Kinderen
alle pijlers
Vragen over eiceldonatie en IVF
zaterdag 14 juni 2008 om 13:42
Wij hebben kort geleden vernomen dat onze wens voor een tweede kindje niet zo vanzelfsprekend is. Ons eerste kindje heeft een stofwisselingsziekte. Hoewel het nu redelijk goed met hem gaat is zijn toekomst erg onzeker (1 op de 3 wordt volwassen).
Toch hebben we ondanks alle zorg wel een kinderwens, dwz we willen graag een broertje of zusje, een kindje erbij. Maar nog een keer alle slopende onderzoeken en angsten, dat is iets wat ik niet zou trekken. Ik weet wel dat een gezond kindje krijgen een wonder is, maar deze ziekte zouden we toch graag uitbannen. Nu staan we op de wachtlijst voor een afspraak bij de klinisch geneticus, maar onze metabolenarts heeft ons al verteld dat de kansen op herhaling enorm worden verkleint als we gebruik maken van eiceldonatie. (nadat ik dat zelf had gevraagd). Omdat bij dit type ziektes, de meest voorkomende fouten zijn de combinatiefout van beide ouders, en een soort eicelfout die alleen bij dit type ziekte hoort. Bovendien is het trouwens helemaal niet zeker dat het erfelijk is omdat er simpelweg geen fout is gevonden, wat niet wil zeggen dat hij er niet zit, maar het is zo zeldzaam dat het zoeken is naar een speld in de hooiberg. Maar daarom is het moeilijk te bepalen waar de fout zit en is prenatale screening ook niet mogelijk.
Nu moeten we dat gesprek wel afwachten bij de KG (kan weer 2 maanden duren, zucht), maar ondertussen ben ik er steeds over aan het denken. Ons zoontje is nu 2,5 en ik ben 34. Toen hij net 1 was begonnen we al voorzichtig te plannen over een tweede, maar toen kreeg hij de eerste verschijnselen en nu we dit weten zijn we alweer anderhalf jaar verder (want alle onderzoeken duren zooooo lang). En om me heen veel zwangeren en babies. Dus ik kijk er gewoon heel erg naar uit als het hopelijk toch weer zou kunnen...! Zou het gewoon heerlijk vinden om weer zo'n lief klein wurmpje te kroelen en lekker de borst te geven. Hoewel ik verdrietig ben soms dat ik dna-technisch niet meer een eigen kindje kan krijgen, weet ik van mezelf dat mijn liefde er niet minder om zal zijn. En omdat het wel 50% mijn man is is het toch een echt broertje/zusje.
Ik vraag me af hoe het allemaal in zijn werk gaat. Moet je zelf een donor vinden, of heeft het zkhs donoren, zijn daar lange wachtlijsten voor. Is het slagingspercentage net zo als bij een normale IVF poging, ik ben van de eerste vrij snel in verwachting geraakt, zegt dat iets over de slagingskans. Moet je, als je zelf geen eicellen afstaat, ook hormonen toedienen rondom een IVF poging. Kortom, ik zoek ervaringsdeskundigen! alle hulp/verhalen zijn welkom.
Toch hebben we ondanks alle zorg wel een kinderwens, dwz we willen graag een broertje of zusje, een kindje erbij. Maar nog een keer alle slopende onderzoeken en angsten, dat is iets wat ik niet zou trekken. Ik weet wel dat een gezond kindje krijgen een wonder is, maar deze ziekte zouden we toch graag uitbannen. Nu staan we op de wachtlijst voor een afspraak bij de klinisch geneticus, maar onze metabolenarts heeft ons al verteld dat de kansen op herhaling enorm worden verkleint als we gebruik maken van eiceldonatie. (nadat ik dat zelf had gevraagd). Omdat bij dit type ziektes, de meest voorkomende fouten zijn de combinatiefout van beide ouders, en een soort eicelfout die alleen bij dit type ziekte hoort. Bovendien is het trouwens helemaal niet zeker dat het erfelijk is omdat er simpelweg geen fout is gevonden, wat niet wil zeggen dat hij er niet zit, maar het is zo zeldzaam dat het zoeken is naar een speld in de hooiberg. Maar daarom is het moeilijk te bepalen waar de fout zit en is prenatale screening ook niet mogelijk.
Nu moeten we dat gesprek wel afwachten bij de KG (kan weer 2 maanden duren, zucht), maar ondertussen ben ik er steeds over aan het denken. Ons zoontje is nu 2,5 en ik ben 34. Toen hij net 1 was begonnen we al voorzichtig te plannen over een tweede, maar toen kreeg hij de eerste verschijnselen en nu we dit weten zijn we alweer anderhalf jaar verder (want alle onderzoeken duren zooooo lang). En om me heen veel zwangeren en babies. Dus ik kijk er gewoon heel erg naar uit als het hopelijk toch weer zou kunnen...! Zou het gewoon heerlijk vinden om weer zo'n lief klein wurmpje te kroelen en lekker de borst te geven. Hoewel ik verdrietig ben soms dat ik dna-technisch niet meer een eigen kindje kan krijgen, weet ik van mezelf dat mijn liefde er niet minder om zal zijn. En omdat het wel 50% mijn man is is het toch een echt broertje/zusje.
Ik vraag me af hoe het allemaal in zijn werk gaat. Moet je zelf een donor vinden, of heeft het zkhs donoren, zijn daar lange wachtlijsten voor. Is het slagingspercentage net zo als bij een normale IVF poging, ik ben van de eerste vrij snel in verwachting geraakt, zegt dat iets over de slagingskans. Moet je, als je zelf geen eicellen afstaat, ook hormonen toedienen rondom een IVF poging. Kortom, ik zoek ervaringsdeskundigen! alle hulp/verhalen zijn welkom.
Stressed is just desserts spelled backwards
zaterdag 14 juni 2008 om 14:04
Ik denk idd niet dat 1 van mijn zussen een optie is, ik ben de jongste en ze zijn 39 en 41. En misschien ook niet vrij van het foute dna. In de omgeving zoeken is vaak toch wel lastig denk ik. Een vriendin van mij riep spontaan aan de telefoon, dat wil ik wel doen! En toen zei ik dat ze het medische en emotionele aspect wel goed moest meenemen in haar overweging, maar toen zei ze al heel snel dat ze dat niet zou kunnen, om toch een soort van 'gepaste' afstand te houden. Ik zou er trouwens zelf helemaal geen moeite mee hebben om de donor op de hoogte te houden van het reilen en zeilen, en op de juiste leeftijd zou ik het kindje ook wel inlichten over waarom we dat zo hebben gedaan.
zaterdag 14 juni 2008 om 14:36
zaterdag 14 juni 2008 om 14:37
kijk ook eens hier voor ervaringen met eiceldonatie klik !
zaterdag 14 juni 2008 om 14:58
Nou, in hetzelfde gesprek dat we hadden vertelde ze aan het einde dat ze net zwanger is. Fijn voor haar! Ik vond het wel een beetje moeilijk na alles wat we daarvoor bespraken. Maar ja, that's life! En ik hoop dat het er voor mij nog wel inzit uiteindelijk. Alleen zal zij ongeveer 8 maanden + minimaal 6 maanden BV, dus niet beschikbaar zijn, dus dit voorleggen heeft niet zoveel zin.
zaterdag 14 juni 2008 om 16:18
De medische kant zou voor mij niet zo'n probleem zijn. Ik heb overwogen om een eicel aan iemand te doneren in het verleden. Maar ik kom niet uit de emotionele kant van het verhaal. Zou ik die eicel als 'alleen maar een eicel' kunnen zien of blijf ik het gevoel houden dat er ergens nog een kindje van mij rondloopt. Mijn drie kinderen lijken veel op mij. De kans is groot dat een kindje uit mijn eicel maar bevrucht door een andere vader ook op mij zou lijken qua uiterlijk. Dat soort dingen vond ik wel moeilijk en daar kwam ik ook niet helemaal uit.
zaterdag 14 juni 2008 om 17:43
Ik heb geen ervaring met eiceldonatie, maar wel (jammer genoeg veel ervaring) met IVF en met hormoonstimulaties (ik heb ALLE bestaande medicatie in alle mogelijke dosissen gekregen) en met eicelpuncties (dus wat je donor zou moeten doorlopen). Als je daar vragen over hebt, mag je me altijd 'aanspreken' hier!
Veel sterkte en succes nog met het verdere traject (ik vond het overigens loodzwaar, maar misschien omdat het bij ons uiteindelijk zonder resultaat was, ik ben kinderloos gebleven... IVF is geen wondermiddel, je hebt jammer genoeg geen garanties dat een teruggeplaatst embryo uiteindelijk tot een zwangerschap leidt, probeer daar van in het begin toch ook wat rekening mee te houden).
Veel sterkte en succes nog met het verdere traject (ik vond het overigens loodzwaar, maar misschien omdat het bij ons uiteindelijk zonder resultaat was, ik ben kinderloos gebleven... IVF is geen wondermiddel, je hebt jammer genoeg geen garanties dat een teruggeplaatst embryo uiteindelijk tot een zwangerschap leidt, probeer daar van in het begin toch ook wat rekening mee te houden).
zondag 15 juni 2008 om 22:08
Freya, het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar bij dit type ziekte is er een zeldzame, alleen door moeders overdraagbare eicelfout mogelijk. En omdat de fout niet gevonden is weten de artsen dan niet of ons zoontje de combinatiefout-ziekte heeft of de eicelfout-ziekte. En dan neem je met alleen sperma vervangen een behoorlijk risico.