Dossier laten vernietigen?

31-07-2014 10:39 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Is het verstandig om je medisch dossier te laten vernietigen?



Mijn vriend heeft in 2011 een ernstig ongeluk gehad waarbij hij enige tijd psychische hulp heeft gehad. Nu hebben we een brief ontvangen van zijn psych dat ze het dossier gesloten hebben en dat, indien gewenst, hij een verzoek in kan dienen om het dossier te laten vernietigen.



Vriend zou op zich het dossier wel willen laten vernietigen, maar is dat verstandig?
Ik kan je geen antwoord geven op je vraag, maar het eerste dat mij te binnen schoot: ik dacht dat medische gegevens langer bewaard werden dan 3-4 jaar. En tegenwoordig is alles toch digitaal? Wat valt er dan te vernietigen?



Ik heb zelf in 2007 een tijdje psychische hulp gehad, maar nooit een brief over het vernietigen van het dossier. Ik zou er zelf overigens geen moeite mee hebben als het dossier zou blijven bestaan, maar kan me voorstellen dat dat persoonlijk is.
Alle reacties Link kopieren
waarom zou je het willen (laten) bewaren of laten vernietigen?



Wat is de meerwaarde van bewaren? Is die er niet, dan kan je het toch gewoon laten vernietigen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet een dossier 5 of 10 jaar bewaard worden (wet WGBO).

Dus dan zou het een vreemde opmerking zijn dat hij kan verzoeken om vernietiging.



Had hij een psychiater of een psycholoog? En was dit bij een instelling of vrijgevestigde praktijk? Al zou dat feitelijk niets uitmaken volgens mij.
Wat is het nut van het vernietigen van het dossier? Mochten er later weer eens soortgelijke problemen ontstaan, snij je jezelf er alleen maar mee in de vingers.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of het allemaal digitaal is, er staat:



"Het Nederlands Instituut voor Psychologen adviseert een op naam gesteld dossier niet langer dan een jaar te bewaren. Als u wilt dat het dossier langer wordt bewaard of dat u het wil laten vernietigen, moet u hiervoor een schriftelijk verzoek indienen".
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkeranna schreef op 31 juli 2014 @ 10:45:

Wat is het nut van het vernietigen van het dossier? Mochten er later weer eens soortgelijke problemen ontstaan, snij je jezelf er alleen maar mee in de vingers.Mijn vriend is bang dat het verleden nadelig kan zijn voor de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Mogelijk valt een behandeling bij een vrijgevestigd psycholoog of eerste lijns (wat niet meer bestaand sind januari) niet onder edisch dossier.
Ik vraag me eerder af waarom je het niet zou willen laten vernietigen?



Ik heb zelfs mijn huisartsendossier "vernietigt" door te weigeren om het door te laten sturen naar een nieuwe huisarts.
Alle reacties Link kopieren
quote:juliaaana schreef op 31 juli 2014 @ 10:50:

Mogelijk valt een behandeling bij een vrijgevestigd psycholoog of eerste lijns (wat niet meer bestaand sind januari) niet onder edisch dossier.Ik denk dat ze met dit het dossier dat is opgebouwd tijdens de sessies bij de psych bedoelen. Niet het dossier wat in het ziekenhuis is aangelegd. Die hoeft niet vernietigd te worden.
Wat heeft dat vernietigen voor nut zeeuwsmeisje? Wat staat erin wat zo top secret is?



Nadelig? In welk opzicht? Niemand mag dat dossier inzien zonder toestemming.
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 31 juli 2014 @ 10:52:



Ik heb zelfs mijn huisartsendossier "vernietigt" door te weigeren om het door te laten sturen naar een nieuwe huisarts.



Waarom? Ik vind een huisartsen dossier nog weer anders dan een dossier n.a.v psychologische hulp.



In een huisartsendossier staat alles! Heeft jouw nieuwe huisarts klakkeloos geaccepteerd dat er geen dossier was? Bijzonder
Wat je ook kunt doen, is het dossier zelf opvragen en na ontvangst te vragen het dossier te vernietigen. Dan heb je het altijd zelf nog, mocht je er later nog iets mee willen. (Leuk leesvoer voor op het strand )
Alle reacties Link kopieren
quote:zeeuwsmeisje1981 schreef op 31 juli 2014 @ 10:52:

Ik vraag me eerder af waarom je het niet zou willen laten vernietigen?



Ik heb zelfs mijn huisartsendossier "vernietigt" door te weigeren om het door te laten sturen naar een nieuwe huisarts.Precies, ik zou ook zeggen vernietig het, maar misschien denk ik eventueel niet na over gevolgen (waar ik als buitenstaander niet over nadenk) vandaar mijn vraag of t kwaad kan.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het bij de wet WBGO zelfs 15 jaar.
TO hoezo zou het nadelig kunnen zijn later?
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 31 juli 2014 @ 11:43:

TO hoezo zou het nadelig kunnen zijn later?

Stel je hebt bepaalde medicatie gehad, en over 10 jaar ontdekken ze dat die medicatie een bepaalde verhoogde kans op een of andere ziekte geeft, of bepaalde gevolgen heeft voor de acceptatie van andere medicatie. Dan kunnen ze selectief screenen op basis van oude dossiers.



Als het echt alleen psychische hulp is geweest maakt het minder uit, als kan het bij psychische hulp in de toekomst heel handig zijn om een oud dossier in te zien, bijvoorbeeld om te zien wat toen wel werkte en wat niet.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:handigmetgeld schreef op 31 juli 2014 @ 11:51:

[...]



Stel je hebt bepaalde medicatie gehad, en over 10 jaar ontdekken ze dat die medicatie een bepaalde verhoogde kans op een of andere ziekte geeft, of bepaalde gevolgen heeft voor de acceptatie van andere medicatie. Dan kunnen ze selectief screenen op basis van oude dossiers.



Als het echt alleen psychische hulp is geweest maakt het minder uit, als kan het bij psychische hulp in de toekomst heel handig zijn om een oud dossier in te zien, bijvoorbeeld om te zien wat toen wel werkte en wat niet.Wie is/zijn ze? En snap eigenlijk niet wat je bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
Stel je hebt in het verleden medicijn X gehad. En op een goede dag ontdekt iemand dat mensen die ooit medicijn X hebben gehad een verhoogde kans lopen op ziekte Y. Ziekte Y is goed te behandelen, mits je er op tijd bij bent. Dan roepen ze iedereen op die medicijn X heeft gehad voor controle. Maar als jij je dossier hebt laten vernietigen, weet niemand het meer en wordt je dus niet opgeroepen. (En ja, dit soort gevallen komen voor. Weliswaar voornamelijk met aggressieve medicatie zoals chemo, maar steeds meer ook met lichtere middelen).



En 2: stel je bent ooit behandeld door een psych. Die heeft therapie A geprobeerd, zonder effect. Daarna B, zonder effect, en daarna C, en dat werkte heel goed. Dan kom je 10 jaar later weer bij een psych met soortgelijke klachten. Dan is het heel handig als hij meteen met C begint, omdat hij je dossier kent.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Aha, maar ik bedoelde het andersom! beetje onduidelijk misschien.

Ik ziet zelf het nut niet van het vernietigen..



Ik bedoelde welke risico's je loopt als je je dossier niet laat vernietigen.. dus waarom wil TO's vriend dat wel? Welke risico's zitten daar aan vast volgens hem?
Als hij het wil laten vernietigen heeft hij kennelijk toch bepaalde issues zou ik bijna denken. Beetje paranoia? Schaamte? Feiten uit het verleden willen ontkennen? Waarom die drukte? Big Brother angst?
Als patient mag je toch een kopie van je dossier opvragen? Zou ik dat doen, kopie thuis goed opbergen en vervolgens verzoeken om vernietiging van het dossier bij de psych. Dan is er in het officiele systeem niets meer van te vinden maar mocht het in de toekomst ooit nodig zijn dan kun je zelf dat dossier tevoorschijn toveren.
Zo'n verzoek is denk ik vooral handig voor de praktijk, zodat zij niet tot in lengte van dagen alle dossiers van cliënten hoeven te bewaren. Gewoon standaardprocedure.

Vaak kun je wel je dossier inzien, maar of je het ook kunt opvragen of een kopie kunt krijgen weet ik niet zeker. Het is wel zo dat alle persoonlijke aantekeningen van de psych (anders dan gespreksverslagen of testresultaten) niet tot het dossier behoren.



Als je vriend die periode helemaal heeft afgesloten en het niet iets is waar hij weer vaker tegenaan zal lopen, kan het geen kwaad om het dossier te laten vernietigen.
quote:mallebeppie schreef op 31 juli 2014 @ 10:55:

[...]





Waarom? Ik vind een huisartsen dossier nog weer anders dan een dossier n.a.v psychologische hulp.



In een huisartsendossier staat alles! Heeft jouw nieuwe huisarts klakkeloos geaccepteerd dat er geen dossier was? Bijzonder



Ja hoor, geen enkel probleem. Je geeft zelf toestemming voor het wel of niet verhuizen.



Ik heb jaren geleden een depressie gehad. Daarna nooit meer last van gehad. In de afgelopen jaren heb ik meerdere huisartsen versleten die fysieke klachten meteen toeschreven aan psychische klachten omdat ze op basis van mijn medisch dossier vonden dat ik daar verhoogd gevoelig voor was.



Pas toen ik ben overgestapt zonder dossier werd er weer eens blanco naar me gekeken en bleek er na een grondig onderzoek ineens toch fysiek van alles aan de hand te zijn.



Dus juist bij psychische klachten zou ik een dossier laten vernietigen. Dat heeft niks met schaamte te maken.
Alle reacties Link kopieren
Hij wil dat ongeluk volledig achter zich laten, dus hoe minder erover bekend hoe beter. En buiten slaaptabletten heeft hij geen andere medicatie voorgeschreven gekregen. Maar als het verder geen gevolgen heeft dan laten we het vernietigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven