Keizersnede

09-07-2014 22:46 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over korte tijd krijg ik een geplande keizersnede. Uiteraard heb ik op internet en via de gynaecoloog informatie verkregen, maar misschien zijn er hier vrouwen die hun ervaringen willen delen. Hoe hebt je het ervaren dat de datum vaststond? Hoe verliep de dag?

Hoe verliep het herstel? Heb je nog last van de wond? Etc?Wat viel je op? Wat had je graag anders gezien?
Fortis et liber
Nou, dat ze je even een grote schoonmaak geven tijdens een geplande keizersnede Of is zoiets raar om te vragen? (mocht er hier een tweede komen, verwacht ik weer een keizersnede en keek al een beetje uit naar het niet vloeien verhaal)
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2e bevalling was een geplande ks ivm complicatie die al wekenlang bekend was. Mocht niet op natuurlijke wijze bevallen.

Vreemd idee vond ik het toen de datum bekend was. Dan ga je in de ochtend richting zh wetende dat je dan die dag je kindje zal krijgen.

Om 9.45 opgehaald naar ok, om 10.13 is ze geboren, wow wat ging dat snel!

Herstel viel lichamelijk wel mee, maar mocht de eerste 6 weken geen zwaar huishoudelijk werk doen en tillen, en autorijden werd afgeraden. Daarom voelde ik me heel erg afhankelijk..... Dat viel echt onwijs tegen!



Wat me overigens meeviel: ik dacht voorheen altijd dat het kindje na de geboorte in een apart kamertje werd gecontroleerd ofin ieder geval ver van de moeder vandaan, maar dit was niet zo gelukkig. Kon haar goed zien toen ze haar nacheckte.

Daarna even bij mij gelegen en toen mocht ze de hele tijd bij mijn vriend liggen totdat ik terug kwam van de uitslaapkamer (Ruggeprik gehad, voelde ik niks van).

Litteken nu na 10 maanden nog heel soms last van, trekt dan wat vooral na dragen van wat strakkere broek.

Idd luchtige grote broeken dragen!!!!!!!!

Vloeien: heb ik zo'n 5 weken nog gedaan, best veel in de eerste weken. Hoe meer je daarna beweegt hoe meer ik weer ging vloeien (dit klopte ook volgende de vk).



Succes en hoop voor je dat alles meevalt!
Alle reacties Link kopieren
Ik had een corrigerende slip van Hema, die zat lekker hoog en gaf steun aan mijn buik.

Verder vloeide ik echt wel!

Dat shaken had ik ook, mijn tanden klapperden haast mijn mond uit, daarvoor kreeg ik een middel om mijn spieren te ontspannen. Ik had wel een morfinepomp trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Doreia schreef op 11 juli 2014 @ 22:13:

Nou, dat ze je even een grote schoonmaak geven tijdens een geplande keizersnede Of is zoiets raar om te vragen? (mocht er hier een tweede komen, verwacht ik weer een keizersnede en keek al een beetje uit naar het niet vloeien verhaal)Ze zuigen je baarmoeder schoon bij elke keizersnede. Je kunt niet aanvragen of ze dat even wat beter kunnen doen ofzo . Maar het bloed komt uit de wond van waar de placenta heeft gezeten. Die kunnen ze niet dichtmaken om het bloeden tegen te gaan. Het is dus echt een kwestie van geluk hebben.
Bedankt Modus! Ik heb, als ik jullie zo lees, een hele fijne keizersnee gehad. Geen morfine nodig gehad, zelfs geen maixmale paracetamols nodig gehad. Wel ongemak van de wond, maar geen pijn... Ik prijs me gelukkig.
Je had waarschijnlijk ook een snel krimpende baarmoeder, Doreia.



Borstvoeding helpt daarbij. Als je baarmoeder snel slinkt, wordt de wond ook sneller kleiner.
Alle reacties Link kopieren
Oh, snel krimpende baarmoeder zet ik ook op het lijstje ?. Jouw ervaring stemt me heel positief Doreia. Zometeen op opoe ondergoed jacht.
Fortis et liber
Alle reacties Link kopieren
Datum bekend. Tja. Het was niet anders. Geen keus. Was veiliger voor mijn kind dus het interesseerde me eigenlijk niet



Je bent nuchter vanaf de avond ervoor 2200 uur. S ochtends kreeg ik katheter en infuus met vocht. Daarna naar anesthesie voor de ruggenprik die overigens vrijwel pijnloos was



Op de ok zat partner naast mijn hoofd. Toen baby geboren was is partner mee gegaan voor controles. We hebben gevraagd om de baby niet te wassen Ik werd gehecht en daarna nog poos op uitslaap kamer. Baby bleef bij me.



Wond heelde relatief snel. Pijnstillers eerste paar dagen en qua herstel 6 weken niet tillen



Dit was onze tweede keizersnede. Onze eerste was spoed en daarom hebben wij van te voren duidelijke afspraken gemaakt. Zoals dus die ongewassen baby en bij me mogen houden op uitslaapkamer. Ook geen fles voeding bijvoorbeeld En zo hadden we nog wel meer dingen. Die stonden los van de Ks. Onze eerste was nogal een drama. En daar hebben we van geleerd ...
Alle reacties Link kopieren
Mijn man mocht niet blijven (was ook niet praktisch ivm oudste kind ) en ik lag goddank alleen. Eerste keer lag ik op een zaal. Heeeeel irritant. De godganse dag in en uitlopende mensen en ik lag in een van de grote steden. Er lagen dus dames van verschillende culturen bij mij. Tja. Ik vond het heel vervelend dat die in grote getale op bezoek kwamen (6 man en schreeuwende kinderen op de meest gekke tijden ) mét sterk ruikend eten. Ik had een hele nare bevalling achter de rug. Kwam van de ic af en had echt mijn rust nodig. Helaas ... Wat was dat een kut ziekenhuis zeg. Verplegend personeel was lief en konden niet meer dan verzoeken of die mensen weg wilden gaan Maar dat gebeurde niet. Ik heb er een week gelegen. Ik was op toen ik naar huis ging



Bij de tweede heb ik dus duidelijk aangegeven dat ik dat niet weer wilde en toen was er wel een mogelijkheid tot apart



Bij de derde heb ik ander ziekenhuis gekozen
Alle reacties Link kopieren
Kraamhulp kwam op dag thuiskomst en doet alle controles. Door medische indicatie had ik bij tweede 8 dagen kraamhulp. Heel fijn. Anders had man vrij genomen. Bloedverlies is zelfde als bij gewone bevalling.
Ja dat denk ik ook, een snel krimpende baarmoeder. Mijn buik was al heel erg snel weggetrokken. En in combinatie met borstvoeding. Ik was 13 kilo aangekomen en was binnen 12 weken al terug op gewicht. En daarna is er nog 6 kilo extra afgegaan (mocht ook wel, zat aan de bovenkant van gezond gewicht). Goh, leerzaam dit voor mij!
Alle reacties Link kopieren
Na mijn eerste ks heb ik ongeveer 5 weken gevloeid, wat naadloos overging in een menstruatie.

Na de 2e ks ongeveer zes weken gevloeid, na de 3e acht weken.

Valt dus niet echt iets zinnigs over te zeggen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Bedankt weer voor jullie antwoorden en ervaringen. Die helpen me echt enorm. Vandaag heb ik een bulk ondergoed ingeslagen, daar zal het dus niet aan liggen .



Wat gebruikten jullie voor het vloeien? Al die tijd kraamverband of op een gegeven moment maandverband?
Fortis et liber
Hier deed de vk de controles thuis. Be de hele zw schap bij de gyn geweest. Hier moet je je dan aanmelden bij de vk voor de controlesin het kraambed.
Eerste dagen kraamverband daarna maandverband. Vind kraamverband eigenlijk fijner is zachter en broeit niet
Eerste dagen kraamverband, daarna de zwarte Kotex of het aller- allergoedkoopste maandverband bij AH. Daar zit geen plastic in en is een kleinere versie van het kraamverband.



Gewoon dun maandverband mag absoluut niet ivm infecties.
Alle reacties Link kopieren
Mag gewoon maandverband niet? Kijk, dat wist ik niet. @cupcakegirl, jij hebt dus ook speciaal maandverband gebruikt? Dat moet ik dus nog gaan aanschaffen.



Nog een andere vraag. Hoe gingen jullie om met kraamvisite? Juist de eerste dagen in het ziekenhuis veel visite ontvangen of toch liever thuis? En na hoeveel tijd was je aan kraamvisite toe?
Fortis et liber
Niet te druk maken hoor! De winkels zijn gewoon open in de kraamweek, dus vriend/man kan gewoon het gevraagde halen wanneer het ontbreekt. De kraamhulp helpt je erbij, die doet dit soort dingen wekelijks.



En er is niets van te zeggen hoe je het kraambezoek wilt. Hoe jij eruit komt, wat voor soort baby je hebt, hoe soepel alles verloopt. In mijn geval zijn alle grootouders en broers en zussen in het ziekenhuis op bezoek geweest. Ook goede vrienden kwamen even om het hoekje gluren. Ik kon het aan en ook Dorian was nergens van onder de indruk.



Na 3 dagen mocht ik naar huis. Toen bleven grootouders vaak komen, maar ook helpen. Wij hadden een rooster gemaakt en wilden niet meer dan 2 bezoeken op een dag, 1 in de ochtend en 1 in de middag. En hielden middagen of ochtenden vrij door daar een kruis door te zetten. Tegen mensen die belden, zeiden we dan dat er al een afspraak stond.



Maar het loopt over het algemeen heel soepel, als mensen weten welke 'rang' ze hebben. Mijn tantes kwamen na 6 weken bijvoorbeeld. Een kennis meldde zich na 3 maanden. Succes, en laat het over je heen komen.
Alle reacties Link kopieren
Tent kreeg ik bij de derde. Super !
Alle reacties Link kopieren
Tent?
Fortis et liber
Heb gewoon maandverband gebruikt hoor. Nog nooit gehoord dat dat niet mag.



Kraambezoek... zit ik nog midden in. Wil s avonds geen bezoek, ook vanwege de andere twee kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven