Actueel
alle pijlers
geen donor = asociaal?
zaterdag 14 juni 2008 om 18:16
Onderhand krijg ik het gevoel een vreselijk asociaal iemand te zijn, haast crimineel misschien zelfs, want ik heb er zeer bewust en weloverwogen voor gekozen om geen donor te zijn.
Terwijl er van alle kanten tegen je wordt gezegd dat toch vooral te zijn. Het kabinet heeft zelfs een 'diepe voorkeur' voor orgaandonatie.
Ik wil graag gewoon doodgaan als mijn tijd gekomen is en niet volkomen onnatuurlijk nog min of meer in leven gehouden worden, zodat ze bruikbare organen uit mijn lijf kunnen halen, om daarna pas en niet meer helemaal intact echt te sterven. Dat staat me vreselijk tegen.
Maar ook als je wel eerst gewoon 100% kunt sterven, lijkt het mij niets. Het is/was mijn lijf en daar direct in gaan snijden en weghalen na overlijden vind ik nogal oneerbiedig.
Dus nee, ik ben geen donor. Maar misschien wel asociaal?
Terwijl er van alle kanten tegen je wordt gezegd dat toch vooral te zijn. Het kabinet heeft zelfs een 'diepe voorkeur' voor orgaandonatie.
Ik wil graag gewoon doodgaan als mijn tijd gekomen is en niet volkomen onnatuurlijk nog min of meer in leven gehouden worden, zodat ze bruikbare organen uit mijn lijf kunnen halen, om daarna pas en niet meer helemaal intact echt te sterven. Dat staat me vreselijk tegen.
Maar ook als je wel eerst gewoon 100% kunt sterven, lijkt het mij niets. Het is/was mijn lijf en daar direct in gaan snijden en weghalen na overlijden vind ik nogal oneerbiedig.
Dus nee, ik ben geen donor. Maar misschien wel asociaal?
tonkje wijzigde dit bericht op 14-06-2008 18:18
Reden: typefoutje
Reden: typefoutje
% gewijzigd
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
zaterdag 14 juni 2008 om 21:13
zaterdag 14 juni 2008 om 21:14
Ik zal niet naar de rede vragen, al ben ik erg benieuwd want ik heb tot nu toe van bekende en familie nog nooit een goede rede gehoord. Het zijn naar mijn idee altijd smoesjes of ze nemen er gewoon geen tijd voor om erover na te denken. En dit is volgens mij bij groot deel van de bevolking zo. Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen maar ik denk dat het grootste deel geen tijd neemt of onzinnige smoesjes/reden aandraagt
zaterdag 14 juni 2008 om 21:14
Miesteph, ik heb bij elke registratie zo lang mogelijk tegengesputterd, tot ik er niet meer onderuit kon. Invoering van het sofinummer, pincodes, enzovoort.
Bonuspas heb ik uiteraard niet (ik heb er eentje van iemand anders, die ik zo nu en dan omwissel). Auto trouwens ook niet.
Ik snap best dat je hier en daar geregistreerd moet zijn. Maar het minste wat ze kunnen doen is op de site duidelijk vermelden hoe je gegevens worden opgeslagen, wie er toegang toe heeft en ook duidelijk wie er geen toegang heeft en hoe dat wettelijk geregeld is. Ik vind de aangeboden informatie veel te summier.
Bonuspas heb ik uiteraard niet (ik heb er eentje van iemand anders, die ik zo nu en dan omwissel). Auto trouwens ook niet.
Ik snap best dat je hier en daar geregistreerd moet zijn. Maar het minste wat ze kunnen doen is op de site duidelijk vermelden hoe je gegevens worden opgeslagen, wie er toegang toe heeft en ook duidelijk wie er geen toegang heeft en hoe dat wettelijk geregeld is. Ik vind de aangeboden informatie veel te summier.
zaterdag 14 juni 2008 om 21:18
mensen zijn altijd angstig voor het onbekende en op een of andere vage manier hebben veel mensen het idee dat doktoren sneller de stekker eruit zullen trekken op het moment dat ze te weten komen dat jij donor bent.
Dit is natuurlijk je reinste kolder, maar hier ligt wel iets open voor de toekomst: VERDOMD BETERE EN MEER VOORLICHTING GEVEN!!!
Ik kijk weinig tv, dus hier weet ik niet zoveel van, maar heb zelf het gevoel dat de voorlichtingscamapgne voor werven van donoren afgrijselijk mager is.
Dus tsja, als je het aan die kant bekijkt: onwetende mensen die zo'n beslissing moeten nemen? dan kan ik me het voorstellen dat veel mensen zeggen: nee liever niet, of ik wacht nog even. En dat is zo zonde
@ Korenwolf: ik hoor hier meer mensen over klagen. Mijzelf kan het gewoon niet zoveel schelen. Als mensen zonodig willen weten waar ik woon, nou ja, hun plezier. maar ik snap je ergnes wel. Zouden ze ook betere info over moeten verstrekken.
Dit is natuurlijk je reinste kolder, maar hier ligt wel iets open voor de toekomst: VERDOMD BETERE EN MEER VOORLICHTING GEVEN!!!
Ik kijk weinig tv, dus hier weet ik niet zoveel van, maar heb zelf het gevoel dat de voorlichtingscamapgne voor werven van donoren afgrijselijk mager is.
Dus tsja, als je het aan die kant bekijkt: onwetende mensen die zo'n beslissing moeten nemen? dan kan ik me het voorstellen dat veel mensen zeggen: nee liever niet, of ik wacht nog even. En dat is zo zonde
@ Korenwolf: ik hoor hier meer mensen over klagen. Mijzelf kan het gewoon niet zoveel schelen. Als mensen zonodig willen weten waar ik woon, nou ja, hun plezier. maar ik snap je ergnes wel. Zouden ze ook betere info over moeten verstrekken.
zaterdag 14 juni 2008 om 21:19
zaterdag 14 juni 2008 om 21:23
Ik wil daar wel even op ingaan.
Je lichaam is niks meer als je dood bent. Het ligt weg te teren onder de grond of wordt verbrand met al je eventueel goede organen er nog in.
Bij leven kun je niet alles voor anderen doen, zodat je het 'verdient' om later wel tafeltje dek je te krijgen. Of om bezoek te krijgen.
Je kunt niet aan elke collectant geven die aan de deur komt, want mocht je eventueel ooit hartproblemen krijgen, dan.....( bovendien betaal je ziekenfondspremie, maar dit terzijde).
Dus die vlieger gaat niet op.
Ik ben daar heel stellig in. Zelf geen donor, dan ook geen donororgaan ontvangen.
zaterdag 14 juni 2008 om 21:26
Vanaf mijn 18de had ik een donorcodecil op zak,een paar jaar geleden ben ik er goed over na gaan denken en heb besloten mijn hele lichaam ter beschikking aan de wetenschap te geven ipv onderdelen.Daarvoor moest ik me eerst uitschrijven bij de donorregistratie.
Iedereen moet zelf beslissen,eigen keuzes maken,ik vind het niet egoistisch...........
Iedereen moet zelf beslissen,eigen keuzes maken,ik vind het niet egoistisch...........
zaterdag 14 juni 2008 om 21:28
Ik neem je serieus, geloof je ook wel, maar ik denk ook dat de overlevingdrang van mensen héél groot is.
Dus ook ik denk, dat mensen die een donororgaan zeggen te weigeren, dit toch accepteren als ze dat orgaan nodig hebben om in leven te blijven.
Als je in levensgevaar bent ga je volgens mij niet meer heel verstandelijk beredeneren, maar grijp je alles aan om in leven te blijven.
zaterdag 14 juni 2008 om 21:28
Vind dat ook geen vergelijking.
In die zin zou je eigenlijk kunnen zeggen: die doet wat voor dat, die geeft geld aan collectant, die helpt zijn buurman. Dus met andere woorden, iedereen doet wat ie kan en draagt zijn steentje bij. Maar iedereen is gelijk en betaald daarom belasting en zou daarom ook donor moeten zijn.
maar goed, dat is mijn mening en wel heel idealistisch.
zaterdag 14 juni 2008 om 21:32
Juist, dat vind ik ook.
Daarnaast vraag ik me oprecht af of een arts zich erbij neer zal leggen/mag leggen, als er als reden wordt opgegeven dat diegene geen orgaan wil omdat 'ie zelf geen donor is. Sterker nog, als ik arts zou zijn, dan zou ik alles op alles zetten om diegene ervan te overtuigen het toch te doen. Het zou toch van de zotten zijn als je iemand nog jarenlang kan laten leven en die kans niet zou grijpen om zo'n lullige reden?
zaterdag 14 juni 2008 om 21:34
Nogmaals, ik vind dit zelf geen goede vergelijking zoals ik net ook al zei.
Bij leven kún je niet iedereen helpen. Je kunt nou eenmaal niet én vrijwilliger zijn bijj tafeltje dekje, in het bejaardentehuis, bij de kaartclub enz enz.
Maar als je dood bent,kun je een ander nog heel goed helpen. Sterker nog, je kunt iemands leven redden.
zaterdag 14 juni 2008 om 21:36
@ Surface: Ik snap je wel, en ben het ook met je eens. maar vind wel dat je naar ieder zijn mogelijkheden moet kijken. Als de een de maatschappij helpt dmv overblijfmoeder te zijn, de ander idd in de bejaardensoos helpt en de ander collecteert (wat ik doe) dan zou de wereld toch heel wat mooier zijn. Gelukkig doen ook veel mensen dat, maar jammer genoeg komt het vaak op dezelfde groep mensen aan. Nu ja, je hebt altijd labbekakken rondsjouwen, maar goed, laat die dan maar wat in mijn collecteboxje gooien.
zaterdag 14 juni 2008 om 21:37
Toch weet ik van artsen dat zij dat nooit zouden doen, de reden hiervan is dat het snijden in een lichaam zoals de studenten dat moeten doen weinig zin heeft en er bv alleen een arm geprepareerd wordt en de rest wordt weggegooid. Er gebeurt niks wat artsen niet kunnen leren gewoon in de praktijk onder toezicht van een ervaren arts. Het is niet zo nobel als je nu waarschijnlijk denkt of hoopt.
Wist je trouwens dat de lichamen voor Nederland uit bv Duitsland komen? Dit is om herkenning van mensen zo klein mogelijk te maken,(stel je voor, ligt ineens je buurvrouw op tafel), maak andersom dus ook, lig jij in een bv Duitse universiteit op tafel. En iedereen gaat over zijn/haar nek want het stinkt verschrikkelijk.
Donor zijn is mi veel waardevoller.
zaterdag 14 juni 2008 om 21:38
Hier kan ik echt met mijn verstand niet bij. Niet willen is niet willen en dan later als het je eigenlijk wél uitkomt om een nieuw hoornvlies of nier van een ander te ontvangen pas je als donor aanmelden. Sorry hoor,..daar vind ik niks concequent aan,..
Ik ben wel donor ,..al jaren en ik zou het een mooie clausule vinden dat enkel mensen die donor zijn van mij iets zouden kunnen ontvangen. Ook zo werkt het niet, en dat is maar goed ook. Zo kunnen we allemaal wel onze eigen voorwaarden gaan bedenken,....
zaterdag 14 juni 2008 om 21:40
Miesteph: daar hebben we elkaar! Natuurlijk kun je niet alles doen (ook mijn tijd is beperkt, en doe ook maar drie vrijwiliigersactiviteieten). Maar het zijn wel altijd dezelfden. En dan is mijn vraag gewoon: stel, iemand die altijd vrijwilligerswerk doet, en dan ook nog behoorlijk wat, maar geen donor is. Heeft die minder recht op een donororgaan dan iemand die niets doet (en misschien zelfs niets in jou collectebus doet)?
Nee, wat mij betreft niet!!
Nee, wat mij betreft niet!!
zaterdag 14 juni 2008 om 21:44
@ Surface: nee, dat is jammer genoeg onmogelijk en anders onbegonnen werk om dat allemaal uit te zoeken en blablabla. Dus daarom doen we allemaal een beroep op onze medemenselijkheid en dan maar hopen...
Ben wel van mening als er eens heel serieus en heel erg goed werd nagedacht over voorlichtingen op scholen, tv etc. etc. over het belang en nut van vrijwilligerswerk, donor zijn etc.
Niet die lullige spotjes en advertenties, maar echt echt echt alles op tafel ermee, eventueel zelfs dwingen mensen eens mee te laten lopen in bejaardenhuizen, ziekenhuizen en ze ermee confronteren....dat zou misschien weleens kunnen helpen. maar goed, wat ik al zei: onbegonnen werk.
Ben wel van mening als er eens heel serieus en heel erg goed werd nagedacht over voorlichtingen op scholen, tv etc. etc. over het belang en nut van vrijwilligerswerk, donor zijn etc.
Niet die lullige spotjes en advertenties, maar echt echt echt alles op tafel ermee, eventueel zelfs dwingen mensen eens mee te laten lopen in bejaardenhuizen, ziekenhuizen en ze ermee confronteren....dat zou misschien weleens kunnen helpen. maar goed, wat ik al zei: onbegonnen werk.