Rust bij shock?

20-08-2014 16:39 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een woord vooraf. Ik vraag me dit gewoon af, ik hoef geen discussies over goed, niet goed, ik denk dat we het daar allemaal mee eens zijn. Het is allemaal gruwelijk.



Jaren geleden zag ik een filmpje van iemand die geëxecuteerd zou worden. Wat me vooral opviel was de totale rust van die persoon. Gene zichtbare angst, niet gillen, niet proberen te verweren.



Ik vraag mij af, waarom stelt het lichaam op dat moment geen vecht/vlucht mechanisme in werking?



Nu ook met het filmpje wat circuleert van die journalist. Ik heb hem niet bekeken, maar al eerder eens een soortgelijk filmpje gezien (jammer genoeg).

Waarom is die man zo vreselijk rustig? Wat maakt dat je hersenen er geen totale paniek van maken? Of zou er drugs in het spel zijn? Kalmeringsmiddelen?



Je weet zelf nooit wat je zou doen natuurlijk, zeker niet in zo'n levenbedreigende situatie, maar als je in zo'n land opgesloten zit en je weet wat er gaat gebeuren, dan doe je toch iets? Of sluiten de hersenen zich af?



Ik ben benieuwd of er iemand is met kennis van zaken. Het brein is een bijzonder ding.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Alle reacties Link kopieren
Ooit gedroomd dat ik overreden werd door een trein. Mij laatste gedachte was inderdaad een berusting: 'dit is het dan'. Gelukkig werd ik wakker. Weet niet of een droom representatief is..



Heb ook wel eens een heftig ongeluk meemaakt en toen was iedereen ook rustig.
Zolang mensen die kijken heeft het zin om dit soort filmpjes te maken en zo te dreigen. Niet dat er zonder geen rottigheid gebeurt, maar ik wil dergelijke mensen geen podium bieden en ik heb geen beeldmateriaal nodig om me voor te stellen tot welke gruwelijkheden mensen in staat zijn. Kijken vind ik eerder ramptoerisme dan betrokkenheid. Niet dat ramptoerisme niet menselijk is, maar het draagt natuurlijk niets bij. Bewustwording kan zonder beelden.



En overigens is bewezen dat hersenen wennen aan dergelijke prikkels, je wordt er minder gevoelig voor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 20 augustus 2014 @ 18:22:

Zolang mensen die kijken heeft het zin om dit soort filmpjes te maken en zo te dreigen. Niet dat er zonder geen rottigheid gebeurt, maar ik wil dergelijke mensen geen podium bieden en ik heb geen beeldmateriaal nodig om me voor te stellen tot welke gruwelijkheden mensen in staat zijn. Kijken vind ik eerder ramptoerisme dan betrokkenheid. Niet dat ramptoerisme niet menselijk is, maar het draagt natuurlijk niets bij. Bewustwording kan zonder beelden.



En overigens is bewezen dat hersenen wennen aan dergelijke prikkels, je wordt er minder gevoelig voor.Geheel eens.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
wat sabmeds al schreef, genoeg die wel paniek uitstralen

en dissioceren ja, dat is ook een methode waardoor men denkt dat er rust wordt uitgestraald. terwijl het pure shock is.
quote:saaaaar81 schreef op 20 augustus 2014 @ 17:59:

[...]





Klopt.Klopt niet. Dit soort beelden hebben enorme impact op mij, elke keer weer.
quote:valentinamaria schreef op 20 augustus 2014 @ 17:59:

ergens is het waanzin dat dit soort filmpjes kan circuleren.Heel erg voor de familie, en dat het op grote schaal wordt gedeeld is natuurlijk precies wat die terroristen willen, zo zaaien ze angst en verkrijgen ze macht
quote:sabbaticalmeds schreef op 20 augustus 2014 @ 18:50:

[...]



Klopt niet. Dit soort beelden hebben enorme impact op mij, elke keer weer.en dat de psychologische impact vermindert is ook niet waar. Er zijn ook mensen die jarenlang gruwelijke films moeten kijken en dat gaat prima, maar op een dag breken ze en dan blijkt hun werk behoorlijk wat schade heeft aangericht.
Alle reacties Link kopieren
quote:clementien schreef op 20 augustus 2014 @ 16:39:





Jaren geleden zag ik een filmpje van iemand die geëxecuteerd zou worden. Wat me vooral opviel was de totale rust van die persoon. Gene zichtbare angst, niet gillen, niet proberen te verweren.



Ik vraag mij af, waarom stelt het lichaam op dat moment geen vecht/vlucht mechanisme in werking?







Het niet vluchten of vechten is juist een kenmerk van shock. Apatisch.

Het niet meer waarnemen van de omgeving kan ook, hoeft niet.



Bij iemand die de doodstraf krijgt zal wellicht ook berusting nog mogelijk zijn ipv shock. Hoe raar het ook klinkt om dat te bedenken vind ik. Maar er zullen er genoeg zijn die niet in alle rust deze straf tegemoed treden.

Gruwelijk! Ik ben zo ongelofelijk tegen de doodstraf.





Barbaars in de letterlijke betekenis.
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:saartjuhzes schreef op 20 augustus 2014 @ 18:20:





Heb ook wel eens een heftig ongeluk meemaakt en toen was iedereen ook rustig.Dat is dan shock dus
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de man helemaal niet in dit filmpje is gestorven. Dat het filmpje al veel eerder is geschoten en dat ie dus wist dat ie niet ging sterven op dat moment. Ik denk dat hij pas later dan het filmpje is vermoord. Maar hoe dan ook , wat een drama.
Alle reacties Link kopieren
Maar het filmpje toont toch een onthoofding?
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Alle reacties Link kopieren
quote:guirne schreef op 20 augustus 2014 @ 17:44:

[...]





Bij acute stress volgen er de befaamde F-reacties. Twee heb je er al genoemd: vechten (fight) en vluchten (flight). De gene die je niet hebt genoemd is verstarren (freeze).

Ik vermoed dat dit gaande is in deze situaties, bevroren van angst.Ik ken de psychologie, maar noem bewust die verstarring niet. Want ik vraag me echt af waarom mensen niet gaan gillen of zoiets. Smeken zelfs. Dat zou mij natuurlijker voorkomen. Maar wellicht is het echt zo dat je hersenen zich er maar in berusten en zich voorbereiden op wat gata komen.
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Alle reacties Link kopieren
De man moest pro-IS een boodschap voorlezen gericht aan zijn broer een gevechtsvlieger uit het Amerikaanse leger. Je ziet hem a la Kurt Cobain tussen de zinnen grijnzen vooral om op die bevreemdende manier te proberen om de gevoelens van zijn familie te sparen.



This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend kwam net met een 'verklaring' die ik ook wel plausibel acht. Hij zei dat in die 2 jaar gevangenschap er mogelijk meerdere malen een filmpje is opgenomen. Zeg dat er 20 keer een filmpje wordt gemaakt waarin je aan het einde onthoofd wordt, en het gebeurt 19 keer niet, zou het kunnen zijn dat je bij de 20e keer niet meer gelooft dat het echt gebeurt (of dat je juist denkt : laat het nu maar gebeuren). Vond het een theorie die ik me goed voor kan stellen.



Sowieso, na 2 jaar gevangenschap en ergens wetende dat je nooit meer vrij komt en dan nog niet eens denkende aan wat ze allemaal met je hebben gedaan in die 2 jaar... Dit blijft natuurlijk speculeren, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat je er dan vrede mee hebt.
Ik vind het überhaupt raar dat mensen deze filmpjes bekijken. Onder het mom "ik wil mijn ogen er niet voor sluiten". Nou, je hoeft het echt niet te bekijken om je in te beelden hoe het eruit ziet als iemands hoofd er wordt afgehakt.

Ramptoerisme.
En on topic; mss wil deze man, ook nog op dit moment, hij weet immers dat het filmpje bekeken gaat worden mss wel door zijn ouders, zijn waardigheid behouden en niet schreeuwend en huilend het leven laten.Voor de nabestaanden dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik keek vroeger nog wel dot soort ellende, maar ik lig er wakker van nu. Ik wil het gewoon niet meer. Ik kan me prima voorstellen hoe zoiets eruit ziet....
But if you hurt what's mine. I'll sure as hell retaliate.
Alle reacties Link kopieren
quote:clementien schreef op 20 augustus 2014 @ 20:03:

Maar het filmpje toont toch een onthoofding?Ik meen van niet ?
quote:StoraHuntur schreef op 20 augustus 2014 @ 20:29:

Ik vind het überhaupt raar dat mensen deze filmpjes bekijken. Onder het mom "ik wil mijn ogen er niet voor sluiten". Nou, je hoeft het echt niet te bekijken om je in te beelden hoe het eruit ziet als iemands hoofd er wordt afgehakt.

Ramptoerisme.

onzin, ik ben helemaal geen ramptoerist. Lekker simpel om dat zo af te doen, dan is alle slechte nieuws bekijken ramptoerisme..



Ik vind woede over dit soort dingen noodzakelijk voor de toekomst. Als jij dat kan zonder een filmpje te bekijken prima, maar veroordeel anderen niet om dat ze het wel kijken..
Alle reacties Link kopieren
quote:delmikra schreef op 20 augustus 2014 @ 20:18:

Mijn vriend kwam net met een 'verklaring' die ik ook wel plausibel acht. Hij zei dat in die 2 jaar gevangenschap er mogelijk meerdere malen een filmpje is opgenomen. Zeg dat er 20 keer een filmpje wordt gemaakt waarin je aan het einde onthoofd wordt, en het gebeurt 19 keer niet, zou het kunnen zijn dat je bij de 20e keer niet meer gelooft dat het echt gebeurt (of dat je juist denkt : laat het nu maar gebeuren). Vond het een theorie die ik me goed voor kan stellen.



Sowieso, na 2 jaar gevangenschap en ergens wetende dat je nooit meer vrij komt en dan nog niet eens denkende aan wat ze allemaal met je hebben gedaan in die 2 jaar... Dit blijft natuurlijk speculeren, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat je er dan vrede mee hebt.Zoiets bedoelde ik dus.
quote:Thordis schreef op 20 augustus 2014 @ 18:22:

Zolang mensen die kijken heeft het zin om dit soort filmpjes te maken en zo te dreigen. Niet dat er zonder geen rottigheid gebeurt, maar ik wil dergelijke mensen geen podium bieden en ik heb geen beeldmateriaal nodig om me voor te stellen tot welke gruwelijkheden mensen in staat zijn. Kijken vind ik eerder ramptoerisme dan betrokkenheid. Niet dat ramptoerisme niet menselijk is, maar het draagt natuurlijk niets bij. Bewustwording kan zonder beelden.



En overigens is bewezen dat hersenen wennen aan dergelijke prikkels, je wordt er minder gevoelig voor.

zo lang een pro ISIS demonstratie nog wordt gedoogd zijn mensen niet bewust genoeg denk ik Thordis, en ik kijk echt niet naar zulke dingen om dat ik het leuk vind. Ik kijk ook niet naar al die filmpjes, eens per zo veel tijd is 'genoeg' want ik vind het walgelijk en heb er ook een fysieke reactie op (heel hoge hartslag).



Als mensen een direct beeld hebben, met bij behorende afschuw, en als ze dan mensen zien die voor ISIS zijn (in onze landen), dan koppelen ze dat en zien ze eerder het gevaar dan dat ze het nog kunnen scheiden van emotie/beeld.



En die beelden zijn niet voor ons hoor, ISIS maakt ontzettend veel filmpjes ter inspiratie, en dat is dus niet voor mensen zo als jij en ik...er zijn mensen die door dit soort filmpjes inspiratie krijgen om ook bij ISIS te gaan of hier te gaan moorden, daar is het werkelijk voor bedoeld allemaal. Wij geven ze geen podium en wij zijn ook niet de bedoelde kijkers.
quote:strikjemetstippels schreef op 20 augustus 2014 @ 21:02:

[...]



onzin, ik ben helemaal geen ramptoerist. Lekker simpel om dat zo af te doen, dan is alle slechte nieuws bekijken ramptoerisme..



Ik vind woede over dit soort dingen noodzakelijk voor de toekomst. Als jij dat kan zonder een filmpje te bekijken prima, maar veroordeel anderen niet om dat ze het wel kijken..waarom wil je die terroristen een podium geven? zij willen dat je kijkt waarom doe jij wat zij willen?
Alle reacties Link kopieren
Het is op het journaal. meer heb ik niet gezien wil ik ook niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:strikjemetstippels schreef op 20 augustus 2014 @ 21:02:

[...]



onzin, ik ben helemaal geen ramptoerist. Lekker simpel om dat zo af te doen, dan is alle slechte nieuws bekijken ramptoerisme..



Ik vind woede over dit soort dingen noodzakelijk voor de toekomst. Als jij dat kan zonder een filmpje te bekijken prima, maar veroordeel anderen niet om dat ze het wel kijken..Dus als je niet kijkt voel je geen woede? Apart.
quote:StoraHuntur schreef op 20 augustus 2014 @ 21:13:

[...]



Dus als je niet kijkt voel je geen woede? Apart.zeg dat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven