Kind in rokersruimte???

03-07-2008 11:11 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 1 juli is er een rookverbod in de horeca. De Ikea heeft dit opgelost door een rokersruimte te creëren bij het restaurant. Er staan alleen statafels en je mag er niet eten.

Nu zaten we net bij de Ikea en tot mijn stomme verbijstering neemt een moeder haar kindje, ik schat een jaar of anderhalf, mee die rokersruimte in. Volgens moeder en de Ikea is dat eigen keuze van de ouders.

Maar die antirookwet is er toch juist om ongewenst meeroken te voorkomen? Ik dacht dat kinderen in dit soort rokersruimtes niet toegestaan waren, maar blijkbaar dus wel. Ik kan online niets vinden en ook postbus 51 wist niet of kinderen geweerd dienen te worden uit de rokersruimtes.

Wie weet dit?

Het staat natuurlijk buiten kijf dat het belachelijk is om een kind mee te nemen in die ruimtes.
anoniem_64612 wijzigde dit bericht op 03-07-2008 11:14
Reden: tikfoutjes verbeterd...
% gewijzigd
Door dit soort acties loop je de kans dat roken ooit nog eens helemaal verboden gaat worden.
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Wat wou je gaan doen dan Fluffy? Voortaan gaan posten voor de rokersruimte en moeders op hun verantwoordelijkheden wijzen?
Ik denk dat daar niets over is bedacht. Mensen moeten dat zelf weten. Er is goddank toch nog een beetje eigen verantwoordelijkheid in de maatschappij.
Geen idee, lijkt me toch verantwoording van de ouder?
Ik rook zelf ook. Niet de hele dag door (en heb tijdens de zwangerschappen ook niet gerookt), maar een peukie na het eten komt nog wel eens voor. Maar dan wel buiten op het balkonen nooit bij de kinderen.
Ik vind het ook stom als iemand dat doet. Maar Fluffy, die moeder rookt thuis toch ook waar het kind bij is (dit concluderend op basis van jouw verhaal)? Voor het kind maakt het dus geen verschil; die raakt toch wel doorrookt.
Wettelijk zal het best wel mogen. Ik zie ook eerlijk gezegd het probleem niet, die twee minuten dat het kind daar binnen is, hoewel fris anders is.

Het is wat anders als die moeder daar uren gaat staan roken. En ik vind het ook wat anders dan je kind meenemen naar de kroeg, toen het rookverbod nog niet gold. Want dáár zie ik ook geen probleem in.
Nee, ik wil er niet gaan posten, heb wel iets beters te doen. maar ik ging er vanuit dat het domweg niet mocht. En ontdekte dus vandaag dat dat wel mag. Het leek me nogal tegenstrijdig. Niemand mag last hebben van rook van een ander, maar kinderen zijn blijkbaar loslopend wild in deze.
Mirjam762 schreef op 03 juli 2008 @ 11:15:

Ik vind het ook stom als iemand dat doet. Maar Fluffy, die moeder rookt thuis toch ook waar het kind bij is (dit concluderend op basis van jouw verhaal)? Voor het kind maakt het dus geen verschil; die raakt toch wel doorrookt.
Hoe kom je erbij dat die moeder thuis rookt waar de kinderen bij zijn???
Ja joh, die ouders paffen thuis ook lekker op de bank naast dat kind, dus als het niet meemag in die rokersruimte krijgt het waarschijnlijk nog afkickverschijnselen.
Fleurtje, we hebben daar ongeveer drie kwartier gezeten en moeder heeft er met kind minimaal een half uur doorgebracht.
Nee, die wet gaat niet om meeroken, maar om het feit dat werknemers in de horeca ook recht hebben op een rookvrije werkplek. Da's dus net wat anders.
fluffychuzzle schreef op 03 juli 2008 @ 11:17:

Fleurtje, we hebben daar ongeveer drie kwartier gezeten en moeder heeft er met kind minimaal een half uur doorgebracht.
Dat vind ik ranzig ja.
.
fleurtje schreef op 03 juli 2008 @ 11:16:

[...]

Hoe kom je erbij dat die moeder thuis rookt waar de kinderen bij zijn???
Ja ben ik ook wel benieuwd naar. Ik rook niet binnen, wel buiten.
extrahalo schreef op 03 juli 2008 @ 11:18:

[...]

lijkt me logisch dat als je je kind meeneemt de rokersruimte in omhem goed in de gaten te houden, dat je thuis ook niet de deur uitgaat om een sigaretje te roken.
Ik weet het niet. Misschien rookt ze thuis op het balkon of in de tuin. Ik kan vanaf het balkon dochter prima in de gaten houden.
Nou zou het eigenlijk wel een goede regel vinden dat kids niet in de rookruimte mogen komen. Nu we toch lekker bezig zijn met die bemoeizieke regeltjes doe het dan in 1x goed en bescherm dan de generatie na ons tegen de slechte gevolgen van het meeroken. Als het dan persee moet met al die regeltjes dan ook maar meteen goed en niet dat halve poldermodel werk.

Wat er thuis gebeurd kun je niks aan doen maar bescherm dat kind dan wel in de openbare ruimtes. Ik denk dat als die moeder naar buiten had gemoeten met haar kind dat ze het niet gedaan had. Waarschijnlijk had ze dan gewacht tot thuis, daar niet van, maar 1 rokende moeder/vader thuis tov een hele rokersruimte vind ik nog wel een verschil.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen

[...]

lijkt me logisch dat als je je kind meeneemt de rokersruimte in om hem goed in de gaten te houden, dat je thuis ook niet de deur uitgaat als je kind binnen zit om een sigaretje te roken.
Ik wel dus, wil niet dat mijn huis blauw staat want dat vind ik smerig. Een beetje rokersruimte heeft doorgaanse een goede afzuiginstallatie en als ik daar 2 minuten met mijn dochter in doorbreng, zie ik het probleem niet zo.

[...]

lijkt me logisch dat als je je kind meeneemt de rokersruimte in om hem goed in de gaten te houden, dat je thuis ook niet de deur uitgaat als je kind binnen zit om een sigaretje te roken.

In een restaurant een rokersruimte in gaan , met je dreumes om hem in de gaten te houden is totaal anders dan thuis natuurlijk.

Ik sta thuis ook buiten te roken terwijl de dreumes zit te spelen binnen, kan ik zo door het raam kijken of alles goed gaat. In een restaurant wordt dat wat lastig he..
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....

[...]

Rare redenatie. Had ze d'r kind daar dan maar in z'n eentje op een stoel moeten laten zitten ofzo? Lijkt me ook niet echt heel slim.

[...]

Eens, als je het al niet kan laten bij een bezoek aan restaurant Ikea dan zit je thuis naar alle waarschijnlijkheid ook op de bank te roken.
Hier valt gewoon mijn mond van open.....
Suze2 schreef op 03 juli 2008 @ 11:22:

[...]

Eens, als je het al niet kan laten bij een bezoek aan restaurant Ikea dan zit je thuis naar alle waarschijnlijkheid ook op de bank te roken.

nee joh, dit is geen vooroordeel...

Ws met trainingspak aan, zware shag en om 16.00 smiddags een sherry erbij.

Djeez wat kortzichtig kunnen sommige mensen toch zijn.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Chica34 schreef op 03 juli 2008 @ 11:20:

Wat er thuis gebeurd kun je niks aan doen maar bescherm dat kind dan wel in de openbare ruimtes. Ik denk dat als die moeder naar buiten had gemoeten met haar kind dat ze het niet gedaan had. Waarschijnlijk had ze dan gewacht tot thuis, daar niet van, maar 1 rokende moeder/vader thuis tov een hele rokersruimte vind ik nog wel een verschil.
Ik vind twee minuten in een rokersruimte zitten van een heel andere orde dan in je kinderjaren dag in dag uit in de rook doorbrengen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven