Kinderen
alle pijlers
Wat kan de verlosk. je met 6 wkn vertellen?
zondag 15 juni 2008 om 10:45
Hallo allemaal,
Volgende week moet ik voor de 1e x naar de verloskundige. Ik vermoed dat ik dan 6 wkn zwanger ben, maar het zou ook 10 wkn kunnen zijn omdat ik twijfel over mijn laatste menstruatie.
Nu heb ik de afgelopen week nogal wat bloedverlies gehad en buikpijn, dus helemaal gerust ben ik niet. Daarom vind ik de eerste afspraak helemaal spannend, omdat ik hoop dat de verloskundige mij kan vertellen of de zwangerschap goed gaat of niet. Alleen vraag ik me af of zij dat bij 6 wkn al kan vertellen? Ik dacht namelijk dat je bijv. het hartje pas later kan horen dan bij 6 wkn?? En heeft zij dan nog een ander "instrument" om dat te beoordelen??
Weet iemand dit??? Bedankt alvast.....
Volgende week moet ik voor de 1e x naar de verloskundige. Ik vermoed dat ik dan 6 wkn zwanger ben, maar het zou ook 10 wkn kunnen zijn omdat ik twijfel over mijn laatste menstruatie.
Nu heb ik de afgelopen week nogal wat bloedverlies gehad en buikpijn, dus helemaal gerust ben ik niet. Daarom vind ik de eerste afspraak helemaal spannend, omdat ik hoop dat de verloskundige mij kan vertellen of de zwangerschap goed gaat of niet. Alleen vraag ik me af of zij dat bij 6 wkn al kan vertellen? Ik dacht namelijk dat je bijv. het hartje pas later kan horen dan bij 6 wkn?? En heeft zij dan nog een ander "instrument" om dat te beoordelen??
Weet iemand dit??? Bedankt alvast.....
zondag 15 juni 2008 om 10:49
Ja, het zal waarschijnlijk dan wel een teleurstelling worden, ze kan namelijk helemaal niks zen, voelen of horen, alleen wanneer je 10 weken bent misschien.
Met het bloedverlies, had je ook stolsels? Ik had namelijk ook een beetje bloedverlies en buikpijn en heb een echo gehad maar gelukkig is alles nog goed. de gyn. zei tegen mij dat het meestal wel goed zit als het niet veel bloed is en geen stolsels.
Je kunt je verloskundige wel om een echo vragen, dan heb je wat meer zekerheid! Sterkte, hoop dat bij jou ook alles goed zit!
Met het bloedverlies, had je ook stolsels? Ik had namelijk ook een beetje bloedverlies en buikpijn en heb een echo gehad maar gelukkig is alles nog goed. de gyn. zei tegen mij dat het meestal wel goed zit als het niet veel bloed is en geen stolsels.
Je kunt je verloskundige wel om een echo vragen, dan heb je wat meer zekerheid! Sterkte, hoop dat bij jou ook alles goed zit!
zondag 15 juni 2008 om 10:53
Als je nu 10 weken zwanger bent zou ze met de doptone al wel wat kunnen horen, als je nu 6 weken bent, niet. Garantie dat je zwangerschap goed gaat, krijg je nooit. Na 12 weken is de kans op een miskraam stukken kleiner dan in de eerste 12 weken, maar het kan zelfs misgaan tot aan de bevalling. En dat zeg ik niet om je ongerust te maken of om te doemdenken, maar je moet je wel realiseren dat een verloskundige nooit met 100% zekerheid kan voorspellen dat je zwangerschap goed gaat. Ik weet niet of je tevens een screeningsecho gaat krijgen om je zwangerschapsduur te bepalen, maar zo'n echo zou je in ieder geval meer duidelijkheid kunnen geven over hoelang je nu zwanger bent. Succes!
zondag 15 juni 2008 om 10:57
zondag 15 juni 2008 om 11:00
zondag 15 juni 2008 om 11:03
Met een inwendige echo kan er wel gekeken worden of het nog goed gaat met het vruchtje. De meeste VK hebben daar echter niet de apparatuur voor.......
Wanneer had je dat bloedverlies en heb je misschien nog een extra zwangerschapstest gedaan, mijn leestekens doen raar maar hier hoort een vraagteken......
Weet iemand hier hoe lang HCG nog in je bloed blijft zitten als het wel een miskraam is geweest, vraagteken.
Veel sterkte en ik hoop dat je snel weet waar je aan toe bent!
Wanneer had je dat bloedverlies en heb je misschien nog een extra zwangerschapstest gedaan, mijn leestekens doen raar maar hier hoort een vraagteken......
Weet iemand hier hoe lang HCG nog in je bloed blijft zitten als het wel een miskraam is geweest, vraagteken.
Veel sterkte en ik hoop dat je snel weet waar je aan toe bent!
zondag 15 juni 2008 om 12:58
Ik loop bij de gyn en deze heeft het me als volgt uitgelegd: bij 6 weken kunnen ze -als je heel veel mazzel hebt- het hartje ZIEN kloppen (het hartje komt pas rond 5.5 weken op gang dus het kan best zijn dat er met 6 weken nog niets te zien is).
Het hartje HOREN kloppen, doen ze meestal pas na 10 a 12 weken omdat de straling van de dopler niet heel goed is voor het hartje van een kindje dat nog heel pril in de maak is (nogmaals: info van de gyn waar ik bij loop)
Verder kunnen ze met 6 weken zien of er een vruchtzak is en of er iets in zit en hoe groot dat pakketje dan is (heel klein, millimeter werk). Met 10 weken kunnen ze alweer veel meer, dan hoef je ook geen inwendige echo's meer.
Het hartje HOREN kloppen, doen ze meestal pas na 10 a 12 weken omdat de straling van de dopler niet heel goed is voor het hartje van een kindje dat nog heel pril in de maak is (nogmaals: info van de gyn waar ik bij loop)
Verder kunnen ze met 6 weken zien of er een vruchtzak is en of er iets in zit en hoe groot dat pakketje dan is (heel klein, millimeter werk). Met 10 weken kunnen ze alweer veel meer, dan hoef je ook geen inwendige echo's meer.
zondag 15 juni 2008 om 21:08
Klopt.
Dit vertelde een van mijn vlos. ook.
Bij was er oo ktwijfel of ik langer zwanger was dan ik dacht.
Daarom heb ik met 5,5 weken een echo gehad waarop alleen een vruchtzakje met een héél klein garnaaltje (uitvergroot op de pc) te zien was.
Inwendige echo is niets bijzonders. Je ligt onder een doekje en ze gaat met een apparaat een klein stukje bij je naar binnen.
Doet geen pijn, is niet eng
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 15 juni 2008 om 21:56
Ik heb ook inwendige echo's gehad, bij de Gyn. Maar geen doekje hoor, gewoon open en bloot. Ze gaan met de stick van het echoapparaat vaginaal onderzoeken. Dichterbij en al heel snel beeld. Volgens mij krijg je bij de verloskundige geen echo de eerste keer. Uitwendig zal er met 6 weken ook niets waar te nemen zijn.
Het kan wel dat je, net als ik de eerste zwangerschap, doorverwezen wordt naar het ziekenhuis om daar een termijnecho te laten maken. Dan meten ze hoe ver je bent. Op die (waarschijnlijk inwendige) echo zal ook duidelijk te zien zijn of je nog zwanger bent en hoeveel weken.
Succes in ieder geval, de eerste weken zijn de meest zenuwslopende!
Het kan wel dat je, net als ik de eerste zwangerschap, doorverwezen wordt naar het ziekenhuis om daar een termijnecho te laten maken. Dan meten ze hoe ver je bent. Op die (waarschijnlijk inwendige) echo zal ook duidelijk te zien zijn of je nog zwanger bent en hoeveel weken.
Succes in ieder geval, de eerste weken zijn de meest zenuwslopende!
zondag 15 juni 2008 om 22:00
Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn schoonmoeder mee zou gaan, zeker niet bij een eerste controle! Mijn eigen moeder ook niet trouwens. Nu weet ik natuurlijk niets van jouw situatie, maar ik vond dit echt iets van vriend en mij. Wat betreft informatie die gegeven moest worden, was het ook veel prettiger om samen met mijn vriend te zijn.
maandag 16 juni 2008 om 11:57
Hoi hoi,
Heb de Verloskundige eens gebeld (met ook een paar andere vragen ivm tandartsbezoek). Ze doen sowieso geen inwendig onderzoek en het eerste bezoek is puur een intake met alle bijbehorende papperassen. Mijn man gaat de eerste keer niet mee omdat dit in zijn eerste werkweek bij zijn nieuwe werkgever zal zijn en hierdoor onmogelijk vrij kan nemen. Heb liever dat hij meegaat een paar weken later bij de echte echo en dat is natuurlijk dan ons moment.
En voor geslachtziektes ben ik niet bang...dus verwacht geen problemen.
Heb de Verloskundige eens gebeld (met ook een paar andere vragen ivm tandartsbezoek). Ze doen sowieso geen inwendig onderzoek en het eerste bezoek is puur een intake met alle bijbehorende papperassen. Mijn man gaat de eerste keer niet mee omdat dit in zijn eerste werkweek bij zijn nieuwe werkgever zal zijn en hierdoor onmogelijk vrij kan nemen. Heb liever dat hij meegaat een paar weken later bij de echte echo en dat is natuurlijk dan ons moment.
En voor geslachtziektes ben ik niet bang...dus verwacht geen problemen.
maandag 16 juni 2008 om 13:12
Bij ieder vlos is het weer anders.
Mij mijn praktijk maken ze zelf de echo's.
De eerste keer dat ik er kwam heb ik een inwendige echo gehad om te kijken of ik inderdaad verder was dan 6 weken.
Was niet zo.
Twee weken later teruggekomen voor de termijnecho en bij 10 weken pas het intake-gesprek.
Tijdens dat gesprek vragen ze inderdaad best persoonlijke dingen, dus bij mij ook geen (schoon)moeder, maar vriend.
Mij mijn praktijk maken ze zelf de echo's.
De eerste keer dat ik er kwam heb ik een inwendige echo gehad om te kijken of ik inderdaad verder was dan 6 weken.
Was niet zo.
Twee weken later teruggekomen voor de termijnecho en bij 10 weken pas het intake-gesprek.
Tijdens dat gesprek vragen ze inderdaad best persoonlijke dingen, dus bij mij ook geen (schoon)moeder, maar vriend.
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 16 juni 2008 om 15:52
Ik ben de eerste keer naar de verloskundige gewoon alleen gegaan omdat mijn vriend ook echt niet kon. Een paar weken later voor de 2e afspraak en de echo's is hij wel meegegaan (konden we ook het hartje horen). Maar goed, als jij het leuk vind schoonmama mee te nemen, dan moet je dat natuurlijk doen!
maandag 16 juni 2008 om 16:45
Grappig dat iedereen dit op zijn eigen manier doet, ik ben nu 5 weken zwanger en ik moet 15 juli voor het eerst naar de vlos. Bij het intakegesprek ga ik samen met mijn vriend, maar met de eerste echo gaat mijn vriend en moeder mee. Mijn moeder vroeg of ik schoonmams ook niet zou uitnodigen...Nou nee dus Dat komt wel een keer