Het horeca rookverbod topic.

01-06-2008 17:29 1474 berichten
bron: www.nu.nl
Deense cafés bloeien na rookverbod

Uitgegeven: 28 maart 2008 13:43

Laatst gewijzigd: 28 maart 2008 13:43

KOPENHAGEN - Tot aangename verrassing van Deense caféhouders drinken Denen aanzienlijk meer in cafés, vooral bier, sinds er strenge rookverboden zijn ingevoerd.

Het Deense bureau voor de statistiek bevestigde vrijdag dat sinds het verstrekkende rookverbod 1 september van kracht werd, de omzet van cafés met 8 procent is gestegen.

De branche was tegen het verbod uit vrees voor een daling van de omzet. Maar nu gaan de belangenbehartigers van het cafewezen overstag.

Intrekken

Ze gaan er juist voor ijveren dat de uitzonderingen die zijn bedongen op het rookverbod bij de geplande herziening over anderhalf jaar worden ingetrokken.

Dan zou er ook in kleine kroegen van minder dan 40 vierkante meter een rookverbod gelden.

Ja, ja, ik heb op mijn werk zo nu en dan tijd het nieuws te volgen ;-) Ik vond dit wel een mooi bericht na zoveel gekrakeel over de leeglopende horeca zodra het rookverbod doorgevoerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
.
Betutteling? Ga jezelf als roker lekker vergiftigen, maar val een ander daar niet mee lastig.

Heel goed dat er nu een rookvrije horeca is. Stink ik tenminste niet meer naar rook na een avondje uit.
IlikeFormentera schreef op 01 juli 2008 @ 21:29:

Toch is er ook wel een downside aan deze kwestie, net als bij de helmplicht voor bromfietsers destijds en de gordelplicht voor automobilisten zullen er minder beschikbare donororganen zijn omdat dit rookverbod de spontane sterfte vast niet positief zal beinvloeden.... misschien wat cynisch maar tis wel een effect waar ik niemand over hoor.....!

Dit is wel heel ver gezocht. Ga jij ook niet naar de dokter als je ziek bent omdat je zo een ander geen donororgaan wilt ontnemen?

Bovendien, denk je nou echt dat de organen van rokers nog te gebruiken zijn?
Rokers zijn juist afnemers van donor-organen. Vooral harten en longen. Ik ontmoette onlangs een vrouw die juist herstellende was van een longtransplantatie. Ze had veel spijt van haar onnadenkend rookgedrag. Ze was 33 ....
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
shining schreef op 01 juli 2008 @ 21:37:

[...]

Dit is wel heel ver gezocht. Ga jij ook niet naar de dokter als je ziek bent omdat je zo een ander geen donororgaan wilt ontnemen?

Bovendien, denk je nou echt dat de organen van rokers nog te gebruiken zijn?
De longen i.i.g. niet.. 8-P
.
Nou, dan leg ik het je uit. Jij zegt dat door het rookverbod er minder mensen spontaan zullen sterven. M.a.w. zeg je dus eigenlijk dat het roken moet worden toegestaan omdat er zo tenminste nog mensen zullen overlijden, die vervolgens hun organen kunnen afstaan.

Daarop zeg ik, dat jij toch ook beter wilt worden als je ziek bent?
Tante Sjaan schreef op 01 juli 2008 @ 16:31:

Deze ruggegraatloze zielige junk gaat vanavond gewoon buiten roken zonder gezeik verder.

Leuk vind ik het niet maar voor mij geen reden om gigantisch op nietrokers te gaan zitten afgeven zoals hier wel door sommigen op rokers wordt gedaan.

Van beide kampen vat ik niet waarom een ander voor van alles en nog wat uitgemaakt kan worden, puur gebaseerd op of iemand rookt of niet. Bespottelijk gewoon.
:kiss:
Compli

Zodra ik als schooljuf de hele dag mag kettingroken in de klas van jouw kinderen heb jij recht van spreken. Eerder niet.
In het licht van dit soort stompzinnigheid kan ik je vast verklappen dat jij echt nooit mijn kinderen in je klasje zult krijgen. En ik moet eerlijk bekennen dat ik een vaag gevoel van medelijden met de kinderen in jouw klas begin te ontwikkelen. Geef je overigens toevallig les op een gristelijke school?
Nee, dan zo'n groep lieden die 't diep van binnen wel weten, maar eigenlijk niet durven toegeven dat een staafje van een paar centimeter ammoniak, formaldehyde, koolmonoxide, methaanzuur, waterstofcyanide en nog meer van dat soort fijne stofjes, sterker is dan hun wilskracht, dáár wil je graag bij horen ;-)
Kun je nagaan hoe sterk mijn afkeer van bepaalde lieden uit die andere groep zo langzamerhand begint te worden :)
complicated schreef op 01 juli 2008 @ 23:14:

[...]

In het licht van dit soort stompzinnigheid kan ik je vast verklappen dat jij echt nooit mijn kinderen in je klasje zult krijgen. En ik moet eerlijk bekennen dat ik een vaag gevoel van medelijden met de kinderen in jouw klas begin te ontwikkelen. Geef je overigens toevallig les op een gristelijke school?

Wat is het verschil dan Compli? Wat geeft jou dan wel het recht over mijn longen in de kroeg te roken?

Persoonlijk kan het mij geen donder schelen wat jij van mij vindt of aan welke groepen jij allemaal een hekel hebt, maar het wordt tijd dat jij en al die andere rokers gewoon ophouden met anderen te hinderen en in gevaar te brengen. Zijn niet-rokers dan zeikers? Prima. So be it. We hebben meer dan genoeg geduld gehad met jullie...

Overigens ben ik schooljuf noch gristen maar leuk dat je zo voorspelbaar reageert...
Gezellige mensen die rokers!! Die zullen we echt missen in de kroeg!
Ik persoonlijk lust geen alcohol en ga niet graag naar een kroeg vanwege de uiteindelijk vaak aangeschoten/dronken praat waar ik dan, nuchter, niet in mee kan gaan. De lol van met mijn colaatje en een jointje (mijn pilsje) aan de bar te zitten met gelijkgestemden in de coffeeshop zit er nu niet meer in. Gelukkig heb ik al her en der gelezen dat een hoop mensen zich daarover verkneukelen, dus ik ben blij dat er nog mensen lol van hebben.

Nou ja, alcohol maakt meer kapot dan je lief is...
Leiolepis ngovantrii: mannetjes zijn ook niet nodig omdat de dames zichzelf klonen!
Dat is allemaal niet belanrijk, Xantippe. Het gaat om ROKEN, dat is een slechte gewoonte en die moet uitgebannen worden. Of mensen zich kapotzuipen of zich een diabetes of manshoog cholesterol vreten, dat de jeugd zich een slag in de rondte snuift en slikt, het fileprobleem nog altijd niet wordt opgelost en de ene na de andere ludieke heffing weet te introduceren zijn triviale, ondergeschikte problemen.
complicated schreef op 02 juli 2008 @ 08:58:

Dat is allemaal niet belanrijk, Xantippe. Het gaat om ROKEN, dat is een slechte gewoonte en die moet uitgebannen worden. Of mensen zich kapotzuipen of zich een diabetes of manshoog cholesterol vreten, dat de jeugd zich een slag in de rondte snuift en slikt, het fileprobleem nog altijd niet wordt opgelost en de ene na de andere ludieke heffing weet te introduceren zijn triviale, ondergeschikte problemen.

Nee hoor, dat zijn helemaal geen ongeschikte problemen en stuk voor stuk wordt daar ook aan gewerkt. Het enige wat niet opgaat in deze vergelijkingen is dat wanneer je je een slag in de rondte snuift en slikt of je klem zuipt je je eigen gezondheid schaadt (behalve als je achter het stuur stapt, maar daar zijn strenge regels voor net als nu voor rokers) en rokers brengen naast schade aan eigen gezondheid ook schade aan de gezondheid van andere. En dat blijven vele dan weer ondergeschikt vinden en durven zelf met grote arrogantie te zeggen:" Dan ga je toch lekker niet naar de kroeg!" Of als strikt bekijkt waar de regels voor ingeroepen zijn:"Dan ga je toch niet in een kroeg werken!" Oh nee, dat zal vast niet geroepen worden wat alle horeca medewerkers of roken zelf of vinden het een onzinnig verbod, dat zou ik bijna vergeten!

Nu kan je wel weer met een heel gevat stukje komen om het schade aan andere onderuit te halen, maar dat is het leuke van feiten vs. meningen, je kan lullen als Brugman, en dat kan je, maar feiten zijn feiten.

***Trek alvast de t-shirt van mijn man aan met "ATHEIST" op de borst voordat ik ook voor Gristen wordt uitgemaakt*** :angel:
Compli, je noemt eigenlijk allemaal goede voorbeelden, typisch gevallen van wat de mensen zelf doen is hun eigen probleem en ze zullen zelf de gevolgen moeten dragen van de schade die zij aanrichten aan hun gezondheid.

Dat is bij roken niet het geval.

Er zijn natuurlijk talloze voorbeelden van mensen die met een slok op rijden en zo zeer ernstige schade veroorzaken, maar dat is verboden, net als het roken in de horeca.
Het ROKEN hoeft niet te stoppen, Compli, zoals gewoonlijk heb jij het weer eens niet helemaal begrepen. Wat moet stoppen is het gedwongen MEEROKEN.

Als rokers volwassen en voldoende beschaafd waren om in te zien dat het gewoon onbeschoft en ongewenst is om anderen aan hun giftige dampen bloot te stellen en de dood of het ziekenhuis in te jagen, alleen maar omdat zijn dan minder moeite hoeven te doen om aan hun verslaving tegemoet te komen, hadden ze het middels zelfregulering kunnen voorkomen. Maar verslaving verdrijft de rede en het fatsoen, dus moet de overheid wel ingrijpen.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Ok, wel, als hij het nu nog niet snapt, kan hij maar beter zijn heil zoeken bij een leuke sekte.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
complicated schreef op 01 juli 2008 @ 23:16:

[...]

Kun je nagaan hoe sterk mijn afkeer van bepaalde lieden uit die andere groep zo langzamerhand begint te worden :)
er zitten ook best leuke types tussen. En de kans dat je die nu in de kroeg tegenkomt, is sinds gisteren fors toegenomen X-D
pff, boebele, terwijl het juist zo vervelend is bij het dansen, al die rook!
Ja, dat is ook heel vervelend. Maar ik ga er nu maar even vanuit dat het rookverbod wordt nageleefd. Zo niet, dan dien ik meteen een klacht in bij de keuringsdienst van waren.
Och, Int, dat spelletje van 'hij begrijpt het niet' is nu wel een beetje uitgekauwd, denk ik. Wat ik begrijp is dat er een buitenproportionele politieke aandacht voor anti-rook-maatregelen is ontstaan vanuit de anti-rook-lobby.

Wat ik ook begrijp is dat iedere werknemer het RECHT dient te hebben op een rookvrije werkplek. Jammer alleen dat onze overheid er een PLICHT van heeft gemaakt.

Daarnaast heb ik ook begrepen dat er wel kroegen zijn waar een rookzone is ingesteld. Een zone waar niet bediend wordt en die voldoende is afgesloten van het overige publiek. Dat is tenminste nog iets.

Verder begrijp ik dat veel van de lieden in dit topic die gestopt zijn met roken, een grote behoefte voelen de roker zo lelijk mogelijk aan de schandpaal te nagelen, in een soort kromme poging deze te overtuigen van hun Heilige Morele Gelijk. Het leidt helaas tot een stormvloed aan bijzonder onsympathieke en niet altijd even doordachte uitlatingen.
Dhelia schreef op 02 juli 2008 @ 09:42:

[...]

er zitten ook best leuke types tussen. En de kans dat je die nu in de kroeg tegenkomt, is sinds gisteren fors toegenomen X-D
Klopt. Hoewel ik die niet snel zal tegenkomen omdat ik gelukkig in een land woon waar men zelf de keuze heeft een rookvrije of niet-rookvrije kroeg te bezoeken :)
Werkelijk Compli: je windt je veel te veel op, en eigenlijk om niets. Er zijn waarachtig wel grotere problemen in de wereld als je je zo graag ergens over wilt opwinden.

Tot nu toe werden de belangen van niet-rokers in de horeca opgeofferd aan de belangen van rokers, en vanaf 1 juli is het andersom. Wat is daar zo erg aan ? Is het rookgenot van een minderheid volgens jou ècht belangrijker dan de gezondheidsrisico's van een meerderheid ?

Het is duidelijk dat jij een roker bent maar je bent toch hoop ik wel volwassen genoeg om ook eens wat verder te kijken dan je eigen beleving ?

Je mag nog steeds roken, wat je vanaf nu niet meer mag is er anderen (in de horeca althans) mee lastig vallen.

Samen kwamen we er namelijk niet uit dus het is nu wettelijk geregeld. Wees een grote vent en deal with it.
Als je te veel naar Compli luistert zou je toch bijna gaan denken dat rokers egocentrische ontevreden mopperkonten zijn. Maar gelukkig zijn ze niet allemaal zo. Ik heb meer waardering voor hoe Tante Sjaan er mee omgaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven