maxi-cosi of "gewone" autostoel.

23-06-2008 21:51 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aankomend weekend gaan we op vakantie, we maken een reis van 1200 kilometer. Baby van 9 maanden gaat ook mee. We vervoeren hem normaal gesproken in een maxi-cosi ligding, maar hij zit ook wel eens in een gewone autostoel. Hij kan best goed zelfstandig zitten, maar nog niet gedurende langere tijd. We rijden een gedeelte van de nacht. Hij is bijna 9 kilo.

Wat zou voor hem het meest veilig en confortabel zijn, de "ligstoel" of de "zitstoel"?

Alvast bedankt!
De maxicosi heeft geen bovenrand toch? Hier net tenminste...
SnoopySnoopy schreef op 23 juni 2008 @ 22:44:

De maxicosi heeft geen bovenrand toch? Hier net tenminste...
Nee, ik zit me ook al suf te piekeren. Geen bovenrand te bekennen.
Het zal wel komen omdat ik één of ander oud model heb, en die heeft een ronde (boven) rand. Het lijkt nou net alsof ze met haar hoofd tegen de bestuurdersstoel kan komen, maar bedenk me dat ze natuurlijk vast zit in de riempjes, sorry!
Kabouter schreef op 23 juni 2008 @ 22:53:

Het zal wel komen omdat ik één of ander oud model heb, en die heeft een ronde (boven) rand. Het lijkt nou net alsof ze met haar hoofd tegen de bestuurdersstoel kan komen, maar bedenk me dat ze natuurlijk vast zit in de riempjes, sorry!
Maakt toch niet uit :). Ik snapte alleen je vraag niet, vandaar. En dat van die rand kan wel kloppen; bij de maxi-cosi van zoon destijds (10 jaar geleden dus) zat er volgens mij ook zo'n rand.
Een autostoel van ouder dan 5 jaar moet eniet gebruiken: hij is dan niet meer veileg. Het schuim dat alle klappen opvangt droogt door de jaren hrrn uit, en vanaaf 5 jaat oud wordt dat steeds minder veilig...

Misschien toch de ligstand van de stoel? MIts die niet zo oud is?
Heb je gezopen Tilalia? X-D
Ehm, ja kennelijk wel ;-)

Vertaling:

een autostoel van ouder dan 5 jaar moet je niet gebruiken: hij is dan niet meer veilig. Het schuim dat alle klappen opvangt droogt door de jaren heen uit, en vanaf 5 jaar oud wordt dat steeds minder veilig.

(Komt nog bij dat ie waarschijnlijk niet aan de nieuwe normen van EUnummers enzo voldoet? Dan kan je nog een boete krijgen ook!)

Misschien toch ligstand van de autostoel? Als die niet zo oud is?

Zo beter?

X-D
Kabouter schreef op 23 juni 2008 @ 22:34:

Mirjam, jee zeg! Maar jij hebt ook wel een veel mooiere maxi-cosi dan ik. Ik heb zo'n goedkoop ding van 10 jaar oud, die veel kleiner lijkt.

Zie ik het nou goed dat ze boven haar hoofd niets heeft? (naast de bestuurdersstoel)

Behalve wat Tilalia zegt over het slechter worden van oude stoeltjes kan het wel kloppen dat je een kleiner stoeltje hebt.

Er zijn namelijk 2 maten: Groep 0 stoeltjes waaronder de maxi-cosi Citi die nu ook nog steeds verkocht wordt en Groep 0+ stoeltjes waaronder de maxi-cosi Cabrio.

Groep 0 is tot 9 of 10 kilo dacht ik en groep 0+ tot 13 kilo.

Mijn dochter is trouwens een cm of 78 nu met 18 maanden en het gaat dus nog maar net.

Waarom gebruiken jullie de maxicosy zo lang? ik zit met mijn dochter van 7 maanden echt te trappelen om het ding de deur uit te mieteren. Je moet óf zeulen met extra kilo's óf je tilt haar heel onhandig uit de auto. Echt, zodra ze 9 maanden is (o ja, en de volgende ook ;-) ) wordt dat ding ritueel verbrand. Mijn rug zal me dankbaar zijn :)
Waarom zou je de maxi-cosi gaan dragen? Alleen maar omdat er een draagbeugel aan zit?

De MC is zolang het past de veiligste manier om je kind in de auto te hebben. En als je kind nog geen 9 kilo is, màg het niet eens in de volgende stoel.
Soms moet het stoeltje uit de auto, omdat het in de andere auto moet bijvoorbeeld. Dan dragen we hem. Maar een kind uit de auto tillen (5 deurs) over de gordel heen, terwijl je helemaal in de auto moet om de gordels los te maken....... Nee hoor, de nieuwe stoeltjes zijn in bestelling.

En ik weet dat het tot 9 maanden en 9 kilo de veiligste manier is, daarom doe ik het ook. Maar dan gaat hij echt weg. O ja, dochter is met 7 maanden al bijna 8 kilo (en 70 cm), dus dat komt goed :)
ik zou me er toch maar eens wat meer in gaan verdiepen Origineel, niet voor nix dat in zweden ed kinderen tot 2 jaar tegen de richting in vervoerd moeten worden! Gewicht is 1 ding, maar het nekje van je kind krijgt veel te verduren bij een aanrijding. Better safe than sorry lijkt mij!
Ik had daar nooit moeite mee, met kind uit de gordeltjes halen.
Enneh... als je het over het draaggemak hebt bij autostoeltjes in andere auto's zetten zie ik een groot voordeel voor de MC en niet voor de volgende groep stoeltjes... mèn, da's pas gezeul!
Ik heb de kiddy pro besteld. Dat is in de anwb test van dit jaar het best geteste autostoeltje. Dus mijn kind komt niets tekort, in tegendeel! Ik wil alleen het beste voor mijn kind, maar niet als ik met rugklachten thuis kom te zitten.

Over verdiepen: vraag me iets over stoeltjes en ik weet het. Ik ben de best geïnformeerde moeder die je kan vinden hoor!

Een vriendin van mij is door de MC 2 maanden uit de running geweest. Ik bedoel maar, daar hoor je niets over......
anoniem_24655 wijzigde dit bericht op 24-06-2008 09:11
Reden: Quoten kan niet.....
% gewijzigd
HIhi, Tilalia, natuurlijk moet je van de andere stoeltjes er wel 2 hebben. Want die zijn niet gemaakt om over te zetten, die zijn gemaakt om je kind er gemakkelijk uit te halen :).
O ja, tuttebelletje, de meeste autostoeltjes voor na 9 maanden hebben ook een ligstand. MIsschien die van jou ook wel? Even gebruiksaanwijzing googelen!
Een autostoel die ruim 200 euro kost, zet ik wel even over naar de andere auto. Echt niet dat ik er daar 2 van ga kopen.
Overstappen naar

een zitje dat in de rijrichting geplaatst is moet dan ook zo lang mogelijk worden uitgesteld om het

risico op letsel bij het kind zoveel mogelijk te beperken.

Dit zegt de ANWB zelf, Je kan dan wel een veilig stoeltje hebben, maar dat is niet de enige factor!
Weet je, die stoeltjes uit de test van de ANWB (die kiddy pro) zijn tot 12 jaar. Dan vind ik het wel de investering waard om er 2 te kopen. Krijg je ook nog korting :)

En ik weet ook wel dat je zolang mogelijk moet wachten. Maar als het veilig is met 9 maanden en 9 kilo, is het veilig en is er dus zolang mogelijk gewacht ;-) .
origineel schreef op 24 juni 2008 @ 09:18:

Weet je, die stoeltjes uit de test van de ANWB (die kiddy pro) zijn tot 12 jaar. Dan vind ik het wel de investering waard om er 2 te kopen. Krijg je ook nog korting :)
Sorry hoor, maar een autostoel gaat echt geen 12 jaar mee. Net als bij de MC's moet je ze na 5 jaar vervangen. Kijk, dat jij twee stoelen de investering waard vindt is prima, maar ze gaan echt maar 5 jaar mee.
Deze stoelen zijn voor "life". Je kunt ze steeds ombouwen en aanpassen aan de leeftijd van je kind. Dus op een gegeven moment gebruik je alleen nog de stoelverhoger. Uiteraard, als je een botsing hebt gehad, moet je je stoel altijd vervangen. Maar dan is het een verzekeringskwestie. Maar deze (inderdaad, in tegenstelling tot de MC en andere merken, waar je bij de groei van je kindje een nieuwe stoel moet kopen) kunnen echt tot de 1 m 35 mee.

Valt mee he? Misschien een aanrader (heb geen aandelen ;-) ). Koop ze wel in Duitsland, scheelt een hoop pegels. Gratis tip.
De stoelen en het materiaal dat voor de veiligheid zorgt verouderen, dat bedoelt Tilalia, daarom gaan ze geen 12 jaar mee...
Wij hebben een MaxiCosi Priori gekocht voor 100 euro... dus dan kunnen we er wel 2 van kopen, dan is het net zo duur als eentje van Tilalia ;-). Maar wij gaan ook lekker zeulen. En pas als Eva niet meer in de MaxiCosi past. Ik vind het gezeul met de MaxiCosi best meevallen trouwens. Oke, het is niet licht met een kind van 7,5 kilo erin, maar wel goed voor je armspieren (die worden sowieso wel getraind met een kind :)) en als je het goed draagt, krijg je ook geen last van je rug (wel van je armen ;-)). Tegenwoordig til ik haar ook weleens uit de Maxicosi en laat de Maxicosi dan in de auto staan, ik zie ook niet zo'n probleem eigenlijk.
Wat ik niet helemaal begrijp Origineel:

Voor je eigen gemak heb je 200 euro extra over. Maar voor de veiligheid van je kind niet een beetje extra sjouwen? Je kunt zo'n ding vaak ook op een onderstel van een kinderwagen of buggy zetten. En ik heb op zo'n nabevallingscursus geleerd hoe je de maxi cosi veilig voor je rug en bekken kunt dragen.

Je kunt ook een extra mc kopen natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven