Werk & Studie alle pijlers

Voorbereiding gesprek UWV-keuringsarts (WIA)

21-04-2014 15:40 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week moet ik naar de keuringsarts voor een evt WIA-uitkering. Erg spannend vind ik en ik wil dus ook goed voorbereid erheen gaan. Ik heb al iemand van de vakbond die me hierbij helpt, het gesprek heeft voorbereid en die ook meegaat. En verder heb ik ook allemaal zaken opgeschreven voor mezelf. Punten die ik per se wil noemen.



Er staat ook voor mij veel op het spel (weer fulltime aan het werk wat ik niet kan of deels in de wia en zo op zoek gaan naar een parttime baan). En ik ben dus nu al zenuwachtig. Heeft er iemand daarom nog tips voor me?



En dit topic is voor mij niet bedoeld om het verder over mijn gezondheid te hebben of te discussiëren over het feit of ik al dan niet recht heb op wia. Maar ik wil gewoon nog wat tips.



Ik kom overigens uit de zw vanuit de ww. Zw wordt dus betaald door uwv en ik heb al eerder daarvoor een keuringsgesprek gehad.

Bedankt voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren
Wat rosanna aangeeft dat is idd mijn achtergrond. Ik woon als single in een duur koophuis en de wia is dus evt financiële zekerheid. En ik zou dus fulltime moeten (!) Werken bij een goedkeuring omdat ik anders niet rondkom. Maar fysiek is dat dus niet handig (slim of eigenlijk gewoon fout). De kans is nl groot dat ik snel weer uitval bij fulltime maar ja ik moet wat als ik goedgekeurd zou worden.

Jammer dubbeltje dat jij helaas niet in kan zien dat ik mss wel iets heb waardoor ik ernstig beperkt ben en dus aanspraak wil maken. En deze aanspraak ook gewoon ok is. Het lijkt mij alsof jij bij voorbaat achterdochtig bent. Erg jammer. Maar ik ga me hier vooralsnog niet verder tegenover je verdedigen. De mensen die voor mij belangrijk zijn kennen me beter en weten hoe ik ben en hoe het zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosanna08 schreef op 23 april 2014 @ 18:20:

[...]



dat weet ik ook niet, dat klopt, maar ik ga er niet gelijk van uit dat iemand zich op een makkelijke manier wil laten afkeuren.

En natuurlijk moet een UWV-arts haar keuren, zou gezellig worden als iedereen dat maar zelf kan bepalen.

Ik begrijp je niet, wat is: "makkelijke manier van laten afkeuren"?
Alle reacties Link kopieren
quote:Silky schreef op 23 april 2014 @ 18:23:

Wat rosanna aangeeft dat is idd mijn achtergrond. Ik woon als single in een duur koophuis en de wia is dus evt financiële zekerheid. En ik zou dus fulltime moeten (!) Werken bij een goedkeuring omdat ik anders niet rondkom. Maar fysiek is dat dus niet handig (slim of eigenlijk gewoon fout). De kans is nl groot dat ik snel weer uitval bij fulltime maar ja ik moet wat als ik goedgekeurd zou worden.

Jammer dubbeltje dat jij helaas niet in kan zien dat ik mss wel iets heb waardoor ik ernstig beperkt ben en dus aanspraak wil maken. En deze aanspraak ook gewoon ok is. Het lijkt mij alsof jij bij voorbaat achterdochtig bent. Erg jammer. Maar ik ga me hier vooralsnog niet verder tegenover je verdedigen. De mensen die voor mij belangrijk zijn kennen me beter en weten hoe ik ben en hoe het zit.Je bent nog nooit uitgevallen tijdens fulltime werken, want je zit al sinds je ziek bent in de WW. Je weet dus niet eens of het zou kunnen, want je mist die ervaring gewoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 23 april 2014 @ 18:28:

[...]





Je bent nog nooit uitgevallen tijdens fulltime werken, want je zit al sinds je ziek bent in de WW. Je weet dus niet eens of het zou kunnen, want je mist die ervaring gewoon.



Dit ben ik wel met je eens. Soms verergert thuiszitten juist het probleem. Je mist het werkritme, de stok achter de deur om aan de slag te gaan en ook kan het zijn dat je verzand in een algeheel gevoel van lamlendigheid en je zo ziek gaat voelen.



Waarom moet er eigenlijk iemand van de vakbond mee? Het gaat toch niet om een conflict?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor dubbeltje. Ik ben bezig met re-integreren en ben al een paar maanden bezig met een werkervaringsplaats waar ik een x-aantal uur per week werk (vrijwillig maar in mn eigen vakgebied) en ik merk dat die aantal uren erg pittig zijn. Ik ga daarna meteen naar bed. En ik heb het niet over fulltime dus bijv 36 uur maar veel minder uren. Dus ik weet wel waar ik het over heb, meen ik.
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom gaat er dan iemand van de vakbond mee?
Alle reacties Link kopieren
Omdat twee er mee horen dan een Jollie. En zo iemand precies weet wat er gaat gebeuren (welke vragen) en ik me graag goed voorbereid. Mss ook wel om mijn onzekerheid een hoofd te bieden met die voorbereiding.
Alle reacties Link kopieren
O en thuiszitten is natuurlijk ook niet super voor je mood zeg maar. Helemaal eens hoor. Maar ik heb genoeg om handen en zit ook lekker in mn vel. Beter dan toen ik aan het werk was bijvoorbeeld en beter dan een jaar terug. En dat komt wrs omdat ik graag bezig ben en graag sociale contacten heb. Ik heb me dus nog niet verveeld. Nou ja niet echt maar ik zal blij zijn als ik weer een baan heb. Solliciteer ook gewoon... op fulltime banen. En ook daar gaat vrij veel tijd in zitten.
Alle reacties Link kopieren
O en ik solliciteer op fulltime banen om eerder genoemde reden (rondkomen) en ik er niet vanuit ga dat ik wia krijg. (Dan valt het altijd mee.)
Alle reacties Link kopieren
[quote]Silky schreef op 23 april 2014 @ 18:53:

O en thuiszitten is natuurlijk ook niet super voor je mood zeg maar. Helemaal eens hoor. Maar ik heb genoeg om handen en zit ook lekker in mn vel. Beter dan toen ik aan het werk was bijvoorbeeld en beter dan een jaar terug. En dat komt wrs omdat ik graag bezig ben en graag sociale contacten heb.



Als je dit soort dingen gaat zeggen bij de keuringsarts sta je binnen 5 minuten weer buiten met een volledige goedkeuring. Als je niet beperkt ben om genoeg om handen te hebben, ben je ook niet te beperkt om te werken. Bedoel ik niet vervelend, maar dan is jouw eerstvolgende afspraak bij de arbeidsdeskundige en die kan dan echt wel drie soorten werk vinden waarvoor jij in aanmerking zou kunnen komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Silky schreef op 23 april 2014 @ 18:53:

O en thuiszitten is natuurlijk ook niet super voor je mood zeg maar. Helemaal eens hoor. Maar ik heb genoeg om handen en zit ook lekker in mn vel. Beter dan toen ik aan het werk was bijvoorbeeld en beter dan een jaar terug. En dat komt wrs omdat ik graag bezig ben en graag sociale contacten heb. Ik heb me dus nog niet verveeld. Nou ja niet echt maar ik zal blij zijn als ik weer een baan heb.





Joh, ik denk, dat je onzeker bent, omdat je zelf ook wel weet, dat een keuringsarts je niet ziek genoeg vindt om je af te keuren.



Je hebt de WW door je ziekmelding al een behoorlijke tijd voor je uit weten te schuiven en, als je goed gekeurd wordt, nog recht op een half jaar WW. Dus je hebt nog geluk gehad tot nu toe, anders had je misschien al een beroep moeten doen op de bijstand na het aflopen van je WW.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeltje, wat heb jij tegen Silky???
Alle reacties Link kopieren
quote:ivattje schreef op 23 april 2014 @ 21:12:

Dubbeltje, wat heb jij tegen Silky???Niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:ivattje schreef op 23 april 2014 @ 20:15:

[quote]Silky schreef op 23 april 2014 @ 18:53:

O en thuiszitten is natuurlijk ook niet super voor je mood zeg maar. Helemaal eens hoor. Maar ik heb genoeg om handen en zit ook lekker in mn vel. Beter dan toen ik aan het werk was bijvoorbeeld en beter dan een jaar terug. En dat komt wrs omdat ik graag bezig ben en graag sociale contacten heb.



Als je dit soort dingen gaat zeggen bij de keuringsarts sta je binnen 5 minuten weer buiten met een volledige goedkeuring. Als je niet beperkt ben om genoeg om handen te hebben, ben je ook niet te beperkt om te werken. Bedoel ik niet vervelend, maar dan is jouw eerstvolgende afspraak bij de arbeidsdeskundige en die kan dan echt wel drie soorten werk vinden waarvoor jij in aanmerking zou kunnen komen.Deels mee eens. Maar ik had er nog niet bij verteld dat ik dagelijk slaap tot 11-12 uur (en als ik dat niet doe dat ook echt merk) dus een deel van de dag valt al af. En actief zijn is voor mij gewoon bijkletsen met vriendinnen, solliciteren en vrijwilligerswerk (zittend kantoorwerk). Had ik er nog niet bij gezegd en nuanceert het enigszins. Maar verder eens hoor, maar ik ga het verhaal ook niet interessanter maken dan het is bij de arts.
Alle reacties Link kopieren
Dubbeltje en ik denk echt dat je zo zelf keuringsarts had kunnen worden. Met al jouw medische kennis en psychologie van de koude grond. Hoop oprecht niet dat je tegen anderen IRL ook zo doet als tegen mij hier. Maak je geen vrienden mee.



*begrijpt niet van zichzelf dat ze nog steeds op dubbeltje reageert*
Alle reacties Link kopieren
Elke dag tot 12 uur slapen??



Ja, daar past natuurlijk alleen nog maar een parttime baantje bij!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil niet lullig doen maar je zegt dat je niet fulltime kunt werken maar je bent volgens een ander topic altijd bezig:vrijwilligerswerk, op stap met vriendinnen, je ouders of alleen een terrasje pakken, sporten,zingen in een koor en musicals en een talencursus en je zit zelden thuis op de bank zowel savonds als overdag niet. Ook heb je nog een huishoudelijke hulp die voor je schoonmaakt. Ik denk dat je naast het uitslapen tot 12 uur gewoon geen tijd hebt om te werken.
Alle reacties Link kopieren
Feeks: wanneer ik aan het werk ga dan heb ik uiteraard geen tijd meer hiervoor. Maar nu ik nog geen werk heb, waarom zou ik dan thuis gaan zitten kniezen? En die activiteiten (afgezien van het zingen) doe ik in de middag en duren ook geen uren. En ik zie mijn vriendinnen tijdens het avondeten (dan eten we bij iemand thuis en koken we samen).



Dus met een baan valt een deel van deze activiteiten weg en dat is niet erg want ik ben liever aan het werk! (Serieus.)
Alle reacties Link kopieren
quote:Silky schreef op 23 april 2014 @ 22:39:

[...]



Deels mee eens. Maar ik had er nog niet bij verteld dat ik dagelijk slaap tot 11-12 uur (en als ik dat niet doe dat ook echt merk) dus een deel van de dag valt al af. En actief zijn is voor mij gewoon bijkletsen met vriendinnen, solliciteren en vrijwilligerswerk (zittend kantoorwerk). Had ik er nog niet bij gezegd en nuanceert het enigszins. Maar verder eens hoor, maar ik ga het verhaal ook niet interessanter maken dan het is bij de arts.Rest mij te zeggen dat ik hoop dat je het gesprek goed ingaat en dat de uitslag jou uiteindelijk brengt wat je ervan verwacht. hou je ons op de hoogte??
Alle reacties Link kopieren
Dank je ivattje en tuurlijk houd ik jullie op de hoogte. Dan voor je reacties hier!
Alle reacties Link kopieren
quote:dubbeltje4 schreef op 23 april 2014 @ 18:28:

[...]

Je bent nog nooit uitgevallen tijdens fulltime werken, want je zit al sinds je ziek bent in de WW. Je weet dus niet eens of het zou kunnen, want je mist die ervaring gewoon.



Goh zeg dubbeltje, jij hebt vast een pH van -1. Dat maakt je heel geschikt om fulltime Vervolger-rechercheur in KGB-stijl te zijn. Alleen is zelfs de blik van zulke figuren niet zó vertroebeld door venijn en persoonlijke vendetta’s, dus een aanstelling zit er niet in. Je zult freelance en gratis moeten doorploeteren en graven in de persoonlijke levenssfeer van anderen. En met lede ogen moeten aanzien dat er mensen zijn die recht hebben op een uitkering, waarvoor ze tijdens hun werkzaam leven premie hebben betaald.



TO, zó onrechtvaardig, en zúlke monsters zijn het niet bij het UWV hoor. Er wordt echt nog wel serieus bekeken hoe het met je gaat en wat reëel je beperkingen zijn. Ik zou als ik jou was niet zoveel persoonlijke omstandigheden van jezelf prijsgeven hier.
Alle reacties Link kopieren
Wat een zure reacties van sommigen. Ik zit in eenzelfde situatie (thuis dus) maar helaas ben ik lichamelijk niet in staat om leuke dingen te doen, terrasje, lunchen, zelfs uitslapen niet want heb medicatie nodig sochtends. Af en toe doe ik iets leuks en lig dan een dag in bed erna.



Helaas word ik zelfs hier op afgerekend; "oh, je hebt zoveel pijn dat je morfine slikt, maar je kan wel mee 2 uurtjes de stad in?!" Echt, zo naar om te horen. En confronterend.



Ik kan dus ook niet fulltime werken, misschien een uur of 10-15 na revalidatie. Ik hoop dat ze me zo gaan keuren en zich niet blindstaren op het feit dat andere mensen denken dat ik geen pijn heb. Als ik 40u zou moeten werken zou ik in een week uitvallen (ziek..) en geen uitkering meer krijgen.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Haha ik moest wel gniffelen on de reactie van fjorgyn. Dubbeltje is overigens zelf volledig afgekeurd en kan dus niet eens voor de KGB werken al zou ze dat willen.



Mrsnem: balen idd. Ik zat in een soortgelijk schuitje een tijd terug. Ook revalidatie en daarom dus in de zw. En idd morfine maakt vaak niet zon indruk. Ook niet altijd op artsen merk ik.

En ook vervelend dat leuke activiteiten je ook niet lukken. Daar zou ik echt neerslachtig van worden. (Gelukkig lukt mij dat doorgaans wel maar ik moet ook regelmatig afzeggen.)
Ik ben ook tijdelijk helemaal afgekeurd, en ik kan weinig jammer genoeg. Ik ben wel eens met dubbeltje als je van alles kan doen ipv thuis te sippen dan zal de arts en de arbeidsdeskundige daar ook naar oordelen. En ik vind dat terecht de Wia is een verzekering voor mensen die echt niets tot weinig kunnen (al dan niet tijdelijk).
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 24 april 2014 @ 15:30:

Ik ben ook tijdelijk helemaal afgekeurd, en ik kan weinig jammer genoeg. Ik ben wel eens met dubbeltje als je van alles kan doen ipv thuis te sippen dan zal de arts en de arbeidsdeskundige daar ook naar oordelen. En ik vind dat terecht de Wia is een verzekering voor mensen die echt niets tot weinig kunnen (al dan niet tijdelijk).Alsof ze dat gaat vertellen, want dan krijgt ze geen wia.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven