Alpha vrouw/Beta man, of juist niet?

19-04-2014 23:47 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Artikel op nu.nl



In bovenstaand artikel wordt er gezegd dat "alpha" vrouwen beter af zouden zijn met een "beta" man.

Benieuwd hoe jullie dit zien? Wat voor type ben je, en is je partner tegenovergesteld?
Ik vind een heel volgzame man trouwens niet aantrekkelijk, en ik kan me niet voorstellen dat een uitgesproken alfavrouw valt op een uitgesproken betaman. En als dat al tot een relatie komt, zal dat nooit lang duren want vrouwen willen toch een man die ze beschermt en voor ze zorgt.

Oei, wat zeg ik nu? Maar ik denk echt dat het zo werkt. Aan de andere kant ken ik ook een stel waarvan zij de brains heeft en de beste baan, en hij niet eens een rijbewijs, en dat gaat al 16 jaar goed. Ik verbaas me er wel iedere keer over hoe die man aan zo'n leuke slimme vrouw komt.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, ik moet er niet aan denken, zo'n volgzame man. Brrrrrr.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 20 april 2014 @ 10:36:

Ik vind het jammer dat je alleen de link gegeven hebt.

Mijn internetverbinding is een en al onwil dus ik kan het nu niet lezen.



Ik zelf ben (helaas) een alfavrouw (beta biedt toch meer perspectief), en ik heb alleen maar relaties gehad met betamannen, ben er nu ook mee getrouwd.

Zal misschien iets te maken hebben met yin yang of zo?Een alpha vrouw heeft een dikke carriere en verdient vele malen meer dan haar man. Is dat bij jou ook zo dan? Jij hebt een koophuis (boerderij), en hij trok bij je in? Jij hebt een interessant carriere netwerk met CEO's en politic? Of niet? Is het juist andersom bij jou en je man?
Volgens mij zitten er hier mensen cognitieve alfa's met gedragsbeta's te vergelijken Mijn alfaman (als in: hij heeft de broek aan) is qua intelligentie juist een beta. Bij mij is het precies andersom, dus wij vullen elkaar perfect aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aeolus schreef op 20 april 2014 @ 11:08:

[...]





Hufterigheid zie ik als beta-gedrag. Een echte alfa heeft een ego dat tegen een stootje kan, en geen behoefte iets te compenseren of te overschreeuwen. Een echte alfa is altijd vriendelijk, tenzij er echt een reden is om dat niet te zijn.



Huftergedrag zal wel niet uitsluitend zijn voorbehouden aan bèta's. Maar in de teambuildingcursusjes (of wat daar voor door moet gaan) zie je ze wel eens, de zelfbenoemde alfa's. Of ze worden aangewezen/geïdentificeerd als de alfa door zo'n muts m/v die het zooitje moet runnen.



Ik kom ze gewoon echt weinig tegen, de alfa's m/v. Zoals eerder gezegd: ik ken er maar twee. Die types waar iedereen direct naar kijkt als er een alarm afgaat, zo van:"Wat moeten we doen?!"



Zelf herken ik mij wel in Betje Big, als het echt niet anders kan of niemand wil, dan neem ik wel de leiding. Ik ben te ongeduldig om dat ook eerst uit te polderen, wie er de leiding moet nemen. Maar als een ander het voortouw neemt: doe je ding. Ik vind het wel moeilijk om leiding te accepteren als de leider geen verstand van zaken heeft (in mijn ogen) of te slap is. Dat serveer ik ook direct af. Iemand die ik in professioneel opzicht hoog heb zitten, die kan best een potje breken bij mij. Dan wacht ik langer af voordat ik mij op de zwakke plekken stort.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik houd niet van alpha's en niet van bèta's. Een echte alpha man daar versta ik onder dat ze alles beslissen en mijn leven willen bepalen en ik lijdzaam volg. Een bèta man versta ik onder dat iemand alles wat ik zeg of doe leuk vindt en overal in meegaat in wat ik wil.



Ik schijn extreem te zoeken naar balans en evenwicht. Dusdanig dat het zeldzaam zou zijn.



Geef mij maar weloverwogen, samenspraak, de ene keer ik, de andere keer de ander, kijken naar waar we goed in zijn en op sommige punten elkaar aanvullen.



Ik heb het liefst iemand die zelf auto rijdt zodat ik kan uitrusten als ik er naast zit, ik bepaal graag veel in mijn eigen woninginrichting, ik laat iemand het liefst de vakantie plannen maar wel ééntje waarin ik ook kan rusten op strand of dat we kijken welke activiteiten we doen en hoeveel, ik klus liever zelf maar ook leuk als een man mij helpt of het zelf doet maar geen pré en houd niet zo van koken dus liefst dat hij kookt maar met regelmatig wat mannen komt het er op neer dat ik meer houd van koken of er beter in ben en ik uiteindelijk degene ben die kookt.



Het zou mooi zijn als hij wat geld zou verdienen maar het liefst heb ik een man waar ik redelijk wat tijd ook mee door kan brengen thuis en vind ik het ook mijn verantwoording om te kunnen werken alhoewel ik best voor de kinderen eventueel zou willen zorgen thuis als hij zegt hier heb je ons geld.



Met echte alpha's maak ik gigantische ruzie en aan echte bèta's erger ik me dood.
Echte alphamannen in het kader van natuurlijk leiderschap en die weten waar ze over praten en dan ook nog het welzijn van de hele groep in het oog hebben en de anderen makkelijk meekrijgen zijn zeldzaam. Alpha's zijn al snel dominant, overheersend, dreigend en niet goed voor elk individu.



Echte bèta's onderdrukken vaak zoveel hun eigen emoties dat ze onbewust vaak proberen te manipuleren omdat ze wel degelijk zelf ook dingen willen en daar stralen vaak allerlei opgekropte gevoelens vanuit. Die meestal in mijn buurt uiteindelijk er ook uitkomen dus dan heb je alsnog iemand die jou probeert te overrulen.
Alle reacties Link kopieren
Zo zeldzaam is dat toch niet Paekzwart? Ik kan de stelletjes met een typische rolverdeling op drie vingers tellen (setje hij-heeft-de-broek-aan en zij als de verzorgende moederkloek of de-kenau-met-de-man-zonder-ruggengraat en de combi zij-de-femme-fatale met de adorerende ziende blind zijnde man).



Bij de meeste stellen kan ik niet echt een leider m/v zien. Gaat gelijk op.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Dat denk ik ook lemoos. Maar ik ben bijvoorbeeld wel dominantER dan mijn vriend. Maar ook weer niet dominanter dan mijn beste vriendin, in die relatie ben ik juist de bèta. Ik heb heel erg het gevoel dat het (bij mij iig) ervan afhangt.

Bij mijn vriend kan ik uitrazen zodat ik mijn beste vriendin weer kan laten uitrazen zeg maar, denk ik. Haha
Alle reacties Link kopieren
quote:natasha_poet schreef op 20 april 2014 @ 14:50:

[...]



Een alpha vrouw heeft een dikke carriere en verdient vele malen meer dan haar man. Is dat bij jou ook zo dan? Jij hebt een koophuis (boerderij), en hij trok bij je in? Jij hebt een interessant carriere netwerk met CEO's en politic? Of niet? Is het juist andersom bij jou en je man?Ik verdien inderdaad het dubbele van wat mijn vriend verdient. Die in loondienst zit en ook een heel goed inkomen heeft hoor, maar in loondienst is dat nu eenmaal wat minder.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat er al 3 pagina's aan meningen is, maar dat niemand een beeld heeft van wat nou precies een 'alfaman' of een 'betaman' is. Er zijn zelfs een aantal reacties waarin dingen als hardware, software worden genoemd (de laatste features van Excel bespreken??) Over dat soort beta's (en alfa's) gaat het in dit artikel in ieder geval niet.



Ik ben wel benieuwd welke definitie van beta of alfa de onderzoekers of schrijvers van dit artikel dan wel hanteren. Het enige wat ik lees zijn de volgende eigenschappen als definitie van een alfa:

- zelfverzekerd

- assertief

- carrieregericht

- dominant.

Ik vind dat wel heel algemene en ambigue termen. Bovendien ken ik tig mannen die dominant, carrieregericht, assertief én onzeker zijn. Zijn dat dan betamannen? Ik lees namelijk niets over de eigenschappen van een betaman (behalve dat hij een 'ondersteundend'? karakter zou hebben). Of mannen die ondersteunend, dominant, zelfverzekerd, assertief en carrieregericht zijn? Wat zijn dat dan?



Leuke theorie dat artikel, maar het zegt voor mijn gevoel vrij weinig om echt een mening over te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel.
Alle reacties Link kopieren
quote:adorabull schreef op 20 april 2014 @ 16:14:

[...]

Ik verdien inderdaad het dubbele van wat mijn vriend verdient. Die in loondienst zit en ook een heel goed inkomen heeft hoor, maar in loondienst is dat nu eenmaal wat minder.???? Ik reageerde op een post van Iones, niet van jou, dus ik begrijp je reactie niet. Ik weet nl van Iones dat het niet het geval is, zij moest zelfs noodgedwongen bij haar (toen nog) vriend intrekken. Ze had geen geld voor een eigen woning. En hij heeft een succesvolle cariere in de lokale politiek, zij is afhankelijk van zijn inkomen. En dan toch jezelf alpha vrouw noemen, die snapte ik even niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:natasha_poet schreef op 20 april 2014 @ 18:57:

[...]



???? Ik reageerde op een post van Iones, niet van jou, dus ik begrijp je reactie niet. Ik weet nl van Iones dat het niet het geval is, zij moest zelfs noodgedwongen bij haar (toen nog) vriend intrekken. Ze had geen geld voor een eigen woning. En hij heeft een succesvolle cariere in de lokale politiek, zij is afhankelijk van zijn inkomen. En dan toch jezelf alpha vrouw noemen, die snapte ik even niet.Volgens mij had zij het over alpha vs beta als talen vs wiskunde. Dat is een hele andere alpha.
Alle reacties Link kopieren
Heb inmiddels het artikel gelezen.

Ben het niet eens.
quote:lemoos2 schreef op 20 april 2014 @ 15:44:

Zo zeldzaam is dat toch niet Paekzwart? Ik kan de stelletjes met een typische rolverdeling op drie vingers tellen (setje hij-heeft-de-broek-aan en zij als de verzorgende moederkloek of de-kenau-met-de-man-zonder-ruggengraat en de combi zij-de-femme-fatale met de adorerende ziende blind zijnde man).



Bij de meeste stellen kan ik niet echt een leider m/v zien. Gaat gelijk op.





Ik dacht ook altijd dat het nog wel mee zou vallen maar ik heb gemerkt dat veel mannen mij toch in 1 van de 2 hokjes willen hebben.



Of ze willen dat ik de toch wat dominantere vrouw ben of ze hebben zich vergist in dat ik toch volgzamer zou zijn.



Ik merk het goed omdat ik dagen heb waarin ik erg moe ben en een huismus die dan andere dingen wel en niet wil dan op dagen dat ik energie heb en mijn meer outgoing kant naar voren komt. Bij mij is dat verschil schijnbaar heel erg groot terwijl ik voor mijn gevoel wel dezelfde persoon ben en blijf kunnen de mannen waar ik mee date (en ik heb daarin toch elke keer gekeken of ik niet een ander type kon vinden wat beter bij mij past) daar niet goed tussen schakelen en op inspelen.



Dus ofwel ik date mannen die meer bij mijn huismus kant passen ofwel het zijn mannen die meer bij mijn outgoing kant passen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat beide kanten van mijzelf voldoende werden geaccepteerd en het daar niet op stuk liep.



Ik denk sowieso wel dat mensen veel complexer zijn dan maar 1 kant van de zijde en dat echt bijna iedereen wel beide kanten in meer of mindere mate in zich heeft.



En dat ze vaak wel steeds meer kijken wat voor hén werkt en wat zijzelf prettig vinden. Maar uiteindelijk komt het vaak wel in één of ander hokje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven