Draadloos netwerk KPN

26-06-2008 15:13 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een draadloos netwerk van KPN (beveiligd).

Kan het dan zo zijn dat iemand anders met jou "mee" internet? En als dit kan, kan deze persoon dan op mijn kosten downloaden zodat dat van mijn datalimiet af gaat?

Ik zit namelijk deze maand fors over de download-limiet heen (volgens KPN), terwijl er bij mijn weten niet of nauwelijks gedownload is. Met als gevolg dus een vette rekening.

Alvast bedankt voor de reacties.
In principe zou het niet moeten kunnen, als je netwerk beveiligd is.

Kan KPN niet specificeren wat je wanneer heb gedownload?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef op 26 juni 2008 @ 15:19:

In principe zou het niet moeten kunnen, als je netwerk beveiligd is.

Kan KPN niet specificeren wat je wanneer heb gedownload?

Ik heb ze inderdaad gebeld hiervoor en ze gaan me terugbellen hierover. Ik weet niet of ze daarvan een specificatie kunnen sturen.

Maar ik vraag me toch af of het misschien vaker voorkomt dat het gebeurt, dat er wordt meegeprofiteerd, ondanks de beveiliging. Het lijkt er nu namelijk verdacht veel op.

Heeft het misschien zin om het beveiligingswachtwoord te veranderen of iets dergelijks? Of kan dat niet?
Dat ligt er misschien aan hoe goed het beveiligd is? Als je netwerk goed beveiligd is, zou het niet mogelijk moeten zijn dat iemand anders van jouw netwerk gebruikt maakt. Ik heb echter zelf buren die alle standaardinstellingen van de modem hebben laten staan (dus ook de naam en het password). Ik kan niet alleen van hun modem gebruik maken, maar ik zou zelfs het password kunnen veranderen zodat ze zelf niet meer kunnen inloggen.
Koelkast, heb je zelf ooit het standaard wachtwoord veranderd? Als je dat nog nooit hebt gedaan, is er dus een grote kans dat je buren kunnen inloggen (zie mijn vorige mail)
Heb ik inderdaad nog nooit gedaan. Het is het password wat standaard gebruikt wordt. Hoe kan ik dat dan veranderen?
Koelkast schreef op 26 juni 2008 @ 15:26:

Heb ik inderdaad nog nooit gedaan. Het is het password wat standaard gebruikt wordt. Hoe kan ik dat dan veranderen?
Ik heb met installatie als password moeten invoeren wat onderop de modem staat. Je zou toch aannemen dat dat veilig is?
Tja, dan heb je dus geen beveiligd netwerk en is de kans heel groot dat de halve buurt gebruik maakt van je verbinding.

Op de volgende webpagina kun je informatie vinden over beveiliging:

http://www.tekstenuitleg....loos_netwerk_beveiligen/1

Het handigst is om eerst het password van de router te vervangen (dit is meestal standaard 'admin'). Het ligt aan het type router hoe je dat moet doen. Zoek dus even het instructieboekje op of zoek via google naar de instructie voor jouw eigen router.
Dank je, dat ga ik eens proberen.
Dit zegt de KPN zelf:

"KPN heeft al haar modems goed beveiligd. Een draadloos modem van KPN is standaard voorzien van een beveiligingscode. Deze beveiliging zorgt ervoor dat de gegevens die tussen je modem en computer door de lucht gaan worden versleuteld. Hierdoor is deze informatie alleen te lezen als je ook de sleutel hebt; niemand kan zomaar verbinding maken via jouw netwerk.

Wil je meer zekerheid over de veiligheid van de verbinding dan is het verstandig de automatisch toegekende beveiligingscode in het modem te vervangen door een zelf bedachte beveiligingscode."

Het lijkt er dus inderdaad op dat de code op de onderkant van jouw modem 'uniek' is, en dat het toch niet heel gemakkelijk is om op jouw netwerk in te breken. Toch maar even afwachten wat de KPN zelf zegt dus.

Heb je geen huisgenoot (vriend, man, kind) die meer heeft gedownload dan jij denkt?
Maareh...hoe kan iemand in de buurt weten wat er op die sticker van mijn modem staat? Zijn dat dan niet allemaal specifieke codes?
ow mosterd... Bedankt!
mmwanamke schreef op 26 juni 2008 @ 15:38:

Dit zegt de KPN zelf:

"KPN heeft al haar modems goed beveiligd. Een draadloos modem van KPN is standaard voorzien van een beveiligingscode. Deze beveiliging zorgt ervoor dat de gegevens die tussen je modem en computer door de lucht gaan worden versleuteld. Hierdoor is deze informatie alleen te lezen als je ook de sleutel hebt; niemand kan zomaar verbinding maken via jouw netwerk.

Wil je meer zekerheid over de veiligheid van de verbinding dan is het verstandig de automatisch toegekende beveiligingscode in het modem te vervangen door een zelf bedachte beveiligingscode."

Het lijkt er dus inderdaad op dat de code op de onderkant van jouw modem 'uniek' is, en dat het toch niet heel gemakkelijk is om op jouw netwerk in te breken. Toch maar even afwachten wat de KPN zelf zegt dus.

Heb je geen huisgenoot (vriend, man, kind) die meer heeft gedownload dan jij denkt
?

Jawel, maar ik weet toevallig dat het in deze maand echt niet kan ivm vakantie, en juist deze maand is de rekening absurd hoog.

Maar ik ga inderdaad even afwachten wat KPN hiervan zegt.

Bedankt in elk geval, ik ga toch met je tips aan de slag!
Vandaag is bij mij draadloos internet van kpn geinstalleerd, en volgens de monteur is het wachtwoord inderdaad uniek en is het draadloos netwerk dús ook veilig zonder dat ik allerlei extra maatregelen hoef te nemen...
Bel met de helpdesk en vraag of ze even met je willen nakijken of je modem WEP of WPA beveiligd is. Deze code van tien tekens staat onder op het SpeedTouch / Experia modem en zou ook in de interface van jouw modem moeten staan.

Wanneer dat in orde is is het vrijwel onmogelijk dat iemand gebruik kan maken van jouw aansluiting (tenzij zij dus die sleutel onderop jouw modem ook hebben). Overigens, een hogere download kan ook te wijten zijn aan spyware. Dit zijn een soort van kleine programmatjes (virussen) die data uploaden / downloaden zonder jouw toestemming. Het is hoe dan ook een goed idee om een anti-virus / anti-spyware programma te installeren.
Adaware:

http://www.download.com/A...tag=lst-1&cdlPid=10844457

Spybot:

http://www.download.com/S...tag=lst-1&cdlPid=10804822

Spyware blaster (preventie):

http://www.download.com/S...tag=lst-2&cdlPid=10852839

Je hebt vást een firewall, maar voor de zekerheid:

Zonealarm

http://www.download.com/Z...tag=lst-1&cdlPid=10797433

of

sunbelt kerio

http://www.download.com/S...tag=lst-1&cdlPid=10543979
In principe is het altijd mogelijk "in te breken" op een beveiligd draadloos netwerk. Een paar handige jongens hebben dat zo voor elkaar. WEP beveiliging is pet met een rietje, en is vrij makkelijk te kraken. WPA-PSK is wat moeilijker te kraken.

Kijken dus welke beveiliging je hebt, en je netwerk sowieso op WPA-PSK beveiligen.

Heb jij trouwens nog een abo met datalimiet??? Ouderwetschhh zeg! ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven