Roken en zwanger zijn

17-06-2008 15:59 900 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.

Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?

Hoor graag!
Ik vind het knap van to dat ze nu gestopt is. Volhouden meid. Ja en iedereen weet dat roken slecht. En dat je beter eerder kunt stoppen. En waarschijnlijk heeft je kind niet geleden. Anders had je wel een miskraam gekregen. En de meeste kinderen ook van rokende ouders worden gelukkig gezond geboren. Houdt het niet roken vol voor je kleine en voor jezelf. Volgens recente statistische schattingen blijft circa 30 procent van alle vrouwen roken als zij in verwachting zijn, terwijl verreweg de meeste na de bevalling weer met roken beginnen.

Dat is heel veel. Toch wel stoer dat jij wel stopt.

Gereformeerden.

Wat ook nog eens nergens op slaat in deze discussie.

(geeft verder niks hoor Mystic Angel ;-) )
shining schreef op 17 juni 2008 @ 19:10:

[...]

Gereformeerden.

Nee i.d.d. want 2Italy word binnenkort heilig verklaart door de paus en die is Katholiek.. X-D
Nou, ik heb nergens zo veel rokers bij elkaar gezien als in de gereformeerde groep jongeren waar mijn (eveneens gereformeerde) scharrel bij hoorde, dus het schelden met díe term slaat echt als een tang op een varken.

Zullen we dan nu weer serieus verder?

Maxem, wat ik heb begrepen is dat bij elke teug nicotine die een zwangere vrouw neemt, niet alleen zijzelf maar ook haar kind minder zuurstof krijgt. In die context vind ik het nogal cru om te stellen dat een kind niet onder het rookgedrag van de moeder geleden heeft. Bovendien kan er natuurlijk veel meer mis gaan (op veel kleinere onderdelen). Het is niet zo dat omdat je lijf de vrucht niet afstoot, er "dus" geen schade is of kan zijn.

En ondanks dat ik het ook stoer vind dat TO stopt met roken, vind ik het een beetje vreemd om dat te koppelen aan 30% die dat niet doen. Ten eerste omdat stoppen met roken een strijd tegen je eigen verslaving is. En ten tweede omdat die 30% die niet stopt of die meteen na de bevalling weer begint met roken TO niet stoer maken, maar zichzelf stom maken.
en voor de verandering maar weer eens eens met qwertu :)
Zwasam: ik vind het goed dat je nu als nog gestopt bent met roken om verdere eventuele schade te voorkomen.

Ik vind het stom en vooral egoistisch van iemand die niet stopt met roken op het moment dat je zwanger bent, als je dat niet eens over hebt voor je kindje........
Mijn reactie hierboven is niet persoonlijk tegen Zwasam maar is mijn algemene mening tegen alle rokers die doorroken tijdens de zwangerschap.
Hier een verstokte 3 dubbelverslaafde stinkstokhijser........

Maarrrrr,accuut gestopt toen ik wist dat ik zwanger was,ben niet op veel dingen trots op mezelf maar hierop wel........

Toen ik wist dat bij elke hijs die ik nam die ik nam mijn kind daar problemen mee kreeg KON ik niet eens meer roken,heel stom.

Maar ik weet dat hier een aantal dames zijn die ik"verassend" genoeg nu niet zie of ze zijn er niet(maar ze zijn er zo vaak wel dat ik het me niet kan voorstellen) die wel roken tijdens hun zwangerschap en de mond zooooooooo groot hebben over bv.

Kijk,en die neem ik nu niet meer serieus......

De bv wel,maar hun niet,roken als je zwanger bent doe je gewoon niet en believe me,ik heb er naar gesnakt hoor..

Maar t.o petje af als je stopt,echt,het is driedubbel waard!.
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

En heel goed dat je niet meer rookt!
mormeltje schreef op 17 juni 2008 @ 20:04:

Maar ik weet dat hier een aantal dames zijn die ik"verassend" genoeg nu niet zie of ze zijn er niet(maar ze zijn er zo vaak wel dat ik het me niet kan voorstellen) die wel roken tijdens hun zwangerschap en de mond zooooooooo groot hebben over bv.

De bv wel,maar hun niet,roken als je zwanger bent doe je gewoon niet en believe me,ik heb er naar gesnakt hoor..

**trekt de schoen aan en zegt dat mormeltje beter moet lezen**
Ik ben ook dol op mijn sigaretten en zo verslaafd als de neten, maar roken tijdens de zwangerschap kan ik domweg niet. Tijdens de eerste zwangerschap ben ik gestopt een dag nadat ik positief testte, eveneens als met deze zwangerschap. De "mazzel" die ik heb, is dat ik zo misselijk word van de geur van sigaretten/sigaren/vooral pijp tijdens het begin van de zwangerschap, dat ik niet eens meer wil roken!

Overigens ben ik na bijna vijf maanden borstvoeding wel weer begonnen met roken (stopte met de borstvoeding en had accuut weer zin) en ik denk/verwacht/weet wel zeker dat het dit keer ook weer zo zal gaan. Oh well, ik rook niet achter de kinderwagen, ik rook niet in het bijzijn van mijn kinderen, ik rook niet binnen, dus echt veel merken ze niet van hun rokende moeder. (paps rookt eveneens en doet dit ook niet in hun bijzijn en binnen)

Geloof me, je kan echt stoppen! Beter nu dan morgen! Ik heb totaal geen intrinsieke motivatie om niet te roken, de enige reden dat ik niet rook nu is dat ik het gewoon niet kan om een kindje dat volledig afhankelijk is van mij dit willens en wetens aan te doen.
tilalia2 schreef op 17 juni 2008 @ 20:11:

[...]

**trekt de schoen aan en zegt dat mormeltje beter moet lezen**

Hahahaha hoop dattie past,maarre,had het echt niet over jou.

Of heb jij gerookt tijdens je zwangerschap?

Zie jou nu serieus niet als een roker :-]
Nou, dan ben je de enige op het forum X-D
mormeltje schreef op 17 juni 2008 @ 20:04:

Hier een verstokte 3 dubbelverslaafde stinkstokhijser........

Maarrrrr,accuut gestopt toen ik wist dat ik zwanger was,ben niet op veel dingen trots op mezelf maar hierop wel........

Toen ik wist dat bij elke hijs die ik nam die ik nam mijn kind daar problemen mee kreeg KON ik niet eens meer roken,heel stom.

Maar t.o petje af als je stopt,echt,het is driedubbel waard!.

Helemaal mee eens. En dat zijn dan ook vaak de vrouwen die beweren dat de stress van et niet roken nog slechter voor de baby is dan die ene peuk - amehoela. 'Niet kunnen stoppen', wat is dat nou? Het enige wat 'niet kan' is omhoog vallen.... Geef dan gewoon toe dat je het niet belangrijk genoeg vindt.

Maar nogmaal, TO good for you!
tilalia2 schreef op 17 juni 2008 @ 20:23:

Nou, dan ben je de enige op het forum X-D

O haha is dat zo?

Lees niet veel van je hoor want ben niet zoveel op deze pijler maar wat ik van je lees gaat meestal over bv,daar heb ik nu weer niet zoveel mee X-D

Nee,had het nog nooit gelezen van je,maarre,rookte jij dan echt tijdens je bv?

Lijkt me gewoon zo......raar,ja kan het niet uitleggen maar is gewooon een gevoel(niet aanvallend bedoelt hoor).

Laat ik het zo zeggen,ik zie een bv gevende moeder niet met een peuk in dr mond O.o
mormeltje schreef op 17 juni 2008 @ 20:55:

[...]

O haha is dat zo?

Lees niet veel van je hoor want ben niet zoveel op deze pijler maar wat ik van je lees gaat meestal over bv,daar heb ik nu weer niet zoveel mee X-D

Nee,had het nog nooit gelezen van je,maarre,rookte jij dan echt tijdens je bv?

Lijkt me gewoon zo......raar,ja kan het niet uitleggen maar is gewooon een gevoel(niet aanvallend bedoelt hoor).

Laat ik het zo zeggen,ik zie een bv gevende moeder niet met een peuk in dr mond O.o

**bukt weg voor pek en veren**

Ik heb tijdens mijn beide zwangerschappen nog gerookt, het lukte me niet om te stoppen. Wel enorm geminderd, dat wel. En tijdens de bv heb ik ook gerookt. Maar niet tijdens een voeding, als je dat bedoelt.

En ja, natuurlijk is dat raar. Maar aan de andere kant voor mij niet: ik heb gedaan wat ik kon, en misschien is dat voor de res van de wereld niet genoeg, maar meer kon ik er niet van maken en dus heb ik het maar geaccepteerd voor wat het is. Ik ben er niet trots op, maar voel me er ook niet schuldig over.

(en nee, we roken niet in huis)
Probeer eens te stoppen mbv acupunctuur, zo ben ik er echt in no time vanaf geraakt! Het is niet met naalden, maar het ging met pleistertjes met kogeltjes erin, die dan in je oor worden geplakt. Super werkt het! Het kost iets van 75 euro. Doen!!
shining schreef op 17 juni 2008 @ 19:10:

[...]

Gereformeerden.

*ik lach mezelf hier eens geweldig uit* :-P

je hebt gelijk hoor, helemaal,

mijn post was meer een instant gevoelspost op de roomser dan de paus posts van sommigen, het vingertje, en meer van dat soort zaken
Nee hoor tilalia,geen pek en veren,niet menselijks is mij vreemd X-D

Ik zeg dan alleen; Jammer dat het niet lukte.........

Maar godzijdank gaf je bv ;-)

Het een heft het ander dan weer op he O.o
Ik heb overigens het idee dat wat betreft het roken tijdens zwangerschap vooral gekeken wordt naar de korte termijn effecten en dan reacties gegeven worden dat het wel mee zal vallen. Ik vind dat je hierbij heel erg moet oppassen.

Een aantal gaven in hun postings al de mogelijke lange termijn effecten aan en zag ook een reactie van iemand die aangaf dat het niet altijd meetbaar is wat de effecten na de geboorte zijn omdat ze nog wel binnen de marges vallen.

In alle gevallen is de schade al wel aangericht en als je het geluk hebt dat je op korte termijn niets merkt, houdt dit niet in dat je vrijgewaard bent. Er zijn nog allerlei complicaties die op latere leeftijd op kunnen treden.

En echt, wanneer je door gerookt heb tijdens je zwangerschap en je kind direct onder lijdt, hoe kan je dan niets anders dan je elke dag diep en diep schuldig voelen, zoals in het geval van het kindje dat astma heeft.
Wellicht erg oneerlijk, maar ik merk dat ik erg slecht kan tegen kritiek van moeders die tijdens de zwangerschap gerookt hebben. Laats had ik een conflict met de buurvrouw over onze zoon (zat in fase dat hij gilt als hij zijn zin niet krijgt. krijgt hij ook niet wanneer hij gilt dus laten hem door gillen. is inmiddels over en sluiten omdat mijnheer doorheeft dat gillen niet helpt en legt zich nu maar bij ons besluit neer ;-)).

Zij is net een half jaar moeder en heeft de hele zwangerschap doorgerookt. Kwam ze mij 'even' vertellen dat ik het niet goed aanpakte en is beter zou moeten gaan opvoeden. Daar kan ik niet goed tegen he. Willens en wetens doorpaffen tijdens de zwangerschap en het dan 'beter weten'.

Overigens mocht toen de baby geboren was niemand meer binnen roken en werd iedereen zonder pardon naar het balkon gestuurd. Nee dat zet zoden aan de dijk....
iMac schreef op 17 juni 2008 @ 22:54:

En echt, wanneer je door gerookt heb tijdens je zwangerschap en je kind direct onder lijdt, hoe kan je dan niets anders dan je elke dag diep en diep schuldig voelen, zoals in het geval van het kindje dat astma heeft.

Waarom? Wat voor nut heeft schuldgevoel nog? Je gaat niet nog een keer zwanger zijn van dat kindje, dus het 'overdoen' kan niet. Waarom jezelf voor je kop blijven slaan om iets wat je niet kunt veranderen?

En waarvan je niet eens zeker weet of het echt echt echt doo rhet roken veroorzaakt is?

Ik ken zat kindjes met astma waarvan de moeder niet gerookt heeft tijdens de zwangerschap. Roken veroorzaakt geen kwalen, het verhoogt de kans erop. Niet-roken is geen garantie, maar wel-roken ook niet.
iMac schreef op 17 juni 2008 @ 23:01:

Overigens mocht toen de baby geboren was niemand meer binnen roken en werd iedereen zonder pardon naar het balkon gestuurd. Nee dat zet zoden aan de dijk....

Want? Kijk, dat roken tijdens de zwangerschap slecht is, dat weten we. Maar het veroorzaakt geen zwarte longetjes. Roken waar het kind bij is wel. Waarom zou je dat doen? Omdat het toch al 'verpest ' is?

Ben jij zo'n typ dat gaat lijnen, een keer zwicht en een koekje neemt en dan de hele dag als verpest acht, zich helemaal volvreet, want ach, het was toch al mis?
iMac schreef op 17 juni 2008 @ 23:01:

Willens en wetens doorpaffen tijdens de zwangerschap en het dan 'beter weten'.

Omdat ze 1 ding niet goed doet is ze gelijk afgeschreven als mens, begrijp ik hieruit.

Ik ben blij dat het in de echte wereld niet zo werkt.
Schuldig voelen heeft over het algemeen weinig nut (behalve als een volgende keer voorkomen kan worden). Maar wanneer ik bij mijzelf na ga hoe ongelovelijk veel ik van mijn zoon houd en ik zou een zeer nadelig iets voor hem veroorzaakt hebben, iets wat ik had kunnen voorkomen, dan zou ik mij toch niet prettig voelen.

En een beetje makkelijk om het nu weg te wuiven dat je niet zeker weet of dat kindje astma heeft omdat de moeder door gerookt heeft. Ik vind dat struisvogelpolitiek!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven