Wat voor extra's in broodtrommel

29-09-2014 16:37 273 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind kwam vandaag thuis met de mededeling dat de juf gezegd had dat er geen cheesdippers meegenomen mogen worden tussen de middag. Wat geven jullie als extraatje mee in de broodtrommel (ze eet sowieso altijd 2 boterhammen maar vind het af en toe leuk om er wat extra's in te doen)? Ik kom nl niet verder dan komkommer, druiven en dus de cheesdippers die niet meer mogen....



Ze krijgt als 10 uurtje meestal een appel, banaan of kiwi mee.
Het is beter een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken ~ In loving memory of AnnA.
Ik vind het overigens ook vergelijkbaar met een zakje chips of een beker coca cola op school. Dit kan toch niet?
quote:NYC schreef op 29 september 2014 @ 23:05:

[...]





Nee Van te weinig bewegen misschien? Aanleg? Echt geen idee, maar als je eet, dan verbrandt je lichaam dat ook. Je krijgt het dan toch ook warmer? En als je toevallig vandaag veel/vet gegeten hebt, dan poep je de komende dag(en) erna ook meer dan tijdens de dagen dat je niet zo vet of ongezond eet?

Of zouden mensen met overgewicht standaard iedere dag te veel, te vet en te ongezond eten?





Als je niet te veel calorieen eet hoef je het er ook niet af te sporten, lijkt me logischer om gewoon niet te snoepen.



En dat dan al helemaal niet op school, en dan inderdaad meer bewegen en thuis ook niet te gek met de koekjes, maar dat is dan aan de ouders.
Andersom heb ik juist bij de hand gehad: een verzoek van juf aan de ouders om de broodtrommels niet te vol te stoppen met brood wat ze never nooit opkrijgen.

Pietje eet thuis zo slecht gewoon brood, misschien dat de juf het wel voor elkaar krijgt? Dan eet Pietje tenminste ook eens gezond.
quote:roosv1989 schreef op maandag 29 september 2014 23:11 Ik vind het overigens ook vergelijkbaar met een zakje chips of een beker coca cola op school. Dit kan toch niet?Dat vind ik op zich ook, hoor. Maar waar ligt de grens en wie bepaalt dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik snap de voedingsregels op school ook niet.



Voor het tienuurtje mag je geen boterham meegeven. Liga, ontbijtkoek, chocoladecroissantjes (van die gore voorverpakte), allemaal prima, maar een volkoren boterham mag niet want dat is lunch

Over yoghurtdrank zeuren ze, terwijl Optimel vol ongezonde kunstmatige zoetstoffen wel mag en zelfs heel erg gestimuleerd wordt (via Campina schoolmelk bijvoorbeeld). Nou is bijvoorbeeld Fristi ook niet gezond, zo ver ben ik ook wel, maar volgens mij kan een beetje suiker af en toe stukken minder kwaad dan aspartaam of sucralose. Zolang je niet elke dag sloten Fristi meegeeft.



Pakje volle melk mocht niet (te vet), maar Wicky en aanverwanten suikerdrankjes wel. Chocomel ook (dat is ook volvet). Die zijn bijna de standaard op school.



Toen ik een keer gedroogde fruitstukjes met wat ongezouten noten meegaf, kwam dat retour met de mededeling dat "chips en snacks" niet mogen.



Schiet mij maar lek.
Ab imo pectore
Eten jullie dan ook elke dag een koekje oid? Ik ken namelijk niet veel volwassenen die elke dag iets extra's (as in koek, snoep etc) eten bij de lunch. Extra's bestaan doorgaans uit fruit, rauwkost etc. En die die het wel doen klagen gelijktijdig dat ze moeten afvallen. Waarom vinden we voor kinderen elke dag iets extra bij de lunch wel normaal dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik geef vrijwel nooit extra bij de lunch. Soms stop ik er wel eens een mini babybel bij. Maar zeker niet standaard.



Na school eten ze fruit, een extra boterham, een cracker, soms hoeven ze niks. En ze mogen ook best een snoepje of koekje in de middag. Of een waterijsje in de zomer. Niks aan de hand vind ik.



Ik leef me wel regelmatig uit op hun bananen, Ik maak er een tekening op. Vaak iets wat op dat moment speelt, of wat er die dag is. Een gymmend poppetje, of bij schoolzwemmen een zwemmend poppetje. Soms twee poppetjes met hartjes en "mama" en "naam kind" eronder. Of een kat/hond. Blije gezichtjes, soms tong uitstekende gezichtjes. Of een Boze Banaan, of een Banaan-met-een-bril. Vliegtuigen heb ik er van gemaakt, dolfijnen, zwanen. Iedere keer weer een hele verrassing wat er deze keer op staat (en de halve nieuwsgierige klas eromheen)
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn ze erg soepel volgens mij. Toch geef ik gewoon brood, fruit en af en toe knijpyoghurt of cheesedippers mee. Maar die twee laatste zeker niet elke dag. In de zomer gaf ik vaak een extra groot stuk komkommer mee, ze spelen in de kleuterklassen zoveel buiten dus wat extra vocht lijkt me altijd goed.



Wassen de kinderen bij jullie op school trouwens hun handen voordat ze gaan eten? Hier doen ze dat volgens zoon niet en ik heb echt geen smetvrees hoor maar dat vind ik best smerig. Vooral ook omdat ze rond de speeltoestellen op het speeltuin zand hebben liggen waar de kleuters lekker in zitten te graven (en de katten in poepen en piesen).
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
Om die reden bleef ik dus nooit over. Het is maar een paar keer gebeurd. Maar van de juffen MOEST je je trommel leegeten. En dat ging bij mij niet altijd. Ik ging tegen het overblijven opzien, want mijn keel ging gewoon dicht als ik genoeg had. Ik kon gewoon weinig op. Thuis drongen mijn ouders nooit aan. Dat had bij mij toch een averechts effect. Ben zelf ook een tijdje overblijfjuf geweest. En daar moesten ze ook eerst hun brood opeten voor het koekje of snoepje.

Maar ik kreeg als extra's:

- plakjes worst

- druiven

- danoontje

- kerstomaatjes

- komkommer

Ik was ook helemaal niet zo'n broodmens. Dus ik kreeg er hooguit 2 mee

.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt niet van de rechtsdraaiende gojibessen smoothie met tarwegras, maar als ik soms de (dikke) kinderen zie in bv. het zwembad vraag ik me wel eens af wat er mis is met ouderwets 'normaal' eten.



Zomaar wat gezondere alternatieven:

Yoghurt met aardbeien IPV Breaker

Appelstroop IPV Chocopasta

Roomkaas of jonge geitenkaas IPV smeerkaas

Reepjes paprika/wortel/komkommer met roomkaas IPV Cheesedippers



Af en toe wat minder verantwoord is vast niet erg, maar ik schrik soms van wat kinderen te eten krijgen. Bijna allemaal bewerkt eten met toegevoegde suikers. Ouders kan je het niet kwalijk nemen, maar dat de overheid hier zo een steek laat vallen vind ik wel erg slecht. Fabrikanten mogen gewoon overal suikers en zouten in toevoegen, om over andere dubieuze ingrediënten nog maar te zwijgen, en mogen dit als 'gezond' en 'beste keus' aanprijzen
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een keer iets waar mijn mond van open viel, al weet ik nieteens meer wat het precies was, maar voor een gelegenheid (Pasen, kerst whatever..) had ik iets leuks gemaakt, met, in mijn ogen, gezonde dingen. Maar dat kreeg zoon ook weer mee naar huis, want ookal was juf het met me eens dat het niet "ongezond" was, het was niet leuk voor de andere kinderen die niet zoiets mee kregen

ik kan me verdorie echt niet heugen wat het nou was...
quote:sandt2.0 schreef op 29 september 2014 @ 22:50:

Met mijn zus ooit, lang geleden wel eens zitten rekenen. Zij deed de opleiding voor diëtist. Zij rekenen, ik creatief denken, hadden wij een 'gezonde lunch' bedacht, met boterhammen met volvette kaas en smeerworst en margarine met melk en fruitslade, die qua suikers en vetten en vitaminen te vergelijken was met een gevuldekoek met een glas verse jus d'orange. En toen aan mensen vragen wat ze dachten dat gezonder was!



Zo zag ik laatst in een programma een vergelijking tussen een hamburger en ? . Ik weet niet meer wat, maar het leek een stuk gezonder dan die hamburger. Denk in de richting van een fruitsalade. Echter, een (goede) hamburger bevat zo´n beetje alle ingredienten van de schijf van vijf. Het andere artikel klonk weliswaar veel gezonder maar alle essentiele dingen bij elkaar opgeteld kreeg je uiteindelijk weliswaar een paar vitamines extra binnen maar veel minder koolhydraten, vetten, mineralen, ijzer en nog zo wat dingetjes die óók nodig zijn.



En ik heb ook wel eens gehoord dat een broodje eiersalade beter is voor je lijn dan een broodje gezond. De volvette kaas, plus ham, plus de saus die er meestal overheen gemikt wordt, is vetter dan de mayonaise in de eiersalade.



In de laatste consumentengids las ik dat de meeste volkorenbroden eigenlijk gewoon witbrood met een kleurtje zijn.



Lastig voor een juf om grenzen te trekken hoor. Want uiteindelijk is er maar weinig verschil tussen 2 bruine boterhammen met chocopasta en een blokje kaas, of 2 witte boterhammen met kaas en een blokje chocolade.
Alle reacties Link kopieren
Bepaal lekker zelf wat ik mijn kinderen te eten geef en als ik zo nu en dan iets lekkers in zijn trommel stop wil ik daar verder niets over horen.



We eten best gezond en ik probeer zo gevarieerd mogelijke lunches mee te geven maar een koekje zo nu en dan moeten ze gewoon niet moeilijk over doen. Als de juf bij mij daarmee aankomt zijn we snel uitgepraat.
Ik geloof best dat een goede thuisgemaakte burger gezonder is dan een fruitsalade, maar de meeste mensen maken geen burgers zelf he, die halen ze bij de mac oid. En daar ga je me dan weer niet van vertellen dat die gezonder is dan een fruitsalade Maargoed, dit soort dingen zijn ook de vraag wat je persoonlijk als "gezonder" ziet. Ik geef mijn kind (en mezelf) liever fruitsuikers dan een gevulde koek iig
@Exces: is volkoren nep? Ben je niet in de war met bruin? Volgens mij is "volkoren" beschermd?
Alle reacties Link kopieren
Wat een creatieve moeders hier die van mij krijgen heel simpel

2 bruine boterhammen met pindakaas

Koekje voor ochtend pauze

Beker fruit sap
Alle reacties Link kopieren
Hier meestal krentjes of ontbijtkoek. Iedereen krijgt iets extra's mee.. De juf stimuleert gezonde dingen wel.... Zoals kaas komkommer enz... Alleen lust mijn zoontje dat niet.. Om half elf eten ze fruit...
Mijn kinderen zijn net als hun vader net konijnen, ze eten ontzettend graag en veel rauwkost. In de eerste pauze een bakje met verschillende inhoud zoals komkommer, reepjes paprika, radijsjes, olijven, appel, druiven, tomaat of gewoon stronkjes sla. In de tweede pauze altijd een zakje met 5 olijven en komkommer in de broodtrommel.
quote:Suze02 schreef op 30 september 2014 @ 19:26:

@Exces: is volkoren nep? Ben je niet in de war met bruin? Volgens mij is "volkoren" beschermd?



Nee, ik ben niet in de war. Maar ik kan het ook niet precies navertellen, ik heb de bewuste consumentengids nu niet bij de hand.



Er moet, voor de naam volkoren, één iets in zitten, als ik me goed herinner. En daar voldoen de meesten dan wel aan. Brood van een bakker is niet per definitie beter dan fabrieksbrood, stond er ook nog bij.

De granen worden ´gecentrifugeerd´ en alle stoffen waaruit die granen bestaan worden apart opgeslagen. Een bakker bestelt vervolgens de delen die hij nodig heeft. Granen kunnen in wel 20 verschillende stoffen onderverdeeld worden. Een meergranenbrood heeft dus niet persé de héle graankorrel, maar slechts delen.



Maar ik moet bekennen dat ik het verhaal weliswaar gelezen heb, maar nogmaals, ik heb het niet bij de hand en ik durf niet te zweren dat mijn herinnering 100% klopt. Maar misschien kun je het in de bieb nalezen.
quote:Exces schreef op 30 september 2014 @ 21:43:

[...]





Nee, ik ben niet in de war. Maar ik kan het ook niet precies navertellen, ik heb de bewuste consumentengids nu niet bij de hand.



Er moet, voor de naam volkoren, één iets in zitten, als ik me goed herinner. En daar voldoen de meesten dan wel aan. Brood van een bakker is niet per definitie beter dan fabrieksbrood, stond er ook nog bij.

De granen worden ´gecentrifugeerd´ en alle stoffen waaruit die granen bestaan worden apart opgeslagen. Een bakker bestelt vervolgens de delen die hij nodig heeft. Granen kunnen in wel 20 verschillende stoffen onderverdeeld worden. Een meergranenbrood heeft dus niet persé de héle graankorrel, maar slechts delen.



Maar ik moet bekennen dat ik het verhaal weliswaar gelezen heb, maar nogmaals, ik heb het niet bij de hand en ik durf niet te zweren dat mijn herinnering 100% klopt. Maar misschien kun je het in de bieb nalezen.



Ik heb wel een onderzoek over brood in de consumentengids gelezen, maar dat ging over meergranenbroden. Een volkorenbrood moet voor zover ik weet een bepaald aandeel aan volkorenmeel bevatten. Voor meergranenbroden bestaan dergelijke verplichtingen niet, doe je er 2 % roggenmeel in, dan is het meergranen.

Eigenlijk niet echt nieuwe informatie dus, want het was al langer bekend dat volkorenbrood de beste keuze is qua gezond brood.
Alsof kaas (vet en zout) en sap (suiker) zo gezond zijn. Dat het niet leuk voor de andere kinderen is, vind ik helemaal belachelijk. Laat ze er een les uit halen.



Ik heb het nog niet gehoord maar mochten ze het hier ook nodig vinden hun mening op te dringen, dan ben ik daar heel snel klaar mee.



Mijne krijgen trouwens gewoon bruine boterham met appelstroop en water voor lunch en yoghurt sultana als 10 uurtje.
Nou meid, het enige dat daar verstandig aan is: water...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het maar een rare regel eigenlijk. Het argument dat vaak genoemd wordt "dan geef je je kind thuis toch..." is toch precies de reden dat het niets uitmaakt dat je op school regels stelt in de illusie dat dat overgewicht tegengaat? Kinderen waarbij de ouders geen idee hebben van gezonde voeding krijgen die cola&chips dan thuis wel. Misschien zelfs wel extra, want je moest de hele dag met die -inmiddels vaak voorbijgekomen- zweetkaas doen.



Ik ben jaren overblijfjuf geweest, maar ik heb de schoolregel van niks mag extra en brood moet altijd op altijd gewoon genegeerd. Ik vind ouders prima in staat om de voeding van hun eigen kind te bepalen. Daar ga ik dat door mama met liefde meegegeven paaseitje (okay eigen blije jeugdherinnering heeft hier invloed ) echt niet voor verbieden. (Ik heb overigens ook nooit de regel dat je aan één kant van het klimrek omhoog en aan de andere kant omlaag mocht klimmen om eventuele ongelukken te voorkomen bewaakt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven