mooiste/ spannendste/ ontroerendste boek ooit

05-07-2008 01:19 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik van jullie willen weten wat je het beste boek ooit vindt.. en dan even een paar titels van boeken erbij zodat een beetje duidelijk wordt van welk soort boeken je houdt.

Tot nu toe: komt een vrouw bij de dokter - Kluun

"Komt een vrouw bij de dokter is het schaamteloze verslag van een man die in de bloei van zijn leven de terminale ziekte van zijn vrouw beleeft. Rauw, ontroerend, en steeds met humor. Een stijl die net als de diagnose als een mokerslag aankomt." - Bol.com

Boeken die ik ook mooi vond: Witte Oleander, Mijn Verhaal, de blanke masai. Boeken die ook lekker weglezen als je hoofd niet naar een goed verhaal staat: Het dagboek van Bridget Jones, de hufter op het witte paard, goed in bed..
The Remains of The Day, zo mooi, gelezen voor mijn eindexamen. Een zeer trouwe dienstbare butler, die zijn dienstbaarheid naar zijn lord het meest belangrijke vindt, heeft gevoelens voor een vrouw van houskeeping (miss kenton). Maar deze stijve engelse butler laat zijn professonaliteit voor gaan op zijn gevoelens. Het boek begint bij zijn trip, met de auto door Engeland, naar Miss Kenton. Zij is getrouwd inmiddels. Oei, die onderdrukte passie voor elkaar, en als je denkt dat ze dan eindelijk.... Laat hij haar zo in die bus stappen en wegrijden. Hij rijdt weer terug naar zijn Lord, om haar nooit meer te ontmoeten. Heel tragisch allemaal.

Oh en verder, thrillers van Michael Robotham, dat zijn met recht Literaire thrillers. En boeken van Gabriel Garcia Marquez, sommige van Isabel Allende, Arthur Japin. Geen nederlandse schrijvers eigenlijk, moet ik eerlijk bekennen.
anoniem_55900 wijzigde dit bericht op 05-07-2008 01:46
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Jeugdsentiment..

Alleen op de wereld - Hector Malot
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
bij het boek van Kluun-komt een vrouw bij de dokter moest ik echt huilen, zo mooi vond ik het

een andere goeie vind ik Godin van de jacht van Heleen van Royen, heel aangrijpend (ik werd zelfs misselijk bij een bepaald hoofdstuk) maar af en toe ook zo grappig geschreven.

verder vind ik veel boeken van Boudewijn Buch erg mooi, De kleine blonde dood is mn favoriet.
Ik heb gisteren net een boek van Cecilia Ahern gelezen: If you could see me now. Djeez, janken man op het eind. Heb het ook in een ruk uitgelezen. Echt zooo ontroerend.
Het boek van Kluun - komt een vrouw bij de dokter - heb ik maar gelijk bij het oud papier gegooid....Om eerlijk te zijn: nog nooit zo'n vreselijk boek gelezen, jakkes wat een arrogante kwal en ik heb nooit nooit een boek gelezen met zo weinig respect en gevoel. Om eerlijk te zijn heb ik het niet eens uitgelezen, ik vond t misselijk makend.

Gek trouwens dat zoveel vrouwen - en wellicht ook mannen - dit zo'n geweldig boek vinden. Ik vraag me af waar dat vandaan komt?????

Vinden we dit soort dingen normaal? Je vrouw ernstig ziek....stervernde zelfs ..en vervolgens zelf het feestbeest uithangen. Wat voor emotionele gevoelens krijgt iemand daar dan bij..ben ik benieuwd naar. Wat is daar nou leuk aan? Die man moet gewoon een schop onder zijn kont hebben (en nog!!).

Maar oke..dat is niet de vraag.

Mooiste boek wat ik ooit gelezen heb komt van Peter r de Vries: een moord kost meer levens en de ontvoering van heineken..Beide adembenemend zo mooi;-)

De eerste gaat over iemand die zijn levensverhaal verteld nadat zijn vader voor moord op twee kleine kinderen wordt opgepakt. ZIjn leven krijgt ook een dramische wending.

Het tweede boek laat zich raden;-)
Mij kon kluuns boek ook niet boeien...heb het na een paar pagina`s ook weggedaan...

Mijn all time favorite is Fatwa - Jacky Trevane, ik hou sowieso veel van waargebeurde verhalen...net de blanke masai uit..ook fijn leesvoer...
De Vliegeraar en Duizend schitterende zonnen. Beide van Khaled Hosseini.

De Vliegeraar kent iedereen waarschijnlijk onderhand wel:

De vliegeraar vertelt het verhaal over twee beste vrienden die samen opgroeien in het vredige Kaboel, Afghanistan, tot een vreselijke gebeurtenis en het schuldgevoel dat daarmee gepaard gaat de vrienden voorgoed uit elkaar drijft.

Op de achtergrond van het verhaal staan een aantal gebeurtenissen uit de geschiedenis van Afghanistan, van de val van de monarchie, via de Sovjet-invasie tot het Taliban-regime.

Duizend schitterende zonnen:

Duizend schitterende zonnen is een fascinerende kroniek van dertig jaar Afghaanse geschiedenis gezien door de ogen van twee vrouwen. Een diep ontroerend verhaal over familie, vriendschap, geloof en de verlossing die de liefde uiteindelijk biedt.

Mariam en Laila zijn twee zeer verschillende vrouwen, maar in het door oorlog geteisterde Afghanistan komen hun paden toch samen. De ongeschoolde Mariam is vijftien jaar wanneer ze wordt uitgehuwelijkt aan de dertig jaar oudere schoenverkoper Rasheed in Kabul.

Bijna twintig jaar later ontmoeten de twee vrouwen elkaar wanneer de ouders van de beeldschone Laila om het leven komen bij een raketaanval. Laila raakt zwaargewond en wordt door Rasheed uit het puin gehaald. Hij neemt haar mee naar huis uit zelfzuchtige overwegingen: hij wil met haar trouwen in de hoop dat zij hem de zoon zal schenken die Mariam hem niet kon geven. In eerste instantie overheerst de achterdocht en jaloezie tussen de twee vrouwen, maar door de tirannieke houding van Rasheed ontstaat er langzamerhand een innige vriendschap. Ondanks de beklemmende situatie zetten Mariam en Laila alles op alles om in deze hel te overleven.

Beide boeken heb ik in 1 adem uitgelezen. Heb ook de film The Kite Runner gezien maar vond het boek De Vliegeraar beter.
Jeanette76b schreef op 05 juli 2008 @ 09:00:

Het boek van Kluun - komt een vrouw bij de dokter - heb ik maar gelijk bij het oud papier gegooid....Om eerlijk te zijn: nog nooit zo'n vreselijk boek gelezen, jakkes wat een arrogante kwal en ik heb nooit nooit een boek gelezen met zo weinig respect en gevoel. Om eerlijk te zijn heb ik het niet eens uitgelezen, ik vond t misselijk makend.

Gek trouwens dat zoveel vrouwen - en wellicht ook mannen - dit zo'n geweldig boek vinden. Ik vraag me af waar dat vandaan komt?????

Ik vond precies hetzelfde van die eikel na een paar bladzijden en kan het dus helemaal voorstellen van je. Maar...omdat iedereen zo hysterisch over dit boek was, heb ik het doorgezet om het helemaal te lezen. En ik ben om!

(gewoon nog een keer proberen, het is de moeite waard om het hele boek te lezen, dat beloof ik je. Het blijft een eikel, maar hij heeft zeker wel gevoel hoor)
Jeanette76b schreef op 05 juli 2008 @ 09:00:

Vinden we dit soort dingen normaal? Je vrouw ernstig ziek....stervernde zelfs ..en vervolgens zelf het feestbeest uithangen. Wat voor emotionele gevoelens krijgt iemand daar dan bij..ben ik benieuwd naar. Wat is daar nou leuk aan? Die man moet gewoon een schop onder zijn kont hebben (en nog!!).

Maar oke..dat is niet de vraag.

Je had het boek uit moeten lezen! Vond het boek eerst ook maar niets, arrogante kwal, etc. Maar tegen het einde zat ik ook met tranen in mijn ogen!

Het boek wat het meeste indruk op me heeft gemaakt is "De gesluierde Eva" van Nawal El Sadaawi. Gaat over de positie van de Arabische vrouw en dan specifiek over vrouwenbesnijdenis.

Mijn andere favoriete boeken:

Wereld van Sofie van Josien Gaarder, De verborgen geschiedenis van Donna Tart, Schaduw van de wind van Carlos, Ruiz Zafon, alle boeken van Roald Dahl, Tirza van Arnon Grunberg, Dagboek van een Geisha van Arthur Golden, Boys from Brazil en 1984 van Ira Levin en zo kan ik nog wel even doorgaan. De boeken van Khaled Hosseini en van Dan Brown vond ik ook erg mooi.
Blanke Masai, idd ook erg mooi!
FullHouse schreef op 05 juli 2008 @ 09:42:

[...]

Ik vond precies hetzelfde van die eikel na een paar bladzijden en kan het dus helemaal voorstellen van je. Maar...omdat iedereen zo hysterisch over dit boek was, heb ik het doorgezet om het helemaal te lezen. En ik ben om!

(gewoon nog een keer proberen, het is de moeite waard om het hele boek te lezen, dat beloof ik je. Het blijft een eikel, maar hij heeft zeker wel gevoel hoor)
Precies. Het einde is zo ontroerend. Als je dat niet hebt gelezen kan je er geen goede mening over vormen. Dus: lees het boek uit en waarschijnlijk denk je er dan wat genuanceerder over.
De reacties op het boek van Kluun kan ik me heel goed voorstellen, maar het is inderdaad wat de meeste zeggen...aan het eind is het zo ontroerend.

Boeken die heir staan die mij ook raakten waren 'if you could see me now' 'duizend schitterend zonnen' en 'schaduw van de wind'

Een boek die hier nog niet bij stat maar die mij wel heeft geraakt is van Jung Chang: 'wilde zwannen, die dochters van china'. Het is een autobiografisch boek waarin de schrijfster over haar oma, moeder en zichzelf schrijft in een periode waarin China op zijn kop kwam te staan. Ze beschrjft de ontwikkelingen in China en hoe dit haar familie heeft geraakt op een zeer indringende wijze. Echt een aanrader. Het is even een pil om te lezen, maar je hebt hem zo uit.

Edit: Titel aangepast -_^.
De verborgen geschiedenis, daar was ik helemaal van ondersteboven. Moeilijk uit te leggen waarom; het deed gewoon iets met me. Ik ben daarna met dat boek gaan leuren, iedereen moest het lezen van mij ;-)

Verder: Eline Vere (Louis Couperus), Inwijding (Marcellus Emants) en Nog pas gisteren (Maria Dermout). Ik hou van 19e eeuwse romans, ik vind het een fascinerende eeuw.
...
Oh, en Een schitterend gebrek van Arthur Japin: ook prachtig.
...
Honderd jaar eenzaamheid van Gabriel Garcia Marquez
Cum non tum age
The pillars of the earth

The time traveller's wife

The painted bird

A handful of dust

Everything is Illuminated

mm ben ik de enige die zoveel Engels leest?
Ah nee een boek van Kluun hoef je niet uit te lezen om er ontroerd van te raken.

Het einde interesseert me helemaal niet meer. Zij komt te overlijden, dat is duidelijk...en hij?

Vertel me maar wat hij aan het einde van het boek dan nog doet zodat ik helemaal om ben??

Al zou hij bij haar sterven zijn, al zou hij naast haar gaan zitten haar hand vasthouden en ineens weer vreselijk van haar gaan houden, dan nog is en blijft t een klootzak
Nee hoor, Elina, ik lees ook zoveel Engels! Pillars of the Earth-> Geweldig! De opvolger is ook al een tijdje uit, net zo'n spannend en meeslepend boek...

Verder vond ik het Lelietheater van Lulu Wang ook erg goed, en nog veel meer boeken... Maar dan wordt t lijstje zo lang, n veel is ook al genoemd.
elina81 schreef op 05 juli 2008 @ 11:54:

The pillars of the earth

The time traveller's wife

The painted bird

A handful of dust

Everything is Illuminated

mm ben ik de enige die zoveel Engels leest?

nee, ik zie in dit tiopic heel veel engelstalige, en anderstalige titels voorbij komen. Weinig NL zelfs.

Vertel eens ove Pillars of the earth, Oprah bejubelde het. Kun je vertellen waar het over gaat?
Ik heb net het boek van Kluun uit! En oh mijn god wat moest ik janken!! Kan me voorstellen hoor als je hem verwerpelijk vindt en ik moest zeggen dat ik het eerst ook niet wilde lezen omdat het me gewoon niet boeiend leek... maar jeeeetje wat heftig zeg!

Verder ja de Kiterunner (boek dan, film vond ik het niet doen...), Schauw van de Wind, Ohja idd en de Verborgen Geschiedenis ja die kan ik me ook nog herinneren!! Goed boek zeker.. En dan vond ik de Da Vinci Code ook leuk (net als de rest van de wereld..)

Maar ook boeken als Bridget Jones, The Devil Wears Prada en PS I love you can ik heeeel erg van genieten.

Kennen jullie de Vijgeneter van en Jody Shields en Ik ben Charlote Simmons van Tom Wolfe? Niet heel bekende titels maar vond ik beiden ook goede boeken.
if they like you you'll know, if they don't you'll be confused
ucchan schreef op 05 juli 2008 @ 10:58:

Jung Chang: 'wilde zwanger, die dochters van china'.

Leuke titel.... :rolling:

Mijn favorieten:

De Vriendschap van Connie Palmen

De thuiskomst van Anna Enquist
Renate Dorrestein - Zonder genade

Tami Hoag - Tot stof vergaan (net uit, psychologische thriller)

Kluun - Komt een vrouw bij de dokter

Oh ik kan nog veel meer boeken noemen :P maar dan moet ik even in de kast kijken.. Vooral Nederlandse schrijvers (de boeken dan :P) vind ik erg leuk om te lezen
Da vinci code is een page-turner, maar wel ontzettend slecht geschreven... Kluun vond ik ook verschrikkelijk... Ja, ik heb ook gejankt op het einde, als Carmen afscheid van Luna moet nemen. Maar bij de gedachte van zo'n situatie alleen al kun je me opvegen. Voor de rest vind ik het slecht geschreven en kan ik het met de beste wil niet tot literatuur rekenen.

Wil je een echt ontroerend boek lezen, lees dan "Nacht" van Elie Wiesel, waarin hij beschrijft hoe hij als vijftienjarige jongen met zijn vader in Auswitz terecht komt. Ik heb het in een keer uitgelezen (het is maar 100 p. ofzo) en mijn ogen eruit gehuild...

@Carlice: Arthur Japin is een Nederlandse schrijver hoor ;-). Dus dan heb je er toch nog eentje in je lijstje :)

Mijn favorieten:

- De Gifhouten Bijbel - Barbara Kingsolver (over een Amerikaans missionaris-gezin die met hun vier dochters naar de jungle van Congo gaan om daar zieltjes te bekeren, echt het mooiste boek OOIT!).

- Een schitterend gebrek - Arthur Japin (al genoemd)

-Schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafon (ook al genoemd)

- De Asielzoeker - Arnon Grunberg

- Onder Volwassenen - Sophie Dahl (voor de liefhebbers van Witte Oleander!)

- Aprilheks - Majgull Axelsson

- Nooit meer slapen - W.F. Hermans

- Een verhaal van liefde en duisternis - Amos Oz

- De vier maaltijden - Meir Shalev

- De Wereldverzamelaar - Ilija Trojanow

En veel van Gabriel Garcia Marquez (Honderd jaar eenzaamheid, Liefde in een tijd van cholera, etc.)

Eigenlijk lees ik alles wat los en vast zit :)

Ben nu bezig in Marisha Pessl - Calamiteitenleer voor Gevorderden. Heel erg leuk geschreven, maar weet nog niet waar het heengaat.
Nooit meer slapen van WF Hermans is me altijd bijgebleven, heeft op een of andere manier erg veel indruk op me gemaakt.

The bridges of Madison Country, het boek is net zo'n tearjerker als de film. Prachtig! Er is trouwens ook een vervolg op geschreven, dan lees je hoe het verder is verlopen in het leven van de fotograaf.

De Kleine Blonde Dood. Micky is zoooooo lief!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven