Roken en zwanger zijn

17-06-2008 15:59 900 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben vrijdag as. 11 weken zwanger en tot mijn ontzettend grote spijt en teleurstelling, is vandaag pas de eerste dag die ik volledig rookvrij ga doorbrengen. Ik ga ervan uit dat het me nu echt gaat lukken om niet weer een peuk op te steken en noem mezelf vanaf nu een niet-roker.

Wat ik me echter afvraag, is hoeveel schade het mijn kindje al heeft opgelopen door het roken van de afgelopen weken. Iemand enig idee?

Hoor graag!
heel verstandig superstar, maar dan zou je dus kunnen lezen dat vrouwen die dezelfde argumenten gebruiken als tilalia en anderen die niet stoppen met roken, maar dan als reden om niet te beginnen of door te gaan met bv, nogal afgebrand worden.
arwen173 schreef op 28 juni 2008 @ 09:27:

heel verstandig superstar, maar dan zou je dus kunnen lezen dat vrouwen die dezelfde argumenten gebruiken als tilalia en anderen die niet stoppen met roken, maar dan als reden om niet te beginnen of door te gaan met bv, nogal afgebrand worden.

Maar je zal me daar nooit horen roepen "Schaam jij je niet/ voel je je niet schuldig/ als je kind straks ziek wordt is dat jouw schuld" en meer van dat soort moois, terwijl het hier kennelijk bon-ton is om dat wèl te zeggen.

Dus zo hetzelfde is het niet.
Nou, ik heb wel eens een BV/FV discussie gelezen en voelde me al "schuldig" bij pagina 2.

Wil niet zeggen dat Tilalia dat heeft gezegd, maar die discussies zijn ook nooit echt gezellig.

En dan nog de werken / thuisblijf discussies..

Je kunt het in de ogen van een ander nooit goed doen en toch zal ieder op zijn eigen manier zijn / haar kroost groot krijgen.
Tila, jij zegt het misschien niet rechtstreeks, maar de manier waarop je soms cijfers presenteert liegen er ook niet om. Je kunt wat minder verbaal begaafd zijn en gewoon zeggen wat je te zeggen hebt. Je kunt iemand ook helemaal murw maken met moeilijk interpreteerbare cijfers. Of met feiten die misschien wel feit zijn, maar die zulke kleine verschillen met zich meebrengen dat ze misschien wel verwaarloosbaar zijn. Het effect is precies hetzelfde: je laat de ander voelen hoe waardeloos zij is als moeder.
Overigens was mijn vraag aan jou mbt schuldgevoel aan het begin van deze discussie een oprechte vraag en geen verkapte kritiek hoor. (Maar denk ook niet dat je die toen zo opgevat hebt eigenlijk :) )
meave schreef op 28 juni 2008 @ 09:44:

Tila, jij zegt het misschien niet rechtstreeks, maar de manier waarop je soms cijfers presenteert liegen er ook niet om. Je kunt wat minder verbaal begaafd zijn en gewoon zeggen wat je te zeggen hebt. Je kunt iemand ook helemaal murw maken met moeilijk interpreteerbare cijfers. Of met feiten die misschien wel feit zijn, maar die zulke kleine verschillen met zich meebrengen dat ze misschien wel verwaarloosbaar zijn. Het effect is precies hetzelfde: je laat de ander voelen hoe waardeloos zij is als moeder.

Meave, wat een onzin. Moederschap behelst veel meer dan alleen het aspect van voeding of van roken.

En heel eerlijk: je mag mij dan misschien niet zo 'netjes' vinden in dat soort discussies, je hebt mij nog nooit horen zeggen 'arme foetus' of 'ik ben bezorgd om de toekomst van de baby' en dat is hier kennelijk normaal. En als dat nou voorbeelden zijn van minder verbaal begaafd zijn, dan pas ik daarvoor.
Ik kan allerlei excuses gaan verzinnen die mijn roken goedpraten maar dat doe ik niet.

Ik was/ben wat dat betreft gewoon een zwakkeling en mooier of minder mooi kan ik het niet maken.
meave schreef op 28 juni 2008 @ 09:44:

precies, je hebt wel altijd alle cijfers paraat en indrukwekkende wetenschappelijke artikelen waarin staat hoe belangrijk bv is en hoeveel beter en hoeveel minder kans blablabla (en dat vind ik ook goed, want zelf ook een overtuigde bv-er). Je zal misschien niet rechtstreeks zeggen heee, voel jij je niet schuldig, maar je weet altijd wel heel goed duidelijk te maken hoe belangrijk en goed borstvoeding is.
meave schreef op 28 juni 2008 @ 09:46:

Overigens was mijn vraag aan jou mbt schuldgevoel aan het begin van deze discussie een oprechte vraag en geen verkapte kritiek hoor. (Maar denk ook niet dat je die toen zo opgevat hebt eigenlijk :) )
Ik begrijp van jou dat het een oprechte vraag is. Komt ook omdat ik je al langer ken dan vandaag.
arwen173 schreef op 28 juni 2008 @ 09:50:

[...]

precies, je hebt wel altijd alle cijfers paraat en indrukwekkende wetenschappelijke artikelen waarin staat hoe belangrijk bv is en hoeveel beter en hoeveel minder kans blablabla (en dat vind ik ook goed, want zelf ook een overtuigde bv-er). Je zal misschien niet rechtstreeks zeggen heee, voel jij je niet schuldig, maar je weet altijd wel heel goed duidelijk te maken hoe belangrijk en goed borstvoeding is.

En daar zeg ik dan de hele tijd bij wat een slappeling iemand is, wat een zielige foetus het is, dat ik me o zo bezrogd maak over de toekomst van dat arme kindje, en vooral nog een keer dat iemand een slappeling is, niet wìl, etc.

Echt, de toon is een heel stuk anders op dit topic.
[quote]tilalia2 schreef op 28 juni 2008 @ 09:50:

[...]

Meave, wat een onzin. Moederschap behelst veel meer dan alleen het aspect van voeding of van roken.

En heel eerlijk: je mag mij dan misschien niet zo 'netjes' vinden in dat soort discussies, je hebt mij nog nooit horen zeggen 'arme foetus' of 'ik ben bezorgd om de toekomst van de baby' en dat is hier kennelijk normaal. En als dat nou voorbeelden zijn van minder verbaal begaafd zijn, dan pas ik daarvoor.[/quote

Misschien jij dan niet, al kan je dingen op verschillende manieren zeggen , maar het argument wat denk je dat je baby wil komt toch vaak voorbij, om niet te spreken over wat voor je reacties je krijgt als je zegt, doe wat goed voelt voor jou (als dat fv zou zijn bijv), dan zijn de rapen helemaal gaar. Want dan ineens gaat het niet om wat goed voelt voor jou als moeder, maar over wat goed is voor je kind. Maar het kan best dat jij nooit dit soort dingen schrijft tilalia, zo goed zitten die dicussies niet in mijn geheugen opgeslagen en ik ben daar ook altijd enorm pro bv, dus vind die argumenten ook kolder (doe wat goed voelt voor jou)
tilalia2 schreef op 28 juni 2008 @ 09:55:

[...]

En daar zeg ik dan de hele tijd bij wat een slappeling iemand is, wat een zielige foetus het is, dat ik me o zo bezrogd maak over de toekomst van dat arme kindje, en vooral nog een keer dat iemand een slappeling is, niet wìl, etc.

dat ben ik niet met je eens, misschien neem je het nu een stuk persoonlijker op omdat je nu zelf aan de andere kant staat? maar ik weet hoe moeders die kiezen voor fv afgebrand worden, die toon op die discussies kan ook behoorlijk venijning zijn.
tilalia2 schreef op 28 juni 2008 @ 09:50:

[...]

En heel eerlijk: je mag mij dan misschien niet zo 'netjes' vinden in dat soort discussies, je hebt mij nog nooit horen zeggen 'arme foetus' of 'ik ben bezorgd om de toekomst van de baby' en dat is hier kennelijk normaal. En als dat nou voorbeelden zijn van minder verbaal begaafd zijn, dan pas ik daarvoor.

Tila, natuurlijk is moederschap veel meer dan roken of voeding. Maar jij reageert heftig op dit topic omdat je op een deel van jouzelf wordt aangesproken. Tenminste, dat neem ik aan. Dat zal voor moeders rond voeding ook gelden.

Ik denk niet dat je mij wilt begrijpen eerlijk gezegd. Of het toe wilt geven. De boodschap is hetzelfde wat mij betreft. Je kunt iemand met statistieken om de oren smijten die aangeven hoeveel kans het kind in de toekomst heeft op bepaalde aandoeningen omdat je FV geeft. Je kunt ook gewoon zeggen dat je je zorgen maakt. Ik denk dat dat voor de ontvanger niet eens zoveel uitmaakt.

Ik ben het met je eens hoor wat BV betreft, hoewel ik niet zo ingevoerd ben als jij en soms wat minder fanatiek zou zijn denk ik. En wat betreft roken denk ik ook dat het iemands eigen verantwoordelijkheid is en dat je op basis van feiten tot een keuze moet komen. Maar in beide gevallen is er sprake van een ongeboren kind en dat brengt bij veel mensen nou eenmaal heftige gevoelens met zich mee.

Jij hebt interesse in de wetenschap achter BV en hebt veel informatie. Bovendien ben jij goed in discussies waarin juist die elementen een rol spelen. Een ander heeft die affiniteit niet en reageert vanuit haar (moeder?)gevoel en verwoordt het dus niet mbv statistieken, maar door middel van gevoel. Tja, het is allebei een ander niveau van discussieren (zonder daar dan meteen een oordeel aan te willen hangen...)
tilalia2 schreef op 28 juni 2008 @ 09:55:

[...]

nog even, het kan inderdaad goed dat jij dit soort dingen niet zegt, maar het wordt wel degelijk echt gezegd op die topics. Behalve dan het stukje over zielige foetus uiteraard.
nou wat meave zegt dus. Artikelen, wetenschappelijke verwijzingen, risicoos, feiten en kansen of zeggen, hee, het is raar dat je rookt. Zelfde boodschap, andere verpakking.
Tila, ik denk dat de toon afhangt van aan welke kant van de discussie je zit. Ik wil niet zeggen dat jouw toon op BV-FV-discussies beneden peil is, maar er wordt ook op dergelijke discussies regelmatig gezegd dat men geen respect hoeft te hebben voor vrouwen die geen BV willen geven, etc etc.
Oh, en uiteraard ben ik het ook niet eens met de manier waarmee op dit topic soms dingen verwoord worden.
Arwen, dat soort dingen zeg ik niet. Ik wil daar dus ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden.
arwen173 schreef op 28 juni 2008 @ 10:01:

nou wat meave zegt dus. Artikelen, wetenschappelijke verwijzingen, risicoos, feiten en kansen of zeggen, hee, het is raar dat je rookt. Zelfde boodschap, andere verpakking.
Dat ontken ik toch ook helemaal niet?
Maar goed, dit is een discussie over de discussie. Toch?

Wat ik me eigenlijk nog afvroeg in relatie tot roken - stress. Als roken stress in je lijf veroorzaakt zoals Carlice zegt (meetbare stress dus, niet stress in je hoofd) hoe kan het dan dat je van roken ook stress (die in je hoofd denk ik dan) kwijtraakt?

En als roken rustgevend is, is het dan de handeling (soort Pavlov?) of de nicotine? Of zit er nog iets anders in een sigaret dat zorgt voor het rustgevende? En als het dan alleen de nicotine is, kan dat dan niet anders opgelost worden? Tabletjes ofzo?

En als je zoveel stress hebt tijdens je zwangerschap door andere dingen dan door pogingen te stoppen met roken, zou de eventuele stress van het stoppen met roken dan nog nadelige effecten hebben? Of: kan het roken van een sigaret ervoor zorgen dat je die enorme stress niet ervaart? Sorry dat ik je als voorbeeld gebruik Fleurtje, maar jouw stress tijdens de zwangerschap was natuurlijk enorm. En bij Tila was het ook geen feestje. Zouden die sigaretten dan echt nog helpen?

Ik kan me wel voorstellen dat roken helpt bij kleine stress ofzo. Spanning op het werk, weet ik veel. Maar zulke levensveranderende dingen als jullie meemaakten tijdens de zwangerschap zijn van een andere orde.
anoniem_654038f62dff5 wijzigde dit bericht op 28-06-2008 10:13
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Meave ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken en niet voor Tila en Fleurtje maar ik denk dat het voornamelijk tussen de oren zit.

Dat je zeg maar zelf geloofd dat het helpt.

Zolang je er maar zelf in geloofd dan helpt het ook,zoiets. :rolling:
Tilalia, ik denk dat de mensen hier zich met name ergeren aan het goedpraten van het roken met of zonder doktersbriefje tijdens de zwangerschap en het vergoeilijken van de gevolgen daarvan. En dat daarom de forumster die gewoon toegaf dat ze dom/slap whatever is geweest om te stoppen, heel anders benaderd wordt.

Persoonlijk snap ik ook echt niet dat je niet kunt stoppen tijdens de zwangerschap maar ik vind ook dat schuldgevoel knap zinloos is en dat je je dat inderdaad niet moet laten aanpraten. Je kunt niets meer aan het verleden veranderen en je energie beter steken in de schadebeperking in de toekomst door zoals jezelf al aangaf niet te roken waar kinderen bij zijn.

En ik weet overigens hoe moeilijk het is om te stoppen om te roken, ik ben 14 jaar lang een forse rookster geweest en 9 jaar geleden gestopt en zou soms nu nog best een sigaretje lusten.
Misschien kunnen we dan zulke gevoelens koppelen aan het eten van komkommer ofzo? Zou me lijntechnisch ook heel goed uitkomen. X-D
meave schreef op 28 juni 2008 @ 09:59:

[...]

Tila, natuurlijk is moederschap veel meer dan roken of voeding. Maar jij reageert heftig op dit topic omdat je op een deel van jouzelf wordt aangesproken. Tenminste, dat neem ik aan. Dat zal voor moeders rond voeding ook gelden.

Ik denk niet dat je mij wilt begrijpen eerlijk gezegd. Of het toe wilt geven. De boodschap is hetzelfde wat mij betreft. Je kunt iemand met statistieken om de oren smijten die aangeven hoeveel kans het kind in de toekomst heeft op bepaalde aandoeningen omdat je FV geeft. Je kunt ook gewoon zeggen dat je je zorgen maakt. Ik denk dat dat voor de ontvanger niet eens zoveel uitmaakt.

Ik denk dat daar wel degelijk verschil zit. Wat ik in ieder geval in een discussie probeer te doen, is het zuiver te houden. Geen persoonlijke aanvallen, niet op de man spelen, etc. En in deze discussie kan ik 'weet je dat roken de kans op allergien met zoveel procent verhoogt' veel beter hebben dan 'Voel jij je niet ontzettend schuldig dat je kind een allergie heeft'

Want ik weet dat roken slecht is. Ik weet wat voor risico's er verhoogd zijn. En tòch is het niet gelukt om te stoppen. Ik weet voor mezelf wat ik waard ben, dan hoef ik niet van anderen te horen dat ik een slappeling ben ik wat ik allemaal wel en niet wil en als ik dàt nou niet eens voor mijn kind overheb, nou, dan ..... en blablablablabla.

Dat is namelijk niet mijn beeld van een zuivere discussie.

Ik ben het met je eens hoor wat BV betreft, hoewel ik niet zo ingevoerd ben als jij en soms wat minder fanatiek zou zijn denk ik. En wat betreft roken denk ik ook dat het iemands eigen verantwoordelijkheid is en dat je op basis van feiten tot een keuze moet komen. Maar in beide gevallen is er sprake van een ongeboren kind en dat brengt bij veel mensen nou eenmaal heftige gevoelens met zich mee.

Op zich ben ik het met je eens dat je op basis van feiten tot een beslissing moet komen. Maar ik denk dat heel veel mensen het verslavingsaspect heel snel vergeten: en het is niet zo dat ik trots ben op het feit dat ik afhankelijk ben van sigaretten, maar ik vind ook niet dat er zomaar overheen gestapt mag worden. En al helemaal niet met het argument 'ik kon stoppen dus jij kan het ook'

Jij hebt interesse in de wetenschap achter BV en hebt veel informatie. Bovendien ben jij goed in discussies waarin juist die elementen een rol spelen. Een ander heeft die affiniteit niet en reageert vanuit haar (moeder?)gevoel en verwoordt het dus niet mbv statistieken, maar door middel van gevoel. Tja, het is allebei een ander niveau van discussieren (zonder daar dan meteen een oordeel aan te willen hangen...)

Meave, nogmaals: ik vind het echt van een andere orde om te gooien met cijfertjes of te gooien met slappeling. Ik denk dat aan dat laatste namelijk wel degelijk een oordeel hangt.
tilalia2 schreef op 28 juni 2008 @ 10:04:

Arwen, dat soort dingen zeg ik niet. Ik wil daar dus ook niet verantwoordelijk voor gehouden worden.
dat doe ik toch ook niet? maar jij zegt dat de toon op dit topic anders is dan de toon op een bv / fv topic en dat geloof ik niet. Alleen op een bv topic schrijf jij zelf met argumenten en sta je aan de "goede" kant, en hier moet je argumenten en sneren incasseren en sta je aan de "verkeerde" kant. Maar de toon is het zelfde hoor, een moeder die daar schrijft geen zin / energie / puf te hebben in fv wordt op alle mogelijke manieren te kennen gegeven dat dat toch wel echt heel dom en onverstandig is. En misschien schrijf jij het netter of minder emotioneel of wat dan ook, is zeker zo, maar de boodschap blijft het zelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven