Je kletst er weer mooi omheen. Om het feit dat het zachtst gezegd niet een bijzonder vriendelijke benadering is om een mening direkt tot "dikke onzin" te bestempelen. Zeker als hij feitelijk gezien juist is: het rookverbod is om het personeel te beschermen en daarmee de verantwoordelijkheid van de werkgever.