Werk & Studie alle pijlers

Voorbereiding gesprek UWV-keuringsarts (WIA)

21-04-2014 15:40 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week moet ik naar de keuringsarts voor een evt WIA-uitkering. Erg spannend vind ik en ik wil dus ook goed voorbereid erheen gaan. Ik heb al iemand van de vakbond die me hierbij helpt, het gesprek heeft voorbereid en die ook meegaat. En verder heb ik ook allemaal zaken opgeschreven voor mezelf. Punten die ik per se wil noemen.



Er staat ook voor mij veel op het spel (weer fulltime aan het werk wat ik niet kan of deels in de wia en zo op zoek gaan naar een parttime baan). En ik ben dus nu al zenuwachtig. Heeft er iemand daarom nog tips voor me?



En dit topic is voor mij niet bedoeld om het verder over mijn gezondheid te hebben of te discussiëren over het feit of ik al dan niet recht heb op wia. Maar ik wil gewoon nog wat tips.



Ik kom overigens uit de zw vanuit de ww. Zw wordt dus betaald door uwv en ik heb al eerder daarvoor een keuringsgesprek gehad.

Bedankt voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren
Ziekte overkomt je, thuisblijven is een keuze....Heel lang heb ik met deze stelling mijn kop in het zand gestoken en mijn werk naar eer en geweten zo goed en lang mogelijk uitgevoerd. Ik had me er al in verdiept dat ziek zijn geld kost en alleen afgekeurd zou gaan worden als je met een been al in je graf stond. Bij wijze van spreken hadden de beren op de weg het bord TE KOOP al in onze tuin gezet. Bedrijfsartsen adviseerden me een WIA aanvraag maar echt niet...WIA was in mijn optiek, met uitzondering van zwaar gehandicapten, voor een bepaald slag mensen, je kan nl altijd wel iets doen. Uiteindelijk kon ik niet anders dan een vervroegde WIA aanvragen en kreeg die binnen drie weken toegewezen. Het pad wat ik in moest slaan had ik nooit uit vrije wil bewandeld, maar wat ben ik nu dankbaar dat de WIA bestaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:ivattje schreef op 23 april 2014 @ 15:37:

Ziekte overkomt je, thuisblijven is een keuze....Heel lang heb ik met deze stelling mijn kop in het zand gestoken en mijn werk naar eer en geweten zo goed en lang mogelijk uitgevoerd. Ik had me er al in verdiept dat ziek zijn geld kost en alleen afgekeurd zou gaan worden als je met een been al in je graf stond. Bij wijze van spreken hadden de beren op de weg het bord TE KOOP al in onze tuin gezet. Bedrijfsartsen adviseerden me een WIA aanvraag maar echt niet...WIA was in mijn optiek, met uitzondering van zwaar gehandicapten, voor een bepaald slag mensen, je kan nl altijd wel iets doen. Uiteindelijk kon ik niet anders dan een vervroegde WIA aanvragen en kreeg die binnen drie weken toegewezen. Het pad wat ik in moest slaan had ik nooit uit vrije wil bewandeld, maar wat ben ik nu dankbaar dat de WIA bestaat.





Been there, done that.

Ik heb ook met grote moeite moeten accepteren, dat werken er nooit meer inzit en ik ben blij met mijn IVA-uitkering.



Maar jij en ik hadden toch geen tics en tips nodig d.m.v. een forum?

Of voelden de noodzaak iemand mee te nemen van de vakbond?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet zo wat er zo slecht zou zijn aan de wia. Ja, je claimt 'gemeenschapsgeld' maar dat doe je met een huurtoeslag toch ook?
Alle reacties Link kopieren
Idd ivatje zo zie ik het ook. Een half jaar geleden wilde ik er nog niet aan. Ik ben toch niet zo erg ziek, heb al mn ledematen nog en heb geen kanker of dergelijke. Maar inmiddels sta ik daar wat anders in.



En ja ik woon op mezelf (in mn eentje) en de schoorsteen moet blijven roken. En zo parttime (zonder wia) werken is daarom geen optie. Maar anders zou ik dat erg graag doen. (Als ik zou samenwonen bijv.) Maar zo is dat financieel geen optie dus dan maar (bij goedkeuring) fulltime aan de bak totdat ik erbij neerval zeg maar. Dat is dan blijkbaar wat me gevraagd wordt.



O en pixie tnx. Ik mail je zo ff! Fijn dat ik je mag mailen!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 23 april 2014 @ 15:47:

[...]





Been there, done that.

Ik heb ook met grote moeite moeten accepteren, dat werken er nooit meer inzit en ik ben blij met mijn IVA-uitkering.



Maar jij en ik hadden toch geen tics en tips nodig d.m.v. een forum?

Of voelden de noodzaak iemand mee te nemen van de vakbond?Nou valt mn bek open! Zelf wel een wia uitkering en op mij liggen vitten. Alleen maar omdat ik goed beslagen ten ijs wil komen. Echt onvoorstelbaar!
Alle reacties Link kopieren
quote:Silky schreef op 23 april 2014 @ 15:55:

[...]



Nou valt mn bek open! Zelf wel een wia uitkering en op mij liggen vitten. Alleen maar omdat ik goed beslagen ten ijs wil komen. Echt onvoorstelbaar!Ach niks van aantrekken Silky, zij zit vast in de wia omdat ze niet spoort.
Alle reacties Link kopieren
No thnx. Negeer onwetendheid. Redenen kunnen soms erg schrijnend zijn maar nimmer rechtvaardiging om anderen respectloos als semi misdadiger te behandelen.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
Misschien iets met zelfacceptatie, ik heb het vaker gezien dat iemand helemaal los ging tegen mensen met een arbeidsongeschiktheid uitkering en die er later zelf een bleek te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Saartjuh, heb ik inderdaad al vaak gezien. Schrijnend maar eigen pijn vergoeilijkt een ander bewust kwetsen niet voor mij. Om nog maar te zwijgen van het niet bepaald bijdragen ervan in eigen acceptatie. Zonde maar soit.
when you wish upon a star...
Alle reacties Link kopieren
Fijn jullie reacties. Want ik voel me soms al zon foute profiteur en door die reacties hier in het begin al helemaal.



O en pixie je hebt mail!
Alle reacties Link kopieren
Dubbeltje wat kom jij naar over! Het lijkt wel of je een persoonlijke vete aan het uitvechten bent.



Er is toch niets mis mee dat iemand zich voorbereid op een belangrijk gesprek?



Wat fijn voor jou dat jij zonder hulp en zonder enige voorbereiding een Iva uitkering hebt gekregen.



Is iemand in jouw ogen alleen maar ziek aks het net zo erg of erger is dan bij jou?
Alle reacties Link kopieren
quote:Pixiedust schreef op 23 april 2014 @ 16:30:

Saartjuh, heb ik inderdaad al vaak gezien. Schrijnend maar eigen pijn vergoeilijkt een ander bewust kwetsen niet voor mij. Om nog maar te zwijgen van het niet bepaald bijdragen ervan in eigen acceptatie. Zonde maar soit.Het is verder ook geen excuus idd.
Alle reacties Link kopieren
quote:maze schreef op 23 april 2014 @ 16:01:

[...]





Ach niks van aantrekken Silky, zij zit vast in de wia omdat ze niet spoort.Ik hoop niet dat dit op mij slaat, naar mijn weten heb ik op niemand zitten vitten
Alle reacties Link kopieren
Even terug lezen ivattje. Nee slaat niet op jou, waarom denk je dat?
Alle reacties Link kopieren
Nee Ivattje, ging over Dubbeltje.
Alle reacties Link kopieren
quote:dulcis schreef op 23 april 2014 @ 16:36:

Dubbeltje wat kom jij naar over! Het lijkt wel of je een persoonlijke vete aan het uitvechten bent.



Er is toch niets mis mee dat iemand zich voorbereid op een belangrijk gesprek?



Wat fijn voor jou dat jij zonder hulp en zonder enige voorbereiding een Iva uitkering hebt gekregen.







Ik ben niet "blij" met mijn IVA-uitkering, voel me behoorlijk gefrustreerd, dat ik door mijn slechte gezondheid mijn carriere aan de wilgen moest hangen.

Gelukkig zit ik niet op de stoel van de verzekeringsarts en hoef ik TO niet te beoordelen.

De kans, dat ze een uitkering krijgt, acht ik vrij gering, maar wie weet. Het komt vaker voor dat mensen toch afgekeurd worden op basis van moeilijk te objectiveren klachten.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 23 april 2014 @ 17:03:

[...]





Ik ben niet "blij" met mijn IVA-uitkering, voel me behoorlijk gefrustreerd, dat ik door mijn slechte gezondheid mijn carriere aan de wilgen moest hangen.

Gelukkig zit ik niet op de stoel van de verzekeringsarts en hoef ik TO niet te beoordelen.

De kans, dat ze een uitkering krijgt, acht ik vrij gering, maar wie weet. Het komt vaker voor dat mensen toch afgekeurd worden op basis van moeilijk te objectiveren klachten. dat jij je gefrustreerd voelt door je afkeuring snap ik, maar die hoef je niet te botvieren op anderen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:dubbeltje4 schreef op 23 april 2014 @ 17:03:

[...]





Ik ben niet "blij" met mijn IVA-uitkering, voel me behoorlijk gefrustreerd, dat ik door mijn slechte gezondheid mijn carriere aan de wilgen moest hangen.

Gelukkig zit ik niet op de stoel van de verzekeringsarts en hoef ik TO niet te beoordelen.

De kans, dat ze een uitkering krijgt, acht ik vrij gering, maar wie weet. Het komt vaker voor dat mensen toch afgekeurd worden op basis van moeilijk te objectiveren klachten.Misschien zou je beter wat aan je eigen frustratie kunnen gaan doen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, heb terug gelezen. Zeg niet dat ik het met de uitspraken van dubbeltje eens ben ,maar ik kan ze wel begrijpen. IVA is de zwaarste afkeuring die je kan krijgen, moet je ook zelf aanvragen en alles wordt ook nog eens dubbel gecheckt omdat als je iva wordt afgekeurd, de werkgever dan geen eigen risicodrager wordt. Vanuit dat oogpunt gezien begrijp ik dat als je vraagt om een gedeeltelijk WIA afkeuring en als het toch niet lukt, alsnog full_time gaat werken, een beetje overkomt van nee heb je en ja kun je krijgen, terwijl dubbeltje met haar IVA gewoonweg geen andere optie meer had, met het risico op nul inkomen. Maar ik kan ook niet in de keuken van Silky kijken wat betreft haar beperkingen, net zoals de mensen niet in die van mij kunnen kijken en zich hardop afvragen waarom ik in Godsnaam niet werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:maze schreef op 23 april 2014 @ 16:44:

Even terug lezen ivattje. Nee slaat niet op jou, waarom denk je dat?arrogantie misschien?? er automatisch vanuit gaan dat....
Nou ik heb ook moeten kiezen uit 2 kwaden. Gedeeltelijk in de WIA maar niet in staat om te werken.

Dus ik moet of a) mezelf in de schulden werken en alle stress die daarbij komt kijken of b) toch maar gaan werken en zien op welk moment er een opname nodig is (en dat moment komt er de vraag is alleen wanneer)



Gelukkig heb ik nu een andere manier gevonden om (bijna) voldoende inkomen te hebben maar ik heb idd. een deel WIA. Waarbij ik ook nog eens bezwaar heb ingediend omdat ik het niet eens was met het percentage en dat ze fouten gemaakt hadden bij het UWV.



Succes TO, het klinkt alsof je er klaar voor bent.
Alle reacties Link kopieren
quote:ivattje schreef op 23 april 2014 @ 17:20:

Ja, heb terug gelezen. Zeg niet dat ik het met de uitspraken van dubbeltje eens ben ,maar ik kan ze wel begrijpen. IVA is de zwaarste afkeuring die je kan krijgen, moet je ook zelf aanvragen en alles wordt ook nog eens dubbel gecheckt omdat als je iva wordt afgekeurd, de werkgever dan geen eigen risicodrager wordt. Vanuit dat oogpunt gezien begrijp ik dat als je vraagt om een gedeeltelijk WIA afkeuring en als het toch niet lukt, alsnog full_time gaat werken, een beetje overkomt van nee heb je en ja kun je krijgen, terwijl dubbeltje met haar IVA gewoonweg geen andere optie meer had, met het risico op nul inkomen. Jij hebt het begrepen!
Alle reacties Link kopieren
quote:ivattje schreef op 23 april 2014 @ 17:20:

Ja, heb terug gelezen. Zeg niet dat ik het met de uitspraken van dubbeltje eens ben ,maar ik kan ze wel begrijpen. IVA is de zwaarste afkeuring die je kan krijgen, moet je ook zelf aanvragen en alles wordt ook nog eens dubbel gecheckt omdat als je iva wordt afgekeurd, de werkgever dan geen eigen risicodrager wordt. Vanuit dat oogpunt gezien begrijp ik dat als je vraagt om een gedeeltelijk WIA afkeuring en als het toch niet lukt, alsnog full_time gaat werken, een beetje overkomt van nee heb je en ja kun je krijgen, terwijl dubbeltje met haar IVA gewoonweg geen andere optie meer had, met het risico op nul inkomen. Maar ik kan ook niet in de keuken van Silky kijken wat betreft haar beperkingen, net zoals de mensen niet in die van mij kunnen kijken en zich hardop afvragen waarom ik in Godsnaam niet werk. weet je, op zich snap ik je verhaal, alleen is het in het verhaal van Silky voor mij duidelijk dat fulltime eigenlijk niet mogelijk is, maar dat ze wel zal moeten als ze geen gedeeltelijk WIA krijgt. Dus het is geen kwestie van nee heb je, ja kun je krijgen, maar voor Silky bittere noodzaak. En ik denk dat het aan de UWV-arts is om te kijken of dat idd ook zo is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 23 april 2014 @ 18:07:

[...]



weet je, op zich snap ik je verhaal, alleen is het in het verhaal van Silky voor mij duidelijk dat fulltime eigenlijk niet mogelijk is, maar dat ze wel zal moeten als ze geen gedeeltelijk WIA krijgt. Dus het is geen kwestie van nee heb je, ja kun je krijgen, maar voor Silky bittere noodzaak. En ik denk dat het aan de UWV-arts is om te kijken of dat idd ook zo is





Hoe kun jij nou weten of het "bittere noodzaak" Is?

Beetje vreemd, dan hoeft een WIA-arts dus niet meer te keuren, je neemt gewoon aan, dat de hulpvraagster niet meer kan werken, omdat ze het zelf zegt!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 23 april 2014 @ 18:12:

[...]





Hoe kun jij nou weten of het "bittere noodzaak" Is?

Beetje vreemd, dan hoeft een WIA-arts dus niet meer te keuren, je neemt gewoon aan, dat de hulpvraagster niet meer kan werken, omdat ze het zelf zegt! dat weet ik ook niet, dat klopt, maar ik ga er niet gelijk van uit dat iemand zich op een makkelijke manier wil laten afkeuren.

En natuurlijk moet een UWV-arts haar keuren, zou gezellig worden als iedereen dat maar zelf kan bepalen.

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven