kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
Ik denk maar da's maar een persoonlijke theorie Countessa, dat de twee altijd samen gaan. Een van de twee zal het meest opvallen, het meest geuit worden, de ander ligt diep verborgen maar is aanwezig. Om zo toch een balans te vinden, een heel extreme middenweg.
Waarmee je dus weer uitkomt op die afweermechanismen, puur om jezelf staande te kunnen houden in de maatschappij.
Daarom loont het in mijn ogen altijd de moeite, om die mensen die zichzelf overschreeuwen, onder de loep te nemen. Althans, hun gedrag. Want vaak zie je dan, dat er heel wat meer achter zit. En dat is wat ook vaak datgene is wat zo opvalt aan iemand met hb, die bijv op school opvalt door clownesk gedrag, of agressief gedrag, of juist heel teruggetrokken.
Nee, ik bedoel dat een IQ-test een totaalscore geeft op een aantal dimensies, met de gemiddelde Nederlander (Wereldburger) als gemiddelde. Maar er zijn andere tests. Zo ben ik nooit op IQ getest, maar wel op een 8-tal dimensies tegen een gemiddelde van de gemiddelde TU-bevolking. Levert geen IQ-score op, wel een duidelijke uitkomst.
Haha, ok, ik snap je. Dat zou ik zelf veel informatiever vinden, waar sta je tov je peers, mensen die ongeveer op hetzelfde niveau functioneren als jij.
Mij maakt het niet veel uit of ik cognitief beter functioneer dan 40, 20, 2 of 0.05% van de westerse populatie. Maar ik wil wel graag weten of ik net zo goed functioneer als de gemiddelde medewerker bij vakgroep Y van universiteit X.
Het is zeker interessant. Superioriteit en onzekerheid kunnen dus heel erg dicht naast elkaar liggen? Net zoals met haat en liefde?
Kip en het ei verhaal.
Ik denk het. Maar ik ben geen psycholoog, dit zijn puur speculaties nav mijn studies van mensen (een van mijn passies ) en de overpeinzingen naar aanleiding daarvan.
Haha, ok, ik snap je. Dat zou ik zelf veel informatiever vinden, waar sta je tov je peers, mensen die ongeveer op hetzelfde niveau functioneren als jij.
Mij maakt het niet veel uit of ik cognitief beter functioneer dan 40, 20, 2 of 0.05% van de westerse populatie. Maar ik wil wel graag weten of ik net zo goed functioneer als de gemiddelde medewerker bij vakgroep Y van universiteit X.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een kater aan die test heb overgehouden. Of beter, aan de reacties die je krijgt van mensen als je het noemt. Ik weet nog steeds niet of ik blij ben het te weten.
Ik vind een hoog IQ hebben toch wel een talent te noemen.
Het is namelijk iets wat je van nature bezit.
Net als creatief zijn bv.
Dat wil weer niet zeggen dat ieder persoon met een talent dit ook tot uiting brengt.
Voor het gebruiken van je talent heb je meer vermogens nodig.
Ik bedoelde dat je met een IQ test niet zomaar alle talenten kan meten, en dat bijvoorbeeld een talent voor converseren een talent wordt genoemd, en een talent voor wiskunde ook. Dus dat talent een beetje een waterige term is.
Anoniem_36142
vrijdag 18 juli 2008 om 01:57
Ik was altijd van mening dat het hebben van een hoog IQ, geen talent is. Het is iets wat aangeboren is, je hebt het gratis en voor niks en wat je ermee doet, is een tweede.
Ik ben even aan het bedenken of ik die mening moet herzien.
En iry, niet zo minderwaardig over jezelf, nergens voor nodig.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een kater aan die test heb overgehouden. Of beter, aan de reacties die je krijgt van mensen als je het noemt. Ik weet nog steeds niet of ik blij ben het te weten.
Daarom worden dat soort uitslagen ook alleen aan jou verstrekt en aan niemand anders. Zodat jij ermee kan doen wat je wil.
Anoniem_36142
vrijdag 18 juli 2008 om 01:58
Zeer interessante materie, feliciaatje, het functioneren van de mens. Ben er ook altijd mee bezig.
Het is zeker interessant. Superioriteit en onzekerheid kunnen dus heel erg dicht naast elkaar liggen? Net zoals met haat en liefde?
Kip en het ei verhaal.
Zeker een heel interessant gegeven!
Ik zie een soort wijzer voor mij van een weegschaal.
Afhankelijk welke factoren uit je leven op een kant van de schaal gelegd worden (ik denk aan stabiliteit,veiligheid de schade op je ziel),deze wijzer dus doorslaat naar superioriteit of minderwaardigheid.
Ik was altijd van mening dat het hebben van een hoog IQ, geen talent is. Het is iets wat aangeboren is, je hebt het gratis en voor niks en wat je ermee doet, is een tweede.
Ik ben even aan het bedenken of ik die mening moet herzien.
Een talent voor viool of voetbal is ook aangeboren, en je hebt er ook geen donder aan als je er niet keihard mee aan het werk gaat.
Daarom worden dat soort uitslagen ook alleen aan jou verstrekt en aan niemand anders. Zodat jij ermee kan doen wat je wil.
Ja, er over zwijgen. Nou ja, ik zwijg er hier ook verder over. Sorry, dit soort gesprekken geeft me een extreem onveilig gevoel, en meer moet ik er niet over zeggen denk ik.
Herkenbaar Iry. Ik ben een ronduit onpraktische kunstenaar. Het is mijn volgende uitdaging om 's wat praktischer te worden.
Ik ben op school getest, kwam hb uit. Later getest op eq, was ook hoog. En in feite ben ik net een kiwi (niet de vrucht maar het nieuw-zeelandse vogeltje ), kan nog steeds niet goed vliegen.
Maat tegenwoordig vind ik de wereld heel leuk en ik voel me thuis. Dat vond ik prioriteit hebben want zo afgrijselijk eenzaam als ik me vroeger voelde, dat helpt ook niet.
Leuke metafoor die kiwi ( uiteraard denken we hier gelijk aan het vogeltje )
Anoniem_36142
vrijdag 18 juli 2008 om 02:02
Zo'n score kan handig zijn als jij voor jezelf wilt weten of je kunt voldoen aan een eis, mbt werk. Voor de rest zou ik niet weten wat het voor nut heeft, om deze aan anderen mede te delen. Ik kan me voorstellen dat men zich afvraagt, waarom je het noemt. Het heeft immers geen nut, geen meerwaarde.
Een talent voor viool of voetbal is ook aangeboren, en je hebt er ook geen donder aan als je er niet keihard mee aan het werk gaat.
Ben ik met je eens. Een aangeboren talent kun je verfijnen, of niet. Als je het verfijnt, komen er resultaten waardoor anderen kunnen bepalen dat jij dat talent in huis hebt.
dit soort gesprekken geeft me een extreem onveilig gevoel
Dat heb ik ook. Normaal meng ik me er ook echt niet in. Maar ik realiseerde me net dat het eigenlijk suf van me is om terplekke zenuwachtig ervan te worden als ik erover lees, laat staan reageren haha.
Ik denk omdat het voor mij pretentieus klinkt en het is niet alsof ik ooit enorm ambitieus ben geweest. Dus ik heb er zelf plezier van maar het is niet alsof de wereld er wat aan heeft.
Zo'n score kan handig zijn als jij voor jezelf wilt weten of je kunt voldoen aan een eis, mbt werk. Voor de rest zou ik niet weten wat het voor nut heeft, om deze aan anderen mede te delen. Ik kan me voorstellen dat men zich afvraagt, waarom je het noemt. Het heeft immers geen nut, geen meerwaarde.
Ik bedoel ook niet de exacte uitkomsten. Ik bedoel precies het soort benoemen dat een aantal mensen in dit topic doet. Maar laat het verder maar.
Ja, er over zwijgen. Nou ja, ik zwijg er hier ook verder over. Sorry, dit soort gesprekken geeft me een extreem onveilig gevoel, en meer moet ik er niet over zeggen denk ik.
Ik lees verder geboeid mee.
Vervelend dat jij je onveilig voelt. En onnodig, denk ik, want het is juist boeiend om zoveel mogelijk meningen te lezen.
Ik lees verder geboeid mee.
Heel slim! Voor sommige mensen voegt het iets toe, omdat het dingen verklaard, voor anderen is het alleen maar een last, en weer voor anderen voegt de uitslag van zo'n test weinig toe.
Vervelend dat jij je onveilig voelt. En onnodig, denk ik, want het is juist boeiend om zoveel mogelijk meningen te lezen.
Sorry Julus, ik bedoel het absoluut niet rot, maar het is het onderwerp, en een aantal eerdere ervaringen met name met jou. Ik meng me er dus verder niet in.
Ik bedoelde dat je met een IQ test niet zomaar alle talenten kan meten, en dat bijvoorbeeld een talent voor converseren een talent wordt genoemd, en een talent voor wiskunde ook. Dus dat talent een beetje een waterige term is.
Nee het test niet alle talenten.
Maar intelligentie is o.a een talent.
Een talent is een aangeboren gave.
Ik dwaal een beetje af,of proberen we elkaar duidelijk te maken wat we als talent zien.
Verschillen we daarin?
Volgens mij niet echt,maar verschillen we in de mening van de waarde ervan.
Leuke metafoor die kiwi ( uiteraard denken we hier gelijk aan het vogeltje )
Ja ik zat nog te denken, dat hoef ik er wrs niet bij te vermelden. Maar voordat iemand zich toch zou gaan afvragen waarom ik mijzelf vereenzelvig met een harig vruchtje...
Dat heb ik ook. Normaal meng ik me er ook echt niet in. Maar ik realiseerde me net dat het eigenlijk suf van me is om terplekke zenuwachtig ervan te worden als ik erover lees, laat staan reageren haha.
Ik denk omdat het voor mij pretentieus klinkt en het is niet alsof ik ooit enorm ambitieus ben geweest. Dus ik heb er zelf plezier van maar het is niet alsof de wereld er wat aan heeft.
Maar jij, ieder ander, ik, hebben toch allemaal het recht om mee te discussieren? Om je mening erover te delen? Ik vind het juist zo interessant om te lezen wat een ander hierover denkt, en dus zou ik het jammer vinden als je niet meer meeschrijft. Waarom maakt het je zenuwachtig om erover te lezen?
Sorry Julus, ik bedoel het absoluut niet rot, maar het is het onderwerp, en een aantal eerdere ervaringen met name met jou. Ik meng me er dus verder niet in.
Ok, dat respecteer ik uiteraard. Maar ook al waren wij het niet met elkaar eens mbt een ander onderwerp, dat kan hier toch weer anders zijn? Ik kan dat heel goed van elkaar loskoppelen, hoop jij ook?