Alpha vrouw/Beta man, of juist niet?

19-04-2014 23:47 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Artikel op nu.nl



In bovenstaand artikel wordt er gezegd dat "alpha" vrouwen beter af zouden zijn met een "beta" man.

Benieuwd hoe jullie dit zien? Wat voor type ben je, en is je partner tegenovergesteld?
Alle reacties Link kopieren
Grappig. Ik heb best lang gedacht dat ik een alpha man moest/wilde, maar ben nu al jaren extreem gelukkig met een beta. Ben zelf ook geen echte alpha trouwens, vind ik, maar wel dominanter en ambitieuzer dan lief. Toch is onze relatie volstrekt gelijkwaardig. We doen allebei veel voor elkaar, gewoon, omdat we de ander het liefst blij zien, maar niet ten koste van onszelf. En als dat een keer botst kunnen we dat elkaar ook heel goed uitleggen.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk denk ik dat veel mannen/vrouwen die gezien worden als alfa, veelal onzekere types zijn die de eigen onzekerheid overschreeuwen.

Zoals eerder door iemand geschreven, het haantje. Dat zie ik als een jongen, niet als een man. Ik zie zelden alfa's, wel veel gebakken-lucht types (of, in bedrijfsleven, van die 'empathisch uitgedaagde' zakkenwassers m/v die huftergedrag verwarren met kracht). Irl ken ik er twee. Beiden natuurlijke leiders met een bepaalde charme waar je geen 'nee' tegen kunt zeggen. Doelgericht, efficiënt.



Man en ik zullen wel bèta's zijn. Op bepaalde gebieden zijn wij dominant, ieder zijn/haar afdeling zeg maar. Zes jaar over een eettafel nadenken? Moet er niet aan denken. In dat soort zaken koop ik gewoon wat, man zingt dan zachtjes "What Lola wants, Lola gets". In ons gezin met vier leden is er maar een alfamannetje. En die loopt op vier pootjes.



@vl43inder: ik vind het schattig, die man die nog even met jou de excell features gaat doornemen in bed.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het jammer dat je alleen de link gegeven hebt.

Mijn internetverbinding is een en al onwil dus ik kan het nu niet lezen.



Ik zelf ben (helaas) een alfavrouw (beta biedt toch meer perspectief), en ik heb alleen maar relaties gehad met betamannen, ben er nu ook mee getrouwd.

Zal misschien iets te maken hebben met yin yang of zo?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, zijn wij mensen tegenwoordig wolven geworden of stokstaartjes?
quote:strikjemetstippels schreef op 20 april 2014 @ 00:34:

o nee, ik wil juist een alpha man, eentje die dominanter is dan ik waar door ik transformeer tot de betavrouw als jullie me nog snappen



ik vind de 'beta man' gewoon niet aantrekkelijk en sex er mee voelt als of je het doet met een broertje of zo (niet dat ik weet hoe dat is...).

Ja ik snap precies wat je bedoelt, werkt voor mij ook zo.

Een beta-man wals ik zo overheen, daar kan ik dan weinig respect voor opbrengen.
quote:lemoos2 schreef op 20 april 2014 @ 10:31:

Persoonlijk denk ik dat veel mannen/vrouwen die gezien worden als alfa, veelal onzekere types zijn die de eigen onzekerheid overschreeuwen.

Zoals eerder door iemand geschreven, het haantje. Dat zie ik als een jongen, niet als een man. Ik zie zelden alfa's, wel veel gebakken-lucht types (of, in bedrijfsleven, van die 'empathisch uitgedaagde' zakkenwassers m/v die huftergedrag verwarren met kracht). Irl ken ik er twee. Beiden natuurlijke leiders met een bepaalde charme waar je geen 'nee' tegen kunt zeggen. Doelgericht, efficiënt.



Man en ik zullen wel bèta's zijn. Op bepaalde gebieden zijn wij dominant, ieder zijn/haar afdeling zeg maar. Zes jaar over een eettafel nadenken? Moet er niet aan denken. In dat soort zaken koop ik gewoon wat, man zingt dan zachtjes "What Lola wants, Lola gets". In ons gezin met vier leden is er maar een alfamannetje. En die loopt op vier pootjes.



@vl43inder: ik vind het schattig, die man die nog even met jou de excell features gaat doornemen in bed.Hufterigheid zie ik als beta-gedrag. Een echte alfa heeft een ego dat tegen een stootje kan, en geen behoefte iets te compenseren of te overschreeuwen. Een echte alfa is altijd vriendelijk, tenzij er echt een reden is om dat niet te zijn.
Wij zijn allebei Alpha, gaat prima!
Alle reacties Link kopieren
quote:Aeolus schreef op 20 april 2014 @ 11:08:

[...]





Hufterigheid zie ik als beta-gedrag. Een echte alfa heeft een ego dat tegen een stootje kan, en geen behoefte iets te compenseren of te overschreeuwen. Een echte alfa is altijd vriendelijk, tenzij er echt een reden is om dat niet te zijn.Volgens mij kunnen zowel alpha's als bèta's hufters zijn, maar heb je van dominante hufters meer last.
Alle reacties Link kopieren
Dat hele alpha en beta is niet zpo zwart wit.



Wat ik het grootste verschil vind is dat een de een altijd slappe excuses verzint en geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn/haar eigen leven. Allerlei externe factoren bepalen iemand leven; krijg je kritiek dan is er wel een excuus. Een echte man/vrouw accepteert dingen die fout gaan en probeert er van te leren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Aeolus schreef op zondag 20 april 2014 11:08 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="lemoos2 in "Alpha vrouw/Beta man, of juist niet?"" class="messagelink">lemoos2 schreef op 20 april 2014 @ 10:31</a>:</b>

Persoonlijk denk ik dat veel mannen/vrouwen die gezien worden als alfa, veelal onzekere types zijn die de eigen onzekerheid overschreeuwen.

Zoals eerder door iemand geschreven, het haantje. Dat zie ik als een jongen, niet als een man. Ik zie zelden alfa's, wel veel gebakken-lucht types (of, in bedrijfsleven, van die 'empathisch uitgedaagde' zakkenwassers m/v die huftergedrag verwarren met kracht). Irl ken ik er twee. Beiden natuurlijke leiders met een bepaalde charme waar je geen 'nee' tegen kunt zeggen. Doelgericht, efficiënt.



Man en ik zullen wel bèta's zijn. Op bepaalde gebieden zijn wij dominant, ieder zijn/haar afdeling zeg maar. Zes jaar over een eettafel nadenken? Moet er niet aan denken. In dat soort zaken koop ik gewoon wat, man zingt dan zachtjes "What Lola wants, Lola gets". In ons gezin met vier leden is er maar een alfamannetje. En die loopt op vier pootjes.



@vl43inder: ik vind het schattig, die man die nog even met jou de excell features gaat doornemen in bed.</div></blockquote>Hufterigheid zie ik als beta-gedrag. Een echte alfa heeft een ego dat tegen een stootje kan, en geen behoefte iets te compenseren of te overschreeuwen. Een echte alfa is altijd vriendelijk, tenzij er echt een reden is om dat niet te zijn. "quote: lemoos2 schreef op 20 april 2014 @ 10:31 :

Hufterigheid zie ik als beta-gedrag. Een echte alfa heeft een ego dat tegen een stootje kan, en geen behoefte iets te compenseren of te overschreeuwen. Een echte alfa is altijd vriendelijk, tenzij er echt een reden is om dat niet te zijn."





Dit dus.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Hysterisch artikel.
En straks gaan mensen het ook nog geloven, omdat er een boek is en het op nu.nl staat.
Alle reacties Link kopieren
Overigens heeft men 'opposites attract' nooit wetenschappelijk kunnen aantonen. Andersom wel. Je wordt onbewust aangetrokken tot mensen met wie je gelijkenissen vertoond.



In de natuur werkt dat ook niet trouwens. De Alpha mannetjes kiezen altijd alpha vrouwtjes en andersom.

Werktechnisch moet er nu eenmaal een alpha zijn die een aantal beta's leiding geeft. Een groep beta's zonder alpha werkt niet. Daar komt niks uit.

In een relatie werkt dat anders



Echte Alpha's zijn geen schreeuwers of hufters. Die hebben dat niet nodig wegens natuurlijke charme, overtuigingskracht en overwicht. Wannabe alpha's die eigenlijk gewoon beta's zijn hebben het wel nodig om hufter te zijn.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Een groep alpha's op de werkvloer werkt ook niet trouwens
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzebeestje schreef op zondag 20 april 2014 10:48 Jeetje, zijn wij mensen tegenwoordig wolven geworden of stokstaartjes?



Nooit de docuserie 'how human are you' gekeken? Al ons gedrag is namelijk een op een te matchen met gedrag van overige 'groeps'dieren. Geen enkele uitzondering.

Dus ja, ons groepsgedrag is identiek aan dat van een een roedel wolven of een groep stokstaartjes. Enorm leuke serie trouwens
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Iedereen is een alpha (als we dan toch die termen moeten gebruiken).
Alle reacties Link kopieren
Dat is niet waar. De meeste mensen zijn beta's. Vrouwen meer dan mannen overigens
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Observeer 10 minuten een groep vriendinnen en je weet echt wie de alpha van dat groepje is hoor
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:adorabull schreef op 20 april 2014 @ 12:33:

Overigens heeft men 'opposites attract' nooit wetenschappelijk kunnen aantonen. Andersom wel. Je wordt onbewust aangetrokken tot mensen met wie je gelijkenissen vertoond.



In de natuur werkt dat ook niet trouwens. De Alpha mannetjes kiezen altijd alpha vrouwtjes en andersom.

Werktechnisch moet er nu eenmaal een alpha zijn die een aantal beta's leiding geeft. Een groep beta's zonder alpha werkt niet. Daar komt niks uit.

In een relatie werkt dat anders



Echte Alpha's zijn geen schreeuwers of hufters. Die hebben dat niet nodig wegens natuurlijke charme, overtuigingskracht en overwicht. Wannabe alpha's die eigenlijk gewoon beta's zijn hebben het wel nodig om hufter te zijn.Ik denk dat het waar is, likes attract...je herkent en waardeert bepaalde eigenschappen in elkaar.
quote:adorabull schreef op 20 april 2014 @ 12:42:

Observeer 10 minuten een groep vriendinnen en je weet echt wie de alpha van dat groepje is hoor

Yep, moet ik soms doen voor mijn werk. Ik observeer als onderdeel van mijn werk teamverbanden en teamdynamiek.



Gedrag is niet (per definitie) een uiting van wel of niet alpha. Maar dat concludeerde jij zelf bijna ook. Mensen die wannebe alpha's zijn. Of andersom. Ik heb trouwens een allergie voor deze terminologie. Wellicht dat ik daarom tegendraads word.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind eerlijk gezegd sommigen die zichzelf hier als alpha omschrijven 'hufteriger' (beetje groot woord) overkomen dan de bèta's die ik hier heb gezien hoor



En opposites attracten wel degelijk en dat is ook bewezen, want genetisch verschillend zijn is voordelig voor het nageslacht; meer kans op sterk nageslacht. Maar dat gaat over DNA, en ik denk dat je mate van alpha/beta zijn per sociale groep kan verschillen en ook veel met nurture te maken heeft.

Dat is het mooie aan DNA, dat kan je niet voor het lapje houden. Als je genen hun werk goed doen, kiezen ze een man die bijna niet meer van je kan verschillen, qua DNA
Alle reacties Link kopieren
@Adora: wat een ontzettend herkenbaar verhaal over je relatie. Zo gaat het bij ons ongeveer ook. Ik zie ook echt niet waarom het lang doen over een aanschaf problematisch zou zijn. Ik neem aan dat je een eettafel hebt en dus heb je ook geen haast.



Ik merk wel dat het met de jaren soepeler gaat. Je raak beter op elkaar ingespeeld (wij wel in ieder geval) en we doen er nu dus al veel minder lang over. Maar als we het echt niet eens kunnen worden kan het inderdaad lang duren. Heeft nog nooit iemand iets ernstigs van opgelopen geloof ik.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Alle reacties Link kopieren
quote:adorabull schreef op 20 april 2014 @ 12:37:

[...]





Nooit de docuserie 'how human are you' gekeken? Al ons gedrag is namelijk een op een te matchen met gedrag van overige 'groeps'dieren. Geen enkele uitzondering.

Dus ja, ons groepsgedrag is identiek aan dat van een een roedel wolven of een groep stokstaartjes. Enorm leuke serie trouwens



Yups, precies te matchen. Even extreem: Net zoals wolven, hebben wij één alpha-koppel dat ons aanstuurt. En net zoals stokstaartjes, doen onze hoog gerankte alpha vrouwtjes de kids van de lagere gerankte vrouwtjes vermoorden en opeten. Hmm.... yummie, baby!



Tja, alles wat mogelijk is, zal gebeuren. En aangezien gedrag deels uit de genen voortkomt. En genen niet zo bar veel veranderen. Gebruiken wij gedragsstrategieën, die ook door andere diersoorten gebruikt worden.

Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens.



Maar elke soort vormt in bepaalde omstandigheden zijn eigen succesvolle gedragsstrategieën.

Het is een interessante denkoefening, om voorbeeldjes uit de natuur naar de mens door te trekken. En er zal zeker iets van waarheid in zitten.



Maar de mens is zo divers, zo adaptief, zo plastisch, dat het gewoon niet mogelijk is om het allemaal maar zo één-twee-drie door te trekken.

Hoe graag wij dat ook zouden willen.



Maar goed, ik heb persoonlijk een haat-liefde verhouding met het vakgebied wat zich hier mee bezig houdt en de mensen erin. Vooral op het moment dat het de 'mens' aangaat.
Bij gebrek aan een echte alfa stap ik wel in die rol, maar het liefst laat ik hem over aan iemand die het ook echt in zich heeft. Mijn alfaman maakt zich overigens helemaal niet druk om dingen als een eettafel of de kleur van de muren, maar als het om belangrijke dingen gaat is hij niet snel geneigd om toe te geven.

In werksituaties heb ik altijd snel door of er een leider aanwezig is. Bij gebrek daaraan probeer ik de lijnen uit te zetten, en inhoudsloze wannabe-alfa's serveer ik genadeloos af
Alle reacties Link kopieren
quote:lizzebeestje schreef op 20 april 2014 @ 13:47:

[...]





Yups, precies te matchen. Even extreem: Net zoals wolven, hebben wij één alpha-koppel dat ons aanstuurt. En net zoals stokstaartjes, doen onze hoog gerankte alpha vrouwtjes de kids van de lagere gerankte vrouwtjes vermoorden en opeten. Hmm.... yummie, baby!



Tja, alles wat mogelijk is, zal gebeuren. En aangezien gedrag deels uit de genen voortkomt. En genen niet zo bar veel veranderen. Gebruiken wij gedragsstrategieën, die ook door andere diersoorten gebruikt worden.

Wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens.



Maar elke soort vormt in bepaalde omstandigheden zijn eigen succesvolle gedragsstrategieën.

Het is een interessante denkoefening, om voorbeeldjes uit de natuur naar de mens door te trekken. En er zal zeker iets van waarheid in zitten.



Maar de mens is zo divers, zo adaptief, zo plastisch, dat het gewoon niet mogelijk is om het allemaal maar zo één-twee-drie door te trekken.

Hoe graag wij dat ook zouden willen.



Maar goed, ik heb persoonlijk een haat-liefde verhouding met het vakgebied wat zich hier mee bezig houdt en de mensen erin. Vooral op het moment dat het de 'mens' aangaat.Het is volgens mij mogelijk om zo ongeveer elke stelling die je kan bedenken te onderbouwen met een metafoor uit het dierenrijk of uit "de natuur". Je kan onderbouwen waarom monogamie heel natuurlijk is, maar ook vreemdgaan en polyamorie kan je onderbouwen met voorbeelden uit het dierenrijk. Tot aan het vermoorden van de man na de seks aan toe. Als je nog een beetje handig bent met het selectief weglaten van nuances kan je echt alle kanten op.
Opinions are like assholes. Everybody has one.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven