Tuinontwerp, zwembad in tuin?

22-07-2014 15:44 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgend jaar of eventueel dit najaar willen wij onze tuin renoveren. Aangezien veel bedrijven nu gesloten zijn of -vanwege vakantie- op korte termijn geen tijd hebben voor een ontwerp, ben ik zelf alvast wat ideeën aan het opdoen die ik straks aan de ontwerper kan laten zien. Wie heeft er zin om met me mee te denken?



Wat willen we:

Een zeer onderhoudsvriendelijke tuin

Misschien een zwembad (daar gaat het punt onderhoudsvriendelijk)

Privacy

Groenblijvende bomen

Een groot extra terras dat eventueel overdekt is

Mooie oplossing voor fietsen en tuinmeubels



Wat hebben we:

Een redelijk brede tuin (breder dan lang) van ongeveer 40 bij 20 meter

Een veranda

Zin in een nieuwe tuin :)!



Voor degenen die een zwembad in hun tuin hebben: hoe bevalt dat? Zou je er in een volgende tuin weer voor kiezen of juist niet? En waarom dan? Hoe groot is je zwembad? Vanaf welk formaat is het fijn om er een in de tuin te hebben?
Fortis et liber
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een dikke jacuzzi nemen!
Alle reacties Link kopieren
Zo! Wat een reacties! Ik probeer op alles te reageren.



Een zwembad lijkt me echt heerlijk. Zeker als het goed verwarmd is, denk ik dat we er veel gebruik van zullen maken. Ik vraag me wel af of de tuin niet te klein is voor een goed formaat zwembad. De kosten vind ik geen argument om het wel of niet te doen. Het mag best wat kosten, want het levert ook veel op. De opmerking van de jacuzzi blijft ook wel in mijn hoofd zitten. Dat is natuurlijk ook fijn en misschien wat betreft formaat beter passend bij de tuin.



En inderdaad, bakken of potten met bloemen zorgen best voor wat onderhoud. Borders zijn dan gemakkelijker, maar dus weer problematisch met een zwembad? Daar had ik nog nooit over nagedacht. Dat punt gaat op het lijstje. Ik hoop dat de ontwerper daar ook wat van kan zeggen. En ook een goede tip om een bepaalde afstand tot het huis te houden ivm verzakking.
Fortis et liber
quote:thaisweetchili schreef op dinsdag 22 juli 2014 17:57 Zo! Wat een reacties! Ik probeer op alles te reageren.



Een zwembad lijkt me echt heerlijk. Zeker als het goed verwarmd is, denk ik dat we er veel gebruik van zullen maken. Ik vraag me wel af of de tuin niet te klein is voor een goed formaat zwembad. De kosten vind ik geen argument om het wel of niet te doen. Het mag best wat kosten, want het levert ook veel op. De opmerking van de jacuzzi blijft ook wel in mijn hoofd zitten. Dat is natuurlijk ook fijn en misschien wat betreft formaat beter passend bij de tuin.



En inderdaad, bakken of potten met bloemen zorgen best voor wat onderhoud. Borders zijn dan gemakkelijker, maar dus weer problematisch met een zwembad? Daar had ik nog nooit over nagedacht. Dat punt gaat op het lijstje. Ik hoop dat de ontwerper daar ook wat van kan zeggen. En ook een goede tip om een bepaalde afstand tot het huis te houden ivm verzakking.



Een bad van bijv 5x10 kan makkelijk in een tuin van de omvang van de jouwe. Om de ruimte zou ik het niet laten!



Als je een jacuzzi ook leuk vindt, is een zwemspa misschien iets voor je? Dat is jacuzzi met een (klein) bad, met tegenstroom om toch te kunnen zwemmen. Je hebt ze lelijk, maar ook heel mooi!
Oh, en bij jacuzzi of Spa wel investeren in Amerikaans spul (balboa systeem bijv) wat 24 uur per dag verwarmd. Chinese systemen zijn goedkoper maar laten je snel in de steek en geen monteur wil er aan werken. Bovendien verwarmen deze slechts overdag en uiteindelijk kost het bad weer opwarmen meer energie dan het bad warm houden.
Alle reacties Link kopieren
@nummerzoveel, denk je echt dat 5*10 m haalbaar is? Misschien moet ik het eens even in de tuin bekijken. Ik vrees dat het zo'n enorme bak wordt ten opzichte van de oppervlakte van de tuin. Maar misschien valt het inderdaad wel mee. Denk je dat 5*10 een prettig formaat is?



Goede tip van die zwemspa. Heb je ook ervaring met zwemmen daarin?
Fortis et liber
quote:thaisweetchili schreef op dinsdag 22 juli 2014 18:58 @nummerzoveel, denk je echt dat 5*10 m haalbaar is? Misschien moet ik het eens even in de tuin bekijken. Ik vrees dat het zo'n enorme bak wordt ten opzichte van de oppervlakte van de tuin. Maar misschien valt het inderdaad wel mee. Denk je dat 5*10 een prettig formaat is?



Goede tip van die zwemspa. Heb je ook ervaring met zwemmen daarin?



Als jouw tuin 50*20 is, en het zwembad 5*10, dan neemt dan dus naar 50m2 van in totaal 1000m2 in. Maar 5% dus Dat moet mi makkelijk kunnen!



Ik wil heel graag een zwembad en heb achter slechts ca 13m breed x ca 6 m diep. Daar wil ik uiteindelijk 3x12 in doen (ik heb dan wel genoeg ruimte genoeg aan de zij- en besloten voorkant van mijn huis om alle andere dingen in kwijt te kunnen). Ik moet alleen nog even sparen, want er is hier constructief nogal wat nodig ivm de hoge waterstand in de grond.



Ik heb nooit zelf in een zwemspa gezwommen. Wij hebben uiteindelijk voor een gewone jacuzzi gekozen, omdat we dus nog een apart zwembad willen. En ik ben niet helemaal gezond en verwacht dat tegen de stroom in zwemmen voor mij iets te intensief is.



Overigens, je kunt zo'n tegenstroom-ding tegenwoordig ook in een gewoon zwembad in (laten) bouwen. Dat moet je dan geloof ik wel direct doen.
Alle reacties Link kopieren
De tuin is ongeveer 40*20, niet 50*20. Dat scheelt toch weer aanzienlijk. Ik ga het vanavond eens in een ontwerpprogramma zetten. Een groot terras zou ik namelijk ook wel heel fijn vinden. Even passen en meten.



Ben je in jouw geval niet bang dat de verhouding wat scheef is? Of kies je juist bewust voor een zwembad in verband met je gezondheid? Dan doet de verhouding er natuurlijk helemaal niet toe.



Heeft iemand nog andere tips?
Fortis et liber
Ik wil in een zwembad kunnen zwemmen, vandaar het grotere formaat. Ik houd hem smal om voldoende ruimte over te houden voor ligbedjes ed. Omdat ik zat ruimte overhoud voor de rest, vind ik het niet erg om er ruimte aan op te offeren.



40x20 is nog 800m2. Als je een zwembad van 5x10 doet en een terras van 5x10, hou je nog 700 m2 over
Ik vind de tuin te klein voor een zwembad. Een beetje bad waarin je wilt zwemmen moet toch al gauw 15 m. in de lengte zijn.



En waarom groenblijvende bomen?
quote:NummerZoveel schreef op 22 juli 2014 @ 16:16:

@Stora

Een goed aangelegde zwemvijver is een stuk schoner dan een chloorbad, niets vies aan dus. Het is meer dat ik zelf erg slecht tegen insecten kan, anders had ik er ook wel eentje gewild.dit is beter maar ook voor een zwemvijver moet je een grote tuin hebben
quote:thaisweetchili schreef op 22 juli 2014 @ 18:58:

@nummerzoveel, denk je echt dat 5*10 m haalbaar is? Misschien moet ik het eens even in de tuin bekijken. Ik vrees dat het zo'n enorme bak wordt ten opzichte van de oppervlakte van de tuin. Maar misschien valt het inderdaad wel mee. Denk je dat 5*10 een prettig formaat is?



Goede tip van die zwemspa. Heb je ook ervaring met zwemmen daarin?is echt te klein, 1 slag en je bent over. Of je moet er een stream in maken zodat je kan zwemmen en de stream je op de plaats houdt.
quote:sabbaticalmeds schreef op woensdag 23 juli 2014 22:19 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="thaisweetchili in "Tuinontwerp, zwembad in tuin?"" class="messagelink">thaisweetchili schreef op 22 juli 2014 @ 18:58</a>:</b>

@nummerzoveel, denk je echt dat 5*10 m haalbaar is? Misschien moet ik het eens even in de tuin bekijken. Ik vrees dat het zo'n enorme bak wordt ten opzichte van de oppervlakte van de tuin. Maar misschien valt het inderdaad wel mee. Denk je dat 5*10 een prettig formaat is?



Goede tip van die zwemspa. Heb je ook ervaring met zwemmen daarin?</div></blockquote>is echt te klein, 1 slag en je bent over. Of je moet er een stream in maken zodat je kan zwemmen en de stream je op de plaats houdt. Meds, ik zwom vandeweek in een bad van 8 meter en verbaasde me erover dat ik daarin echt kon zwemmen. 10 meter is volgens mij een prima maat, hoor. Het zijn dan weliswaar geen complete banen, maar daar kun je echt in zwemmen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven