Problemen door hoogbegaafdheid..wie ook?

17-07-2008 18:13 1653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
FritsvanEgters schreef op 18 juli 2008 @ 23:45:

[...]

Klassieke muziek is inderdaad objectief beoordeelbaar. Maar de rest? Enfin, ik denk dat we elkaar wel begrijpen. Ontzeg jezelf niet het genot van de Ischa Meijer-uitzending.

Popmuziek is ook beoordeelbaar, zelfs housemuziek is dat. Ritme is net zo goed te beoordelen als toon, bijvoorbeeld. Tekst is net zo goed een meetbaar criterium als melodie.

Als je welke vorm van expressie dan ook opdeelt in afzonderlijke elementen is heel goed objectief te beoordelen wat goed, beter, best is. Hoe denk je bijvoorbeeld dat de Oscars uitgedeeld worden? Die categorieën zijn er niet voor niks, voor beste belichting, beste muziek, beste grime, beste kostuums, etcetera.
Am Yisrael Chai!
Rider, helemaal eens. De vraag die vervolgens ontstaat is alleen wat die criteria er nog toe doen als ze niet meer 'erkend' worden door de overgrote meerdeheid van het publiek. Maar dat wordt een lange discussie, vrees ik. Lawe maar niedoen. Ben benieuwd wat je van het interview vindt.
rider schreef op 18 juli 2008 @ 23:48:

[...]

een mooie verwoording van de misvatting die ik bedoelde.

Inderdaad, hoe je emotioneel geraakt wordt heeft vaak weinig met kwaliteit van doen. Sterker, kitsch raakt veel meer mensen veel meer dan kunst.

Dat bewijst niet dat kunst niet redelijk objectief valt te beoordelen, het bewijst hooguit dat die kwaliteitscriteria voor veel mensen vrij weinig te maken hebben met wat ze waarderen.

Er zijn bijvoorbeeld ook meer mensen die graag een big Mac eten, dan die genieten van een maaltijd in een drie-sterren-restaurant.
Goed verwoord!
Am Yisrael Chai!
FritsvanEgters schreef op 18 juli 2008 @ 23:47:

Hierbij de link naar de uitzending. Erg de moeite waard. ;-)

Heb hem nog niet bekeken. Maar ik vond wel de volgende omschrijving:

"Lohman vroeg haar drie tantes te praten over hun linnenkast, en over Lohman's eigen linnenkast. Het resultaat is niet zozeer een onderzoek naar het fenomeen "linnenkast", maar naar herinnering, en naar beeldvorming en het onder woorden brengen van die herinnering."

Klinkt inderdaad heel spannend.

Ik vind videokunst sowieso vaak heel vaag. Heb weleens een kunstenares gezien die deed aan automutilatie, dat was dan kunst.
FritsvanEgters schreef op 18 juli 2008 @ 23:51:

Rider, helemaal eens. De vraag die vervolgens ontstaat is alleen wat die criteria er nog toe doen als ze niet meer 'erkend' worden door de overgrote meerdeheid van het publiek. Maar dat wordt een lange discussie, vrees ik. Lawe maar niedoen. Ben benieuwd wat je van het interview vindt.
:) nee, laten we die discussie inderdaad maar niet voeren, zeker niet in dit topic. Het interview ken ik niet.
@FV: de Oscars vind ik geen gelukkig voorbeeld. Daar speelt veel meer mee (akkoord, voor belichting en grime niet, maar dat zijn dan ook 'technische' onderdelen). Maar ik weet er niet genoeg van om voorbeelden uit de mouw te schudden. En bovendien is het erg off-topic.

@Rider, ik heb aanwijzingen en later zelfs de link geplaatst, hoef je alleen maar in te drukken.
rider schreef op 18 juli 2008 @ 23:48:

[...]

een mooie verwoording van de misvatting die ik bedoelde.

Inderdaad, hoe je emotioneel geraakt wordt heeft vaak weinig met kwaliteit van doen. Sterker, kitsch raakt veel meer mensen veel meer dan kunst.

Dat bewijst niet dat kunst niet redelijk objectief valt te beoordelen, het bewijst hooguit dat die kwaliteitscriteria voor veel mensen vrij weinig te maken hebben met wat ze waarderen.

Er zijn bijvoorbeeld ook meer mensen die graag een big Mac eten, dan die genieten van een maaltijd in een drie-sterren-restaurant.

Je begeeft je nu op glad ijs, want je staat op het punt kunst als elitair te definieren en het is maar de vraag of dat terecht is. Net als het omgekeerde, ook dat is zeker niet terecht. Wat de massa het mooiste vind is niet per definitie de beste kunst, maar dat iets wat aan objectieve criteria voldoet automatisch wel kunst is, is ook niet waar.

In mijn ogen laat het zich niet definieren, maar weet iedereen eigenlijk wel wat het is. Net als kwaliteit. En dat kan ik je niet half zo goed uitleggen als Robert Pirsig :)
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Int schreef op 18 juli 2008 @ 23:49:

[...]

Wel, ja, er is heel veel kritiek. Je kan ruwweg 2 groepen critici onderscheiden. Mensen die lager scoren dan ze zouden willen en mensen die de uitkomst gebruiken voor iets waar hij niet geschikt voor is.

Als je wil weten of je in een nieuwe huis je hoofd gaat stoten aan de deurkozijnen, heb je niet zoveel aan je BMI, om jouw metafoor maar eens aan te halen.

Die dingen die jij er bij wil halen, dat zou best kunnen werken, maar de vraag blijft: als je er wat mee wil doen! Als je iemand zijn IQ wil meten, zou ik die dingen er buiten laten. Als je het succes van iemand op school wil voorspellen, zou ik een groep meten en een model proberen te schatten en dan die factoren eruit halen die een significante verklaring opleveren. Je kan niet zeggen of iets verkeerd wordt gemeten of niet als je niet zegt wat je ermee wil doen.

En dan vergeet je de groep critici die bestaat uit mensen die hoger scoren en zeggen hierdoor problemen te hebben. Over deze groep heb ik het namelijk steeds. Maar weer.

En je hebt gelijk dat het nut van de test wordt bepaald door het doel. Dus voor slechts een IQ-getalletje en een schooladvies is de test voldoende. Wil je er meer mee, zoals meer algemeen kijken waar de mogelijkheden van iemand liggen, dan is het IQ-getal of zeggen dat iemand hoogbegaafd is niet voldoende.
FritsvanEgters schreef op 18 juli 2008 @ 23:54:

@FV: de Oscars vind ik geen gelukkig voorbeeld. Daar speelt veel meer mee (akkoord, voor belichting en grime niet, maar dat zijn dan ook 'technische' onderdelen). Maar ik weet er niet genoeg van om voorbeelden uit de mouw te schudden. En bovendien is het erg off-topic.

@Rider, ik heb aanwijzingen en later zelfs de link geplaatst, hoef je alleen maar in te drukken.
X-D ik zag het, ik ga hem volgen
Int schreef op 18 juli 2008 @ 23:37:

[...]

En @Nippo dan ook maar meteen:

Het is vooral sneller, niet noodzakelijk meer. Bovendien betekent meer mogelijkheden niet dat je er ook beter uit kan kiezen en al helemaal niet dat je in staat bent er naar te handelen.

Maar het onderzoek wat Nippo eerder aanhaalde laat zien dat als je niet naar hoogbegaafden aangesloten bij hoogbegaafdenclubs kijkt, maar gewoon in een totale populatie naar mensen met de allerhoogste IQ scores, dat die mensen over het over het algemeen beter doen in de maatschappij. Dat soort onderzoekken laat mi toch duidelijk zien dat, als je niet uitgaat van anekdotisch bewijs, Intelegentie een pre is en geen belemmering.

Maar, het blijft geen garantie voor ultiem geluk of succes. Maar dit soort onderzoek laat zien dat je intelligentie zeker niet kunt aanwijzen als de reden van de vermeende minder geslaagdheid van een of ander. Terwijl een aantal hoogbegaafden dat wel lijkt te doen (Ik ben zo snel verveeld omdat ik zo slim ben, en daarom kan ik geen opleiding afmaken of een baan houden etc.) Intelligentie is een positieve factor voor 'succes', maar er zijn zat andere factoren die uiteindelijk kunnen leiden tot de uitkomst 'geen succes'
Int schreef op 18 juli 2008 @ 23:55:

[...]

Je begeeft je nu op glad ijs, want je staat op het punt kunst als elitair te definieren en het is maar de vraag of dat terecht is. Net als het omgekeerde, ook dat is zeker niet terecht. Wat de massa het mooiste vind is niet per definitie de beste kunst, maar dat iets wat aan objectieve criteria voldoet automatisch wel kunst is, is ook niet waar.

In mijn ogen laat het zich niet definieren, maar weet iedereen eigenlijk wel wat het is. Net als kwaliteit. En dat kan ik je niet half zo goed uitleggen als Robert Pirsig :)
Ik begeef me alleen op glad ijs, in zoverre dat mensen zich enorm aangevallen blijken te kunnen voelen als je ze wijst op een discrepantie tussen hun smaak en kwaliteit X-D
Soundpost schreef op 18 juli 2008 @ 23:55:

En je hebt gelijk dat het nut van de test wordt bepaald door het doel. Dus voor slechts een IQ-getalletje en een schooladvies is de test voldoende. Wil je er meer mee, zoals meer algemeen kijken waar de mogelijkheden van iemand liggen, dan is het IQ-getal of zeggen dat iemand hoogbegaafd is niet voldoende.
Ik denk dat IQ en mogelijkheden en succes verschillende dingen zijn. Ik zou overigens wel voor een IQ test zijn die breder meet, bijvoorbeeld sportvaardigheden of muzikaliteit. Maar EQ vind ik echt heel wat anders. Overigens zou je met een combinatie van een IQ en een persoonlijkheidstest ook al een heel eind moeten komen, lijkt mij.
countessa schreef op 18 juli 2008 @ 21:19:

[...]

Maar heel veel van de problemen waar jij tegenaan bent gelopen liggen toch niet alleen maar aan je hoge intelligentie? Als je niet slaagt in het hoger onderwijs, dan kun je dat toch moeilijk aan je hoge intelligentie wijten. Meer aan je persoonlijkheidsstructuur, zoals die mede is gevormd door je intelligentie, maar zeker ook door andere dingen.

Het is goed als mensen in het onderwijs zich bewust zijn van de mogelijkheid dat onderpresteren een gevolg kan zijn van juist een te hoge intelligentie. Maar ik vind de overdreven problematisering van hoogbegaafdheid zoals je die wel eens ziet (bijvoorbeeld hier en daar in dit topic) niet terecht. Het kan voor een individu misschien wel eens nadelig lijken uit te pakken (maar de vraag is hoe het was gelopen met een mindere intelligentie), maar uiteindelijk is het gemiddeld genomen gewoon een pre om intelligent te zijn.

Dat laatste zal ik niet ontkennen. De persoonlijkheidsstructuur is natuurlijk deels ook bepalend voor hoe je in het leven staat.

Het is wel een feit dat sinds ik dit weet, ik progressie heb gemaakt omdat ik veel heb nagedacht over hoe ik mijn intelligentie het best tot zijn recht kan laten komen. Heb baat bij korte targets: cursussen en opleidingen die niet langer dan een paar maanden tot een jaar duren rond ik goed af. Vier jaar ploeteren aan een HBO-opleiding is in mijn geval gewoon niet reëel. Vroeger dacht mijn omgeving wel eens aan faalangst, maar dat is moeilijk vol te houden nu ik wel in staat blijk om dingen af te maken, zolang ik die randvoorwaarden maar in een voor mij ideale situatie ceëer.

Ik kan nu ook omgaan met het feit dat mensen me niet altijd begrijpen, bijvoorbeeld door alleen in selectief gezelschap mijn (voor anderen blijkbaar) onnavolgbare mening te geven. Iedere keer tegen onbegrip oplopen vreet energie en heeft weinig zin. In die zin heb ik wel het idee dat mijn ontwikkeling deels aan die hoogbegaafdheid heeft gelegen. En omdat ik dit nooit heb geweten als probleem heb ik het ook nooit geproblematiseerd. Sterker nog, sinds ik het weet heb ik vrij snel oplossingen gevonden die het leven als hoogfbegaafde makkelijker maken en loop ik er ook niet wekelijks meer tegenaan.

Ik weet ook niet of het onderwijs een onderwijsprogramma moet opstellen die zich richt op die 2% van de bevolking. Mijns inziens zou een hoogbegaafde die zich in de jeugd heeft laten ondersneeuwen wel in staat moeten zijn om vroeg of laat zelf manieren te vinden om alsnog aan persoonlijke ontplooiing te werken. Daar hebben ze immers een flink stel hersens voor gekregen.
Soundpost schreef op 18 juli 2008 @ 23:55:

[...]

En dan vergeet je de groep critici die bestaat uit mensen die hoger scoren en zeggen hierdoor problemen te hebben. Over deze groep heb ik het namelijk steeds. Maar weer.

Je bent vaak zo normatief, dat is toch helemaal niet nodig? Hoezo gebruik je het woord 'getalletje' en 'slechts'. Waarom zeg je niet:

"Voor het meten van je IQ is een IQ-test geschikt. Als indicator voor schoolprestaties heeft het bruikbare aspecten. Voor het zoeken naar andere potenties kan je gebruik maken van een combinatie van andere testen en factoren."

Het komt nu over alsof jij heel graag iets wilt afkeuren. Bij voorkeur iets met een hoog IQ.
FV, mijn vorige reactie was wat al te cryptisch. Maar het bier (het tweede pas!) begint in te slaan en vetroebelt inmiddels danig mijn verstand, dus ik laat het hier maar bij.

En lieve mensen, dat Ischa Meijer-archief van de VPRO is er ook voor jullie! ;-)
(FvE: ik krijg het interview niet aan de gang)
countessa schreef op 18 juli 2008 @ 23:58:

Maar dit soort onderzoek laat zien dat je intelligentie zeker niet kunt aanwijzen als de reden van de vermeende minder geslaagdheid van een of ander. Terwijl een aantal hoogbegaafden dat wel lijkt te doen (Ik ben zo snel verveeld omdat ik zo slim ben, en daarom kan ik geen opleiding afmaken of een baan houden etc.)

Nou, het kan toch nog steeds zo zijn dat je door je hoge intelligentie sneller op iets uitgekeken bent? Ik lees vaak dat dit bij hoogbegaafden vaker voor schijnt te komen. Uiteraard is het daadwerkelijk stoppen met iets weer heel iets anders. Om allerlei redenen kun je ertoe besluiten toch met iets door te gaan. Dat noemen ze dan succes.

Maar ben ik nou de enige hoogbegaafde hier die dit herkent van die snelle interessewisselingen?
Helly007 schreef op 19 juli 2008 @ 00:01:

[...]

Ik weet ook niet of het onderwijs een onderwijsprogramma moet opstellen die zich richt op die 2% van de bevolking. Mijns inziens zou een hoogbegaafde die zich in de jeugd heeft laten ondersneeuwen wel in staat moeten zijn om vroeg of laat zelf manieren te vinden om alsnog aan persoonlijke ontplooiing te werken. Daar hebben ze immers een flink stel hersens voor gekregen.

Wat fijn dat je hebt leren leven met je 'handicap', Helly X-D, en dat je m zelfs hebt weten waarderen?

Ik pleit absoluut niet voor het instellen van speciale onderwijsprogramma's voor mensen aan het positieve uiteinde van het intelligentiespectrum. Maar tijdig signaleren kan wel de gevolgen hebben die jij beschrijft, namelijk dat de extra begaafde persoon zelf iets meer inzicht krijgt, en de omgeving (leraren) ook, waardoor iedereen zich beter kan handhaven en ontplooien.
rider schreef op 19 juli 2008 @ 00:02:

(FvE: ik krijg het interview niet aan de gang)
Kijk anders op: http://www.vpro.nl/programma/ischa/
Int schreef op 19 juli 2008 @ 00:02:

[...]

Je bent vaak zo normatief, dat is toch helemaal niet nodig? Hoezo gebruik je het woord 'getalletje' en 'slechts'. Waarom zeg je niet:

"Voor het meten van je IQ is een IQ-test geschikt. Als indicator voor schoolprestaties heeft het bruikbare aspecten. Voor het zoeken naar andere potenties kan je gebruik maken van een combinatie van andere testen en factoren."

Het komt nu over alsof jij heel graag iets wilt afkeuren. Bij voorkeur iets met een hoog IQ.

Omdat ik aangeef waarom ik het slechts een getalletje vind, en geen algemene verhandeling wil schrijven.

En 'iets' (of iemand?) met een hoog IQ keur ik zeker niet af, daar is namelijk geen reden voor. Maar ik keur het algemene gebruik van een beperkt begrip af.

Maar het lijkt alsof jij je steeds aan de discussie wil onttrekken.
rider schreef op 18 juli 2008 @ 23:58:

[...]Ik begeef me alleen op glad ijs, in zoverre dat mensen zich enorm aangevallen blijken te kunnen voelen als je ze wijst op een discrepantie tussen hun smaak en kwaliteit X-D

Je begaat hiermee ook een redeneerfout. Het grote publiek luistert graag naar Frans Bauer, leest Baantjer, hangt Marjolein Bastin aan de muur, citeert Nel Benschop en eet Big Macs. Allemaal voorbeelden van pulp en slecht maar mateloos populair.

Maar

Dat betekent niet dat het grote publiek geen kwaliteit kan herkennen. Van precies dezelfde mensen zal een groot deel ontroerd raken door Mozart of Bach en niet door slechte componisten, ze zullen die Monet mooier vinden dan een schilderij van iemand die het niet in zich heeft en ze zullen een goed gedicht echt wel van goedkope rijmelarij kunnen onderscheiden.

Je kan inderdaad enkele objectieve criteria vinden voor wat echt en goed is, maar je kan vervolgens net zo makkelijk iets maken dat aan al die criteria voldoet en toch slecht is.
tubbetje schreef op 19 juli 2008 @ 00:03:

[...]

Nou, het kan toch nog steeds zo zijn dat je door je hoge intelligentie sneller op iets uitgekeken bent? Ik lees vaak dat dit bij hoogbegaafden vaker voor schijnt te komen. Uiteraard is het daadwerkelijk stoppen met iets weer heel iets anders. Om allerlei redenen kun je ertoe besluiten toch met iets door te gaan. Dat noemen ze dan succes.

Maar ben ik nou de enige hoogbegaafde hier die dit herkent van die snelle interessewisselingen?

Waarom zou je snelle interesse wisseling aan je hoogbegaafdheid moeten liggen? Er zijn toch ontzettend veel hoogbegaafden die zeer lang zeer diep op een onderwerp focussen, en eventueel nog een paar ernaast?

Het feit dat jij klaarblijkelijk hoogbegaafd bent en snel verveeld betekent niet dat het een zeker komt door het ander.
Ja, die kreeg ik niet aan de gang. Mijn PC is laagbegaafd vrees ik.
Int schreef op 19 juli 2008 @ 00:08:

Je kan inderdaad enkele objectieve criteria vinden voor wat echt en goed is, maar je kan vervolgens net zo makkelijk iets maken dat aan al die criteria voldoet en toch slecht is.
Dit doet me dan weer heel erg aan Idols denken :-)
rider schreef op 19 juli 2008 @ 00:11:

[...]

Ja, die kreeg ik niet aan de gang. Mijn PC is laagbegaafd vrees ik.
grinnik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven