Geld & Recht alle pijlers

geen spaargeld, omgeving ook niet. ..

14-10-2013 22:34 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een beetje ongerust. ...nou eigenlijk best wel erg. Wij hebben geen spaargeld, nooit gehad ook. Dit heb ik qua opvoeding nooit meegekregen. Inmiddels ben ik 31 jaar, 7 jaar getrouwd en 2 kinderen waarvan de jongste over een maand naar school gaat. Ik werk zelf parttime en mijn man fulltime. Beide goede banen maar wel in de zorg. Dit is niet heel goed betaalt werk maar wel voldoende om goed van te leven.

Maar nu mijn ongeruste gevoel, we hebben geen spaargeld, kunnen soms wel 100 euro sparen en doen dit ook wel maar storten het ook weer weer terug bij onverwachte extra's.

Nu is het zo dat mijn moeder, broers, schoonouders en vrienden allemaal geen spaargeld hebben.

Op het forum zie ik juist voornamelijk mensen met met geld. Terwijl ik wel uit een ' prima welvarend milieu' kom. Zijn er misschien meer mensen die ook geen spaargeld hebben maar wel een goede baan etc?

Begrijp me goed, ik voel me niet arm maar ik denk dat ik wel lekkerder slaap met meer financiële ruimte.
love is enough...
Alle reacties Link kopieren
quote:Zebraa schreef op 17 oktober 2013 @ 23:00:

Ik geef mijn geld altijd uit met het idee: was het mijn energie waard om er in te steken? Wil ik wel een auto als dat betekent dat ik er een jarenlang een dag in de week voor moet werken? Wil ik werkelijk werken voor een TV waar je van afstompt en waar je een paar uur in de maand voor moet werken? Of ga ik liever met vrienden uit eten?

Met deze mindset heb ik mijn huis met een 1,5x modaal salaris in 7 jaar afbetaald. Zonder dat ik de consumptie die ik overal om mij heen zie, mis.

Ik kan nu rondkomen van 500/maand (ben fotograaf en reisleider) en heb ik enkele jaren geleden mijn fulltime baan opgezegd. Met een kamer in de verhuur aan een student, gaat alles wat ik verdien "netto" in de "fun"-spaarpot.

Met dit geld ga ik jaarlijks 3-6 maanden reizen.

Spaarzaam met je geld omgaan kan iedereen. Iedereen met een "modaal"-salaris kan 50% van zijn salaris sparen want iedereen kon als student ook redelijk rond komen. Het is maar net wat je behoeften zijn.



Zoals iemand eerder al aangaf: spaargeld maakt je vrij. Ik heb 2x mijn baan opgezegd (een fuck you..), omdat het kon. Ik ben onafhankelijk en wil dat ook blijven. Als ik een jaar werk, kan ik 2 jaren hiervan leven. Op mijn 55ste werk ik echt niet meer. Succes!



Ik heb mijn huis (dit huis) niet nodig nee, maar goed, ik heb het gekocht en betaal daar flink voor. Vind ik niet erg, maar maar mijn vaste lasten zijn nu wel zo dat ik bijna net zo veel/ weinig overhoud als toen ik student was. Ik hoefde geen belastingen te betalen, de verzekering was 20 euro pm en de trein was gratis.Bovendien ben ik nu aan het afbetalen wat ik voor mijn 2e studie heb geleend en stond ik toen constant rood. Nu nooit meer.



Ik snap wel wat je zegt, want ook ik heb mijn baan ooit opgezegd om opnieuw full time te gaan studeren, maar ik vind het ook een beetje een rare vergelijking als je iemands vaste lasten niet kent. Dat is mijn keuze, dat snap ik ook wel, maar daardoor kan ik niet zomaar nú besluiten om even 50% van mijn salaris te sparen, want dan houd ik -zoveel over om eten te kopen.



En tsja, ik vind het nu eenmaal ook belangrijker om een paar keer per week naar mijn vriend te treinen en in de spits (en dus voltarief) weer naar mijn werk te treinen dan dat ik op mijn 55e stop met werken, want dat vind ik zonde van mijn leven.
quote:Zebraa schreef op 17 oktober 2013 @ 23:00:

Ik geef mijn geld altijd uit met het idee: was het mijn energie waard om er in te steken? Wil ik wel een auto als dat betekent dat ik er een jarenlang een dag in de week voor moet werken? Wil ik werkelijk werken voor een TV waar je van afstompt en waar je een paar uur in de maand voor moet werken? Of ga ik liever met vrienden uit eten?

Dit heb ik ook wel eens gedaan, en ik vond het vrij confronterend. Het bespaarde mij een hoop aankopen. Vooral van autokosten schrik je, als je 20% van je inkomen in bijv een prive lease auto stopt (dan rij je ongeveer in een nieuwe Opel Astra), dan werk je dus 1 dag in de week (bij een fulltime baan) voor je auto...



Trotter, wat lijkt me dat ontzettend fijn zeg, geen hypotheek meer!
Alle reacties Link kopieren
[quote]12twister schreef op 18 oktober 2013 @ 09:41:

Helemaal mee eens, met geld maak je geld. En het is maar net waar je prioriteiten liggen.



EDIT:voor mensen die wel aflossen, kijk in je polis wanneer je qua rente omlaag zou kunnen. Vaak is dat 2 tienden bij 100, 85 of 75% EW maar daar komt een bank over het algemeen niet zelf mee.[/quote]



Goeie tip, echter geldt dit helaas niet bij elke hypotheekverstrekker.

Wij hebben bijna 100% EW en gaan dan inderdaad met de rente 0,2% omlaag.
quote:Zebraa schreef op 17 oktober 2013 @ 23:00:

Ik geef mijn geld altijd uit met het idee: was het mijn energie waard om er in te steken? Wil ik wel een auto als dat betekent dat ik er een jarenlang een dag in de week voor moet werken? Wil ik werkelijk werken voor een TV waar je van afstompt en waar je een paar uur in de maand voor moet werken? Of ga ik liever met vrienden uit eten?

Met deze mindset heb ik mijn huis met een 1,5x modaal salaris in 7 jaar afbetaald. Zonder dat ik de consumptie die ik overal om mij heen zie, mis.

Ik kan nu rondkomen van 500/maand (ben fotograaf en reisleider) en heb ik enkele jaren geleden mijn fulltime baan opgezegd. Met een kamer in de verhuur aan een student, gaat alles wat ik verdien "netto" in de "fun"-spaarpot.

Met dit geld ga ik jaarlijks 3-6 maanden reizen.

Spaarzaam met je geld omgaan kan iedereen. Iedereen met een "modaal"-salaris kan 50% van zijn salaris sparen want iedereen kon als student ook redelijk rond komen. Het is maar net wat je behoeften zijn.



Zoals iemand eerder al aangaf: spaargeld maakt je vrij. Ik heb 2x mijn baan opgezegd (een fuck you..), omdat het kon. Ik ben onafhankelijk en wil dat ook blijven. Als ik een jaar werk, kan ik 2 jaren hiervan leven. Op mijn 55ste werk ik echt niet meer. Succes! Ik kan niet anders zeggen dan dat je het super hebt gedaan! Heerlijk voor jou, en dat bedoel ik niet spottend
Alle reacties Link kopieren
quote:12twister schreef op 18 oktober 2013 @ 09:41:

EDIT:voor mensen die wel aflossen, kijk in je polis wanneer je qua rente omlaag zou kunnen. Vaak is dat 2 tienden bij 100, 85 of 75% EW maar daar komt een bank over het algemeen niet zelf mee.Hoe bepaal je dan die executiewaarde? Ik woon hier nu zes jaar (vlak voor crisis gekocht), en de executiewaarde uit het taxatierapport van toen zal niet meer de werkelijke executiewaarde zijn, toch? Of kan ik die wel gebruiken?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
quote:ClaudeFiolle schreef op 18 oktober 2013 @ 10:32:

[...]



Hoe bepaal je dan die executiewaarde? Ik woon hier nu zes jaar (vlak voor crisis gekocht), en de executiewaarde uit het taxatierapport van toen zal niet meer de werkelijke executiewaarde zijn, toch? Of kan ik die wel gebruiken?Volgens mij gaat dat gelijk met je WOZ waarde. Pin mij er niet op vast, er zijn hier vast mensen die er meer verstand van hebben.
Ik heb momenteel ook nagenoeg geen spaargeld (800 euro ofzo). Gevolg van een wat uit de hand gelopen (of verkeerd gebudgetteerde) keukenverbouwing, een al geboekte vakantie en vervolgens een belastingaanslag. Geen fijn gevoel, dus ik hoop dat ik de komende maanden mijn spaargeld gewoon daar kan laten waar het hoort. Ik wil toch wel minimaal 3000 euro achter de hand hebben voor kapotte apparaten, en daarnaast moet ik dan weer gaan sparen voor vervanging van de auto, schilderen van het huis, eindelijk eens een fatsoenlijke eettafel, een nieuwe bank, lampen (heb nu peertjes hangen). De nieuwe keuken was ook echt wel nodig, want de oude viel uit elkaar, maar er is bijna niet tegen op te sparen met 400 euro per maand. Ik heb gewoon allemaal heel oude spullen. Ik geef dan wel geld uit aan vakanties, want dat vind ik dan weer belangrijker dan een eettafel (gek toch?).
quote:betjebig schreef op 18 oktober 2013 @ 15:26:

maar er is bijna niet tegen op te sparen met 400 euro per maand.



dat is 4800 euro op jaarbasis! als je 1 jaar spaart en zelfs je vakantiegeld en andere extraatje voor vakantie/uitjes houdt, heb je in een jaar je 3000 euro buffer en nog 1800 over voor een nieuwe eettafel of wat dan ook.



wij sparen ook maar 400 per maand gezamenlijk (alle extra's gaan wel naar spaar, maar daar worden dan ook de eventuele vakanties van betaald). daarnaast beide nog een kleine 100 voor privedingen. en ik heb nou niet het idee dat er niet tegenop valt te sparen. beetje geduld moet je wel hebben en daarbij zijn sommige zaken die je noemt (zoals een eettafel of lamp) ook goed te kopen via marktplaats.
quote:betjebig schreef op 18 oktober 2013 @ 15:26:

Ik geef dan wel geld uit aan vakanties, want dat vind ik dan weer belangrijker dan een eettafel (gek toch?).Nee hoor, niet gek. Spullen zijn maar tijdelijk, ervaringen en herinneringen zijn voor altijd.
quote:sas_andrea schreef op 18 oktober 2013 @ 15:41:

[...]





dat is 4800 euro op jaarbasis! als je 1 jaar spaart en zelfs je vakantiegeld en andere extraatje voor vakantie/uitjes houdt, heb je in een jaar je 3000 euro buffer en nog 1800 over voor een nieuwe eettafel of wat dan ook.



wij sparen ook maar 400 per maand gezamenlijk (alle extra's gaan wel naar spaar, maar daar worden dan ook de eventuele vakanties van betaald). daarnaast beide nog een kleine 100 voor privedingen. en ik heb nou niet het idee dat er niet tegenop valt te sparen. beetje geduld moet je wel hebben en daarbij zijn sommige zaken die je noemt (zoals een eettafel of lamp) ook goed te kopen via marktplaats.Ik heb wel een beetje een idee wat voor eettafel ik wil, en daarvoor betaal je dus op marktplaats nog de hoofdprijs. Onlangs zag ik wel bij Woonexpress soortgelijke stoelen voor een lagere prijs, dus misschien kan het betaalbaarder. Ook qua lampen weet ik wel wat ik wil hebben, en helaas heb ik ook daar een dure smaak (Gispen). Op zich kan ik per maand wel een uitgave doen van bijv. 100 euro voor een lamp, dus dan kan ik na een maand of 3 wel een lamp kopen (maar in de tussentijd ben ik ook alweer uit eten geweest, of naar de fietsenmaker, of ik heb nieuwe onderbroeken gekocht etc etc). Ik ben verder niet zielig hoor, want ik kan heus wel wat uitgeven, maar qua spullen kom ik er karig vanaf
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een klein beetje spaargeld, proberen maandelijks wat te sparen maar dat is niet makkelijk. Gelukkig volgende maand 13e maand, dan wordt de spaarrekening weer wat aangevuld.



Ik ben wel altijd van het sparen geweest, maar sinds ik werkloos ben (en geen goede gezondheid, dus inmiddels niet weer aan het werk) is dat niet meer zo makkelijk. Dus we roeien (met een gezin met kinderen) met de riemen die we hebben. Maar fijn voelt het niet.
quote:Trotter schreef op 18 oktober 2013 @ 15:46:

[...]



Nee hoor, niet gek. Spullen zijn maar tijdelijk, ervaringen en herinneringen zijn voor altijd. En met sommige spullen heb je jarenlange herinneringen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven