Vliegangst

07-07-2008 21:26 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort is het zover, we gaan lekker naar Griekenland. Het enige waar ik tegenop zie is de vliegreis. Het is nog niet zo erg dat het me tegenhoudt om te gaan, maar ik ben altijd nabij een paniekaanval tijdens de vlucht. Dit is erg vervelend, Ik hoor alle geluidjes, voel alle bewegingen en zie alle reacties bij anderen. Kortom, ik heb "neerstortangst." Vooral het opstijgen en landen zit ik stilletjes jankend uit.

Nu wil ik deze vlucht eens valium gaan proberen, want heb hier wel wat goede berichten over gelezen. Qua medicijnen ben ik nog niet verder gekomen dan aspirines, dus zou graag jullie ervaringen met valium, maar ook in combinatie met vliegen willen horen.

Hoe lang van te voren moet je dit innemen en hoe lang werkt het? Ben ik volledig suf of ben ik nog wel enigszins aanspreekbaar?

Ik hoop dat jullie wat tips en ervaringen met me kunnen delen.

Groeten Josie
Ik heb in het verleden wel eens oxazepam gebruikt, is volgens mij soort valium. Hielp een beetje, dronk er wel bij, was nog wel aanspreekbaar, maar ook nog wel angstig... )maar ik was dan ook megavlieganstig, en was zonder zeker niet ingestapt, dus het was veeeel minder dan zonder die pillen. En nadien was ik behoorlijk moe. gek he, met alcohol erbij..' ;-)

Nu heb ik vorig jaar een vliegcursus bij stichting Valk gedaan, hielp beter. Oktober ga ik nu weer vliegen, m´n hobby wordt het niet, maar ik ga nu in ieder geval.
Als je medicijnen wilt gebruiken, lijkt het me toch het handigst dat je even bij de huisarts langsgaat.
Hoi Josie! Ik ben de laatste tijd ook erg bang in het vliegtuig. Van een arts heb ik beta-blokkers gekregen. Klinkt heftig, niet? Het houdt de adrenaline tegen die mijn lichaam aanmaakt als ik in een vliegtuig zit, omdat ik het zo griezelig vind. (Misschien leg ik het niet helemaal goed uit, medisch gezien, maar zo heb ik het begrepen).

Het resultaat: ik zit in het vliegtuig en ik vind het niet meer eng. Het fijne is dat ik van die beta-blokkers niet sloom word. Daar was ik bang voor, want ik vlieg vaak alleen en dan kan ik natuurlijk niet zo stoned als een garnaal van een of ander kalmerend middel met mijn spulletjes door de douane. Ik geloof dat je van valium wel slaperig wordt. Als je met meer mensen reist is dat misschien geen punt, dan houdt de rest van je gezelschap jou wel een beetje in de gaten of je op het juiste moment bij de juiste gate instapt.

Misschien zijn die beta-blokkers ook wat voor jou? De huisarts vertelde me trouwens dat beta-blokkers ook worden voorgeschreven aan mensen die bijvoorbeeld moeten afrijden of examen moeten doen en helemaal in een kramp schieten van het idee alleen al.
Volgens mij is oxazepam een slaapmiddel? Dus dat helpt niet tegen de angst, maar wel om lekker een tukje te doen in dat vliegtuig - ook fijn natuurlijk, dan is het voorbij voordat je er erg in hebt.

Inderdaad even langs de huisarts om te overleggen en niet in blinde paniek allemaal pillen naar binnen gooien, da's niet wijs.
Bij mij werkt Alprazolam uitstekend tegen vliegangst...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alprazolam
Griekenland is maar 2,5 uur, dus om nou aan de slaapmiddelen te gaan... Ik heb zelf altijd al heel veel baat bij een tabletje tegen reisziekte, wordt heel slaperig van, maar is niet zo heftig als slaappillen. En kan je voor die tijd niety contact opnemen met een yogaleraar of iemand die je kan leren hoe je je ademhaling kan controleren? Sowieso iemand die je kan helpen met de angst op zich?
Appelsientje schreef op 07 juli 2008 @ 21:33:

Volgens mij is oxazepam een slaapmiddel? Dus dat helpt niet tegen de angst, maar wel om lekker een tukje te doen in dat vliegtuig - ook fijn natuurlijk, dan is het voorbij voordat je er erg in hebt.

Inderdaad even langs de huisarts om te overleggen en niet in blinde paniek allemaal pillen naar binnen gooien, da's niet wijs.
Oxazepam onderdrukt ook angst en onrust trouwens... Het helpt om die redenen ook bij het inslapen maar wordt voor veel meer zaken voorgeschreven.
Betablokkers? Dat is toch hartstikke ongezond.
Cum non tum age
Je kunt bij de buurtsuper gewoon tabletjes kopen tegen vliegangst. Neem er twee vlak voor de vlucht. Het helpt echt.
ik heb een cursus gevolgd tegen vliegangst. Werkt veel beter dan slaaptabletten/medicijnen en whatever.

zie www.valk.org

mocht je dat niet redden voor de vakantie. Ze hebben ook een fijn boek waar alle geluiden die je hoort en dingen die je ruikt in het vliegtuig worden uitgelegd. Vond ik heel fijn om te lezen.

het boek heet: Help ik moet vliegen en is geschreven door Lucas Gerwen (weet niet helemaal of de achternaam goed is).

succes!!
Achteraf vond ik dat ik teveel met het vliegen bezig was om nog van mijn vakantie te genieten. klinkt heftig maar het was wel zo. Overweeg serieus eens een vakantie zonder vliegen.
Oxazepam is geen slaapmiddel, temazepam wel.

Oxazepam is een benzodiazepine die de scherpe (angst)randjes er een beetje af zal halen.

Een betablokker als bv propranolol zal je op hol geslagen hart wat bedaren door je slagfrequentie wat omlaag te halen.

Allemaal leuke lapmiddeltjes maar het beste is natuurlijk gewoon een curus als die van stichting valk gaan volgen. Het is natuurlijk veel wenselijker om de kern aan te pakken en niet de gevolgen (uiting van angst) tijdelijk te bestrijden en in je vakantie je al weer druk te maken om de terugreis.

Ik zou zeker een cursus doen hoor! Velen gingen je voor met veel succes :)
hey twompie,

heb jij ook de cursus tegen vliegangst gedaan? Fijn he? Om weer normaal in het vliegtuig te zitten.

Misschien ook wat voor jou Antonio? Ook ik kon niet genieten van de vakantie. Was de hele tijd bezig met de terugvlucht... vreselijk. Werd er helemaal ziek van.
Antonio schreef op 07 juli 2008 @ 22:14:

Achteraf vond ik dat ik teveel met het vliegen bezig was om nog van mijn vakantie te genieten. klinkt heftig maar het was wel zo. Overweeg serieus eens een vakantie zonder vliegen.
Ja dat is een goeie tip: laat lekker je leven beïnvloeden door je angsten, door ze uit de weg te gaan. :no:
Hier nog een die bang is om te vliegen. Het houdt me inderdaad nog niet tegen om toch de plaatsen te bezoeken die ik wil, maar het is wel vervelend. Ook ik ben de hele vlucht lang bang, en dan is een paar uur lang!

Ik vlieg gemiddeld 1 keer per jaar. Ik gebruik dan oxazepam (wat geen slaapmiddel is maar rustgevend werkt, maar soms wordt gebruikt als middel om het inslapen te vergemakkelijken). Het maakt het voor mij makkelijker om het vliegtuig in te gaan. Ik neem het in op het moment dat ik naar de gate moet.

Betablokkers zijn idd niet helemaal ongevaarlijk en worden soms voorgeschreven bij situaties waar je niet bij mag versuffen. Oxazepam verminderd je reactiesnelheid, betablokkers niet. Aangezien je die reactiesnelheid niet echt nodig hebt bij een vliegreis (tenzij je piloot bent) is oxazepam gangbaarder.

Ga eens met je huisarts praten, die kan je hier goed over voorlichten.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Marrigan schreef op 07 juli 2008 @ 21:45:

Bij mij werkt Alprazolam uitstekend tegen vliegangst...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alprazolam

Hey, dat is goed nieuws voor mij. Ik vlieg altijd veel en heb nooit vliegangst gehad, maar sinds een paar maanden heb ik last van hyperventilatie. De trigger daarvoor zijn vaak afgesloten ruimtes. Vorige week heb ik voor het eerst sinds ik hyperventileer weer gevlogen en het was bepaald geen pretje.

De huisarts heeft me een verwijzing gegeven voor de fysio, maar omdat ik voor mijn werk ook veel moet vliegen heb ik er een receptje Alprazolam bij gekregen. Ik wil er in het dagelijks leven vanaf blijven maar voor het vliegen wel innemen. Heb jij het specifiek voor vliegangst, Marrigan?
Ik gebruik het ook zeer incidenteel, al krijg ik het niet specifiek voor vliegangst voorgeschreven. Voor mij werkt het prima en beter dan Oxazepam. Ik denk dat je komende vlucht een stuk aangenamer zal zijn en hoop dat je snel weer zonder kan vliegen als je je hyperventilatie onder controle hebt.
Tuurlijk, cursusje Valk: destijds was dat al 5000-10000 piek.

En ja, ik wil mijn leven zo inrichten dat ik het prettig vind. Wie ben ik om sommige vrouwen tutten te vinden als ze geen vogelspin als huisdier wensen? Die vrouwen geven waarschijnlijk ook toe aan hun angst, maar je kan zonder vogelspin als huisdier. Ik kan op vakantie zonder vliegtuig. Mag ik?
Ik ga 1000 keer liever met het vliegtuig dan met de auto.

Veel gevaarlijker, de auto.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
Antonio schreef op 07 juli 2008 @ 22:52:

Tuurlijk, cursusje Valk: destijds was dat al 5000-10000 piek.

En ja, ik wil mijn leven zo inrichten dat ik het prettig vind. Wie ben ik om sommige vrouwen tutten te vinden als ze geen vogelspin als huisdier wensen? Die vrouwen geven waarschijnlijk ook toe aan hun angst, maar je kan zonder vogelspin als huisdier. Ik kan op vakantie zonder vliegtuig. Mag ik?
Zoveel is het helemaal niet. Ik was 1500 euro in totaal kwijt. Als je een verzekering hebt die psychologische hulp dekt dan is het volgens mij rond de 500 / 750 euro.
Tijdens de eerste vakantie die we hielden in Amerika (op bezoek bij mijn broer die daar woont) zijn de aanslagen van 9/11 gepleegd, we kwamen daardoor vast te zitten (lekker belangrijk t.o.v. van al het andere leed)

De keren daarna was vliegen een hel. Omdat ik toch graag op deze manier wilde reizen heb ik me 4wkn voor de volgende Amerika reis laten behandelen door een acupuncturist: resultaat: geen angst meer.

Een paar jaar later werd ik toch weer bang en op dat moment volgde ik hypnotherapie en heb toen daar de angst mee aangepakt. Resultaat: nooit meer bang geweest!

Succes!
Nog een tip: wil je toch rustgevende middelen gebruiken probeer ze dan thuis eerst eens uit. Sommige mensen reageren tegenovergesteld op de middelen en worden daardoor hyper. Ik heb dat als vpk in de psychiatrie een aantal malen meegemaakt. Lijkt me niet prettig in een vliegtuig....
Dummels schreef op 08 juli 2008 @ 06:46:

Nog een tip: wil je toch rustgevende middelen gebruiken probeer ze dan thuis eerst eens uit. Sommige mensen reageren tegenovergesteld op de middelen en worden daardoor hyper. Ik heb dat als vpk in de psychiatrie een aantal malen meegemaakt. Lijkt me niet prettig in een vliegtuig....
Op zich goede tip, maar of dat voor tranquilizers geldt...denk wel voor AD's.
Ja, probeer ze eerst thuis uit. Xanax helpt bij mij heel goed. Je slaapt gewoon en bent je angst kwijt. Door dat spul durf ik zelfs nu zonder te vliegen (ook 2 jaar overheen gegaan hoor)!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven