Jouw eerste ervaringen met de rookvrije horeca

02-07-2008 00:53 716 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand al uit eten/in een discotheek/in een bruin café/in een sportkantine geweest? En werd het rookverbod nageleefd?
Misschien een beetje sneller bedenken wat je wilt typen, dan kun je mijn postings daarna ook ff lezen voordat je reageert...
Btw vriend is gestopt met blowen.. En als ie dat achter de rug heeft wilt ie ook proberen met stoppen met roken.. Tis al heel wat dat hij het probeert.. Zelfs hij blijft niet achter blijkt..

(maar hij doet het mede namens mijn gezondheid en dat het gewoon te duur wordt haha)
minny schreef op 17 juli 2008 @ 14:50:

Misschien een beetje sneller bedenken wat je wilt typen, dan kun je mijn postings daarna ook ff lezen voordat je reageert...
Die had ik allang gelezen, lieve Minny. Doet helemaal niks af aan mijn reactie.
Ik ga een gewaagde voorspelling doen: over een x aantal jaar zijn hier enkele rokers gestopt met roken. ( Geen onrealistische uitspraak, je realiserende dat menig roker het al meerdere keren geprobeerd heeft.) .

Ben heel benieuwd hoe ze dan lullen. Waarschijnlijk zijn het dan net zulke onverdraagzame types als sommige exrokers hier.
Toch wel schattebout, aangezien ik daarin duidelijk aangeef dat het niet de bedoeling is dat men gaat roken want ongezond. Jouw vraag of men dan maar moet gaan roken is bij voorbaat al beantwoord, ergo het doet alles af aan jouw posting.
Oh vast wel, dat zijn de vervelendste. En maar autorijden en wierook branden.
minny schreef op 17 juli 2008 @ 15:12:

Oh vast wel, dat zijn de vervelendste. En maar autorijden en wierook branden.
En maar met hun kinderen in de bakfiets achter de stadsbus voor het stoplicht staan.. X-D
Mijn ervaringen met de rookvrije horeca?

100% positief. Héérlijk.

Eindelijk, eindelijk, eindelijk is er een eind gekomen aan de merkwaardigste vorm van legale terreur die ik ken. Ja, zo zie ik het echt.

Hoe meer ik erover nadenk, des te vreemder ik het vind dat het al die jaren toegestaan is geweest om in openbare ruimten tabak te roken - en dat heeft niet eens zozeer te maken met het feit dat ik sigarettenrook haat. De meningen van van intelligente mensen zijn namelijk abstracties - en komen niet voort uit eigenbelang. Ook een verstokte roker die bereid is om er van een afstandje op analytische wijze naar te kijken, kan bijna onmogelijk tot een andere conclusie komen dan dat dit verbod volkomen terecht is.

Een mens heeft het immers niet nodig om een in een papier gerold staafje tabak in brand te steken, in een afgesloten publieke ruimte vol andere mensen. Het is een welvaartdingetje, een persoonlijk verwennerijtje, maar dan wel een verwennerijtje dat 1) zintuiglijke overlast voor omstanders veroorzaakt (in de vorm van stank) en 2) slecht is voor de gezondheid van diezelfde omstanders (door het effect van 'meeroken').

Het is toch feitelijk absurd dat dat ooit 'gewoon' werd gevonden? Ik bedoel: valt er - naast roken - ook maar één voorbeeld te verzinnen van iets dat zintuiglijke overlast veroorzaakt én de gezondheid van omstanders schaadt, maar toch is toegestaan in publieke ruimtes, gewoon omdat sommigen het plezierig vinden? Zoiets bestáát gewoon niet.

Roken in publieke ruimtes is eigenlijk alleen te vergelijken met het meenemen van een ghettoblaster naar een wachtruimte of café vol mensen, en de volumeknop vervolgens zó ver opendraaien dat het gehoorschade kan veroorzaken. Of een lamp meenemen naar een café waarvan jíj het licht weliswaar prettig vindt, maar die voor anderen akelig fel is, en zelfs oogbeschadigingen kan veroorzaken als je erin kijkt.

Dit lijken ontzettend overdreven voorbeelden, maar juist daarom geven ze goed aan hoe mal die opgelegde rooktolerantie eigenlijk was.

Ik kan er maar één verklaring voor vinden: dat we roken in de horeca 'normaal' vinden, dateert waarschijnlijk uit de tijd dat we niet wisten hoeveel gezondheidsschade 'onvrijwillig meeroken' toebrengt. En toen dat eenmaal bekend werd, was het moeilijk om een totale mentaliteitsomslag teweeg te brengen. Maar dan nóg blijft het vreemd dat de regering, toen de schadelijkheid voor niet-rokers wetenschappelijk werd aangetoond, niet metéén een wet heeft ingevoerd die roken in publieke ruimtes verbiedt.

Waarom mag je geen bak patat met mayonaise meenemen naar een vol café, en die daar gaan staan opeten? De uitleg van de cafébaas zal waarschijnlijk neerkomen op een mengseltje van de volgende drie argumenten:

1. er komt een patatwalm van af (het stinkt)

2. misschien mors je een klodder mayonaise op iemands jas (schade aan eigendom van anderen)

3. je mag in mijn café geen zelf meegebrachte waren nuttigen

Stuk voor stuk geldige en begrijpelijke punten. Maar waarom mocht roken dan wél? Immers: dezelfde drie punten kun je net zo eenvoudig op roken toepassen, en daar komt het doorslaggevende, allerbelangrijkste punt dan nota bene nog overheen: het brengt anderen gezondheidsschade toe.

Het is heel raar dat we pas op 1 juli 2008 zo ver zijn dat we zeggen: roken doe je maar in je eigen huis, of in de open lucht, op plaatsen waar niemand er last van heeft. Maar goed: beter laat dan nooit. Zelfs als ik een verstokte roker was, zou ik in staat zijn om het analytisch te bekijken, en te zeggen: "Jammer, ik zal mijn sigaretje missen in de kroeg, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel snap, want eigenlijk was het natuurlijk maar vreemd, en tegen de argumenten kunnen we weinig inbrengen."

Van rokers die serieus actie gaan voeren vóór roken in de horeca, en vinden dat het 'moet mogen', heb ik nog geen enkel zinnig argument gehoord (want 'het hoort er gewoon bij', 'dat moet iedereen zelf weten' en 'leven en laten leven' zijn geen argumenten, en in elk geval wegen ze niet op tegen een gezondheidsargument). Sterker: rokers die serieus beweren dat ze het op inhoudelijke gronden met dit verbod oneens zijn, vind ik aso's, die schijt hebben aan de gezondheid van anderen.
*zucht*

wat een verhelderende posting Lad! M'n complimenten!
Klopt Lad, en dat geldt dus ook voor mensen die een "lekker stukje" gaan rijden, het veroorzaakt stank, herrie (dat is dan nog iets erbij!), milieuvervuiling en het is slecht voor andermans gezondheid.

Luxe, verwennerijtje....ja, dat is voor je plezier en/of gemak autorijden.
*zucht*

Zoveel woorden en dan niets toevoegen Lad. M'n complimenten!
minny schreef op 17 juli 2008 @ 18:30:

Klopt Lad, en dat geldt dus ook voor mensen die een "lekker stukje" gaan rijden, het veroorzaakt stank, herrie (dat is dan nog iets erbij!), milieuvervuiling en het is slecht voor andermans gezondheid.

Luxe, verwennerijtje....ja, dat is voor je plezier en/of gemak autorijden.

Klopt minny

http://www.milieucentraal...onderwerp=Luchtvervuiling
Het rookverbod is ingesteld om de werknemers in de horeca een rookvrije werkplek te garanderen en NIET voor de medecafebezoekers die niet roken.

Dat maakt de discussie wezenlijk anders.

Er stond vanmorgen weer een stukje in de krant van een niet-roker die klaagde over het feit dat er nu zoveel gerookt wordt op de terassen.

Tjezus,hoe erg kun je zeiken .Gaan we naar buiten,is het weer niet goed!
Festen schreef op 16 juli 2008 @ 10:34:

trouwens hier in Den Haag en Leiden word gewoon in kleine cafeetjes doorgerookt, deze uitbaters hebben geen plek binnen/buiten voor de rokers, dus er is niets veranderd voor deze cafees, je kan de rokers moeilijk op het verkeersplein zetten,

Jemig, wat is dat toch?!

We hebben het hier over mensen die zelf de keus hebben wel of niet een sigaret op te steken, niet over mensen met blauwe ogen die apart gezet moeten worden van de mensen met bruine ogen!

Gewoon asociaal vind ik dat, niets veranderd in die cafeetjes, want geen plek buiten/binnen voor de rokers??

Dus in plaats van de rokers zich aan het rookverbod te laten houden lap je de hele nieuwe regelgeving maar aan je laars, want ja, die roker moet zijn sigaret kunnen blijven opsteken wanneer ie maar wil.

yasmijn schreef op 15 juli 2008 @ 09:25:

[...]

En het is niks gezellig in de horeca. Zo zit je gezellig met mensen te praten en zo wordt het gesprek onderbroken omdat er buiten gerookt moet worden en als ze weer binnen komen, dan is het allemaal weer heel anders.

En dat is de schuld van het anti-rookbeleid??

Wie onderbreekt dat gesprek en wie vindt dat er gerookt moet (moeten?) worden? Zegt meer over die mensen naar mijn idee. Dat die niet zo gezellig zijn als ze dat leuke gesprek (zo leuk dan blijkbaar ook weer niet) zo nodig moeten onderbreken voor die peuk. Roken is belangrijker dan gezelligheid blijkbaar.
minny schreef op 16 juli 2008 @ 17:28:

In de enige kroeg die ik ken waar ze een rookhok hebben, zaten 2 niet rokers los van elkaar met sippe gezichten te kijken naar het ontzettend gezellige rookhokje. Waar dus zelfs niet-rokers stonden omdat het daar veeeeeel leuker was dan in de rest van kroeg. :-d
Is dat roken dan echt de absolute noodzaak om het gezellig te hebben? En willen de niet-rokers meedelen in de gezelligheid dan moeten ze maar weer in de vieze rook komen staan. Willen ze dat niet, dan blijven ze maar aan hun tafeltje zitten, maar ja, wel alleen, want de rokers blijven ze niet gezelschap houden als ze hun peuk er niet bij mogen hebben. Echt triest vind ik dit.
ika35 schreef op 17 juli 2008 @ 21:08:

[...]

Is dat roken dan echt de absolute noodzaak om het gezellig te hebben? En willen de niet-rokers meedelen in de gezelligheid dan moeten ze maar weer in de vieze rook komen staan. Willen ze dat niet, dan blijven ze maar aan hun tafeltje zitten, maar ja, wel alleen, want de rokers blijven ze niet gezelschap houden als ze hun peuk er niet bij mogen hebben. Echt triest vind ik dit.

Hoezo alleen?

De kroegen zouden nu toch overvol moeten zitten met niet rokers?
complicated schreef op 17 juli 2008 @ 18:51:

*zucht*

Zoveel woorden en dan niets toevoegen Lad. M'n complimenten!
Jammer dat je niet inhoudelijk kunt reageren op het stukje van Lad. Hij (of zij?) slaat wat mij betreft de spijker op de kop. Complimenten daarvoor, Lad!
ika35 schreef op 17 juli 2008 @ 21:04:

[...]

Roken is belangrijker dan gezelligheid blijkbaar.
Dat heet nou een verslaving....... en zoals je weet is een verslaving niet iets dat je zomaar even niet doet.
superstar_2 schreef op 17 juli 2008 @ 21:16:

[...]

Hoezo alleen?

De kroegen zouden nu toch overvol moeten zitten met niet rokers?
Ik reageerde op het stukje van Minny, die schreef dat '2 rokers los van elkaar' zaten te kijken naar het rookhok met de rokers en de andere niet-rokers daar binnen.
ika35 schreef op 17 juli 2008 @ 21:08:

[...]

Is dat roken dan echt de absolute noodzaak om het gezellig te hebben?
Ja. Je lichaam vraagt namelijk om nicotine. Dat wordt alles overheersend op een bepaald moment. En kan je niet aan die verslaving (want dat is wat het is) kan voldoen, dan ben je ook niet meer gezellig. Zo werkt dat nou eenmaal.
anoniem_50800 wijzigde dit bericht op 17-07-2008 21:25
Reden: woordje vergeten
% gewijzigd
ika35 schreef op 17 juli 2008 @ 21:21:

[...]

Ik reageerde op het stukje van Minny, die schreef dat '2 rokers los van elkaar' zaten te kijken naar het rookhok met de rokers en de andere niet-rokers daar binnen.

Ja als het ergens niet gezellig ga ik ergens anders heen,hadden die 2 niet rokers ook kunnen doen..

Keuze genoeg sinds 1 juli lijkt me om gezellig bij andere niet rokers te gaan zitten..
Ikke1971 schreef op 17 juli 2008 @ 21:19:

[...]

Dat heet nou een verslaving....... en zoals je weet is een verslaving niet iets dat je zomaar even niet doet.
Maar geef dan niet de anti-rookwetgeving de schuld van de ongezelligheid, maar degenen die niet van hun verslaving af willen (want ik zeg niet dat je dat 'even doet', maar als je echt van je verslaving af wilt dan lukt je dat ook).
boebele schreef op 17 juli 2008 @ 21:18:

[...]

Jammer dat je niet inhoudelijk kunt reageren op het stukje van Lad. Hij (of zij?) slaat wat mij betreft de spijker op de kop. Complimenten daarvoor, Lad!
Ach, lieve Boebel, er is al zo ongelooflijk veel inhoudelijk en niet-inhoudelijk gereageerd op topics over dit onderwerp. Op een gegeven moment is alles al een paar keer gezegd. Dat geldt ook voor het stukkie van Lad. Dus zelf vind ik het helemaal niet jammer dat ik er voor kies niet opnieuw inhoudelijk te reageren op iets dat al vele malen in verschillende stijlvormen de revue is gepasseerd. Dat jij het wel erg jammer vindt, snap ik dan ook wel weer, want ik kan natuurlijk altijd zo leuk uit de hoek komen. Maar zelfs Compli heeft wel eens wat rustmomentjes nodig. De boog kan niet altijd gespannen zijn enzo.
Ikke1971 schreef op 17 juli 2008 @ 21:22:

[...]

Ja. Je lichaam vraagt namelijk om nicotine. Dat wordt alles overheersend op een bepaald moment. En kan je niet aan die verslaving (want dat is wat het is) voldoen, dan ben je ook niet meer gezellig. Zo werkt dat nou eenmaal.

Oja? Zulke rokers ken ik niet hoor... In mijn omgeving zijn ze eigenlijk allemaal erg aardig. Ben afgelopen maandag nog heel gezellig gaan eten met 2 rokers. Ik heb ze er de hele avond niet over gehoord, ze vonden het zelf ook alleen maar fijn dat er om ons heen niet gerookt werd. En ik had een reuzegezellige avond!

Ik denk dus ook dat het een beetje van het karakter van iemand afhangt...
ika35 schreef op 17 juli 2008 @ 21:25:

[...]

Maar geef dan niet de anti-rookwetgeving de schuld van de ongezelligheid, maar degenen die niet van hun verslaving af willen (want ik zeg niet dat je dat 'even doet', maar als je echt van je verslaving af wilt dan lukt je dat ook).

Ik bedoelde niet stoppen met roken. Ik bedoelde even niet roken als je in de kroeg bent (wat al snel een uur of vier is meestal).

En ik klaag niet over ongezellig hoor. Ik heb het buiten hartstikke leuk. Met de andere rokers. Maar de niet rokers schijnen het nu vervelend te vinden dat we ons niet bij ze aansluiten... tja.... daar kan ik dan weer niks aan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven