Problemen door hoogbegaafdheid..wie ook?

17-07-2008 18:13 1653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
Feliciaatje, nee, getuige al die topics die op dit forum worden geopend, over de meest uiteenlopende problemen.

Maar, over dat relatieve. Ik snap je punt. Maar het begint al met de basis; als je intelligent bent, creeer je in je hoofd wel tig keuzemogelijkheden. Je gaat de mogelijkheden wikken, wegen, analyseren en verzand dan in allerlei zijweggetjes. Waarover je vervolgens ook weer gaat nadenken. En je er niet meer uikomt. Iemand die minder intelligent is, zal misschien minder verzanden in allerlei keuzemogelijkheden? Simpelweg omdat er niet wordt nagedacht over meerdere opties. Blauw is blauw, punt. En als je intelligenter bent; blauw is blauw, dus niet rood, maar waarom is blauw blauw, geel en groen is blauw, etc.
iry schreef op 18 juli 2008 @ 01:22:

Countessa.

Ik wil met mijn hersenspinsels ook niet de presiecie ondermijnen van het tot stand laten komen van de nieuwe normen.

Ik begrijp ook best dat er nauwkeurig berekend zal zijn dat de minimale afwijking van een steekproef(zoals iedere steekproef heeft) geen grote invloed zal hebben op de te hanteren norm.

Maar mijn twijfel over de huidige norm heb ik doordat ik opvallend veel mensen met een hoog IQ opmerk.

Alsof het de nieuwe trend is.

In mijn omgeving,in de media etc.

Ik vind dat....merkwaardig?

Vraag mij dan af,waar komt dit vandaan.

Ook denk ik dat de IQtest op zoveel gebieden uit de kast wordt gehaald dat het haast de nieuwe "lat"in de maatschapij wordt.

Dan denk ik aan de psychologie,sollicitatieprocedures,studiekeuzes.

Maar een mens heeft zoveel meer in zijn mars dan alleen zijn intelligentie.

pff...ik begin weer door te draven.

of er is een toename van slechte IQ testen (bijvoorbeeld online, bij sollicitatieprocedures, van die korte testjes van een paar vragen), die een onnauwkeurige schatting geven van het IQ.

Want ik heb ook het idee dat heel veel mensen hoogbegaafd (claimen te) zijn. En dat komt volgens mij door zoiets als de BNN IQ test, online testjes, IQ testen die je online kan bestellen en zelf thuis kan uitvoeren etc.
Julus,

Je lijkt een punt te hebben die ik ook weleens stel.

Minder nadenken,minder piekeren,makkelijker het leven bekijken?

Anderzijds stelt Feliciaatje deze stelling weer mooi aan de kaak.
Countessa, mee eens! Het hangt af van de manier waarop je iets uitlegt, en de wil om het eindeloos te blijven herhalen.

Maar als je dat uberhaupt in den beginne al niet wil, dan vind ik dat niet erg sociaal.

Maar goed, het ging erom dat er dus hb-ers zijn die zich wel degelijk superieur voelen. Terwijl zij ook niet op alle vlakken uitmuntend presteren.
Daar heb je gelijk in en ik begrijp ook heel goed wat je bedoelt Julus. Ik heb dat zelf alleen nooit als een probleem ervaren, eerder een verrijking. De wereld is zo vol informatie, beweeglijkheid, inzicht op die manier.

En ik denk dat die superioriteit een normale compensatie is wanneer je je lange tijd een buitenbeentje voelt. Je moet er alleen ook weer vanaf, anders staat het sociale contacten enorm in de weg. Het is niet de leukste manier van mensen bezien, ook al is het nog zo begrijpelijk.

Ik heb het zelf nooit op die manier ervaren wat betreft iq ed, ik werd er gewoon ronduit moedeloos en strontverlegen van. Maar ik zag het bij twee vrienden van me op school.

En umm, ja dat heel erg eigenwijze, dat herken ik. Mijn leraren ook, ik vermoed dat er meerdere waren die me graag achter het behang hadden geplakt. Altijd van die leuke, onmogelijke vragen ;-] .
Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen heel slim, en hoogbegaafd. Ik ken ook een hoop hele slimme mensen in mijn omgeving, die toevallig weten dat ze hb zijn. En dan spreek je iemand die in mijn ogen ook zo slim is, maar die is dan weer niet hb. Of iemand die in mijn ogen minder slim lijkt, maar het dan wel blijkt te zijn.

Volgens die online tests is volgens mij iedereen hb.

Iry, ik weet het ook niet, maar wel leuk om erover na te denken :)
countessa schreef op 18 juli 2008 @ 01:26:

[...]

of er is een toename van slechte IQ testen (bijvoorbeeld online, bij sollicitatieprocedures, van die korte testjes van een paar vragen), die een onnauwkeurige schatting geven van het IQ.

Want ik heb ook het idee dat heel veel mensen hoogbegaafd (claimen te) zijn. En dat komt volgens mij door zoiets als de BNN IQ test, online testjes, IQ testen die je online kan bestellen en zelf thuis kan uitvoeren etc.

Ook dat inderdaad Countessa.

Er zwerven zoveel verschillende testen rond.

Korte testen kunnen wel een schatting geven van waar je ongeveer zit op de intelligentie schaal.

Ik ben ook niet zozeer tegen korte testen.

De BNN test is inderdaad niet van hoog niveau,wel leuk vermaak.

Tsja,dè enige echte intelligentie test die daadwerkelijk je talent volgens de norm toetst,welke is dat?

(er zijn twee theorieen? of is dit een gevalletje klok horen luiden van mij)

Ik weet serieus niet welke test ik heb afgelegd.

Overigens jaren geleden binnen de psychologie.

Misschien was het maar een moment-opname van mij waar ik toevallig een helder moment had!

(hmmm....ik hoor wellicht niet eens op dit topic te zijn bedenk ik mij,zonder dat ik het weet)
Ik vind dat ook goed, dat eigenwijze, ik heb altijd dingen "in overweging" genomen om er 's kritisch naar te kijken. Ik hou er niet van kritiekloos dingen zomaar omdat iemand het zegt te accepteren. Ik waardeer dat ook heel erg in anderen, leuk juist.
Ja, maar ik kan me dus wel goed voorstellen dat je zoiets ontwikkelt als je altijd een outsider bent. Ik denk dat dat niet is voorbehouden aan hoogbegaafden. Als outsider zijn er twee "makkelijke" wegen om te volgen, jezelf gaan zien als minderwaardig dan de rest (ze hebben gelijk, ik ben niets waard), of juist als superieur (deze idioten hebben geen idee waar ze het over hebben).

Superioriteitsgevoelens hoeven nl niet te gaan over je intelligentie, je kan net zo goed denken dat je veel creatiever, origineler, gezonder bezig bent dan de rest.

EDIT: reactie op JUlus die iets zegt over superioriteitsgevoel
Feliciaatje, en dan het liefst als al je klasgenoten met hun kont van de stoel af zijn..maak je geen vriendjes mee.

Ik zie intelligent zijn ook als een verrijking, maar tegelijkertijd kan het je ook beperken. Waarmee ik dan terug kom op de problemen die je kunt ervaren igv hb zijn. Als anderen je niet begrijpen, is het dan niet logischer dat je je verdrietig voelt, want onbegrepen?

Ik probeer mij voor te stellen hoe je je dan superieur kunt voelen tov een ander.
Ik denk maar da's maar een persoonlijke theorie Countessa, dat de twee altijd samen gaan. Een van de twee zal het meest opvallen, het meest geuit worden, de ander ligt diep verborgen maar is aanwezig. Om zo toch een balans te vinden, een heel extreme middenweg.
iry schreef op 18 juli 2008 @ 01:36:

[...]

Tsja,dè enige echte intelligentie test die daadwerkelijk je talent volgens de norm toetst,welke is dat?

(er zijn twee theorieen? of is dit een gevalletje klok horen luiden van mij)

(hmmm....ik hoor wellicht niet eens op dit topic te zijn bedenk ik mij,zonder dat ik het weet)

Om te discussieren over HB hoef je geen ervaringsdeskundige te zijn, lijkt mij.

Maar ja, er zijn verschillende echte IQ tests. Maar die meten alleen IQ, een verzamelberg van verschillende cognitieve vermogens (verbaal, ruimtelijk, algemene kennis). En die meten niet 'talent', dat is een veel ongrijpbaarder begrip.
Iry, ja maar tijdens die momentopname was je wel in staat om hoog te scoren. Dat lukt je niet als het niet in je zit. Je kunt mi iemand niet intelligenter maken..of toch wel?

Je kunt het dan hoogstens opschroeven met een paar puntjes, zo'n uitslag.

Enne, ik vind jouw bijdragen heel interessant, dus jij hoort hier zeker thuis!

Countessa, ok, ik snap hem. Verkeerd geinterpreteerd denk ik.

Maar als jij van jezelf vind dat jij creatiever/origineler bent, dan hoeft het niet daadwerkelijk zo te zijn. En dan is het misplaatst. En dan dus niet getest?
Overigens zijn er nog wel weer meer intelligentietests dan alleen IQ-tests, maar dat geheel terzijde natuurlijk.
Ik denk Julus omdat je op zoek gaat naar een verklaring waarom je dan anders bent, waarom je buitengesloten wordt. Als je dan niks kunt vinden wat zichtbaar mis is, bijv rood haar, een bril, een beugel enz enz enz, dan is het blijkbaar iets heel persoonlijks. Ik denk dat het een van de natuurlijke verdedigingsmechanismes is om dan de schuld buiten jezelf te leggen, te zeggen: zij snappen me gewoon niet want... enz.

Maar wat ik net zei, daaronder ligt meestal een minderwaardigheidscomplex van jewelste. En andersom kan de onzekerheid heel erg zichtbaar zijn. Terwijl je je diep van binnen gewoon distantieert van de rest van de wereld onder het motta van: ik hoor hier niet, bijv. Het is een interessante wisselwerking.
Wat is hoogbegaafd? wie bepaalt dat? Is TO getest en wat waren dan de uitkomsten? Ik zie op de wikipedia dat er verschillende tests zijn met verschillende uitkomsten die zouden kunnen duiden op HB. Maar het doet er ook eigenlijk niet toe, het zegt helemaal niks, of je nu 130 scoort of 160, wat maakt het uit? Sociale vaardigheden en wilskracht zijn veel bepalender voor het slagen in de maatschappij.

En dan nu on topic. TO is snel verveeld en uitgekeken op haar werk. Tja dat hebben wel meer mensen, ook niet hoogbegaafden dus het zou maar zo kunnen zijn dat je IQ er niks mee te maken heeft. Misschien heb je een wat wispelturig karakter? Zoek iets waar je deze wispelturigheid kan gebruiken als kwaliteit dan zit het ook niet in de weg.
Feliciaatje schreef op 18 juli 2008 @ 01:41:

Ik denk maar da's maar een persoonlijke theorie Countessa, dat de twee altijd samen gaan. Een van de twee zal het meest opvallen, het meest geuit worden, de ander ligt diep verborgen maar is aanwezig. Om zo toch een balans te vinden, een heel extreme middenweg.

Zou heel goed kunnen, absoluut. En het lijkt me dat als je als wel HB persoon toch niet zo lekker loopt in het leven, dat het dan nog veel logischer is om je gevoelens van falen te 'overschreeuwen' met een gevoel van superioriteit.

Maar voor mij is dit ook alleen maar persoonlijke speculatie.
Maar als jij aantoonbaar een genie bent op wiskundig vlak, dan ben/heb je toch een talent?
Ik heb geen last van superioriteit geloof ik.

.....................................................(denk)

Hoewel, ik ben wel altijd kritisch en denk vaak dat mijn manier de enige echte is.

Erg eigenlijk.

Maar ik voel mij eerder een nitwit omdat ik zoveel heb verkloot in mijn leven en geen enkele studie bezit.

Ik vraag mij af of dat ook wel goed zou zijn geweest voor mij.

Ik kan namelijk niet stoppen met denken.

Hoe meer kennis mij aangereikt wordt hoe meer ik ga malen.

Ik schilder eigenlijk veel liever een muur of een kastje ofzo.

Duidelijke opdracht,niet teveel denkwerk,snel resultaat.

Daar wordt ik serieus veel gelukkiger van.

Conclusie,ik had net zo goed een laag IQ kunnen hebben.

Echt volkomen nutteloos bij mij;-)
rider schreef op 18 juli 2008 @ 01:44:

Overigens zijn er nog wel weer meer intelligentietests dan alleen IQ-tests, maar dat geheel terzijde natuurlijk.
hoe bedoel je? De test des levens?
countessa schreef op 18 juli 2008 @ 01:46:

[...]

hoe bedoel je? De test des levens?
Nee, ik bedoel dat een IQ-test een totaalscore geeft op een aantal dimensies, met de gemiddelde Nederlander (Wereldburger) als gemiddelde. Maar er zijn andere tests. Zo ben ik nooit op IQ getest, maar wel op een 8-tal dimensies tegen een gemiddelde van de gemiddelde TU-bevolking. Levert geen IQ-score op, wel een duidelijke uitkomst.
Feliciaatje schreef op 18 juli 2008 @ 01:45:

Ik denk Julus omdat je op zoek gaat naar een verklaring waarom je dan anders bent, waarom je buitengesloten wordt. Als je dan niks kunt vinden wat zichtbaar mis is, bijv rood haar, een bril, een beugel enz enz enz, dan is het blijkbaar iets heel persoonlijks. Ik denk dat het een van de natuurlijke verdedigingsmechanismes is om dan de schuld buiten jezelf te leggen, te zeggen: zij snappen me gewoon niet want... enz.

Maar wat ik net zei, daaronder ligt meestal een minderwaardigheidscomplex van jewelste. En andersom kan de onzekerheid heel erg zichtbaar zijn. Terwijl je je diep van binnen gewoon distantieert van de rest van de wereld onder het motta van: ik hoor hier niet, bijv. Het is een interessante wisselwerking.

Het is zeker interessant. Superioriteit en onzekerheid kunnen dus heel erg dicht naast elkaar liggen? Net zoals met haat en liefde?

Kip en het ei verhaal.
Julus schreef op 18 juli 2008 @ 01:45:

Maar als jij aantoonbaar een genie bent op wiskundig vlak, dan ben/heb je toch een talent?

Jazeker

Het is niet zo dat je de 'diagnose' hoogbegaafd nooit kan stellen. Soms lijkt het me absoluut overduidelijk. Maar er wordt hier op het forum vaak redelijk makkelijk gesproken over hoogbegaafdheid.

en voor Einstein zou een gevoel van superioriteit zeker op zijn plek zijn, trouwens. Sommige mensen hebben gewoon superieure talenten.
Julus schreef op 18 juli 2008 @ 01:45:

Ik vind een hoog IQ hebben toch wel een talent te noemen.

Het is namelijk iets wat je van nature bezit.

Net als creatief zijn bv.

Dat wil weer niet zeggen dat ieder persoon met een talent dit ook tot uiting brengt.

Voor het gebruiken van je talent heb je meer vermogens nodig.
iry schreef op 18 juli 2008 @ 01:45:

Echt volkomen nutteloos bij mij;-)

Herkenbaar Iry. Ik ben een ronduit onpraktische kunstenaar. Het is mijn volgende uitdaging om 's wat praktischer te worden.

Ik ben op school getest, kwam hb uit. Later getest op eq, was ook hoog. En in feite ben ik net een kiwi (niet de vrucht maar het nieuw-zeelandse vogeltje ;-] ), kan nog steeds niet goed vliegen.

Maat tegenwoordig vind ik de wereld heel leuk en ik voel me thuis. Dat vond ik prioriteit hebben want zo afgrijselijk eenzaam als ik me vroeger voelde, dat helpt ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven