Uitleg citoscore?

18-06-2008 21:18 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet waar ik kan vinden wat de cijfers achter de letters van de citoscore inhouden?
Welke citoscore?

Je hebt de scores ; A tm E : A is beste E is zeer zwak

Of de groep 8 cito score? Cito heeft gewoon een site misschien daarop : www.cito.nl

Of morgen bij de juf vragen?
De cijfers achter de letters? De gemiddelden denk ik? Kun je een voorbeeld geven.

In ieder geval: A is supergoed, E is erg "slecht".
De cijfers achter de letter A-B-C D of E houdt de vaardigheidscore in. Daaraan kan je zien of je kind in vaardigheid vooruit/achteruit of gelijk is gebleven ook al blijft hij/zij bijv. een C scoren.
Ik weet wat de letters betekenen, maar achter de letters staan ook nog cijfers...

Bijv:

A.39.>0.39

A.41.>0.44

A.73.>0.38
Volgens mij geven die aan hoe je kind verder scoort. Dus de percentielen ofzo. Zijn er nog juffen in de zaal?

Maar wel goed zeg, die A's!
Boardbabe to the rescue dus, en ik ben mosterd.
Als twee cito toesten van bij bijv rekenen naast elkaar legt (bijv van midden groep 5 en eind groep 5) en hij scoorde op de 1e toets A 69 en op de 2e toets A 73 dan heeft hij ondanks dat hij al zo hoog scoorde toch nog vooruitgang geboekt zijn zijn vaardigheid. Wij noteren op school (ben zelf lkr) ook altijd deze vaardigheidscore om de vooruitgang binnen het niveau (A-B-C-D en E) duidelijk aan te geven
boardbabe bedankt voor de uitleg. Ik zie inderdaad een keer van A.69.>0.37 naar A.73.>0.38 gegaan. Wat betekenen die cijfers achter het pijltje dan??
Ik heb werkelijk geen idee!

Ga morgen meteen even in de handleiding kijken :-)

Vraag jij morgen even om uitleg aan de juf, ik word nu erg nieuwgierig!!

Maar het meet wellicht ook iets van de vooruitgang?!

Staat dit in het rapport? Wel erg uitgebreid en dubbelop....
Mirjam762 schreef op 18 juni 2008 @ 21:41:

Maar wel goed zeg, die A's!

Tja, hier moet ik natuurlijk even op reageren. Een kind dat A's scoort werkt onder zijn/haar niveau. Gemiddeld is C. Als een kind een C scoort betekent het dat dat kind op dat punt lekker aan het werk kan. Scoort een kind een A, dan betekent dat in feite dat de stof vrijwel foutloos beheerst wordt en dat er dus niet zo heel veel te leren valt. Voor het goede zou dan meteen de volgende cito afgenomen moeten worden (en dan evt weer de volgende enz. enz.) om te bepalen op welk niveau een kind eigenlijk aan het werk zou moeten.

Vergelijk het maar met allemaal 10-en scoren. Dat lijkt leuk, maar geeft eigenlijk aan dat het allemaal (veel) te makkelijk is.

Ik weet het, dit is offtopic, maar ik vind het zooooo belangrijk dat dit es gaat doordringen, niet alleen op scholen, maar ook bij ouders.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Solomio schreef op 18 juni 2008 @ 22:14:

[...]

Tja, hier moet ik natuurlijk even op reageren. Een kind dat A's scoort werkt onder zijn/haar niveau. Gemiddeld is C. Als een kind een C scoort betekent het dat dat kind op dat punt lekker aan het werk kan. Scoort een kind een A, dan betekent dat in feite dat de stof vrijwel foutloos beheerst wordt en dat er dus niet zo heel veel te leren valt. Voor het goede zou dan meteen de volgende cito afgenomen moeten worden (en dan evt weer de volgende enz. enz.) om te bepalen op welk niveau een kind eigenlijk aan het werk zou moeten.

Vergelijk het maar met allemaal 10-en scoren. Dat lijkt leuk, maar geeft eigenlijk aan dat het allemaal (veel) te makkelijk is.

Ik weet het, dit is offtopic, maar ik vind het zooooo belangrijk dat dit es gaat doordringen, niet alleen op scholen, maar ook bij ouders.
Helemaal mee eens, dit is ook het eerste wat er door mij heen ging.
Solomio schreef op 18 juni 2008 @ 22:14:

[...]

.
Ehm, zo had ik het nog niet helemaal bekeken, dat is waar. Maar zelf leer(de) ik heel makkelijk en scoorde ik heel vaak tienen, maar ook door de stof gewoon te leren. Was het voor mij dan beter geweest als ik nog moeilijker stof had had gehad zodat ik slechts zevens had gescoord?
Ik heb trouwens een zoon die niet al te makkelijk leert; hij scoort vaak C-tjes (en voor spelling D-tjes). Nooit echt bij stilgestaan dat dit nog steeds gewoon gemiddeld is..
Mirjam, makkelijk leren is natuurlijk prettig, maar als het TE makkelijk wordt kun je daar toch problemen mee krijgen. Het hoeft niet, maar het kan wel. En het is goed om je daarvan bewust te zijn en dat in de gaten te houden.

Ik denk dat teveel mensen niet verder denken dan: hoe hoger, hoe beter.
Hannah Arendt
Achteraf gezien had ik het zelf wel prettig gevonden om een keer iets anders dan A's en 10en en 9ens te halen.

De belangrijkste reden waarom ik graag nog moeilijkere stof had gehad en zevens was gaan scoren, is dat ik uiteindelijk pas op de universiteit, nu dus, ben begonnen met leren 'leren'. Uiteraard ook op de middelbare school voor bepaalde vakken wel harder moeten werken, maar dat betekende alsnog dat ik er eigenlijk niet veel voor deed.

Deed dat even pijn toen ik met weken leren voor een tentamen hier opeens net een voldoende haalde... Was dat liever wat eerder tegengekomen!
Precies Solomio!
Mijn oudste (groep 6) heeft vanaf de kleutertijd voor de Cito-toetsen voor zowel rekenen als taal A's gescoord.

Toch staan er op zijn rapport ook veel v'tjes en rv'tjes terwijl het ook een g'tje had kunnen zijn. Ik krijg dan ook van zo'n rapport in combinatie met die Cito-toets scores niet het idee dat het voor hem allemaal te makkelijk is.
Nou, ik vond die tienen toch echt wel heeeel belangrijk hoor..strebertje als ik was. Maar je hebt me wel aan het denken gezet Solomio.
Mirjam762 schreef op 18 juni 2008 @ 22:44:

Ik heb trouwens een zoon die niet al te makkelijk leert; hij scoort vaak C-tjes (en voor spelling D-tjes). Nooit echt bij stilgestaan dat dit nog steeds gewoon gemiddeld is..

Ik heb twee zoons die met de hele dag uit het raam staren (de oudste) en de klas terroriseren (de jongste) alleen maar hoge A's scoren.

Zelf ben ik in 4VWO gestruikeld over het feit dat ik niet had leren leren. Ik probeer dat dan ook bij mijn zoons te voorkomen.
Hannah Arendt
Charlotte69 schreef op 18 juni 2008 @ 22:49:

Mijn oudste (groep 6) heeft vanaf de kleutertijd voor de Cito-toetsen voor zowel rekenen als taal A's gescoord.

Toch staan er op zijn rapport ook veel v'tjes en rv'tjes terwijl het ook een g'tje had kunnen zijn. Ik krijg dan ook van zo'n rapport in combinatie met die Cito-toets scores niet het idee dat het voor hem allemaal te makkelijk is.

(Hoi Charlotte trouwens!)

Ik baalde overigens enorm dat ik op de basisschool geen tienen op mijn rapport had; die gaven ze gewoon niet :-@ (terwijl ik die zeker had voor repetities/toetsen), volgens mij in een soort poging om al te veel streberigheid af te remmen? Overigens had mijn school wel het (goede) systeem van cijfers en kleurtjes; groen voor goed, geel voor redelijk en rood voor matig (qua inzet dus). Dus je kon gerust een 8 scoren voor iets, en dan toch een geel rondje er achter hebben staan, terwijl een ander kind dat minder makkelijk leerde een zeven met een groen rondje erachter had. Ik vond dit systeem wel goed eigenlijk.
Mirjam762 schreef op 18 juni 2008 @ 22:51:

Nou, ik vond die tienen toch echt wel heeeel belangrijk hoor..strebertje als ik was. Maar je hebt me wel aan het denken gezet Solomio.
Haha, dat herken ik wel. Maar in de loop van de jaren heb ik mijn streberigheid weten terug te dringen. Maar lager dan een 8 vind ik nog steeds onvoldoende. X-D
Hannah Arendt
Mirjam762 schreef op 18 juni 2008 @ 22:54:

[...]

Ik baalde overigens enorm dat ik op de basisschool geen tienen op mijn rapport had; die gaven ze gewoon niet :-@ (terwijl ik die zeker had voor repetities/toetsen), volgens mij in een soort poging om al te veel streberigheid af te remmen?

Zat jij bij mij op school? Hoogste cijfer op het rapport was een 8. 9 was voor de juf en een 10 voor God. Dat laatste betwijfel ik trouwens, want ik zat op een opanbare school.

Mijn rapporten van de lagere school waren echt onwijs saai. 8, 6, 8, 8, g, g. De 6 was voor schrijven. :-d
Hannah Arendt
Hehe dat lager dan een acht onvoldoende vinden herken ik zo sterk... Wat heb ik in mijn moeders schoot gehuild toen ik een 3 voor mn Latijn had... Ja, die grammatica leer je ook niet van doorlezen, maar dat had ik nog niet begrepen...
Solomio schreef op 18 juni 2008 @ 22:59:

[...]

Zat jij bij mij op school? Hoogste cijfer op het rapport was een 8. 9 was voor de juf en een 10 voor God. Dat laatste betwijfel ik trouwens, want ik zat op een opanbare school.

Mijn rapporten van de lagere school waren echt onwijs saai. 8, 6, 8, 8, g, g. De 6 was voor schrijven. :-d
Jaaaaaa, dit herken ik. Ook dat citaat dat de 9 voor de juf was en de 10 voor God. Mijn antwoord was natuurlijk dat ze dan wel eerst even met wetenschappelijk bewijs moest komen dat God'überhaupt wel bestond en dat we anders allemaal eentje in de rij door konden schuiven. Hebben ze inderdaad later ook wel gedaan want ze zagen wel in dat het eigenlijk wel heel gek was dat je nog maar een 8 kreeg als je geen fouten maakte. Ik had altijd maar 1 zes en dat was voor gym.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven