kdv of gastouder

12-06-2008 12:21 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik verwachting van mijn eerste kindje. Heb inmiddels plaats op een kdv maar we hadden ook al een leuke gastouder gevonden die op ons kindje wil gaan passen. Ben aan het twijfelen wat ik het beste kan doen.

Voordelen/ nadelen kdv

-Ook tijdens vakanties opvang

-Prof leidsters

-Ophalen kan soms probleem zijn met mijn werktijden

-Altijd open

-Dichterbij werk (makkelijk wanneer ik evt nog borstvoeding wil blijven geven)

-Mogelijkheid tot ruilen van dagdelen of extra dagdelen af te nemen (mits er plaats is)

-Dichter bij opa en oma, die in geval van nood kindje kunnen ophalen

-Kindje kan spelen met kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd

-Contract

Voordelen/ nadelen gastouder:

-In vakanties niet altijd opvang

-Kleinschalig

-Mogelijkheid tot later halen van kindje

-Bij ziekte gastouder geen opvang

-Mogelijkheid om kindje eerder te brengen mits gastouder geen andere afspraken heeft.

-Dichterbij huis

-Groot leeftijdsverschil met kinderen van gastouder

-Geen contract (gastouder kan zich terugtrekken)

-Kabinet wil af van gastouderopvang?

Beide mogelijkheden hebben zoveel voordelen als nadelen. wat zijn jullie ervaringen?
Ik zou voor kdv kiezen, los van de voordelen die je zelf al noemt, vind ik het voor het kind ook leuker.
Ik heb ook voor kdv gekozen. Geen lekker gevoel bij gastouder.
Het hangt van meer factoren af. Het soort gastouder en het soort kdv. Mijn kind werd gek bij de onrust van een kdv. Zeker zo klein. Vanaf anderhalf jaar of zo bood het voordelen vanwege spelen met anderen.

De gastouder, als je een goede hebt, heeft als voordeel dat er een gezinssituatie is. Daarnaast als je een goed gastouder bureau hebt, hebben ze een back-up gastouder voor ziekte en vakanties waar je dan ook al kennis mee gemaakt hebt.

Lange dagen in een kdv zou ik persoonlijk niet doen. Als het gaat om halve dagen juist wel vanwege het spelen.

Kabinet wil af van de enorme groei aan gastouder bureaus die zijn opgericht puur om zwart oppas wit te wassen. Die lopen binnen zonder enkele verantwoording verder. Hoeven ook verder niets te doen dan geld incasseren. Die zijn als paddestoelen uit de grond opgekomen na de nieuwe regelgeving. De normale gerenomeerde gastouder bureau's blijven gewoon bestaan.
Wij hebben voor een kdv gekozen. Onze dochter gaat daar nu 3 en dadelijk 2 dagen heen.

Groot voordeel kdv: ze zit in een groep met kindjes van 0 tot 4 en heeft dus een heleboel te doen! Ze heeft voorbeelden aan de grotere kindjes, ze kan tuttelen met de andere baby. De professionaliteit en het pedagogisch plan waren de andere redenen om voor kdv te kiezen.

En natuurlijk dat je er niet op zit te wachten om je vrije dagen op te geven voor een gastouder die ziek is.

Voor ons dus geen twijfel: kdv!
Ik vond het zo zielig dat ze die baby's eigenlijk de hele dag in zo een box laten liggen. De medewerksters hebben hun handen vol aan het vermaken van die kleintjes en die baby's die geen aandacht vroegen lagen daar maar. Dat zal per kdv verschillen natuurlijk. Ik vind een kdv ideaal vanaf een jaar of 1/anderhalf. En dan niet van 0700 tot 18.00 uur.
Je kan ook nog overwegen om te combineren, bijvoorbeeld 2 dagen kdv en 1 dag gastouder. Een kdv is voor veel kindjes erg belastend en vooral die hele kleintjes zijn vaak helemaal versleten na een lange dag. Misschien wil je gastouder ook nog een keer inspringen als je kindje koorts heeft en niet naar het kdv mag of als het kdv dicht is. Hoeveel dagen wil je straks gaan werken?

Mijn zoon gaat 2 dagen naar jet kdv en 1 dag naar een van zijn oma's. Ik vind het ideaal, want de oma's zijn flexibel en zo hebben ze ook de voordelen van het kdv.
Mijn kind heeft nooit de hele dag in een box gelegen...
Dochter zit inmiddels op school, maar daarvoor ook KDV. Ik had zelf ook geen goed gevoel bij een gastouder. Naast het feit dat het vaak toch mensen zijn die kinderen opvangen om een centje bij te verdienen en niet omdat het een vak is waar ze voor gekozen hebben (onprofessioneel), vond ik het totale gebrek aan controle een heel groot minpunt (weet helemaal niet wie daar overdag allemaal komt).

Wat Kaboutertje schrijft daar ben ik het absoluut niet mee eens!! Dochter zat bij KDV van Skon en zij werken niet met verticale groepen, dus dat scheelt misschien, maar ik stond er echt van te kijken wat ze al doen met die (hele) kleintjes.

Heb in haar plakboek nog een 'echt schilderij' wat ze gemaakt heeft toen ze 11 maanden was.

Ze is er naar toe gegaan vanaf 5,5 maand.
lang leve het kdv voor mij. Ik heb in mijn omgeving al een aantal keren gezien dat de gastouder na een paar maanden afhaakte en dat de ouder in stress zat omdat er op korte termijn een andere oplossing moest komen.

Dat het soms erg druk is dat klopt. Dat is vooral rond ophaal- en brengtijd. Er is echter ook erg veel structuur. Meer eigenlijk dan ik thuis heb. Mijn zoon gaat 2 dagen en 2 ochtenden heen.

@kabouter, ik ken werkelijk niemand die z'n kind van 's ochtends 7.00 tot 's avonds 18.00 uur brengt.
Pauline65 schreef op 12 juni 2008 @ 12:58:

Dochter zit inmiddels op school, maar daarvoor ook KDV. Ik had zelf ook geen goed gevoel bij een gastouder. Naast het feit dat het vaak toch mensen zijn die kinderen opvangen om een centje bij te verdienen en niet omdat het een vak is waar ze voor gekozen hebben (onprofessioneel), vond ik het totale gebrek aan controle een heel groot minpunt (weet helemaal niet wie daar overdag allemaal komt).

Tja en zo heb je ook gastouders die wel een opleiding hebben genoten, relevante werkervaring hebben, zelf ook moeder zijn en kinderen een huiselijke omgeving kunnen bieden.

En volgens mij werken mensen bij een KDV ook niet voor een zak knikkers.

Ik ben overigens gastouder.
ff offtopic, fleur meis, hoe gaat het met je?
Wij hebben gekozen voor het kdv. De groepen zijn naar leeftijd verdeeld dus geen baby's bij 3 jarige. Hier liggen de baby's niet de hele dag in de box te wachten, of krijgen geen aandacht. Het is juist het tegenovergestelde. Vaak komt ze met vieze voeten, en handen thuis. Heeft ze een tekening gemaakt. Ook geven ze baby massage, spelen ze op een kleed, met de babygym. Kan merken dat mijn dochter druk is geweest van alle indrukken, valt thuis snel in slaap. Mijn oudste dochter inmiddels 3 staat te juichen als ze hoort dat ze naar het kdv gaat. Naar haar vriendjes zegt ze dan. Het kdv is ook tijdens de vakantie's geopend. Mijn kinderen gaan 2 dagen en wij vinden dat ze heel veel positieve dingen leren.
Ik heb zelf gekozen voor een KDV maar binnen de KDV's bestaan er grote verschillen. Zwiepje gaat nu van een KDV die hoort bij een grote lokale stichting naar een particulier KDV dat gerund wordt door iemand die eerst een gastouder was enz elf pedagoge is. Zo heeft hij dus de voordelen van een gastouder en de voordelen van een KDV zonder de nadelen van een gastouder.

Tijdens mijn zoektocht naar een ander KDV heb ik er een hoop van binnen gezien en ik moet nu toch gaan concluderen dat mij opgevallen is dat de particulieren KDV's een stuk meer rust uitstralen en meer tijd opbrengen voor de indivudele kindjes. Dat ligt heel erg aan waar je woont natuurlijk maar ga echt eerst overal kijken voordat je je kindje zomaar ergens inschrijft. Het vorige KDV was om de hoek van waar ik vroeger woonde en was erg leuk, echter ze zijn nu een stuk groter geworden met ruimere openingstijden. Resultaat: veel meer stress bij de leidsters en meer drukte voor de kinderen. Vraag dus of ze van plan zijn de groepen te vergroten of niet en om de openingstijden aan te passen. Het maakt echt heel veel uit namelijk!

Als ik jou was zou ik gaan voor een KDV maar wel eentje waar het mee klikt. Verticaal is heel goed als ze klein zijn want dan kunnen ze zich lekker optrekken aan de groten. Echter, als ze wat ouder zijn willen ze liever met leeftijdsgenoten spelen en als je 3 bent zijn er in de verticale groep niet heel veel kindjes meer die ouder zijn of ook 3. Daar kan weer meer aandacht voor die kinderen die ouder zijn tegenover staan. Let goed op dat soort dingen want als je eenmaal ergens zit switch je niet zo makkelijk meer, zeker niet met die wachtlijsten die je nu hebt. Succes.
Ik heb beide gedaan. Vanwege verhuizing kon ik geen flexibel KDV vinden, terwijl ik wel een KDV fan ben (zie je eigen punten)

1 dag kon ik vast laten zetten bij KDV, de overige (wisselende) dagen ging mijn zoontje naar GO (toen was hij bijna 1)

Heb er ontzettend aan moeten wennen, vooral als hij zo huilde bij het weggaan. (fase) Maar uiteindelijk is er een hele goede band ontstaan en ging later ook onze nieuwe beeb mee. Voor de jongste is het KDV denk ik wel wat te druk, gezien zijn slaaptijden (onrustig en moeilijk inslapen) En hij ligt veel in de wipstoel, maar dat vind ie wel prima, als ie alles maar kan zien!

Voordeel was dus duidelijk de tijden.

In haar vakanties (4 weken in de bouwvak en voor- en najaar) kon ik gebruik maken van de vakantieopvang van het KDV. Omdat er dan veel kindjes ook met vakantie zijn, hebben ze plek over. Misschien een idee om het ook zo te combineren?

Komen er bij die gastouder niet nog meer kindjes? Dan heeft jullie baby straks wel speelkameraadjes.

Ik ben nu zelf (innovatief) gastouder en probeer zoveel mogelijk het ritme van KDV toe te passen in thuissituatie. En als de ouders eens vroeger of later willen komen, is dat geen probleem. Als het kindje boven de 38 graden is, hoeft de ouder niet per se te komen, das bij een KDV wel. En af en toe een avondje blijven slapen kan bij een (flexibele) gastouder ook, voor als jullie een avondje weg moeten/ willen.

Bij ziekte van de gastouder is het inderdaad wat moeilijker, maar zou je dan niet opa en oma kunnen vragen?

Het kan natuurlijk dat er noodopvang via het GOB mogelijk is, maar ken je die dan wel?

Succes met je beslissing, je gevoel is de belangrijkste leidraad!
Kaboutertje12 schreef op 12 juni 2008 @ 12:51:

Ik vond het zo zielig dat ze die baby's eigenlijk de hele dag in zo een box laten liggen. De medewerksters hebben hun handen vol aan het vermaken van die kleintjes en die baby's die geen aandacht vroegen lagen daar maar. Dat zal per kdv verschillen natuurlijk. Ik vind een kdv ideaal vanaf een jaar of 1/anderhalf. En dan niet van 0700 tot 18.00 uur.
Denk je echt dat een gastouder, die vaak ook nog andere kindjes hebben, de hele dag met baby in de weer zijn? Of beter nog, moeders zelf?
Als je zo je voor- en nadelen bij elkaar zet, dan is 'geen contract' wel een heel belangrijk punt voor mij. Kan de gastouder zich niet bij een professionele organisatie inschrijven? Bij b4kids hebben ze kdv's en gastouders bijvoorbeeld.

Wij hebben voor een kdv gekozen, kleine Soep zit een babygroep (tot anderhalf) en inderdaad, daar wordt geknutseld, met de kindjes gegeten, geknuffeld en buiten gespeeld. Meisje voelt zich er heel erg thuis, is moe na afloop, maar is een kind dat ook niets wil missen en daar korter slaapt. Ik kreeg bij het idee van een gastouder geen prettig gevoel, hier is ook al het professionele karakter van een kdv genoemd. Je hebt gastouders die ook een opleiding hebben, of bijvoorbeeld kinderehbo, daar zou ik ook op letten. En vraag naar de pedagogische ideeen van beide opties. Wij hebben een map gekregen van het kdv met allerlei informatie. En wat ik bij ons heel prettig vindt, is dat ik mijn kind niet bij 38 graden verhoging MOET halen, maar dat ze naar het kind kijken en het de ouders voorleggen. Ook nu, met de waterpokken, mocht ik haar gewoon brengen, kind is er helemaal niet ziek van.

Wat ik ook belangrijk vind zijn haal- en brengtijden, dat kan bij een gastouder handiger zijn, maar je zegt ook dat opa en oma kunnen halen.

Ga kijken bij het kdv, ga kijken bij de gastouder. Volg je gevoel, het is wel je kindje die je ergens achterlaat.

Je zou bij je eigen lijstje punten kunnen geven aan dingen die zwaar wegen en dingen die minder zwaar wegen, en dan eens optellen waar je uitkomt!

Succes met beslissen.
Star schreef op 12 juni 2008 @ 13:13:

[...]

Denk je echt dat een gastouder, die vaak ook nog andere kindjes hebben, de hele dag met baby in de weer zijn? Of beter nog, moeders zelf?
Mijn kind ligt nu ook in de box, en ik zit hier.... Zielig he :D
krokusje schreef op 12 juni 2008 @ 13:02:

ff offtopic, fleur meis, hoe gaat het met je?
Het gaat goed! Nog dertien weken... Jaaaaah, ben idd aan het aftellen ;-) perfecte zwangerschap: geen kwaaltjes, niet moe... Helemaal niets. Maar toch, zal blij zijn als het september is. Nee, zal blij als in augustus mij verlof begint: dochter 2 a 3 dagen naar kdv, vaders aan het werk en moeders lekker op de bank met een stapel boeken :-) Bij mijn vorige zwangerschap geen echt verlof gehad, dus het lijkt me nu wel even heerlijk!!!
Soep schreef op 12 juni 2008 @ 13:17:

Als je zo je voor- en nadelen bij elkaar zet, dan is 'geen contract' wel een heel belangrijk punt voor mij. Kan de gastouder zich niet bij een professionele organisatie inschrijven? Bij b4kids hebben ze kdv's en gastouders bijvoorbeeld.

.
Ik heb een contract met een opzegtermijn van 3 maanden.
Soep schreef op 12 juni 2008 @ 13:18:

[...]

Mijn kind ligt nu ook in de box, en ik zit hier.... Zielig he :D
Mijn dank voor het voorbeeld is groot X-D
Ik probeer de babies er zoveel mogelijk bij te betrekken. Hier vinden ze prachtig om te zien als de ouderen dansen op K3 ofzo. Als de ouderen met de duplo spelen, liggen de beebs ernaast op een kleed met een paar duplo blokjes.

En van de groteren krijgen ze ook regelmatig een knuffel/kus en een speeltje aangereikt.

De hele kleintjes slapen nog veel, maar daar waar het kan, loop ik er graag mee op de arm!

Wat Zwieber ook zegt, er is gewoon heel veel verschil.

Als je niet volledig goed gevoel hebt bij KDV of GO, kijk dan iets verder uit de richting. Misschien dat omrijden minder erg is dan met een rot gevoel naar je werk gaan...
@Misschicken, die zullen er inderdaad best zijn. Maar toen ik voor de keus stond (4 jaar geleden) was het een gegeven dat vrouwen die hun baan verloren vaak gastouder werden.

En dan nog: het zijn mijn gevoel en mijn overwegingen waarom ik voor een KDV en niet voor een GO heb gekozen.

Als een ander het anders ziet: prima!
Pauline65 schreef op 12 juni 2008 @ 13:35:

@Misschicken, die zullen er inderdaad best zijn. Maar toen ik voor de keus stond (4 jaar geleden) was het een gegeven dat vrouwen die hun baan verloren vaak gastouder werden.

En dan nog: het zijn mijn gevoel en mijn overwegingen waarom ik voor een KDV en niet voor een GO heb gekozen.

Als een ander het anders ziet: prima!
Volgens mij ligt dat eraan of ze bij een GOB zijn aangesloten want als ze dat zijn heb je altijd een contract. Dacht ik tenminste.
Ik heb zelf mijn oudste op het kdv gehad, erg leuk maar hele dagen was gewoon echt te lang voor hem.

Was in verhouding veel te duur. (nog geen toeslagen toen)

Als ik hem kwam halen sliep hij al in de auto.....

Hij was eens thuis gekomen met blauwe plekken en dan wisten ze net wanneer dit bebeurd moest zijn omdat mijn meneertje niet huilde bij vreemde, dit vonden de leidsters natuurlijk ook heel vervelend maar met 15 kindjes op 2 leidsters gaat er natuurlijk ook wat mis

Bij de jongste werkte ik in de verpleging en toen kwam ik in de knoei want het kdv wilde daar maar mondjesmaat aan meewerken.

Via een goed gastouderburo (geregistreerd/aanbevolen bij de gemeente) toen bij een moeder gekomen en ben daar sindsdien met mijn kinderen heen gegaan.

Ben er goed over te spreken maar ik zal wel waken voor gastouders die bijv. al 4 kindjes hebben.

Ik bedoel ze hebben maar twee handen......

Dus bij een gastouder waar je een goed gevoel bij hebt en niet meer dan 2 a 3 kindjes opvangt zou ik het doen.

ps Bij mijn gastouderburo hadden ze vakantie en noodopvang adressen dus als de GO ziek/vakantie is kon je toch nog gebruik maken van een andere gastouder waar je van te voren al kennis mee had gemaakt(Vakantie tenminste)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven