Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren onder je niveau

24-07-2014 22:51 49 berichten
Een aantal jaar geleden heb ik een hbo diploma gehaald. Direct na mijn afstuderen kreeg ik een relevante baan. Na een 1,5 jaar wilde ik toch graag wat meer verdieping dus koos ik voor een verkorte bachelor met aansluitend een master op de universiteit. Ik had nog geen specifiek plan wat ik uiteindelijk wilde doen, maar wilde in die jaren gewoon wat kennis opdoen. Volgende maand studeer ik af en ik ben nu volop aan het kijken voor een baan. Ik heb door de jaren heen (gelukkig) veel relevante bijbanen gehad en dankzij mijn hbo heb ik ook nog een hoop praktijkervaring. Helaas is er in mijn vakgebied weinig dus het ziet er naar uit dat ik de eerst komende tijd alles moet aannemen om in ieder geval financieel rond te komen. Gelukkig heb ik voor 2 dagen in de week iets relevants, maar dat is een werkervaringsplaats en dat voelt niet alsof ik iets bereikt heb. Vanmiddag zat ik eens rond te kijken en opende ik een sollicitatieformulier voor een functie met als eis mbo niveau 1.



Hoewel ik me er terdege van bewust ben dat ik nu weinig eisen kan stellen (en dat ga ik dus ook niet doen) had ik wel even een moment van treurnis toen ik mijn motivatie voor die betreffende baan wilde invullen. Momenteel werk ik keihard aan een scriptie en dat ik tegelijkertijd een sollicitatie invul voor huishoudelijke hulp doet wel een klein beetje pijn.



Wie herkent dit en kan het even relativeren?
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco87 schreef op 24 juli 2014 @ 23:22:

[...]



Ja nou ja, het heeft niet echt het imago van een hoogstaande baan. Maar dat zal voornamelijk outbound zijn. Vandaar dat ik vroeg of het inbound was. Ik zal eens kijken! Thanks.Nee, dit geeft blijk van een uhhhhh hoogstaande kijk op mens en arbeid.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op donderdag 24 juli 2014 23:35 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Coco87 in "Solliciteren onder je niveau"" class="messagelink">Coco87 schreef op 24 juli 2014 @ 23:22</a>:</b>

[...]



Ja nou ja, het heeft niet echt het imago van een hoogstaande baan. Maar dat zal voornamelijk outbound zijn. Vandaar dat ik vroeg of het inbound was. Ik zal eens kijken! Thanks.</div></blockquote>Nee, dit geeft blijk van een uhhhhh hoogstaande kijk op mens en arbeid.



Vind ik niet raar hoor, van TO.

Of je "telefonisch adviseur" (HBO) bij ING bent of mensen belt of ze lid willen worden van de hotelcheque vind ik nogal een verschil. Net als manager van de pompwinkel en manager van de Albert Heijn.
Geniet van elke dag!
Alle reacties Link kopieren
Een school in regio Arnhem zoekt een orthopedagoge. (Dacht ik heel snel ergens gezien te hebben)
Ik herken het wel TO. Ik ben bijna 4 jaar geleden afgestudeerd en nog geen enkele baan gehad in mijn vakgebied op het niveau waar ik op afgestudeerd ben.



Al 4 jaar lang hop ik van winkelbaan naar administratief baantje terug naar winkelbaan. Mijn CV is een opsomming van irrelevante tijdelijke banen en ik doe geen enkele voor mijn vakgebied interessante ervaring op.



Ik ben ontzettend blij dat ik steeds aan het werk kan blijven, maar ook ik raak soms gefrustreerd. Ik doe al jaren werk met twee vingers in mijn neus en ik solliciteer eigenlijk al 4 jaar aan de lopende band. Ik begin me serieus af te vragen waarom ik uberhaupt tijd en geld in een studie heb gestopt en ik nu weer in een winkel sta.



Soms is het erg frustrerend. En ik snap je daarom goed TO. Wat mij overeind houdt is dat ik probeer om uit elke baan iets positiefs te halen en voor mijzelf uitdaging erin te houden.



Ik doe het al 4 jaar op deze manier en ben nu uiteindelijk toch aangenomen als filiaalleidster van een winkel waar ik nu al een tijdje werk. Kan ik toch weer werken aan mijn skills als leidinggevende bijvoorbeeld.



Mijn vorige baan was adminiatratief en daar werkte ik met een bepaald systeem. Het werk ansich was niet erg uitdagend maar heb zelf initiatief genomen om het systeem van binnen en buiten te ontdekken. Op een gegeven moment was ik de enige die helemaal wist hoe het hele systeem werkte en in elkaar zat. wat dan ook weer op mijn CV kan.



Je weet nooit waar het goed voor is en gaandeweg probeer ik overal ervaring en leer uit te halen. Dit is nu eenmaal hoe het 'echt' werkt nu in deze tijden en je moet roeien met de riemen die je hebt. Ik ben ontzettend blij dat ik al die tijd toch weer aan het werk kon.



Wat ik dan ook weer vind is dat ze je tijdens je studie een 'maakbare wereld' voorstellen. Zi van: als je maar wil kan alles. Je kan alles worden wat je wil. Als je eenmaal het papiertje hebt kan je altijd op dit niveau een baan vinden. Als je dit papiertje hebt willen veel bedrijven je hebben etc etc. Ze hadden me beter kunnen voorbereiden op dat vraag en aanbod op de arbeidsmarkt nu ver uit elkaar liggen en hoe je daarmee om gaat. Enfin. Ik ben waar ik nu ben en ondanks dat het me soms frustreert, ben ik blij met waar ik nu sta
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat het je lukt!

Ik werd nergens aangenomen, ik was overgekwalificeerd...

Enige waar ik wel aangenomen werd was bij een callcenter van kpn via een recruitment bureau (penbflex). Maar dat heb ik om het salaris afgewezen (was fors minder dan mijn ww en zou dan het dubbele aantal uren moeten werken om hetzelfde loon binnen te krijgen als wat ik anders verdiende, plus ook nog de kinderen fulltime naar de opvang... ) Gelukkig kon ik daarna snel weer voor de klas.

Orthopedagogiek is lastig momenteel. Ik wil het graag doen icm lesgeven en dan binnen een zorgteam op school. Heb je geen stageplaatsen waar je terecht zou kunnen?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:Coco87 schreef op 24 juli 2014 @ 23:23:

[...]



Wat kom je precies doen met je posts?



Neem maar van mij aan dat mijn cv er heel erg prima uitziet. Verder sneren kun je dus bij je houden, want ze voegen vrij weinig toe.Ik reageer op wat jij zegt. Jij stelt dat je barst van de ervaring, maar dan heb je het over bijbaantjes. Vervolgens vraag je je af of je moet solliciteren onder je niveau. Het antwoord is simpel, ja, je bent als net afgestudeerde orthopedagoog niet zo interessant. Er is amper werk in jouw vakgebied en in andere vakgebieden stikt het van de concurrentie.
Waarom ga je niet op zoek naar een baan als SPH'er?
Alle reacties Link kopieren
Misschien het eerste wat voorbijkomt aannemen, gaan werken en dan op je gemakje verder zoeken
Alle reacties Link kopieren
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 juli 2014 @ 00:42:

[...]



Ik reageer op wat jij zegt. Jij stelt dat je barst van de ervaring, maar dan heb je het over bijbaantjes. Vervolgens vraag je je af of je moet solliciteren onder je niveau. Het antwoord is simpel, ja, je bent als net afgestudeerde orthopedagoog niet zo interessant. Er is amper werk in jouw vakgebied en in andere vakgebieden stikt het van de concurrentie.Wat reageer je weer lekker zuur Meds. Vroeger kon ik je schrijfsels wel waarderen, maar de laatste maanden is het allemaal zo negatief.
Relevantie is wel je ding he
Tja ik ben het wel met meds eens en vindt to naïef.



Ik ben afgestudeerd als sph-er en sociaal wetenschapper. 5 jaar lang naar een baan op hbo of wo niveau gezocht. Voor hbo vinden ze me overgekwalificeerd, voor wo banen te weinig ervaring, terwijl ik al 14 jaar relevante bijbanen heb. Ik werkte ook in winkels enzo, en zit nu 4 maanden werkeloos thuis. Ik word niet eens bij callcenters aangenomen omdat ik te hoog ben opgeleid.



To, neem aan wat je kunt krijgen. Je hebt geen enkele eis te stellen en moet blij zijn als je überhaupt werk hebt. Jouw diploma in combi met je weinige ervaring (want dat is het) stelt nu helaas niet veel voor.



Veel succes, hopelijk vind je snel iets!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring als HBO'er met solliciteren op MBO functies, is dat ze je helemaal niet aan willen nemen. Ik heb het bij winkels geprobeerd, administratieve functies. Ze vonden me te hoog opgeleid. Alleen in de zorg kon ik aan de slag, maar daar had ik na een paar jaar flink genoeg van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Underkoffer schreef op 25 juli 2014 @ 00:09:

Wat ik dan ook weer vind is dat ze je tijdens je studie een 'maakbare wereld' voorstellen. Zi van: als je maar wil kan alles. Je kan alles worden wat je wil. Als je eenmaal het papiertje hebt kan je altijd op dit niveau een baan vinden. Als je dit papiertje hebt willen veel bedrijven je hebben etc etc. Ze hadden me beter kunnen voorbereiden op dat vraag en aanbod op de arbeidsmarkt nu ver uit elkaar liggen en hoe je daarmee om gaat. Enfin. Ik ben waar ik nu ben en ondanks dat het me soms frustreert, ben ik blij met waar ik nu sta Dit vind ik heel herkenbaar. Achteraf bezien was er in mijn vakgebied al weinig werk voor de economische crisis. Maar als naïeve tiener denk je daar bij je studiekeuze niet echt over na. Vier jaar later lijkt dan nog heel ver weg. Vervolgens ben je afgestudeerd en kan je nergens werkervaring opdoen. Zijn er honderden reacties op iedere vacature.
Alle reacties Link kopieren
Poeh, ik vind dat allemaal wel erg, wat ik hier lees. Dan is dat hier toch beter geregeld. De orthopedagogen die ik ken en die geen baan kunnen vinden, melden zich direct bij de gemeente en dan worden ze op een werkervaringsplaats gezet voor 4 maanden (800 euro per maand vergoeding + reiskostenvergoeding) en als ze goed functioneren, krijgen ze daarna een contract. De gemeente heeft tenslotte een groot netwerk en zet zich er echt voor in om de werkgelegenheid hier voor afgestudeerden te reguleren.
Alle reacties Link kopieren
Coco Ik weet niet of je een vaste vriend hebt en of je budget het toelaat, maar waarom ga je niet een jaar in het buiteland werken (of langer als het bevalt).

Volgens mij komen we uit hetzelfde geboorte jaar (87?) en ik ben na mijn HBO opleiding (die ik in Z-A) heb afgerond naar Parijs vertrokken, waar ik eerst een jaar in een resto/bar heb gewerkt.

Ook al was het een baan die beneden mijn school niveau lag, het geeft je wel het voordeel van een (in mijn geval 3de taal) en merk toen ik vervolgens ging soliciteren dat het ineens een heel groot voordeel was.

Nu nog wordt ik soms via linked in benadert door bedrijven in een vak gebied waar ik niets van weet, omdat ik die extra taal erbij heb... (Wereld werkt raar want nergens is bevestigd dat ik deze taal ook echt beheers, geen diploma nopes)



Met jou vakgebied kun je waarschijnlijk ook terecht in veel ontwikkelingslanden? (weet ik niet zeker hoor!) Toen ik in Z-A werkten er ook 3 meiden met een SPH diploma waarvan een orthopedagogie daarna had afgerond.
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Uhm... Femke, ik ben al jaren werkzaam als orthopedagoog (wo+ inmiddels) en nee, daar is geen baan in te vinden, al helemaal niet via de gemeente, want werkervaringsplekken zijn er ooknauwelijks. Ik heb geluk, maar ben een van de weinigen momenteel.

En helaas voor to, ook even behandelaar worden is niet echt een optie, ook daar kom je nu niet tussen. Meld je aan bij flexpools van zorgaanbieders, gezien alle veranderingen zal daar vraag naar gaan komen (nu al het geval). Meld je ook aan bij careflex e.d.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op dit moment 'pakken wat je pakken kunt' en proberen in ieder geval aan het werk te komen, al is dit dan niet het niveau dat bij jouw opleiding past.



Voor wat betreft de onderzoekende kant van de orthopedagogiek: binnen het onderwijs zijn momenteel een hoop veranderingen gaande, zeker ook de onderzoekskant (Passend onderwijs). Er zijn (grote) nieuwe samenwerkingsverbanden binnen Nederland die gaan werken met 'eigen' onderzoekers. Misschien loont het de moeite contact te leggen met samenwerkingsverbanden?
Als je alles van tevoren weet, ga je liggen voor je valt...
Alle reacties Link kopieren
quote:mary1986 schreef op 25 juli 2014 @ 11:23:

Mijn ervaring als HBO'er met solliciteren op MBO functies, is dat ze je helemaal niet aan willen nemen. Ik heb het bij winkels geprobeerd, administratieve functies. Ze vonden me te hoog opgeleid. Alleen in de zorg kon ik aan de slag, maar daar had ik na een paar jaar flink genoeg van.Nee, dat komt omdat er ook heel veel MBO'ers thuis zitten (zoals ik dus) en die willen ook aan de bak! En omdat het ook al bulkt van de on- en laag geschoolden komen de MBO'ers ook niet voor de lagere/ongeschoolde banen in aanmerking. Ik heb toch het idee dat hogeropgeleiden wel even denken dat ze administratief medewerker kunnen worden zonder geschikte vooropleiding, juist in deze sector is het banentekort heel groot en dan willen ze mensen met ervaring op dat gebied maar die niet te hoog zijn opgeleid ivm de centen.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
quote:Mutsje78 schreef op 25 juli 2014 @ 18:11:

[...]





Nee, dat komt omdat er ook heel veel MBO'ers thuis zitten (zoals ik dus) en die willen ook aan de bak! En omdat het ook al bulkt van de on- en laag geschoolden komen de MBO'ers ook niet voor de lagere/ongeschoolde banen in aanmerking. Ik heb toch het idee dat hogeropgeleiden wel even denken dat ze administratief medewerker kunnen worden zonder geschikte vooropleiding, juist in deze sector is het banentekort heel groot en dan willen ze mensen met ervaring op dat gebied maar die niet te hoog zijn opgeleid ivm de centen.Dit ook
quote:.Ratatouille schreef op 25 juli 2014 @ 02:50:

[...]



Wat reageer je weer lekker zuur Meds. Vroeger kon ik je schrijfsels wel waarderen, maar de laatste maanden is het allemaal zo negatief. Och hemel, misschien moet ik eens naar een psychiater, of wil jij een middagje met mij in therapie?
Alle reacties Link kopieren
Coco87, in jouw vakgebied gaat een baan lastig zijn. Functies bij banken zou ik ook niet rekening, want je moet aantal certificaten hebben.



Misschien tof nog hbo-V gaan doen? En dan in duale vorm?



Of proberen als zzper? Volgens vriendinnen is daar nog wel wat werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:konijn82 schreef op 25 juli 2014 @ 15:50:

Uhm... Femke, ik ben al jaren werkzaam als orthopedagoog (wo+ inmiddels) en nee, daar is geen baan in te vinden, al helemaal niet via de gemeente, want werkervaringsplekken zijn er ooknauwelijks. Ik heb geluk, maar ben een van de weinigen momenteel.

En helaas voor to, ook even behandelaar worden is niet echt een optie, ook daar kom je nu niet tussen. Meld je aan bij flexpools van zorgaanbieders, gezien alle veranderingen zal daar vraag naar gaan komen (nu al het geval). Meld je ook aan bij careflex e.d.Dat lijkt me een beetje een nutteloze opmerking, want die verhalen heeft Femke al gelezen en daarop zegt ze juist dat het in háár gemeente blijkbaar wel beter is geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Je reageert niet zo heel aardig op de opmerkingen die er over je werkervaring zijn gemaakt. Eerlijk gezegd zijn baantjes en stagewerkzaamheden tijdens je studie niet helemaal vergelijkbaar met jarenlange ervaring in een "echte" baan. Het kan zijn dat jij dat wel zo ziet, maar de meeste werkgevers kijken er toch net iets anders tegenaan.
quote:miss_zilver schreef op 14 augustus 2014 @ 08:51:

[...]





Dat lijkt me een beetje een nutteloze opmerking, want die verhalen heeft Femke al gelezen en daarop zegt ze juist dat het in háár gemeente blijkbaar wel beter is geregeld.Nigmaals, dit is onjuist. Dat dat een iemand betrof prima, maar als je de landelijke ontwikkelingen goed volgt, weet je dat dit onjuist is. Daarnaast heb ik een nevenfunctie die landelijk georiënteerd is, en deze kwestie raakt. Nee, het klopt niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven