Geld & Recht alle pijlers

absurd hoge jaarafrekening esent....wat kan ik doen

28-07-2014 12:56 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Wij betalen veel te veel aan essent!!!

We hebben een gemiddelde hoekwoning, goed geisoleerd, overal dubbelglas en een nieuwe comiketel.

We hebben nu een maandbedrag van 260 euro en volgens de verbruikmanager komt daar volgend jaar nog eens 27 euro bij!

We hebben een twee persoons huishouden. We zullen niet de zuinigste zijn maar ook niet klakkeloos qua gebruik.

Alleen beneden verwarming aan. De meterstanden kloppen maar ons verbruik kan nooit zo hoog zijn. Essent rekent 1100 euro voor controle van de meter. Nog iemand met dergelijke ervaringen? En wat valt hier tegen te doen?
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Alle reacties Link kopieren
Overdag waarschijnlijk niet, maar de thermostaat gaat nu (straks in de winter) `s avonds wel op een normale temperatuur. Voorheen stond de thermostaat op 15, maar was het dan daadwerkelijk 18 graden. In de nacht sloeg de verwarming ook regelmatig aan. Maarja, 15 is 15 toch? Wisten wij veel



Ja, tot ik een thermometer ging neerzetten. Toen kwam de aap uit de mouw.



Dus het zal zeker wel schelen dat er in de nacht niet meer gestookt wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:_melon schreef op 28 juli 2014 @ 14:06:

[...]



Je hoeft je wasmachine gebruik niet te tellen als je je gasverbruik bij wilt houden. Dat soort machines zitten niet aangesloten op warm water, maar hebben een verwarmingselement.



Ahja, even vergeten...
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 28 juli 2014 @ 14:11:

[...]





Maar als TO hetzelfde heeft komt ze pas erachter als het koud is ik zou verwarming toch keertje eerder testen.Absoluut. Ik kwam er per toeval achter door het plaatsen van een thermometer. Als ik zo`n gasverbruik had als de TO zou ik het ook zeker laten checken.
Spectral je kan ook gewoon een dikke trui aantrekken en een fleece dekentje over je heen trekken wanneer je op de bank zit/ligt. Ipv je verwarming op 21 graden te zetten. En reken maar dat het scheelt in de stookkosten per jaar !



(dikke schipperstrui bij de zeeman kost 25euro en 5 euro voor spaanse sloffen of goede geitenwollensokken, dat is toch echt goedkoper dan je thermostaat op 20/21graden zetten)



Jij noemt het behagelijk, eigenlijk is het gewoon verwend gedrag..(althans vind ik, want er wordt zo onnodig veel gas verstookt in o.a NL)



En echt ik ken genoeg mensen die hartje winter in een t shirtje op de bank zitten en de thermostaat op 23graden. Want tja zo koud anders. Dan denk ik.. OMG doe een trui aan en zet je thermostaat 3graden naar beneden.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 28 juli 2014 @ 14:15:

[...]





Vindt ik toch best fors als ik hier douche gaat er zo,n 250 liter gas er doorheen daar douche ik 4x van

Ben benieuwd hoe je dat doet, 1min douchen slechts?



Simpele rekensom, 1000liter water kost ongeveer 5.5m3. Gemiddelde douche verbruikt 15l water per min. 100l is dus ongeveer .5m3 gas, en dat komt overeen met een min of 7 douchen.
Alle reacties Link kopieren
quote:SuperWijf schreef op 28 juli 2014 @ 14:17:

Spectral je kan ook gewoon een dikke trui aantrekken en een fleece dekentje over je heen trekken wanneer je op de bank zit/ligt. Ipv je verwarming op 21 graden te zetten. En reken maar dat het scheelt in de stookkosten per jaar !



(dikke schipperstrui bij de zeeman kost 25euro en 5 euro voor spaanse sloffen of goede geitenwollensokken, dat is toch echt goedkoper dan je thermostaat op 20/21graden zetten)



Jij noemt het behagelijk, eigenlijk is het gewoon verwend gedrag..(althans vind ik, want er wordt zo onnodig veel gas verstookt in o.a NL)



En echt ik ken genoeg mensen die hartje winter in een t shirtje op de bank zitten en de thermostaat op 23graden. Want tja zo koud anders. Dan denk ik.. OMG doe een trui aan en zet je thermostaat 3graden naar beneden.Neehoor want ik klaag niet over mijn verbruikskosten, en ik heb het thuis graag behaaglijk!
http://financieel.infonu. ... ost-meer-dan-u-denkt.html



Elke dag 10 minuten douchen in een gemiddelde huis, tuin en keuken douche kost, op basis van de voorgaande berekening, rond de 146 euro per jaar aan water en energiekosten per persoon. In de praktijk ligt het voor een gemiddelde persoon vaak een paar tientjes lager omdat er bijvoorbeeld niet elke dag in huis wordt gedoucht en de meeste mensen toch net iets korter douchen dan 10 minuten. Doucht u elke dag 1 minuut korter dan scheelt dat op jaarbasis rond de 15 euro.

Heeft u een puber in huis die elke dag het liefts een half uur onder de douche staat dan kost dat 438 euro op jaarbasis. Het is dus heel begrijpelijk dat ouders regelmatig tegen hun kroost roepen dat ze niet zo lang moeten douchen. Helemaal als u er 2 of 3 heeft rondlopen die zodoen. En met deze kennis wilt u dan vast geen stortdouche meer in huis.

Ook al lijken de kosten per keer douchen mee te vallen, korter en/of minder vaak douchen kan dus toch zorgen voor een flinke besparing op jaarbasis. Gaat het om een gezin met meerdere personen dan telt het helemaal flink door.
Spectral.. jij niet, maar TO wel..
Alle reacties Link kopieren
quote:SuperWijf schreef op 28 juli 2014 @ 14:24:

Spectral.. jij niet, maar TO wel..Ook niet, TO heeft geen idee waar haar hoge verbruik vandaan komt... dat is nog veel erger.
Alle reacties Link kopieren
Over koppen met spijkers slaan gesproken.,

Feenstra staat as we speak nu voor de deur om de ketel te komen controleren. 1000 erbij met een nieuwe ketel vonden zij ook absurd.

Maar stel, de ketel is verkeerd aangesloten, mag ik dan van hun de jaarafrekening van essent eisen?
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Er worden elk jaar tig topics geopend over te hoge energie rekeningen. Elke keer weer komt een TO tot de ontdekking dat er toch wel veel gas verbruikt wordt want onderstaande 2 conclusies komen het meest voor. In al die topics die ik geopend zie worden is er nog maar 2-4x geweest in deze 12jaar dat ik op Viva rond dwarrel dat het om aftappen ging of enorme lekkage, foutje van energieleverancier.

Alle andere topics waren de conclusies:

Te lang douchen, thermostaat die dag en nacht op 20 graden of hoger staat, oude cv ketel die nodig aan vervanging toe was etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:freuleke schreef op 28 juli 2014 @ 14:26:

Over koppen met spijkers slaan gesproken.,

Feenstra staat as we speak nu voor de deur om de ketel te komen controleren. 1000 erbij met een nieuwe ketel vonden zij ook absurd.

Maar stel, de ketel is verkeerd aangesloten, mag ik dan van hun de jaarafrekening van essent eisen?Heb je je verbruik van dit jaar al gecontroleerd (dus year to date)?
Alle reacties Link kopieren
quote:SuperWijf schreef op 28 juli 2014 @ 14:26:

Er worden elk jaar tig topics geopend over te hoge energie rekeningen. Elke keer weer komt een TO tot de ontdekking dat er toch wel veel gas verbruikt wordt want onderstaande 2 conclusies komen het meest voor. In al die topics die ik geopend zie worden is er nog maar 2-4x geweest in deze 12jaar dat ik op Viva rond dwarrel dat het om aftappen ging of enorme lekkage, foutje van energieleverancier.

Alle andere topics waren de conclusies:

Te lang douchen, thermostaat die dag en nacht op 20 graden of hoger staat, oude cv ketel die nodig aan vervanging toe was etc.Ben ik met je eens, ik geloof ook niet in fabeltjes... meestal zijn de gebruikers zelf de schuldige.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels alweer overgestapt op Greenchoice, doe ik nl ieder jaar, maar tot één maand geleden dus ook bij Essent.

Maandbedrag was 148, en na een jaar kreeg ik nog ¤292 terug. ( 1 jaars bonus niet inbegrepen) Ook een hoekwoning hier, dubbelglas. Gebruik was ongeveer 3400.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 28 juli 2014 @ 14:19:

[...]



Ben benieuwd hoe je dat doet, 1min douchen slechts?



Simpele rekensom, 1000liter water kost ongeveer 5.5m3. Gemiddelde douche verbruikt 15l water per min. 100l is dus ongeveer .5m3 gas, en dat komt overeen met een min of 7 douchen.



Nee, minuut is erg kort.

Ik geloof dat onze douchekop 4,6 liter verbruikt per minuut dus dat is een enorme besparing.
Alle reacties Link kopieren
quote:freuleke schreef op 28 juli 2014 @ 14:26:

Over koppen met spijkers slaan gesproken.,

Feenstra staat as we speak nu voor de deur om de ketel te komen controleren. 1000 erbij met een nieuwe ketel vonden zij ook absurd.

Maar stel, de ketel is verkeerd aangesloten, mag ik dan van hun de jaarafrekening van essent eisen?Feenstra ........

https://forum.www.trosrad ... 7&hilit=feenstra#p1965177
Alle reacties Link kopieren
quote:SuperWijf schreef op 28 juli 2014 @ 14:26:

Er worden elk jaar tig topics geopend over te hoge energie rekeningen. Elke keer weer komt een TO tot de ontdekking dat er toch wel veel gas verbruikt wordt want onderstaande 2 conclusies komen het meest voor. In al die topics die ik geopend zie worden is er nog maar 2-4x geweest in deze 12jaar dat ik op Viva rond dwarrel dat het om aftappen ging of enorme lekkage, foutje van energieleverancier.

Alle andere topics waren de conclusies:

Te lang douchen, thermostaat die dag en nacht op 20 graden of hoger staat, oude cv ketel die nodig aan vervanging toe was etc.Goed punt, wie weet nog tegenwoordig hoeveel iets verbruikt en noteert nog maandelijks de meterstanden als je dat weet dan weet je automatisch welke nota je kan verwachten en voorkom je verrassingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:slobberbone schreef op 28 juli 2014 @ 15:01:

[...]





Goed punt, wie weet nog tegenwoordig hoeveel iets verbruikt en noteert nog maandelijks de meterstanden als je dat weet dan weet je automatisch welke nota je kan verwachten en voorkom je verrassingen.Geldt dat niet voor alles, meten is weten.... vriend hier meet het verbruik al jaren, en heeft recent wat standby-killers gekocht.
Alle reacties Link kopieren
Wij schrijven elke maand de meterstanden op, en elke drie maanden doe ik controle bij essent om te kijken of ik nog een beetje bij ben met de maandafrekening via mijnessent.



Tja twee jaar geleden ook 1000 euro terug moeten betalen, en zij bleven maar volhouden dat we een dubbele meter hadden, dag en nacht stroom, blijken we dat nooit gehad te hebben... nu wel en vooralsnog lijkt het wel wat te schelen in verbuik
By your inflection I can tell that you think what you're saying is funny, but... No.
Wij hebben een slimme meter en krijgen elke 2 maanden een overzicht van het gebruikte stroom en gas en een vergelijking met dezelfde maanden in het jaar ervoor en een vergelijking met de andere bewoners in de wijl. Super handig, en je kunt ook tussentijds je maandbedrag bijstellen zodat je aan het eind van het jaar geen verrassingen krijgt.



Meten is weten, maar automatisch gemeten en naar je opgestuurd krijgen is net iets makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
ok! goed nieuws.....

de gasmeter is stuk. Volgens de metingen van feenstra

wanneer de ketel echt zoveel gas zou wegtrekken als de meter aangeeft dan zou de ketel smelten.

Hij kan max 30 wegtrekken terwijl de meter 44,6 aangeeft.

Heb alle metingen en cijfers doorgekregen en de meter is dus kapot. Nu vooral aan het uitzoeken wie verantwoordelijk is voor de stukke meter.
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
Alle reacties Link kopieren
Vervang zoveel mogelijk lampen door led, bij de action zijn ze niet zo duur..



Koop een slimme thermostaat.. Die kan 's avonds zelf de kachel lager zetten mocht je het vergeten..



En hang eens een stroommeter tussen verschillende apparaten..



Halogeen lampen zijn bovendien stroomvreters..
Behandel mensen zoals jij ook behandelt zou worden..
Alle reacties Link kopieren
quote:freuleke schreef op 28 juli 2014 @ 15:22:

ok! goed nieuws.....

de gasmeter is stuk. Volgens de metingen van feenstra

wanneer de ketel echt zoveel gas zou wegtrekken als de meter aangeeft dan zou de ketel smelten.

Hij kan max 30 wegtrekken terwijl de meter 44,6 aangeeft.

Heb alle metingen en cijfers doorgekregen en de meter is dus kapot. Nu vooral aan het uitzoeken wie verantwoordelijk is voor de stukke meter.Ik ben zeer benieuwd na de afloop en zou zeer terughoudend zijn wat betreft defecte meter zeker de gas die zijn zeer betrouwbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelaure schreef op 28 juli 2014 @ 15:17:

Wij hebben een slimme meter en krijgen elke 2 maanden een overzicht van het gebruikte stroom en gas en een vergelijking met dezelfde maanden in het jaar ervoor en een vergelijking met de andere bewoners in de wijl. Super handig, en je kunt ook tussentijds je maandbedrag bijstellen zodat je aan het eind van het jaar geen verrassingen krijgt.



Meten is weten, maar automatisch gemeten en naar je opgestuurd krijgen is net iets makkelijker.



Meet liever zelf is wel zo betrouwbaar en hoeveel probleemgevallen ik wel niet heb gezien met die slimme meters weet ik zo net niet wat daar slim aan is.



En wat andere verbruiken in de wijk, vindt ik niet van belang gaat om ons verbruik.
Alle reacties Link kopieren
hoi.



even een update:

we hebben een ketel met een max van 30 kw.

de gasmeter geeft echter 44,6 aan.

Dit kan de ketel niet veroorzaken want dat kan de ketel niet aan, feitelijk zou die dan moeten smelten.

we hebben nu een verzoek tot ijking aangevraagd bij enexis.

Dat kost 372 op basis van ongelijke.

Essent heeft de jaarafrekening van dit jaar bevroren.

Mocht de gasmeter niet kloppen wordt er een correctie opgemaakt.

Contact gehad met ombudsman en consumentenbond:

mocht de correctie niet redelijk zijn kunnen wij ons melden bij de geschillencommissie energie en water.

ik wil niet te vroeg juichen maar er lijkt een einde te komen aan onze absurde jaarafrekeningen. Daarnaast mogen wij best wat zuiniger leven maar voor gemak betaal ik graag een paar tientjes maar dan geen 260 of nog meer per maand.

Met een maandbedrag tussen de 150 en 200 ben ik tevreden,

Een brutale vraag: wat zijn jullie maandbedragen en aantal persoonshuishouden?
dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven