Appartement van 54m2,groot genoeg?

02-09-2014 18:50 77 berichten
Hoi allemaal,



Ik ben momenteel druk op huizenjacht. Ik zoek een appartement voor mij samen met mijn kat.



Nu heb ik een bezichtiging bij een appartement wat er op de foto's heel mooi uit ziet. Het is echter niet zo heel groot, 54 m2.... Er zijn 2 balkons die ik kan afzetten zodat de kat ook naar buiten kan.



Zijn er meer mensen die in een klein appartement wonen? Hoe bevalt dat? Gaat het gegeven moment niet 'klein' voelen? En is het groot genoeg voor een kat (of twee?)



Het is een koopappartement dus ik wil er wel langere tijd blijven. Samenwonen is niet aan de orde aangezien ik net relatie heb verbroken.



Alvast bedankt voor de reacties! :-)
quote:tulpje1977 schreef op 03 september 2014 @ 12:08:

Dank voor al de reacties! :-) ik wil sowieso gaan kopen,tijd is daar voor mij nu goed voor. Het is in een goede wijk in een grote stad (Rotterdam) Veel appartementen in de wijken waar ik kijk zijn vanaf minimaal 50 m2. Ik heb ook nog paar op het oog die groter zijn,tussen 60 en 70 m2.



Als ik kijk voor grotere woningen dan zit ik of in een mindere buurt of zitten ze aan de top van mijn budget.



Woning heeft 1 slaapkamer,woonkamer is aardig groot, 3.61x 8.45. Doordat het een hoekwoning is heb ik extra raam waardoor het denk ook ruimer/lichter lijkt.Heeee dan wonen wij in dezelfde stad!
Alle reacties Link kopieren
Weet niet wat je gewend bent maar klein vind ik het niet hoor. Ik zit met 2 en soms 3 op 48m2 Het ligt er ook helemaal aan hoe de woning is ingedeeld. Heb je een ruime hal en drie kleine kamers is het wat anders als de slaapkamers grenzend aan de woonkamer en een heel klein halletje natuurlijk. Een groter oppervlakte kan minder leefbaar zijn dan een goed ingerichte kleiner oppervlak.

Btw de meeste woningen in het centrum van de grote steden zijn van die grootte.
Alle reacties Link kopieren
quote:sugarmiss schreef op 02 september 2014 @ 19:14:

Groot of klein zijn dus subjectieve begrippen.

Ons huis is 130 vierkante meter en zou ik niet omschrijven als groot.



Ik heb wel kleiner gewoond maar dat vond ik ook echt klein.

130 niet groot??!! wat ben jij wel niet gewend dan Dan woon je zeker in een durp of op het platteland.

In een willekeurige grote stad is het een hele normale maat woning. En echt waar er wonen niet alleen singles hoor. Meestal zelfs met kinderen.

Voor mij woonde hier ook een gezin met een zoon van 12.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het groot genoeg. Ik heb trouwens ooit in zo'n kattenprogramma gezien dat het erger is één hele grote kamer te hebben dan een klein appartement met meerdere kamers.

(Dus de oppervlakte is minder belangrijk dan dat de kat weg kan, change of scenery, mocht hij daar zin in hebben)



En ik hou niet zo van het begrip 'binnenkat' maar ik ben misschien bevooroordeeld (ik woon niet aan een drukke straat o.i.d.)
Alle reacties Link kopieren
quote:Wapiti schreef op 02 september 2014 @ 19:25:

Dus wat ik bedoel: to vraagt of het kan. Ja het kan prima. Maar als je zoiets gaat kopen dan vind ik dat niet verstandig. Huren wel. Dat is tijdelijk en je kunt er zo weer weg (en zonder verlies).Heb jij wel enig idee hoe gewild die woningen zijn? Hier gaan ze en kleiner voor tussen de 2 en 2.5 ton!

http://www.funda.nl/koop/ ... rste-sweelinckstraat-1-i/

deze is zelfs duurder

http://www.funda.nl/koop/ ... -der-heijdenstraat-157-2/
Alle reacties Link kopieren
Ook ik verbaas me over de reacties die TO in het begin kreeg (de laatste reacties zijn wat genuanceerder). Ik woon zelf ook in een woning van 54 vierkante meter, een koopwoning wel te verstaan. En toevallig ook in een goede wijk in Rotterdam. Wel een appartement met tuin(tje) en een rommelkamertje waar oa mijn wasmachine, strijkijzer en prullenbak staan.



Ik heb een hypotheek die mij per maand evenveel kost als de gemiddelde studentenkamer, of misschien nog wel wat goedkoper is. (Nog geen ¤300,- per maand, en dat is nog zonder hypotheekrenteaftrek) Zou ik een hogere hypotheek kunnen krijgen? Absoluut. Zou ik het willen? Nee!!! Ik vond het fijn om low-budget te leven en me geen zorgen te hoeven maken of ik mijn hypotheek wel kan betalen. Ja, ik heb maar 1 slaapkamer, en niet 2. Maar ik zou het zo weer overdoen als ik nu op zoek was geweest naar een woning. Ik ben iemand die gewoon erg bewust leeft als het om financien gaat.



Ik woon alleen. Hoewel, sinds deze week woon ik samen met iemand, maar dat is tijdelijk. En ik zie dat sommige mensen hier zeggen dat samenwonen op 54 vierkante meter erg krap is. Maar ik vraag me af, stel nou dat ik een extra slaapkamer zou hebben, zou dat dan zoveel beter zijn? Ik bedoel, over het algemeen leven de meeste mensen toch in hun woonkamer, en wordt de slaapkamer voornamelijk gebruikt om te slapen? Dus wat het samenwonen betreft, wat maakt het dan uit of je 1 of 2 slaapkamers hebt? Of je moet gewend zijn om ieder een eigen slaapkamer te hebben. Ja, dan kan ik me voorstellen dat het voor je gevoel erg krap is om maar 1 slaapkamer te hebben. Maar ik ga er vanuit dat de meeste mensen die samenwonen, in 1 slaapkamer slapen.



Wat ik me wel kan voorstellen, is dat woningen met leefkeukens de voorkeur hebben van mensen die roepen dat 54 vierkante meter te klein is om samen te wonen. Immers, dan kan je ieder een beetje je eigen leefruimte hebben. Zelf heb ik een open keuken.



Ik moet zeggen dat ik nooit het gevoel heb gehad ruimte te missen. Een prettige bijkomstigheid van relatief klein wonen, is dat het huis ook relatief snel schoongemaakt is. Wat betreft de verkoop van mijn woning hoef ik me sowieso geen zorgen te maken: ik heb dit huis (met grote korting) gekocht van een woningbouwvereniging, en ben verplicht het aan hun terug te verkopen als ik hier weg wil.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me een prima ruimte hoor, ik heb zelf nu 65m2 (koop) in m'n uppie maar ben wel zwanger en binnenkort trekt m'n lief met zijn twee katten bij mij in, dat gaat prima lukken. Indeling is denk ik wel belangrijk, de verhouding ook. Ik heb echt een huisje met een tuin, beneden is het ruim te noemen (1 grote ruimte incl. leefkeuken) en daar brengen we ook veruit de meeste tijd door. Boven twee slaapkamertjes en een badkamertje, daar kom ik dus alleen om te douchen en te slapen, zo lang er een bed in past is het prima!



Wat anderen ook al zeiden, makkelijk schoonmaken! Enig punt wat ik kan verzinnen is de bergruimte, ik heb een bergvliering maar bij een appartement is dat vaak niet zo, waar laat je dan je gereedschap, verfspullen, winterkleding, etc.? Maar, als je een kamertje 'over' hebt of misschien wel een schuurtje of fietsenberging beneden dan is dat ook prima te doen, anders onder je bed ofzo.



Qua poezen, zolang ze verschillende ruimtes tot hun beschikking hebben moet dat prima kunnen hoor, lekker naar buiten op het balkon!



Qua verkoopbaarheid, daar draait het toch echt om de locatie, een kast van een huis in Noord-Oost Groningen zal minder snel verkocht zijn dan een 1 kamer woning op 3 hoog achter in de hoofdstad. Alles onder de 75 m2 wordt als klein bestempeld en of je nu 50, 60 of 70 m2 hebt, dat doet er dan minder toe als het op een goede locatie is.
Doen. Als je grote ramen hebt en het handig is ingedeeld. Het verschilt per appartement of het groot of klein oogt. Voor iemand alleen is dat prima, lijkt me heerlijk zo knus.
Alle reacties Link kopieren
Moet allemaal kunnen,



zie ook tiny house movement



Denk ook aan de Ikea reclame
Alle reacties Link kopieren
Wat iemand hierboven ook zegt, 300 euro hypotheek, ik ben jaloers met mijn huurwoning! Een studio met gezamenlijke badkamer of keuken kost hier al meer dan 2x zo veel
Alle reacties Link kopieren
quote:chimaera schreef op 03 september 2014 @ 15:58:

Wat iemand hierboven ook zegt, 300 euro hypotheek, ik ben jaloers met mijn huurwoning! Een studio met gezamenlijke badkamer of keuken kost hier al meer dan 2x zo veel



Die 'iemand' ben ik. Ik weet niet wat jij bedoelt met 'hier', waar jij vandaan komt, maar ook in Rotterdam (mijn woonplaats) kost een 2kamer-appartement met tuin, in een van de meest gewilde wijken van de stad, wel meer dan ¤300,- als je het zou willen huren hoor. Ja, ook als het een wat kleiner appartement betreft. En ik moet zeggen dat ook de koopsom (en dus de maandlasten) van dit appartement duurder zou zijn geweest als ik het niet met 25% korting van de woningbouwvereniging gekocht had. Daar bovenop heb ik ook nog eens de mazzel gehad dat ik afgelopen jaar een leuk bedrag in een keer heb kunnen aflossen, dankzij een schenking vanuit de familie.



Maar goed, nu weer even on-topic en los van mijn eigen situatie, je kunt er vanuit gaan dat kleinere woningen over het algemeen toch goedkoper zullen zijn dan grotere woningen. En dat is een afweging die je altijd moet maken, ook als je in principe wel een hogere hypotheek zou kunnen krijgen: heb ik het er voor over om per maand meer te betalen om meer vierkante meters te hebben? En waar ligt de grens van wat ik daarvoor WIL betalen?
Ik heb inmiddels de woning bekeken en het is te klein.... Het had niet te maken met de groottes van de kamers maar met de indeling. Een heel klein halletje en de slaapkamer en de badkamer kwamen allebei uit op de woonkamer.... als er een grote hal was geweest waar alle kamers op uitkwamen,had je een heel ander beeld gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het juist zonde vinden als je veel ruimte zou verliezen door een grote hal. Maar goed je hebt gekeken je vindt het te klein dus je hoeft niet meer te twijfelen.



Op naar het volgende huis.
Alle reacties Link kopieren
Een hal hoeft niet groot te zijn om naar alle kamers op uit te laten komen. Ik heb een klein halletje (of eigenlijk 2: er zit een deur tussen) van max. 3 vierkante meter. Echter, zowel de badkamer, als de slaapkamer, als de woonkamer zijn (alleen maar) te bereiken via de hal.



Als ik er zo over nadenk, heeft mijn huisje eigenlijk best wel de ideale indeling om een ruimte van 54 vierkante meter zo optimaal mogelijk te benutten. Het gaat namelijk niet alleen om hoe je de ruimtes (woonkamer, slaapkamer, badkamer enz) kunt bereiken. Wat ik zelf heel belangrijk vind bij relatief kleine woningen, is dat de woonkamer lekker ruim is, en niet dat de woonkamer maar net iets groter is dan de slaapkamer. Je leeft immer in de woonkamer toch?
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer voor je tulpje, volgende keer beter
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
quote:chimaera schreef op 03 september 2014 @ 15:57:

Moet allemaal kunnen,



zie ook tiny house movement



Denk ook aan de Ikea reclame



Die tiny houses staan wel altijd midden in een uitgestrekt gebied waar je je kont alle kanten kan keren, dat is wel iets anders dan een piepklein appartementje midden in de stad, waar, als je de deur uitloopt, midden tussen de andere mensen staat.



Is niet erg, maar er is wel een heel groot verschil. Ik woon dus ook heel klein, heel erg leuk, maar de toeristen koekeloeren wel mijn huiskamer in en die kan ik moeilijk ontwijken met zo weinig ruimte;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Dromertje87 schreef op 04 september 2014 @ 16:47:

Een hal hoeft niet groot te zijn om naar alle kamers op uit te laten komen. Ik heb een klein halletje (of eigenlijk 2: er zit een deur tussen) van max. 3 vierkante meter. Echter, zowel de badkamer, als de slaapkamer, als de woonkamer zijn (alleen maar) te bereiken via de hal.



Als ik er zo over nadenk, heeft mijn huisje eigenlijk best wel de ideale indeling om een ruimte van 54 vierkante meter zo optimaal mogelijk te benutten. Het gaat namelijk niet alleen om hoe je de ruimtes (woonkamer, slaapkamer, badkamer enz) kunt bereiken. Wat ik zelf heel belangrijk vind bij relatief kleine woningen, is dat de woonkamer lekker ruim is, en niet dat de woonkamer maar net iets groter is dan de slaapkamer. Je leeft immer in de woonkamer toch?Ik heb helemaal geen hal. Dat is pas ruim.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen met 2 personen + hond op 42m2. Een koophuisjemet tuin die binnenkort in de verkoop komt. Dit omdat het klein voelt inmiddels en we graag een kind willen. We hebben geen bergruimte en dat is gewoon vervelend.



Dus mijn advies zou zijn: klein in je eentje is geen probleem, samenwonen kan ook best, maar op de lange termijn is het minder handig mits je kinderen wilt. Én, bergruimte is erg fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon met twee katten op 49m2 met groot balkon. Prima, zijn binnenkatten. Ik heb veel hoge ligplekken en speel veel met ze!
Het lijkt mij wel goed te doen als je twee balkons hebt. Kwestie van praktisch inrichten maar daar hebben ze bv. bij Ikea altijd wel goede tips voor.
Alle reacties Link kopieren
Leest mee. ik wil ook verhuizen en woon nu klein (woonkamer en 1 slaapkamer 32m2 totale oppervlakte met een tuin van 20m2) En vind het zo lastig woonstichting staat zelden grote huizen op. Loting woningen eerste kans maar die komen nooit boven de 60m2 uit. Ik ben nu nog single maar wil ook nadenken over het feit wat als er een kind op komst komt, is dat daar dan ook haalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Cat-lady schreef:
03-09-2018 11:25
Leest mee. ik wil ook verhuizen en woon nu klein (woonkamer en 1 slaapkamer 32m2 totale oppervlakte met een tuin van 20m2) En vind het zo lastig woonstichting staat zelden grote huizen op. Loting woningen eerste kans maar die komen nooit boven de 60m2 uit. Ik ben nu nog single maar wil ook nadenken over het feit wat als er een kind op komst komt, is dat daar dan ook haalbaar.
Ik weet niet of er na 4 jaar nog gereageerd gaat worden :)
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
03-09-2018 11:44
Ik weet niet of er na 4 jaar nog gereageerd gaat worden :)
Sjonge en ik maar denken dat dit een nieuw topic was... Pff dom nee dat denk ik ook niet dan sorry
Alle reacties Link kopieren
Voor kopen zou ik het niet doen..
Ligt ook aan je leeftijd (wil je binnen aantal jaar bijv samenwonen of kinderen)?
Zelf woon ik (huur) op 40 vierkante meter in een studio met mijn kat. Zonder aparte slaapkamer dat is soms erg lastig!!! Bijv als hij snachts druk loopt te doen en ik wil slapen.
Inmiddels bij mijn ook een vriend er bij dus nog drukker.
Om mijn eigen ervaring met een huis zonder aparte slaapkamer en buiten zou ik het je afraden.

Edit lees dat je balkons hebt dat scheelt wel!
Verder qua relatie is over dus samenwonen zit er niet in, tja het is een koophuis dus daar zal je wel wat jaren wonen en kan er weer veel veranderen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
02-09-2014 18:57
Samenwonen is niet aan de orde want je hebt net je relatie verbroken is nogal een krasse uitspraak.



Als je over anderhalf jaar iemand tegenkomt kun je over nog eens anderhalf jaar makkelijk samenwoon plannen hebben. Een appartement kopen voor maar 3 jaar is niet zo'n goed plan en beslissen dat je nooit meer wil samen wonen na een net verbroken relatie is niet zo'n goede timing.



Natuurlijk kan je daar wonen je toekomstige buren doen het tenslotte ook maar ik zou never nooit niet zo'n klein appartement kopen. Of je moet echt geen andere mogelijkheid hebben. Je raakt het ook moeilijk weer kwijt want kleine doelgroep en voor een man en / of kind erbij is het echt te klein.
Ben ik niet met je eens hoor. Een startersappartement als dit doet het altijd goed in de verkoop. Singles zijn niet bepaald een kleine doelgroep.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2003/30 ... j-tot-2030

mijn eerste (kraak-) halve woning was 24m2. Daar hebben wij met zn 2-tjes en hond drie jaar gewoond. Prima te doen.
pokkewijf wijzigde dit bericht op 03-09-2018 13:16
Reden: Oepsie... ik reageer op een heul oud topic. Heb je gekocht TO? Nieuwe relatie in zicht?
0.00% gewijzigd
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven