voeding zoontje 4 maanden

16-04-2014 09:04 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al heel lang een stille meelezer, maar heb nu toch echt even tips of handigheidjes nodig..



Wij hebben wat vragen omtrent het eten van ons zoontje (3e kindje). Hij is 4 maanden en woog 2 wkn geleden 6430 gram bij 60cm.



Al een tijdje drinkt hij 4x 200cc Nutrilon Pepti. Hij heeft zelf zijn 5e fles eraf gegooid, hij weigert namelijk iedere fles na 21.00/22.00 uur. Gewoon te moe, te slaperig om nog te drinken. In overleg met cb en de kinderarts zijn we inmiddels gestart met rijstebloem en fruit, gaat overigens heel goed! Zijn dagschema ziet er nu (voeden op vraag, tijden zijn dus ongeveer) zo uit:



7.30 200cc Nutrilon Petpti, 4 schepjes Nutriton

11.30 200cc Nutilon Pepti, 4 schepjes Nutriton

16.30 200cc Nutrilon Pepti, 4 schepjes Nutriton

17.15 half potje fruit Olvarit 4 mnd

21.00 200cc Nurilon Pepti, 4 schepjes Nutriton en 2 eetlepels rijstebloem



Dit ging heel goed, maar inmiddels lijkt het niet meer toereikend. Hij wordt namelijk ineens weer 's nachts wakker door honger.



Nu weten we even niet meer wat we moeten doen.

- Een extra fles is eigenlijk geen optie, de fles van 21.00 uur is vaak al een crime omdat hij gewoon wilt slapen dan èn uit ervaring weten we dat hij gewoon niet meer melk wìlt.. (Spugen, fles uit zijn mondje duwen met zijn tong)

- Groente erbij, kan dat wel al op deze leeftijd? Is dat niet erg vroeg?



Zijn er misschien andere opties of hebben jullie andere ideeën?
Alle reacties Link kopieren
Het is echt niet zielig hoor als een baby 's nachts wakker wordt, op die leeftijd hebben ze meestal nog behoefte aan melk. Beste wat je kan doen is daar rekening mee houden, door zelf vroeger naar bed te gaan en de spullen voor een flesje al klaar te hebben staan.



Mijn dochter dronk op die leeftijd nog wel 1-2x borstvoeding 's nachts. Bijvoeding ben ik gaan introduceren met 5,5 maanden.



Je bent overigens een stuk goedkoper uit als je een fruit- of groentehapje zelf maakt.
Alle reacties Link kopieren
Wakker laten worden van de honger is en dan een fles geven geen optie? Wij hebben zoon op onze kamer liggen en worden meestal wakker van gesmek op de handjes en wat geluidjes en weten dan wel hoe laat het is: tijd voor een fles. Hij drinkt dan heel efficient en binnen 30 minuten slapen we allemaal weer, inclusief schone luier van zoon. Hij is nu bijna 6 maanden en echte nachtvoedingen zijn er steeds minder.
Alle reacties Link kopieren
Zowel het consultatiebureau als de kinderarts geven hier het advies niet te wachten met bijvoeding tot zes maanden. Inmiddels is aangetoond dat in elk geval bij kindjes met aanleg tot allergieen minder allergieen voorkomen bij eerder starten dan met wachten tot met zes maanden. Je zou dus kunnen starten. Wel raden ze aan te wachten tot de baby er aan toe lijkt (voldoende drinken, dingen in de mond stoppen etc).



Zou wel beginnen met groenten. Dat schijnt makkelijker te zijn voot de darmen (bepaalde groenten dan) en zorgt dat ze niet alleen de zoete smaak van fruit lekker vinden.
Alle reacties Link kopieren
Bijvoeden, de naam zegt het het al, is bijvoeding, dus je introduceert het en het vervangt nog zeker geen voeding.

Maar inderdaad kun je beginnen met aanbieden vanaf 4 maanden, enkele lepeltjes, als je kind daar aan toe is ( voldoende romp/hoofd stabiliteit etc.). Maar dus niet om een fles te vervangen.
Brood bevat vaak ook koemelk. Dat zou ik dus niet zonder meer gaan geven aan een baby van vier maanden die, neem ik aan, niet voor de lol pepti krijgt.



TO, je zegt dat je nu op verzoek voedt, maar wat je schrijft klinkt eigenlijk anders. Bij voeden op verzoek geef je eten als je kind erom vraagt, maar jij wilt hem 's avonds al een fles geven op een moment dat hij er helemaal niet om vraagt, om te voorkomen dat hij dat later wel gaat doen. Ik zou juist méér gaan voeden op verzoek, en accepteren dat hij kennelijk s nachts weer honger heeft: gewoon s nachts een fles geven dus, voorlopig.
Je voedt op verzoek, maar de fles van 21.00 is al een crime omdat hij die niet wil....... dan voed je dus niet op verzoek lijkt me. Gewoon kijken naar je kind en een fles geven als kind er om vraagt. En ja, het kan best dat dat met periodes ook weer 's nacht is. Was hier ook het geval.

Met groenten en fruit zijn we ook met 4 maanden begonnen, klein hapjes inderdaad als bijvoeding. Inmiddels is zoon 10 maanden en krijgt 's morgens pap van opvolgmelk, tussendoor fruit met water, 's middags 2 boterhammen met beleg, en klein beetje opvolgmelk, tussendoor wat water met een rijstwafeltje (niet elke dag want slaapt vaak rond die tijd), een warme maaltijd met wat water, en een laatste fles rond 18.00 uur. Vervolgens slaapt hij van 19.00 tot 7.00. En als hij wel 's nachts nog trek heeft, dan krijgt hij gewoon een fles, dan slaapt iedereen weer met 10 minuten.
Om 21.00 uur 3 a 4 scheppen rijstebloem ipv 2 een optie ?
Alle reacties Link kopieren
op verzoek blijven voeden: gewoon die nachtvoeding geven, het is dan even niet anders. honger is honger.

Mijn kind, 5 mnd, krijgt ook nog gewoon een nachtvoeding, wel borstvoeding, maar ach: hij zal het nodig hebben. en soms wel 3!!



bijvoeding kun je starten, maar het liefst wachten tot 6 maanden ivm rijping darmen.

Daarnaast vervangt groente-fruit nooit de voedingsstoffen van melk. Dus dat is tot een jaar of 1 gewoon voor de fun en niet voor de voedingsstoffen.
Cootjep,quote:Daarnaast vervangt groente-fruit nooit de voedingsstoffen van melk. Dus dat is tot een jaar of 1 gewoon voor de fun en niet voor de voedingsstoffen.

Dat klopt niet helemaal. Melk is voor de meeste kinderen inderdaad tot hun eerste verjaardag het belangrijkste voedingsmiddel, maar dat betekent niet dat andere dingen al die tijd alleen maar voor de fun zijn!

Ter vergelijking: in mijn eetpatroon is het avondeten de belangrijkste maaltijd van de dag, maar dat betekent niet dat ik ontbijt en lunch zomaar kan schrappen.





Een baby van vier maanden kan natuurlijk prima leven op melk alleen, maar ergens tussen de zes en twaalf maanden wordt ander eten toch ook wel van belang.
Hier ook de derde en net zo onzeker haha.



Kleine man is krap 5 maanden en woog vorige week 7600 gr bij 72 cm, zijn schema is als volgt ( heeft ie ook zelf bedacht ongeveer)



Rond 07.00/07.30 - 200cc friso comfort

Rond 10.00 - potje groente ( half tot heel potje)

Rond 12.30 - 200 cc friso comfort

Rond 16.30 - 200 cc friso comfort

Rond 20.30 - 200 cc friso comfort en 3 lepels rijstebloem.



Maar als ie 's nachts echt honger heeft krijgt ie een keer ene half flesje ofzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven