Problemen door hoogbegaafdheid..wie ook?

17-07-2008 18:13 1653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
En hebben jullie eigenlijk wat met al die IQ gedaan? Is dat ook terug te zien in jullie leven nu?
Aruba schreef op 17 juli 2008 @ 19:18:

Maarrehhhh... als hoogbegaafde mensen moeten jullie me toch wel kunnen vertellen wat ik nou met al die dat EQ kan? ;-)
FritsvanEgters schreef op 17 juli 2008 @ 19:15:

[...]

En zoals het klokje thuis tikt, tikt het maar nergens.

(btw: niet je IQ is hoogbegaafd, jij bent hoogbegaafd als je een zeer hoog IQ hebt. ALS, zeg ik er nadrukkelijk bij)
Wanneer hou jij eens op? Erg kinderachtig.
Lorelai schreef op 17 juli 2008 @ 19:18:

Grappig, ik vind juist dat je daar in tijdschriften et cetera mee wordt doodgegooid de laatste jaren. Om nog maar niet te spreken van die types die, zo gauw het gaat over iemand die erg slim is of een bijzondere interellectuele prestatie heeft geleverd, beginnen met "Ja, maar hij niet een heel hoog EEEEEEEQ, en dat is ook heel belangrijk, want, zus, zo, bla"
Ow ja dat kan heel goed. Ik lees de Viva niet ;-) Nee maar ik heb toevallig vandaag een aantal IQ testen moeten doen voor een baan. Het is een commerciele functie dus EQ is daarin ook heel belangrijk. Maar een EQ test laten ze me dan weer niet doen. Vandaar mijn mening.
Kijk, Lorelai. Daar leren we wat van.
Aruba schreef op 17 juli 2008 @ 19:19:

En hebben jullie eigenlijk wat met al die IQ gedaan? Is dat ook terug te zien in jullie leven nu?
jawel, maar dat zou je toch niet begrijpen X-D :cheers:
Ik hoorde laatst iets grappigs op de radio. De briljante studenten, die de ene tien na de andere halen, worden maar zelden hoogbegaafd genoemd. Hoogbegaafdheid gaat meestal gepaard met matige prestaties en veel persoonlijke problemen. Nu is dit slechts een stelling, en of het waar is, is nog maar de vraag. Vond het wel een interessant uitgangspunt.
Misschien leer ik er nog iets van?
rider schreef op 17 juli 2008 @ 19:22:

jawel, maar dat zou je toch niet begrijpen X-D :cheers:
120 niet genoeg? 1,2,3
Aruba schreef op 17 juli 2008 @ 19:24:

[...]

120 niet genoeg? 1,2,3
Ik zou het niet weten. Mijn iq is ongetest, en ik heb nooit een echte opleiding afgemaakt, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal
TO, ik begrijp je niet goed. Je kunt elke studie doen die je wilt, en elke baan kiezen die je wilt. Dan zoek je toch gewoon een baan met voldoende uitdaging? Het komt een beetje zeurderig over allemaal zo, wees blij met je keuzemogelijkheden.
Tarantelle schreef op 17 juli 2008 @ 19:23:

Ik hoorde laatst iets grappigs op de radio. De briljante studenten, die de ene tien na de andere halen, worden maar zelden hoogbegaafd genoemd. Hoogbegaafdheid gaat meestal gepaard met matige prestaties en veel persoonlijke problemen. Nu is dit slechts een stelling, en of het waar is, is nog maar de vraag. Vond het wel een interessant uitgangspunt.
Het is juist de inzet voor iets dat 't 'm doet. Beetje slim moet je wel zijn natuurlijk, maar hoogbegaaafd zijn is geen garantie voor iets. Elk talent dient beoefend te worden.
maries144 schreef op 17 juli 2008 @ 18:13:

Wie kan hier over meepraten
Ik. Ik ben namelijk hoogbegaafd dus kan overal over mee praten. Een van de grote voordelen van hoogbegaafdheid X-D

Als alles goed gaat, is er geen reden om te zoeken naar een 'oorzaak'. Dus ook geen enkele behoefte om te labelen als hoogbegaafd.
Hoogbegaafden zijn niet alwetend! Ik kwam er pas op mijn 28e achter dat ik het ben, en het heeft een hoop problemen verklaard.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Mee eens, Digitalis.
Er zijn toch wel veel hoofbegaafden hier op de Viva site? ;-)

Problemen ontstaan pas wanneer hoogebegaafden in een voor hen niet stimulerende omgeving worden geplaatst. Einstein haalde onvoldoendes bij de vleet. Maar ik denk niet dat problemen bij hoogbegaafdheid onvermijdelijk zijn. Verder is inzet over het algemeen belangrijker dan begaafdheid, dus het kan best zijn dat die studenten 'gewoon' intelligent waren. Hoewel, alleen maar tienen.... Dat riekt toch wel naar hb.

Trouwens, iemand noemde een IQ van 130 als ondergrens. Dat lijkt me iets te laag. En anders betekent het minder.
Aruba schreef op 17 juli 2008 @ 19:36:

Heb je het er moeilijk mee? Gooi het in de groep!
Ik noemde die ondergrens van 130, dat stond op wikipedia.
The time is now
Fame schreef op 17 juli 2008 @ 19:34:

Hoogbegaafden zijn niet alwetend! Ik kwam er pas op mijn 28e achter dat ik het ben, en het heeft een hoop problemen verklaard.
Alwetendheid heeft er uiteraard niets mee te maken. Hoe kwam jij erachter dat je het was? En weet je het wel zeker? Is natuurlijk ook een verleidelijke verklaring voor problemen. (behalve dan voor hoogbegaafden)
Da's waar, Dhelia en Frits. En was Einstein niet de man van 10% inspiratie, 90% transpiratie?
Aruba schreef op 17 juli 2008 @ 19:36:

Blijkbaar, maar jullie zijn de uitverkorenen voor mij om het aan te melden. Verder weet echt niemand van mijn abnormale IQ.
Tarantelle schreef op 17 juli 2008 @ 19:41:

Da's waar, Dhelia en Frits. En was Einstein niet de man van 10% inspiratie, 90% transpiratie?
Einstein was die van "we benutten maar 10% van onze verstandelijke vermogens"
FritsvanEgters schreef op 17 juli 2008 @ 19:41:

[...]

Alwetendheid heeft er uiteraard niets mee te maken. Hoe kwam jij erachter dat je het was? En weet je het wel zeker? Is natuurlijk ook een verleidelijke verklaring voor problemen. (behalve dan voor hoogbegaafden)

Die alwetendheid sloeg eigenlijk op de vraag of de hoogbegaafden een en ander over EQ wilden verklaren.

Via de Mensa-test die ik bij toeval deed kwam ik er achter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven