Vriend net 'betrapt' bij zelfmoordpoging

30-08-2014 14:00 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,



Pfffff waar moet ik beginnen, zoals de titel al zegt een paar uur geleden heb ik mijn vriend betrapt bij een zelfmoordpoging.



Ik was onderweg naar mijn ouders, en had contact met hem via de app. Ik vond hem vreemd doen, kon niet plaatsen wat er precies aan de hand was. Ik ben terug naar huis gegaan omdat ik een heeel maar onderbuik gevoel had. Thuis aangekomen merkte ik per direct dat er iets goed mis was. Hij was volkomen in zichzelf gekeerd en mijn oog viel op 2 plastic tasjes met een stuk tape ernaast.



Ontkennen kon hij niet want alles wees op een zelfmoordpoging, dit bleek dus ook waar te zijn. Nog steeds ben ik helemaal ondersteboven en heb geen idee wat ik moet doen. Hij dwong mij zo goed als om niemand te bellen en geen hulp in te schakelen. Ik heb lang met hem gepraat en hij vertelde al langere tijd het leven niet meer te zien zitten. Hij is erg depressief en heeft geen levenslust meer. Natuurlijk heb ik voorgesteld en aangegeven dat we hulp nodig hebben en dat dit ook mijn petje te boven gaat. Ik heb eerlijkwaar geen flauw idee wat ik nu moet doen.



Nog steeds moet ik van de schrik bekomen het lijkt wel alsof ik momenteel in een waas zit en niet helder kan denken.

Daarom hoop ik dat jullie mij goed advies kunnen geven wat ik nu het beste kan doen?

Hij loopt al een tijd bij een psychiater maar dit is het allerlaatste wat ik zag aankomen.



Alvast bedankt voor jullie reacties ....
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor al jullie en wijze raad! Het lukt me helaas niet om jullie allemaal 1 voor 1 te antwoorden maar ik doe zeer zeker wat met jullie advies!



Wat ik nu ga zeggen klinkt misschien helemaal niet relevant maar door de opmerking van dubiootje ben ik toch anders gaan nadenken. Misschien is dit wel een noodkreet voor aandacht. Als ik zo alles op een rijtje zet zou dit zomaar kunnen. Dit omdat hij in het verleden wel eens wat geroepen heeft, waar ik toen erg van ben geschrokken.



Wat nou als dit een noodkreet voor aandacht is? Hoe kan ik hier dan het beste mee omgaan? Pff wat lastig allemaal!



Ik wacht trouwens nog even met familie en vrienden inschakelen, ik heb wel geprobeerd contact te zoeken met onze overburen maar die zijn op dit moment in een andere stad. Als het goed is zijn hun rond 7 uur terug.
Alle reacties Link kopieren
quote:virginie1988 schreef op 30 augustus 2014 @ 17:49:



Wat nou als dit een noodkreet voor aandacht is? Hoe kan ik hier dan het beste mee omgaan? Pff wat lastig allemaal!

Je hebt de crisisdienst gebeld en dat was de juiste stap. Van hieruit gaat er hopelijk een balletje rollen naar de juiste instantie. En als dat niet naar je zin gebeurt, klop dan bij de huisarts aan
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Oh en want die had ik nog niet gegeven, maar die verdien je wel. Misschien trouwens sowieso niet verkeerd om naar de huisarts te gaan, maar dan voor jezelf.
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
quote:stala schreef op 30 augustus 2014 @ 15:55:

[...]





Sorry, maar dit is een misvatting die echt de wereld uit moet.

Er zijn mensen die niets aankondigen en het doen.

En er zijn mensen die het wel aankondigen en het doen.

Neem iemand die er wel over praat dus ook altijd heel serieus.Eens. Elke noodkreet serieus nemen. En het maakt niet uit hoe je vriend van plan was uit het leven te stappen. Het feit dat hij er alleen al over nadenkt is verontrustend.
Alle reacties Link kopieren
Als dit een noodkreet voor aandacht is, heeft hij ook hulp nodig. Je doet het goed hoor.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de crisisdienst al teruggebeld? En is je vriend al thuis?

Sterkte met alles
Alle reacties Link kopieren
Pfff... heel veel sterkte. Je pakte het goed aan door hulp te zoeken.

Alle reacties Link kopieren
Bedankt lieve allemaal



Als het goed is, is hij nu onderweg naar huis. Zal je zien dat de crisis dienst precies belt als hij net thuis is. Ik wacht het af.



Wel is hij net zelf begonnen, hoe nu verder etc. Ik zei dat ik dit liever niet over de app besprak en hij maar beter naar huis kon komen. Maar hij bleef doorgaan... Heb gezegd dat we dit niet in ons eentje kunnen oplossen, hoe graag ik dit ook zou willen. Dat dit voor mij een te grote verantwoordelijkheid is en ik dit zelf ook niet trek of vol kan houden. Achteraf twijfel ik of ik dit had moeten zeggen.



Hij zegt dat hij nu bij zijn vriend weggaat, meestal is hij dan binnen max 30 min hier. Ik ben best zenuwachtig, weet niet goed wat ik kan verwachten.



Wat jullie inderdaad al aangeven, als dit een noodkreet voor aandacht is, is dit dan een rede om iemand op te nemen? Ik ben eigenlijk (gelukkig maar) helemaal niet thuis in dit soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het trouwens ontzettend fijn om hier van me af te schrijven! Ik wil jullie daar echt voor bedanken!
Alle reacties Link kopieren
Een noodkreet kan zeker een reden zijn om iemand op te nemen. Sterkte en blijf vooral van je afschrijven als je daar behoefte aan hebt. Maar zoek ook steun in je eigen omgeving. Dat is NIET verkeerd en het is HARD nodig. Je kunt dit niet alleen
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Het is een reden om hulp in te roepen, dat is zeker. Of hij opgenomen moet worden of niet, dat weet ik niet, dat moeten de hulpverleners bepalen.



Ik zou met hem een gesprek erover aangaan. Zeker niet meegaan in zijn 'het is allemaal goed nu' mentaliteit.



Fijn dat het van je afschrijven helpt.
Life is short. Eat dessert first.
quote:virginie1988 schreef op 30 augustus 2014 @ 18:21:

Wat is het trouwens ontzettend fijn om hier van me af te schrijven! Ik wil jullie daar echt voor bedanken! Kleine moeite hoor :-) zat me net voor te stellen hoe ik mij in jouw geval zou voelen...dan wil ik ook een Luisterend oor en steun. Lieve reactie van jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee wat ik kan zeggen verder.. Er zijn veel goede tips gegeven! Wel wil ik je sterkte en succes wensen, ik hoop dat je vriend er beter uitkomt. Maar waar ik wel heel verbaasd over ben: je vriend heeft overduidelijk een poging tot zelfdoding gedaan. En jij denkt serieus dat het een noodkreet was voor aandachtb]? Dat gaat er bij mij eerlijk gezegd helemaal niet in! Hij deed het immers op een moment dat jij weg was, op een moment dat hij dus helemaal niet gestopt had kunnen worden.
Eens met Doornroosje, een opname dat is de vraag wat ik al schreef een gedwongen opname gebeurd niet snel in Nederland.



Maar hulp is hoe dan ook noodzakelijk.



Heel veel sterkte
Alle reacties Link kopieren
Toen ik een zelfmoordpoging deed, en mijn vriend mij betrapte, heeft hij direct het GGZ ingeschakeld. Ik kon op dat moment niet helder nadenken, en achteraf ben ik hem ook wel echt dankbaar. Dat is het beste wat je kan doen. Iemand die zulke plannen heeft, denkt zelf niet goed na, en het enige wat die persoon vaak wilt is er een einde aan maken.
quote:IkBenIkenbenertrotsop schreef op 30 augustus 2014 @ 18:30:

Eens met Doornroosje, een opname dat is de vraag wat ik al schreef een gedwongen opname gebeurd niet snel in Nederland.



Maar hulp is hoe dan ook noodzakelijk.



Heel veel sterkte Hij is een gevaar voor eigen leven, dus ik hoop dat ze hem kunnen overhalen/ meenemen al is het maar voor een nachtje.
Alle reacties Link kopieren
Het klopt dat ik onderweg was naar mijn ouders. Ik heb hem in een app laten weten dat ik op de terugreis was, hem geen rede gegeven waarom etc. Ik weet ook niet of het een noodkreet om aandacht was, in het verleden heeft hij ook eens wat geroepen wat mij toen zorgen deed maken. Misschien heeft dit ermee te maken, ik weet het niet..

Crisis dienst heeft nog steeds niet gebeld, is nu toch alweer een beste tijd geleden



Jeetje speechlessone wat heftig zeg! Gaat het nu allemaal weer goed met je? .
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring met de crisisdienst is dat ze heel secuur zijn en veel vragen stellen. Als ze dus nu met een andere inschatting bezig zijn kan dat best een flinke tijd duren, helaas.
Alle reacties Link kopieren
Of hij nu echt zelfmoord wilde plegen of 'slechts' aandacht wilde, in beide gevallen heeft hij hulp nodig. Hulp die je als partner niet kunt geven.



Het lijkt me heel moeilijk voor je dat twee dingen nu door elkaar spelen: je wilt hem helpen en je hebt zelf net een enorme schok gehad. Ja, hij heeft het moeilijk, maar jij ook.



Voor hem is het idee van de dood waarschijnlijk al een hele tijd vertrouwd. Jij moet nu in een paar uur verwerken dat hij daar serieus over nadacht, een poging deed, je liet beloven er niets mee te doen... allemaal van hem uit geredeneerd. Hij kan zich nu niet verplaatsen in hoe het voor jou is. Hij heeft al te veel aan zichzelf. Je hebt al goede tips gekregen en opgevolgd over wat je wel kunt doen. Ik hoop dat de crisisdienst je verder kan helpen.



Voel je niet schuldig over emoties die je nu hebt. Je verraadt hem niet omdat je wilt dat hij blijft leven en gelukkiger wordt. Je mag zeker wel boos zijn om het verdriet en de schrik en de verwarring die je door zijn toedoen voelt.

Helaas kun je dat bij hem nu niet kwijt, maar slik dit niet te lang weg. Je kunt alleen een steun voor hem zijn als je er zelf niet aan onderdoor gaat. Jij maakt er geen poppenkast van, jij bent een gezond mens dat reageert op een heftige situatie die hij gecreëerd heeft. Je houdt van hem en bent bezorgd, maar dat neemt niet weg dat je ook boos kunt zijn, en wilt praten met mensen.



Veel sterkte.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
quote:virginie1988 schreef op 30 augustus 2014 @ 18:21:

Wat is het trouwens ontzettend fijn om hier van me af te schrijven! Ik wil jullie daar echt voor bedanken! Is hij al wel terug gekomen?



Posting ervoor niet goed gelezen. Never mind.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Alle reacties Link kopieren
quote:tyche schreef op 30 augustus 2014 @ 18:43:

Of hij nu echt zelfmoord wilde plegen of 'slechts' aandacht wilde, in beide gevallen heeft hij hulp nodig. Hulp die je als partner niet kunt geven.



Het lijkt me heel moeilijk voor je dat twee dingen nu door elkaar spelen: je wilt hem helpen en je hebt zelf net een enorme schok gehad. Ja, hij heeft het moeilijk, maar jij ook.



Voor hem is het idee van de dood waarschijnlijk al een hele tijd vertrouwd. Jij moet nu in een paar uur verwerken dat hij daar serieus over nadacht, een poging deed, je liet beloven er niets mee te doen... allemaal van hem uit geredeneerd. Hij kan zich nu niet verplaatsen in hoe het voor jou is. Hij heeft al te veel aan zichzelf. Je hebt al goede tips gekregen en opgevolgd over wat je wel kunt doen. Ik hoop dat de crisisdienst je verder kan helpen.



Voel je niet schuldig over emoties die je nu hebt. Je verraadt hem niet omdat je wilt dat hij blijft leven en gelukkiger wordt. Je mag zeker wel boos zijn om het verdriet en de schrik en de verwarring die je door zijn toedoen voelt.

Helaas kun je dat bij hem nu niet kwijt, maar slik dit niet te lang weg. Je kunt alleen een steun voor hem zijn als je er zelf niet aan onderdoor gaat. Jij maakt er geen poppenkast van, jij bent een gezond mens dat reageert op een heftige situatie die hij gecreëerd heeft. Je houdt van hem en bent bezorgd, maar dat neemt niet weg dat je ook boos kunt zijn, en wilt praten met mensen.



Veel sterkte. Mooie post Tyche.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Alle reacties Link kopieren
Lieve TO, de crisisdienst moet een psychiater optrommelen.

Dat kan wel even duren.........



Sterkte meidje
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Annapalona schreef op 30 augustus 2014 @ 18:33:

[...]





Hij is een gevaar voor eigen leven, dus ik hoop dat ze hem kunnen overhalen/ meenemen al is het maar voor een nachtje.



Klopt en als hij vrijwillig even elders verblijft dat zou natuurlijk het beste zijn.



Sterkte met het wachten TO.
Alle reacties Link kopieren
Lieve Virginie!



Wat een enorm schokkende ervaring dit! Je moet je rotgeschrokken zijn. Alle adviezen die gegeven zijn, daar sluit ik me bij aan. Ik wil je gewoon even heel veel sterkte wensen, dit zijn ontzettend moeilijke dingen. Steun hem voor zover je dat kan en laat de therapie aan de hulpverlening over. Zo blijft jullie relatie een liefdesrelatie en niet een hulpverlener-cliëntrelatie. Denk ook aan jezelf meid! Zoek hulp wanneer je dat zelf nodig hebt. Ik heb niet alles gelezen, maar misschien doe je dat al. Ik heb helaas ervaring met iemand die me dierbaar was, die zelfmoordpogingen onderging en uit ervaring weet ik dus hoeveel impact dat kan hebben. Nogmaals heel veel sterkte en zorg goed voor jezelf!
Yes, I've made mistakes, life didn't come with instructions!
Is hij nu alweer bij jou?

Noodkreet of niet, aandacht vragen of niet, feit blijft dat jij het je nu zodanig aantrekt dat jij je ernstig zorgen maakt. Jij vertrouwd hem nu niet alleen, jij blijft onzeker of hij wel doet wat hij zegt, thuiskomt als hij dat zegt en schiet in de stress als hij langer doet over een appje dan normaal. Dat heeft hij met zijn gedrag nu veroorzaakt. En daar mag hij op gewezen worden, door de crisisdienst.



Zo ga je niet met mensen/je naasten om als het een schreeuw om aandacht is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven