Kinderen
alle pijlers
maxi-cosi of "gewone" autostoel.
maandag 23 juni 2008 om 21:51
Aankomend weekend gaan we op vakantie, we maken een reis van 1200 kilometer. Baby van 9 maanden gaat ook mee. We vervoeren hem normaal gesproken in een maxi-cosi ligding, maar hij zit ook wel eens in een gewone autostoel. Hij kan best goed zelfstandig zitten, maar nog niet gedurende langere tijd. We rijden een gedeelte van de nacht. Hij is bijna 9 kilo.
Wat zou voor hem het meest veilig en confortabel zijn, de "ligstoel" of de "zitstoel"?
Alvast bedankt!
Wat zou voor hem het meest veilig en confortabel zijn, de "ligstoel" of de "zitstoel"?
Alvast bedankt!
dinsdag 24 juni 2008 om 10:35
Weet je wat het is, je moet altijd je rug in een rare kromming om dat ding uit de auto te halen. Of je moet je kind in rare bochten rondom de gordels wringen, met je rug in een kromming. Als hij er eenmaal uit is, valt het inderdaad wel mee met de mc, hij weegt 2,5 kilo. Maar ja, probeer hem of je kind er maar eens uit te krijgen. En ja, ik heb ook een cesar zwangerschapscursus gedaan, maar helaas helpt dat niet bij dit soort dingen. Dragen wel, maar eruit pakken niet.
Dus wat we meestal doen is mc in de auto laten. Haar op een onderstel zetten doe ik nooit, want het is heel slecht om lang in dat ding te zitten: gaat het ruggetje naar zijn mallemoer. Dus lekker in de wandelwagen
Dit is het laatste wat ik erover zeg. Jullie mogen best zeulen, ik pik het niet dat er wordt gezegd dat ik niet het beste voor mijn kind wil. Ik wil zelfs sterven als mijn kind daar een beter mens van zou worden. Maar als er 2 even goede opties zijn, waarvan er 1 slecht is voor mij, dan kies ik voor de andere. Zo is het nu eenmaal wel.
Dus wat we meestal doen is mc in de auto laten. Haar op een onderstel zetten doe ik nooit, want het is heel slecht om lang in dat ding te zitten: gaat het ruggetje naar zijn mallemoer. Dus lekker in de wandelwagen
Dit is het laatste wat ik erover zeg. Jullie mogen best zeulen, ik pik het niet dat er wordt gezegd dat ik niet het beste voor mijn kind wil. Ik wil zelfs sterven als mijn kind daar een beter mens van zou worden. Maar als er 2 even goede opties zijn, waarvan er 1 slecht is voor mij, dan kies ik voor de andere. Zo is het nu eenmaal wel.
dinsdag 24 juni 2008 om 10:38
Origineel: ik snap werkelijk niet waar je zo moeilijk over doet met die MC. Het is gewoon het veiligste autostoeltje en als je net zo makkelijk twee stoeltjes koopt die voor grotere kinderen zijn, waarom heb je dan niet twee maxi cosi's? Veiligheid gaat toch voor alles? (en anders loop je twee keer; een keer met je kind en een keer los met de MC - of denk ik nu te simpel?)
Maxi cosi is er op hun site ook nogal duidelijk in:
Wanneer moet mijn kindje vanuit zijn eerste Maxi-Cosi baby-autozitje naar het opvolgende autozitje?
Wij adviseren u, uw kindje zolang mogelijk in het eerste autozitje; Groep 0 of 0+ dus achterstevoren te blijven vervoeren en wel omdat dit het veiligst is en bovendien meestal het meest comfortabel. Pas als het kindje met het kruintje van het hoofd net aan de rand van de kuip komt, is het tijd over te stappen naar het volgende autozitje. De lengte van de beentjes speelt daarbij geen enkele rol. Het is zeer onverstandig een kind te vroeg in een groter, voorwaarts gericht, autozitje te plaatsen.
Maxi cosi is er op hun site ook nogal duidelijk in:
Wanneer moet mijn kindje vanuit zijn eerste Maxi-Cosi baby-autozitje naar het opvolgende autozitje?
Wij adviseren u, uw kindje zolang mogelijk in het eerste autozitje; Groep 0 of 0+ dus achterstevoren te blijven vervoeren en wel omdat dit het veiligst is en bovendien meestal het meest comfortabel. Pas als het kindje met het kruintje van het hoofd net aan de rand van de kuip komt, is het tijd over te stappen naar het volgende autozitje. De lengte van de beentjes speelt daarbij geen enkele rol. Het is zeer onverstandig een kind te vroeg in een groter, voorwaarts gericht, autozitje te plaatsen.
dinsdag 24 juni 2008 om 10:40
Wij zijn net terug van de eerste vakantie met onze zoon van 9 maanden. En hebben voor hem wel de 'grote'autostoel gebruikt. We hebben niet zo'n grote mc (de gewone groep 0 ipv groep 0+ stoel) en aangezien meneer iets van 76cm en net 9 kilo is werd de mc ook gewoon te klein. Onze stoel kan wel heel plat en hij heeft inderdaad het grootste deel van de reis geslapen. Hij kan overigens wel al heel goed zitten, kruipt ook niet maar schuift op z'n kont de wijde wereld in en omvallen doet ie al een maand of 2 niet meer dus voor de 'gewone'belasting van z'n rug ben ik niet zo bang. Bij een aanrijding is de mc waarschijnlijk wel veiliger zolang je kind er goed inpas, maar dat was bij ons dus niet meer zo makkelijk.
dinsdag 24 juni 2008 om 10:42
dinsdag 24 juni 2008 om 12:58
Wij zijn met 9 maanden overgestapt op een gewone autostoel, we dachten dat dat moest. Bleek later dus 9 kilo te zijn, ahum.... Hij kon toen trouwens al wel heel goed zitten en ook zelf gaan zitten.
Maar ik geloof niet dat het nog lang veilig zou zijn geweest om mijn zoontje in de mc te vervoeren. Zijn benen staken er al behoorlijk uit en hij vond het leuk om zich daarmee af te zetten tegen de rugleuning, en dan kwam zijn hoofd er ook nog uit aan de andere kant. Dat leek me niet zo veilig. Hij vond het ook helemaal niet leuk meer in de mc, probeerde zich steeds om te draaien, omdat hij ons wilde zien. En hoe strak ik de gordels ook zette, hij wist er vaak wel een arm uit te peuteren, zodat hij zich ook daadwerkelijk om kon draaien. Nu nog trouwens, met de MC Tobi, daar krijgen we de gordels niet strak genoeg doordat ze erg wijduit staan dankzij de beschermhoes. Heeft iemand daar nog tips voor?
Maar ik geloof niet dat het nog lang veilig zou zijn geweest om mijn zoontje in de mc te vervoeren. Zijn benen staken er al behoorlijk uit en hij vond het leuk om zich daarmee af te zetten tegen de rugleuning, en dan kwam zijn hoofd er ook nog uit aan de andere kant. Dat leek me niet zo veilig. Hij vond het ook helemaal niet leuk meer in de mc, probeerde zich steeds om te draaien, omdat hij ons wilde zien. En hoe strak ik de gordels ook zette, hij wist er vaak wel een arm uit te peuteren, zodat hij zich ook daadwerkelijk om kon draaien. Nu nog trouwens, met de MC Tobi, daar krijgen we de gordels niet strak genoeg doordat ze erg wijduit staan dankzij de beschermhoes. Heeft iemand daar nog tips voor?
..
dinsdag 24 juni 2008 om 17:43
Ik laat de MC gewoon in de auto, net als je met een aan ander auto-stoeltje zou doen..... Tillen wordt idd zwaar.
Dochter hier is nog kleiner dan die van Mirjam en Pebbles, bijna 17 maanden en nog geen 8 kilo (ca 73 cm schat ik), en zij zit dus ook nog in de MC. Sterker nog, ze mag nog niet eens naar een grotere stoel... Ik laat haar er ook zo lang mogelijk in zitten, de beentjes steken nu inderdaad een beetje uit, maar lijkt me niet zo'n probleem (je zit zelf toch ook met gebogen benen...)
(Waarschijnlijk zit ze nog tot bijna haar 2e verjaardag in de MC bedenk ik me nu..., met dit groeitempo)
Dochter hier is nog kleiner dan die van Mirjam en Pebbles, bijna 17 maanden en nog geen 8 kilo (ca 73 cm schat ik), en zij zit dus ook nog in de MC. Sterker nog, ze mag nog niet eens naar een grotere stoel... Ik laat haar er ook zo lang mogelijk in zitten, de beentjes steken nu inderdaad een beetje uit, maar lijkt me niet zo'n probleem (je zit zelf toch ook met gebogen benen...)
(Waarschijnlijk zit ze nog tot bijna haar 2e verjaardag in de MC bedenk ik me nu..., met dit groeitempo)
dinsdag 24 juni 2008 om 18:28
Komt waarschijnlijk doordat wij een merkloos exemplaar hebben, gekregen bij onze kinderwagen ruim 3 jaar geleden. Toen onze dochter geboren werd hadden we geen auto (beiden niet eens een rijbewijs, man nu dus wel) en dus werd de autostoel nooit gebruikt. Bij zoon nu dus wel gebruikt. Toen hij eruit groeide (ding is echt kleiner dan de echte MC's en ook maar geschikt tot 10 kilo) en we hem overzetten in de gewone autostoel van dochter, die ook naar een nieuwe stoel over ging waren meer mensen verbaasd. Bij vrienden zoon in een echte MC gezet en daar past hij inderdaad nog wel goed in, maar bij de onze komt koppie erbovenuit. En ja voor een paar maanden, want hij groeit net als dochter hard en zal dus geen maanden meer in de MC kunnen, vond ik het wel erg prijzig om nog een echte MC te kopen.
dinsdag 24 juni 2008 om 19:16
dinsdag 24 juni 2008 om 20:36
Ja, hier ook alles goed. We hoeven niet meer terug naar de kinderarts want ze doet het gewoon prima. Haar slechte groei werd veroorzaakt door veelvuldige kno-infecties maar daar hebben we nu in de zomer geen last van. Het kan zijn dat ze komende winter veel last krijgt en dat haar neusamandelen er dan uit moeten. Maar dat zien we dan wel weer.
(Loopt jouw dochter al? Moet een grappig gezicht zijn, zo'n klein moppie. Dochter hier neemt haar tijd en loopt nog (steeds..) niet los.)
(Loopt jouw dochter al? Moet een grappig gezicht zijn, zo'n klein moppie. Dochter hier neemt haar tijd en loopt nog (steeds..) niet los.)
dinsdag 24 juni 2008 om 20:38
ha, leuk om te lezen dat er zich een complete lig- vs zitstoeldiscussie heeft af gespeeld gisteren. We hebben idd een zitstoel die behoorlijk plat kan, alleen dan weer niet tegen de rijrichting in. Ik ben weer aan 't twijfelen geraakt. En ik vind het ook wel een beetje zielig als zijn broer en zus wel een dvd'tje kunnen kijken tijdens de reis en hij naar de achterbank staart.... (grapje hoor dames, ik ben er nog niet uit wat we gaan doen, veiligheid gaat natuurlijk boven alles)
dinsdag 24 juni 2008 om 20:57
dvd grapje? ik denk dat dochter zich best zal amuseren met Bumba of sesamstraat......
Ik snap dat het anders is als er nog 2 kindjes in de auto zitten die wel naar voren kijken. Maar heeft hij daar tegelijkertijd niet wat afleiding aan?
Mij lijkt trouwens een MC wel comfortabeler voor zo'n kindje, zo'n lange reis. Ik "kiep"de MC zover mogelijk achterover, zodat dochter er een beetje in ligt, lijkt me het meest comfortabel voor de beentjes.
@Mirjam, ja, ze loopt al 4 maanden los, rent inmiddels trouwens. En ze is wel klein, maar niet babyachtig (heeft veel haar en een wijs gezichtje), dus wel een klein poppetje, maar geen lopende baby....
Hier ook toevallig veel ziek afgelopen maand, ook keelinfecties, dus dan eet ze niet, en staat de groei gelijk even stil. Maar niets ernstigs verder.
Ik snap dat het anders is als er nog 2 kindjes in de auto zitten die wel naar voren kijken. Maar heeft hij daar tegelijkertijd niet wat afleiding aan?
Mij lijkt trouwens een MC wel comfortabeler voor zo'n kindje, zo'n lange reis. Ik "kiep"de MC zover mogelijk achterover, zodat dochter er een beetje in ligt, lijkt me het meest comfortabel voor de beentjes.
@Mirjam, ja, ze loopt al 4 maanden los, rent inmiddels trouwens. En ze is wel klein, maar niet babyachtig (heeft veel haar en een wijs gezichtje), dus wel een klein poppetje, maar geen lopende baby....
Hier ook toevallig veel ziek afgelopen maand, ook keelinfecties, dus dan eet ze niet, en staat de groei gelijk even stil. Maar niets ernstigs verder.