Meevaller voor hem of ons?

10-05-2014 23:28 221 berichten
Vorige maand heeft mijn vriend, met wie ik 10 jaar samenwoon, ¤ 1000 gewonnen in de staatsloterij. Nu ben ik vrij makkelijk met geld, als het met mij financieel goed gaat profiteren mijn vriend en familie daarvan. Had ik die prijs gewonnen was de helft naar mijn vriend gegaan en de andere helft was bij mij gebleven.



Wij hebben onze financiën gescheiden geregeld met een gezamenlijke rekening en nog ieder onze rekening. Dat neemt niet weg dat de kleding voor mijn vriend en vakanties voor een groot deel vanuit mijn rekening betaald worden, gewoon omdat het kan en ik dat mijn vriend gun.



Het staatslot had mijn vriend vanuit zijn eigen rekening gekocht, dus had hij een leuke meevaller. Toen het bedrag was bijgeschreven werd ik nog er nog enthousiast bij geroepen om het te kunnen zien.



Mijn reactie was redelijk lauw, aangezien ik al wist dat hij het compleet voor zichzelf zou houden. Vriend pissig omdat ik niet enthousiast voor hem was. En ik houd mijn bek. Durf mijn teleurstelling in zijn houding niet uit te spreken. Bang dat het jaloerse indruk maakt als ik uitspreek dat ik ook iets verwacht had.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op dinsdag 22 juli 2014 07:50 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="anoniem281213 in "Meevaller voor hem of ons?"" class="messagelink">anoniem281213 schreef op 21 juli 2014 @ 20:42</a>:</b>

[...]





Ik heb in het verleden vaak mijn spaarrekening "leeggetrokken" om op vakantie te gaan. Vliegticket, huurauto en hotel tot en met de tank benzine bij het terugbrengen van de huurauto.</div></blockquote>Ik zou echt enorm afknappen op 'n vent die op zo'n manier op mijn zak teert en niet minstens de helft voor eigen rekening nam. Had 'm gewoon niet meegenomen en lekker zelf gaan reizen. Zou ik alsnog doen, lekker 'n reisje voor jezelf boeken waarop je zonder hem gaat. Dat dus. Wat een enorme profiteur
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Ze lijkt helemaal niks te bespreken met hem qua geld.

Waarom is ze daar zo bang voor? Of ze komen uit op een betere financiele afspraak over de gedeelde kosten en is alles uit de lucht... of ze weet daarna dat het een krent is en kan ze daarna beslissen hoe ze verder wil gaan.



TO praat eens met hem, stel een andere verdeling voor. Zo schiet je niks op he?
quote:Annelaure schreef op 22 juli 2014 @ 09:07:

Het hele idee van gescheiden rekeningen is dat je met je eigen geld mag doen en laten wat je wil omdat de ander ook eigen geld heeft waarmee hij mag doen en laten wat hij wil.Dat ben ik met je eens, maar dan moet die vriend wel gewoon zijn eigen aandeel in vakanties betalen, zeker nu hij er geld genoeg voor heeft. Hij kan toch niet verwachten dat zij dit soort dingen voor hem blijft financieren nu hij een beter gevulde spaarrekening heeft dan zij? Of hij moet alleen meegaan op vakantie omdat zij dat zo graag wil en dat hij haar daarom alles laat betalen, dat kan. Maar dan zou ik als ik haar was vanaf nu lekker alleen op reis gaan (of met een vriendin, er is vast wel iemand anders te vinden die een gratis vakantie wil).
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 22 juli 2014 @ 09:07:

Tja, gescheiden rekeningen is gescheiden rekeningen, ook als een van de twee graag geld uitgeeft aan de ander. Ik vind je nogal een aansteller en je komt erg hebberig over. Alsof de dingen die je voor hem deed niet uit de goedheid van je hart kwamen maar dat het allemaal ruilhandel was waar je hem niet van op de hoogte had gesteld. Het hele idee van gescheiden rekeningen is dat je met je eigen geld mag doen en laten wat je wil omdat de ander ook eigen geld heeft waarmee hij mag doen en laten wat hij wil.



Het is geen zakelijke overeenkomst, het is een relatie.

Prima om het allemaal gescheiden te houden, maar laat je vriendin dan ook niet van alles voor jou betalen als je weet dat je het andersom nooit zou geven als de situatie omgekeerd was.



Ruilhandel is een heel negatief woord, maar in een relatie moet er wel sprake zijn van een soort van wederkerigheid.



Ook in bijvoorbeeld immateriële zaken. Bijvoorbeeld als vriend door een erge emotionele dip was gegaan en to had hem al die tijd bijgestaan met een luisterend oor waar hij gretig gebruik van maakt. En nu heeft TO een keer iets heftigs en heeft hij geen zin of tijd om naar haar te luisteren. Zou ik ook heel gek vinden.

Het gaat om de intentie om er voor elkaar te kunnen zijn.



En dan kan ik er echt niet bij dat je wel makkelijk ontvangt maar dat het niet in je opkomt ook te geven je positie ten gunste is veranderd.



Overigens, nog over de ruilhandel: dat woord klopt ook niet helemaal. Want als vriend nooit geld had gekregen, had TO ook ooit wat terugverwacht en waarschijnlijk ook die dingen voor hem blijven betalen. Want ze wil niet per se wat terug, daar gaat het niet om.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Trotter schreef op 22 juli 2014 @ 09:25:

[...]



Dat ben ik met je eens, maar dan moet die vriend wel gewoon zijn eigen aandeel in vakanties betalen, zeker nu hij er geld genoeg voor heeft. Hij kan toch niet verwachten dat zij dit soort dingen voor hem blijft financieren nu hij een beter gevulde spaarrekening heeft dan zij? Of hij moet alleen meegaan op vakantie omdat zij dat zo graag wil en dat hij haar daarom alles laat betalen, dat kan. Maar dan zou ik als ik haar was vanaf nu lekker alleen op reis gaan (of met een vriendin, er is vast wel iemand anders te vinden die een gratis vakantie wil).





Maar dat is tot nu toe toch invullerij van TO? Ze zegt dat ze verwacht dat hij wel niet wil betalen voor dat hotel eind dit jaar. Ik lees nergens dat ze het hem eens heeft gevraagd. En niet idereen is zo dat ze dat dan spontaan zelf bedenken om te doen, zeker niet als je al jaren in eenzelfde patroon zit.



Ik vind het toch apart dat je dan lang een relatie kan hebben en bang bent om eens een onderwerp als financieen aan te snijden.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Hallo TO,

Je klinkt als een aardige meid met een zacht karakter. Jouw vriend klinkt een beetje dominant wellicht een beetje macho? Hij voelde zich echter niet te beroerd om van jouw geld te profiteren... Zit het probleem er niet in dat jij veel te zacht van karakter bent? Ik zou als ik jou was het roer echt omgooien. Hoe langer je deze situatie laat bestaan hoe minder zelfrespect je voor je zelf hebt. Want eigenlijk zit volgens mij daar de trigger. Volgens mij baal je ervan dat je het zover

hebt laten komen ...
Financiën vind ik een moeilijk onderwerp om te bespreken. Helemaal nu aangezien dat meteen de "verdenking" geeft dat ik uit ben op een deel van de erfenis. Blijkbaar loop ik nog steeds rond met het naïeve idee dat die wederkerigheid er vanzelf wel komt.



Het zit soms ook merk ik in kleinere dingen. Zo nodigt hij regelmatig vrienden van zijn voetbalclub uit om in het weekend te komen eten. Boodschappen halen wij dan en de kratten bier e.d. komen voor mijn rekening. Het komt geen moment in hem op om zelf eens te betalen en ik heb dan weer geen zin in discussie bij de kassa. Niet dat ik van die paar tientjes extra dood ga maar toch.
quote:Broedkippetje schreef op 22 juli 2014 @ 09:32:

[...]





Het is geen zakelijke overeenkomst, het is een relatie.

Prima om het allemaal gescheiden te houden, maar laat je vriendin dan ook niet van alles voor jou betalen als je weet dat je het andersom nooit zou geven als de situatie omgekeerd was.



Ruilhandel is een heel negatief woord, maar in een relatie moet er wel sprake zijn van een soort van wederkerigheid.



Ook in bijvoorbeeld immateriële zaken. Bijvoorbeeld als vriend door een erge emotionele dip was gegaan en to had hem al die tijd bijgestaan met een luisterend oor waar hij gretig gebruik van maakt. En nu heeft TO een keer iets heftigs en heeft hij geen zin of tijd om naar haar te luisteren. Zou ik ook heel gek vinden.

Het gaat om de intentie om er voor elkaar te kunnen zijn.



En dan kan ik er echt niet bij dat je wel makkelijk ontvangt maar dat het niet in je opkomt ook te geven je positie ten gunste is veranderd.



Overigens, nog over de ruilhandel: dat woord klopt ook niet helemaal. Want als vriend nooit geld had gekregen, had TO ook ooit wat terugverwacht en waarschijnlijk ook die dingen voor hem blijven betalen. Want ze wil niet per se wat terug, daar gaat het niet om.Zij kiest ervoor die dingen te betalen. Heeft hij daar ooit om gevraagd? Het is haar geld, als zij wil betalen, waarom zou hij haar tegenhouden.
quote:anoniem281213 schreef op 22 juli 2014 @ 10:33:

Financiën vind ik een moeilijk onderwerp om te bespreken. Helemaal nu aangezien dat meteen de "verdenking" geeft dat ik uit ben op een deel van de erfenis. Blijkbaar loop ik nog steeds rond met het naïeve idee dat die wederkerigheid er vanzelf wel komt.



Het zit soms ook merk ik in kleinere dingen. Zo nodigt hij regelmatig vrienden van zijn voetbalclub uit om in het weekend te komen eten. Boodschappen halen wij dan en de kratten bier e.d. komen voor mijn rekening. Het komt geen moment in hem op om zelf eens te betalen en ik heb dan weer geen zin in discussie bij de kassa. Niet dat ik van die paar tientjes extra dood ga maar toch.

Discussie bij de kassa? Als hij het in het wagentje laadt zeg je gewoon "daar drink ik niet van dus die zijn voor jouw rekening".



Niks discussie.
Open een gezamenlijke rekening waar jullie beide naar rato storten. Vaste lasten, feestjes en andere gezamenlijke dingen, zoals etentjes en dergelijke worden daarvan betaald. Open een gezamenlijke spaarrekening waar jullie samen sparen voor vakanties en onverwachte uitgaven.

De rest houden jullie zelf.



En: als je niet over geld kunt praten in je eigen relatie, wat voor relatie heb je dan, vraag ik me echt af. Je kan toch zeggen: lieverd, alles goed en wel, maar die kratten bier komen nu van jouw pinpas. Lieverd, de rekening van het hotel moet nog worden betaald, wil je even ¤ ... euro aan mij overmaken, dan kan ik de factuur voldoen.



Hij kan zich zo gedragen, omdat jij dit toestaat. Als hij geen aanstalten maakt om zijn portemonnee te trekken, dan doe jij het, zonder morren! Mooi geregeld voor hem toch? Inmiddels zijn jullie zover dat hij dit niet langer genant, raar of ongemakkelijk vind.
Alle reacties Link kopieren
Hij is een parasiet. Jij moet bier betalen voor zijn voetbalmaten? Meid, wat laat jij je piepelen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Fame schreef op 22 juli 2014 @ 10:41:

Hij is een parasiet. Jij moet bier betalen voor zijn voetbalmaten? Meid, wat laat jij je piepelen.Zij moet helemaal niet het bier betalen, zij betaalt het. Ze zegt niet dat hij zegt dat zij het moet betalen. Zij trekt gewoon zelf steeds de portemonnee.
Alle reacties Link kopieren
Wat betaalt hij eignelijk wel aan gezamelijke dingen?



Echt, je moet het er gewoon eens over hebben. Wat heb je te verliezen? Zo gaat het toch ook niet fijn?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem281213 schreef op 21 juli 2014 @ 20:42:

[...]





Ik heb in het verleden vaak mijn spaarrekening "leeggetrokken" om op vakantie te gaan. Vliegticket, huurauto en hotel tot en met de tank benzine bij het terugbrengen van de huurauto.



Weet hij dat?



Ik bedoel, hij ziet natuurlijk dat je betaalt, maar weet hij dat je dan je spaarrekening leegtrekt voor jullie samen?



Je zegt zelf dat de communicatie tussen jullie niet zo goed zit.



overigens vind ik dit gewoon ook erg dom; je hebt gescheiden en jij gaat alles alleen betalen. Dat doe je toch zelf?
Later is nu
Wacht even. Als ik het goed begrijp heb je er flink de balen van dat jij meer geld uitgeeft, maar je durft er niets van te zeggen? Echt? Ongelooflijk!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Broedkippetje schreef op 22 juli 2014 @ 08:34:

Omdat ze er helemaal niet mee zat om voor hem te betalen toen hij krap zat.

Het gaat pas wringen nu hij zelf helemaal niet meer krap zit en ineens een krent blijkt nadat hij al die tijd zonder enige moeite TO's geld heeft aangenomen.



En dat kan ik me helemaal voorstellen TO.

Ik zou dit heel open bespreken en als hij daarin geen sjoeche geeft, zou ik mijn relatie onder de loep nemen.

Ik zou er grote moeite mee hebben een relatie met iemand te hebben die zo anders denkt over geld.



Maar waarom zat hij krap? Ze verdienen ongeveer hetzelfde. TO heeft een 13e maand en deelt deze met hem. Daarnaast geeft ze hem kleren, betaalt zij vakanties.. als hij dus krap zit, heeft hij altijd al (veel?) geld aan zichzelf uitgegeven en TO een stuk minder, zo te lezen.



En daar was je echt zelf bij, denk ik dan.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 22 juli 2014 @ 10:42:

Zij moet helemaal niet het bier betalen, zij betaalt het. Ze zegt niet dat hij zegt dat zij het moet betalen. Zij trekt gewoon zelf steeds de portemonnee.



Strikt genomen heb je misschien gelijk als je zegt dat ze hier zelf voor kiest en dat hij er niet om vraagt, maar je moet toch toegeven dat het op z'n minst niet erg netjes is en ook niet erg aardig om het je zo te laten aanleunen dat je vriendin dat soort dingen voor je betaalt, zonder dat je dat omgekeerd voor haar doet?

Je maakt mij niet wijs dat die man zo onnozel is dat hij dat niet door heeft. Hij zal het inderdaad wel lekker vinden zo. Maar dat vind ik nou juist zo onsympathiek. Dat je het stilzwijgend toelaat zodat je er van kunt profiteren zolang als het gaat. Dat doe je toch niet, zeker niet bij je partner?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
TO kan toch ook zeggen: joh, jouw beurt! Doe ik ook met vriendinnen die geen rondje geven in de kroeg. Dan stoot ik aan, overhandig mijn glas en geef de opmerking. Dat kan ook, moet denk ik zelfs, ook bij je vriend kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem281213 schreef op 22 juli 2014 @ 10:33:

Financiën vind ik een moeilijk onderwerp om te bespreken. Helemaal nu aangezien dat meteen de "verdenking" geeft dat ik uit ben op een deel van de erfenis. Blijkbaar loop ik nog steeds rond met het naïeve idee dat die wederkerigheid er vanzelf wel komt.



Het zit soms ook merk ik in kleinere dingen. Zo nodigt hij regelmatig vrienden van zijn voetbalclub uit om in het weekend te komen eten. Boodschappen halen wij dan en de kratten bier e.d. komen voor mijn rekening. Het komt geen moment in hem op om zelf eens te betalen en ik heb dan weer geen zin in discussie bij de kassa. Niet dat ik van die paar tientjes extra dood ga maar toch.



Echt.. je doet het zelf. Keer op keer. Waarom ga je mee? Waarom zeg je niet van tevoren: jouw feestje, jij betaalt?

Wat zijn hier normaal de afspraken en hoe kan vriend weten, dat dit jou stoort?

Qua vakantie zie ik er trouwens van komen dat vriend zegt "ik ga die en die week weg, eens lekker doen wat ik altijd al wil en waar jij toch geen zin in hebt.. je hebt niets geregeld, toch?"
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zomaar dat TO bang is dat hij weggaat als ze niet betaald en dat hij alleen maar blijft omdat ze betaald.



Dat ze beter af is zonder hem wil ze denk ik niet zien.
quote:anoniem281213 schreef op 22 juli 2014 @ 10:33:

Financiën vind ik een moeilijk onderwerp om te bespreken. Helemaal nu aangezien dat meteen de "verdenking" geeft dat ik uit ben op een deel van de erfenis. Blijkbaar loop ik nog steeds rond met het naïeve idee dat die wederkerigheid er vanzelf wel komt.



Het zit soms ook merk ik in kleinere dingen. Zo nodigt hij regelmatig vrienden van zijn voetbalclub uit om in het weekend te komen eten. Boodschappen halen wij dan en de kratten bier e.d. komen voor mijn rekening. Het komt geen moment in hem op om zelf eens te betalen en ik heb dan weer geen zin in discussie bij de kassa. Niet dat ik van die paar tientjes extra dood ga maar toch.Wow, wat aso! Maar wat ben jij 'n domme gans dat je dat pikt! Waarom trek jij je portemonnee als er boodschappen worden gehaald? Je kunt hem er toch om sturen? Je hebt toch gescheiden rekeningen dus hij kan niet van jouw rekening pinnen. Echt TO, maak hier een eind aan. Begin vanavond 'ns een goed gesprek over geld en zeg hem dat jij NIETS meer voor hem betaald, ook zijn eten niet. Zeg hem dat hij lang genoeg van jou heeft geprofiteerd en dat het nu zijn beurt is om de knip te trekken. Doet ie dat niet dan is dáár het gat van de deur.
Alle reacties Link kopieren
TO



zet alles eens (voor jezelf) op een rijtje wat jij zoal betaalt in huis en wat hij betaalt.



Kijk of dit scheef is en hoe. Kijk alleen naar jullie gezamenlijke inkomens, niet zijn prijsje, niet zijn erfenis.. Als het heel scheef is (los van dat jij zijn kleren kocht en vakanties betaalde) ga je hiermee rond de tafel met hem. Kijk, dit zijn de lasten, dit betaal ik, dat betaal jij.. zie je het verschil? Dat zou ik graag rechtbreien.



Daarna begin je over vakanties. Jij betaalde tot nu toe kennelijk heel veel. Voor volgende vakanties open je een rekening, maak je een financieel plan, whatever.



Leg uit dat de situatie in jouw ogen in de basis wat scheefgegroeid is, waardoor jij minder geld voor jezelf overhoudt dan nodig is.



Ga niet beginnen over "jamaar, jij liet mij altijd maar betalen en daarom heb ik geen geld" maar houdt het op "het is in de loop der tijd wat scheefgegroeid en ik zou het graag weer rechter breien". Geen schuld (want die heb je zelf net zoveel), niets over zijn extra's.



Het zijn cijfers, dat kan dus heel objectief.
Later is nu
Waarom betaal jij de boodschappen?

Wat laat jij je gebruiken zeg.

Zeg hem dat hij zelf moet betalen.

En als je dat niet durft, dan zit de relatie niet goed en moet je bij hem weg.

Weiger nog dingen voor hem te betalen. Kom voor jezelf op.
quote:nina1966 schreef op 22 juli 2014 @ 11:23:

Ik denk zomaar dat TO bang is dat hij weggaat als ze niet betaald en dat hij alleen maar blijft omdat ze betaald.



Dat ze beter af is zonder hem wil ze denk ik niet zien.Oh! Ze betaalt voor zijn liefde! Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben!
Het bier etc gaat dan mee in de kar van de zaterdagboodschappen (dat is ook meteen de bulk als fris etc voor de hele week) Die betaal ik standaard en vriend de boodschappen voor door de week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven