Vriend net 'betrapt' bij zelfmoordpoging

30-08-2014 14:00 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,



Pfffff waar moet ik beginnen, zoals de titel al zegt een paar uur geleden heb ik mijn vriend betrapt bij een zelfmoordpoging.



Ik was onderweg naar mijn ouders, en had contact met hem via de app. Ik vond hem vreemd doen, kon niet plaatsen wat er precies aan de hand was. Ik ben terug naar huis gegaan omdat ik een heeel maar onderbuik gevoel had. Thuis aangekomen merkte ik per direct dat er iets goed mis was. Hij was volkomen in zichzelf gekeerd en mijn oog viel op 2 plastic tasjes met een stuk tape ernaast.



Ontkennen kon hij niet want alles wees op een zelfmoordpoging, dit bleek dus ook waar te zijn. Nog steeds ben ik helemaal ondersteboven en heb geen idee wat ik moet doen. Hij dwong mij zo goed als om niemand te bellen en geen hulp in te schakelen. Ik heb lang met hem gepraat en hij vertelde al langere tijd het leven niet meer te zien zitten. Hij is erg depressief en heeft geen levenslust meer. Natuurlijk heb ik voorgesteld en aangegeven dat we hulp nodig hebben en dat dit ook mijn petje te boven gaat. Ik heb eerlijkwaar geen flauw idee wat ik nu moet doen.



Nog steeds moet ik van de schrik bekomen het lijkt wel alsof ik momenteel in een waas zit en niet helder kan denken.

Daarom hoop ik dat jullie mij goed advies kunnen geven wat ik nu het beste kan doen?

Hij loopt al een tijd bij een psychiater maar dit is het allerlaatste wat ik zag aankomen.



Alvast bedankt voor jullie reacties ....
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft twee keer een poging gedaan. Een keer hoorde zijn vader niets van hem en heeft hij op afstand de politie ingeschakeld. Die hebben z'n deur ingetrapt en in het ziekenhuis is z'n maag leeggepompt. Hij woonde toen alleen, dus ik hoorde het omdat z'n vader me belde. Crisisdienst is toen in het ziekenhuis geweest, maar vriend en vader hebben hulp afgewezen, ze konden het alleen wel af en vriend zou dit niet meer doen. Hij is toen een tijd bij z'n ouders geweest en als ik thuis was, was hij bij mij. Zo was hij nooit alleen. Zij hadden allemaal het idee dat ze dit zelf wel even op konden lossen *zucht*



Tweede keer woonden we officieel samen (waren sowieso daarvoor ook al altijd samen). Ik was net een uur op school toen ik een telefoontje kreeg van zijn moeder dat hij vreemd had gedaan aan de telefoon en dat zij toen meteen naar hem toe is gegaan, had ie z'n pols open liggen. Zij heeft hem toen meegenomen naar de huisarts en die hebben crisisdienst ingeschakeld. Weer gaf vriend aan dat het weer ok was en dat ik niets mocht doen. Ouders waren het met hem eens. Maar dit keer was ik er helemaal klaar mee en heb ik ouders buitenspel gezet en het zelf opgepakt -hoe lullig dit nu ook klinkt- Meteen diezelfde middag een meeting met crisisdienst waar ik heb aangegeven dat dit niet meer kon. Diezelfde week is hij opgenomen (ik had eerst een paar dagen suïcide toezicht tot hij terecht kon in crisisopvang, meest verschrikkelijke dagen ooit). Vanuit daar is hij nog een maand op de PAAZ afdeling van het ziekenhuis geweest.



Sindsdien gaat het zoveel beter. Hij heeft af en toe wel terugvallen in z'n depressiviteit, maar niet meer zo extreem dat hij aan zelfmoord denkt.



Wat ik hiermee wil aangeven; ondanks dat vriend niet wilde dat ik iets zou doen, ben ik heel blij dat ik naar m'n eigen gevoel geluisterd heb. Anders was hij er nu zeker weten niet meer geweest (geeft hij zelf ook aan).



Heel veel sterkte! Luister naar je gevoel en blijf communiceren met elkaar en met de hulp die er is!



Zorg dat je zelf ook iemand of iets hebt waar je terecht kunt. Ik was zo ontzettend boos op alles en iedereen, maar draaide op autopilot. Na een jaar ben ik helemaal ingestort, omdat ik alles alleen heb moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een domme vraag maar waarom mag jij niet boos op hem zijn?
Ga in therapie!
Goed gedaan!



Zijn familie zou ik dan inderdaad ook voorlopig achterwege laten. Ik zou enkel contact opnemen met familieleden/vrienden waar jij je fijn bij voelt. Die er ook echt voor je/jullie zullen zijn. Dat het zijn privacy schaad is zo maar toch ik vind dit te heftig om in je eentje te moeten doen. Al is het maar dat ook jij een luisterend oor hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:virginie1988 schreef op 30 augustus 2014 @ 16:27:



Als het goed is kan mijn vriend elk moment thuiskomen, ik irriteer me er echt mateloos aan dat hij doet alsof er niets aan de hand is. Ergens weet ik dat ik nu niet boos mag zijn (ik zal dit ook absoluut niet naar hem uitte) maar ik heb het idee dat hij onderschat wat dit allemaal met ons doet.





Lieve Virginie, iemand die met zelfmoordgedachten loopt houdt geen rekening met anderen. Dat overzien ze niet meer. Niet wat ze anderen aandoen als ze het doorzetten, maar nu ook niet, met zijn poging.



Wat zit je in een lastig parket joh... Moeilijk als hij straks weer thuiskomt. Ik denk dat het toch handig is om het gesprek weer met hem aan te gaan en hem zover te krijgen dat hij wel weer (nog meer) professionele hulpt zoekt. Maar dat is lastig, want hij zal misschien vinden dat hij dat niet nodig heeft. Dat zou namelijk inhouden dat hij het positief kan benaderen, dat de wereld er wel minder zwart uit kan zien dan hij nu denkt en dat gaat nu volgens mij heel lastig worden. Maar toch, probeer het hoor!
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
Heftig, Ravati. Goed dat je zo hebt doorgepakt



Virginie, ben blij om te horen dat je de HAP hebt gebeld en dat je teruggebeld wordt door de crisisdienst. Zijn moeder inlichten zou ik absoluut niet doen, gezien zijn problematische relatie met haar.
I am surrounded by morons
Alle reacties Link kopieren
quote:virginie1988 schreef op 30 augustus 2014 @ 16:27:

Als het goed is kan mijn vriend elk moment thuiskomen, ik irriteer me er echt mateloos aan dat hij doet alsof er niets aan de hand is. Ergens weet ik dat ik nu niet boos mag zijn (ik zal dit ook absoluut niet naar hem uitte) maar ik heb het idee dat hij onderschat wat dit allemaal met ons doet.

Hij is ontoerekeningsvatbaar op dit moment. Wat voor jou compleet onlogisch is, is in zijn hoofd op dit moment volkomen normaal en juist DAT maakt dat er wel degelijk hulp moet komen. Sta er maar niet raar van te kijken als hij nu ineens weer heel jolig en vrolijk is en laat je daardoor ook niet van de wijs brengen en ga niet twijfelen of je wel het juiste doet. Er MOET hulp komen voor jullie allebei. Hij zal nu (denk ik) zijn best gaan doen om jou van het tegendeel te overtuigen. Hij wil immers die hulp niet, dus zal hij proberen dat tegen te gaan. Houd echter voet bij stuk. Nogmaals sterkte
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
quote:GarciaCM schreef op 30 augustus 2014 @ 16:35:

[...]





Hij is ontoerekeningsvatbaar op dit moment. Wat voor jou compleet onlogisch is, is in zijn hoofd op dit moment volkomen normaal en juist DAT maakt dat er wel degelijk hulp moet komen. Sta er maar niet raar van te kijken als hij nu ineens weer heel jolig en vrolijk is en laat je daardoor ook niet van de wijs brengen en ga niet twijfelen of je wel het juiste doet. Er MOET hulp komen voor jullie allebei. Hij zal nu (denk ik) zijn best gaan doen om jou van het tegendeel te overtuigen. Hij wil immers die hulp niet, dus zal hij proberen dat tegen te gaan. Houd echter voet bij stuk. Nogmaals sterkteIk probeerde hetzelfde te zeggen, maar jij verwoordt het beter.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
quote:Twisted schreef op 30 augustus 2014 @ 16:34:



Virginie, ben blij om te horen dat je de HAP hebt gebeld en dat je teruggebeld wordt door de crisisdienst. Zijn moeder inlichten zou ik absoluut niet doen, gezien zijn problematische relatie met haar.Hier ben ik het mee eens. Ik denk niet dat hij op haar zit te wachten nu.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
quote:GarciaCM schreef op 30 augustus 2014 @ 16:35:

[...]





Hij is ontoerekeningsvatbaar op dit moment. Wat voor jou compleet onlogisch is, is in zijn hoofd op dit moment volkomen normaal en juist DAT maakt dat er wel degelijk hulp moet komen. Sta er maar niet raar van te kijken als hij nu ineens weer heel jolig en vrolijk is en laat je daardoor ook niet van de wijs brengen en ga niet twijfelen of je wel het juiste doet. Er MOET hulp komen voor jullie allebei. Hij zal nu (denk ik) zijn best gaan doen om jou van het tegendeel te overtuigen. Hij wil immers die hulp niet, dus zal hij proberen dat tegen te gaan. Houd echter voet bij stuk. Nogmaals sterkte+1
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren
Dubiootje, ik heb het niet over wettelijke schending van privacy, maar wel over morele... Je kan niemand hulp opdringen, als hij zelf niet geholpen wil worden. Maar wat Virginie wel

kan (en eigenlijk ook moet) doen is de verantwoordelijkheid voor deze situatie uit handen geven aan een professional.

Virginie , voel je alsjeblieft niet schuldig dat je professionele hulp inschakelt, heus!! Het advies van 113 klopte volgens mij echt niet!! Het is zijn persoonlijke morele oordeel, hoe goed bedoeld ook...

Stel nu dat iemand onder jouw ogen een overduidelijke hartaanval krijgt. Maar het is een no-nonsens 'dokters en ziekenhuizen zijn niks voor mij' persoon.. Dan zeg je toch ook niet nou ja, dan kijken we wel hoe het afloopt?
Alle reacties Link kopieren
quote:virginie1988 schreef op 30 augustus 2014 @ 15:17:

Om eerlijk te zijn weet ik van binnen heel goed dat ik hulp moet gaan inschakelen, alleen ben ik best bang om dit te doen. Vooral omdat hij heel duidelijk was dat hij dat niet wou. Toen ik hem vertelde dat ik dit ontzettend moeilijk vond, en ik bang was dat ik hem niet de juiste hulp kon bieden werd hij boos. Hij baalde ontzettend dat ik de tasjes en tape gezien had en hij vreesde dat ik er een poppekast van zou maken. Deze woorden raakte mij best wel.



Toen hij wegging, vroeg hij: Als ik straks terugkom, zitten er dan niet allemaal mensen op de bank (waaronder mijn vader) want dat is wel het laatste waarop ik zit te wachtenrespecteer dit zou ik zeggen. het is natuurlijk niet zo dat hij dit van het ene op het andere moment besloten heeft en vervolgens het gepoogd. daar is waarschijnlijk een heel lange tijd aan vooraf gegaan, die jongen is natuurlijk niet gek. ik begrijp zijn reactie jegens jou dan ook.



wel vind ik het verstandig om onafhankelijk advies in te winnen over hoe het beste met hem om te gaan nu, maar om gelijk alle alarmdiensten en familieleden op te trommelen terwijl hij dat niet wilt, tja. enig begrip zal hij denk ik zeer welkom heten.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je gebeld hebt. Zijn moeder zou ik ook niet inlichten, gezien zijn jeugd.



Heb jij geen hulp nodig? Iemand om mee te praten? Vrienden of familie?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Virgine, ontzettend goed dat je hulp hebt ingeschakeld! Ongeacht hoe je vriend zal reageren, je hebt de juiste stap gezet. Je zorgt hiermee goed voor hem, maar vooral ook voor jezelf. Erg knap!

Veel sterkte en een dikke knuffel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss.Innuendo schreef op 30 augustus 2014 @ 16:12:

[...]



Ik ben het helemaal met je eens hoor, dat had ik niet zo moeten zeggen. Uiteraard moet je iedereen altijd serieus nemen, ik probeerde TO alleen duidelijk te maken dat er ook mensen zijn die er dus niet over praten of doen of het niet gebeurd is en het gevaar dus nog niet geweken is.Dat laatste kan zeker kloppen. Hulp kan zijn plannen verhinderen. Dus da zal iemand proberen die zorg buiten de deur te houden.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
Wat dacht je van de ambulance of ggz crisis dienst? Niet hier zitten ;) maar nu per die direct hulp inschakelen je vriend kan zo veel willen..
Alle reacties Link kopieren
quote:manoislief schreef op 30 augustus 2014 @ 17:15:

Wat dacht je van de ambulance of ggz crisis dienst? Niet hier zitten ;) maar nu per die direct hulp inschakelen je vriend kan zo veel willen..Ze heeft gebeld en zit nu te wachten tot ze terug wordt gebeld. En waarom niet hier schrijven? Ze mag haar hart toch luchten? Ze wil hem nu nog tegemoet komen door geen bekenden in te schakelen, maar ze moet toch ergens van zich af kunnen praten tot ze wel zover is dat ze iemand in haar eigen omgeving in vertrouwen neemt
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
quote:manoislief schreef op 30 augustus 2014 @ 17:15:

Wat dacht je van de ambulance of ggz crisis dienst? Niet hier zitten ;) maar nu per die direct hulp inschakelen je vriend kan zo veel willen..Ze wacht op een telefoontje terug van de crisisdienst. Misschien even alles lezen eer je gaat reageren.
jeetje, sterkte met wachten
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht inderdaad met zijn moeder inschakelen, ik denk dat ik die zorg er momenteel niet bij kan hebben.



Vriend is nog steeds niet thuisgekomen. Wel hebben we contact via de telefoon. Hij doet nog steeds of er niets gebeurd is en de vriend waar hij momenteel is heeft hij ook niet ingelicht.



Volgens mij heb ik jullie nog niet verteld dat hij al een tijdje in therapie zit. Dit voor een problematische jeugd en traumatherapie. Helaas loopt dit traject ontzettend moeizaam. Mijn vriend roept zelf al minimaal 2 jaar (zolang ken ik hem) dat hij hulp nodig heeft en dit ontzettend graag wilt, helaas is de juiste hulp 'vinden' op dit moment heel lastig. Maar hij staat er gelukkig wel voor open.



Crisisdienst heeft nog geen contact opgenomen ik wacht nog een half uurtje, dan ga ik zelf weer bellen. Hij weet nog van niets.
Alle reacties Link kopieren
Weet je echt zeker dat hij bij die vriend is? Je had het erover dat hij alleen bij vrienden internet heeft (wifi ga ik dan even van uit), maar dat kun je tegenwoordig op iedere straathoek wel vinden met al die hotspots die tegenwoordig in de lucht zijn. Zou hij kunnen vermoeden dat je toch hulp ingeschakeld hebt en dat hij zich nu min of meer verstopt?
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Hij wil dus zelf ook heel graag goede hulp? Misschien is dit dan een (onbewuste) noodkreet in de hoop dat er nu wel naar hem geluisterd wordt?
Ga in therapie!
Alle reacties Link kopieren
Overigens vind ik dat je hem hier best op mag aanspreken. Jij betrapt hem met zelfmoordplannen, hij vertrekt vervolgens naar een vriend (waarom eigenlijk?) en komt afspraken over hoe laat hij thuis zal zijn, vervolgens niet na. Trap niet in de valkuil dat je nu niet boos op hem mag zijn. Dat mag je gerust.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkt T.O.

Wat een vreselijke situatie.



Wat ik weet uit ervaring met mijn moeder is dat de crisisdienst eerst iemand stuurt om te komen praten met jullie om te kijken hoe dringend 't is.

Als 't echt dringend is zoeken ze een spoedplaats wat niet altijd even makkelijk is omdat ook die afdelingen soms heel vol zitten. Anders zoeken ze een plaats op lagere termijn.



Mijn moeder is toen een paar dagen thuis gebleven met mijn vader omdat er pas na 't weekend een plek was in de buurt. Zij heeft toen wel zware slaaptabletten gekregen zodat ze niet 's nachts, als mijn vader sliep, iets kon doen.



Ik hoop dat ze snel komen, maar weet helaas dat dit ook wel even kan duren, en dat ze jullie kunnen helpen.



Kun je niet een goede vrind vragen of hij/zij ook kan komen om je te helpen/ bij te staan. Zo'n gesprek kan ontzettend zwaar en emotioneel zijn.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:GarciaCM schreef op 30 augustus 2014 @ 16:35:

[...]





Hij is ontoerekeningsvatbaar op dit moment. Wat voor jou compleet onlogisch is, is in zijn hoofd op dit moment volkomen normaal en juist DAT maakt dat er wel degelijk hulp moet komen. Sta er maar niet raar van te kijken als hij nu ineens weer heel jolig en vrolijk is en laat je daardoor ook niet van de wijs brengen en ga niet twijfelen of je wel het juiste doet. Er MOET hulp komen voor jullie allebei. Hij zal nu (denk ik) zijn best gaan doen om jou van het tegendeel te overtuigen. Hij wil immers die hulp niet, dus zal hij proberen dat tegen te gaan. Houd echter voet bij stuk. Nogmaals sterkteGoed verwoord !!
quote:GarciaCM schreef op 30 augustus 2014 @ 17:34:

Overigens vind ik dat je hem hier best op mag aanspreken. Jij betrapt hem met zelfmoordplannen, hij vertrekt vervolgens naar een vriend (waarom eigenlijk?) en komt afspraken over hoe laat hij thuis zal zijn, vervolgens niet na. Trap niet in de valkuil dat je nu niet boos op hem mag zijn. Dat mag je gerust.





Eens met García. Blijf ook aan jezelf denken, Virginie!

Hoe raar het ook mag klinken, op dit moment is het voor jou nu het zwaarst.



Meer dan nog maar een geven kan ik jammer genoeg niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven