Lijf & Lijn alle pijlers

Crossfit, wie nog meer?

25-03-2014 19:50 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb recent een proefles crossfit gevolgd. In eerste instantie vroeg ik mij af, is het wel wat voor mij. Ik train vooral kracht (free weights) en met kettlebells en ik houd niet van cardio.



Die proefles is mij heel goed bevallen en crossfit lijkt mij een leuke uitdagende manier om mijn conditie te verbeteren. Binnenkort ga ik een onramp training volgen om wat meer techniek te leren.



Mijn idee is om uit eindelijk twee keer per week crossfit te volgen en daarnaast 2x krachttraining.



Wie crossfit er nog meer en wat is je ervaring tot nu toe?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nee, nog niet! Ben nu zelf naar een kleinere slaapkamer verhuisd omdat ik meer ruimte voor m'n sport spul wil hebben, dus ben nog aan t inrichten. Die rubber vloerdelen staan nog op m'n lijstje en idd wat zwaardere kettlebels!
If destiny speaks, I don't ask questions..
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er ook net mee gestart maar super enthousiast. Het was voor mij heel confronterend dat ik minder kon dan ik had verwacht (push- en pull ups gaan voor geen meter bijvoorbeeld, squaten is erg zwaar omdat m'n kuitspieren te stijf zijn..) maar dit is juist een enorme motivatie. Ik wil beter worden en progressie zien en weet zeker dat dit gaat lukken door de motivatie van de groep!
The only way to manage change is to create it
Alle reacties Link kopieren
De WOD vandaag

Eerste les:

Drie rondes, dertig seconden, partner WOD:

Wallballs 12kg-Burpees

Rowing-Burpees

Cleans met zandzak-Burpees

Full Kettlebel Swings 20kg-Burpees

(Tweede ronde alles met lunges, derde ronde alles met sprint)



Tweede les

50 front squats (lege Olympische stang

50 pull ups

50 back squats (40 kg)

50 toes to bar (knees to elbows werd dat)

50 hand released push ups
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Leuk dat er een topic over crossfit is! (Ben nieuw hier en, nou ja ik ben nog aan t ontdekken hoe t werkt)

Voor m'n verhuizing heb ik t een paar keer gedaan en vond t echt verslavend leuk en baal er stevig van dat ik in m'n nieuwe woonplaats geen box in de buurt heb.

Maar goed, leuk om mee te lezen met jullie
Alle reacties Link kopieren
Stellar, ik sport ook niet bij een 'echte' box. Heel veel gym's bieden dergelijke lessen aan, ik zou eens goed informeren bij alle gym's in de buurt.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
En gaan er nog mensen naar de Lowlands Throwdown dit weekend? Ik had wel willen gaan want er doen een paar mensen vanuit mijn box mee, maar ik ben 'helaas' een weekendje weg. Lijkt me wel heel tof om te zien!
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje tijdje niet online geweest, en er zijn heel wat mede-crossfitters bij. As zondag ga ik ook naar de Lowlands Throwdown, nu al zin.

Verder heb ik deze week een nieuwe PR van deadliften, 100 kg. Ik weeg 54 kg en ben 1.64, dus ik ben daar echt super blij mee. Toen ik een jaar geleden begon was m'n PR 65 kg, dus ben wel sterker geworden.
Alle reacties Link kopieren
Wauw goed zeg!!!

Die Lowlands Throwdown is alleen voor affialte boxes toch?
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Hatsetats, ook die zit er niet in mijn buurt helaas, het was al een hele uitdaging om een gym te vinden met behoorlijke free weights
Alle reacties Link kopieren
Woehoe septemberbruid, wat goed!!!



De LLTD is inderdaad voor affiliate boxes, in feite zijn het nu de kampioenschappen van de Benelux. Gaaf dat je erheen gaat septemberbruid, laat je weten hoe het was?



Jammer Stellar dat er niks bij je in de buurt zit. Ik merk wel hier in de regio dat er crossfit-mogelijkheden als paddestoelen uit de grond schieten. Soms helpt zoeken op HIIT ook wel?
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
De LLTD is niet speciaal voor officiele crossfitboxen, je moet alleen de qualifiers bij een affiliate doen, ondanks dat je daar niet lid van bent. Ik train zelf ook niet bij een officiële box, maar er zijn er een aantal van onze box die dus wel de qualifiers hebben gedaan maar bij een andere box.
Alle reacties Link kopieren
CF wordt ook tegenwoordig in sportscholen gegeven, maar je moet wel opletten dat het ook echt crossfit is. Bij ons in het dorp zit er een die een cf-les geeft van 45 min, dat kan dus nooit crossfit zijn. Warming up, cooling down, uitleg vd wod, materialen klaarzetten en opruimen, heb je echt min een uur voor nodig. HIIT is dat niet iets anders?
Alle reacties Link kopieren
Een WOD is een WOD natuurlijk. Of je Fran doet in n box, in een reguliere sportschool oc bij jou thuis in de garage, dat maakt geen verschil.

Onze lessen duren zo'n 40 minuten. De trainer heeft alles al klaar gezet en ruimt op. Warming up is ern minuut of 5 tot 7 denk ik, cool down doet iedereen op zijn eigen manier, de een stretcht, ik loop nog graag een klein rondje rustig etc.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
quote:septemberbruid schreef op woensdag 01 oktober 2014 21:59 De LLTD is niet speciaal voor officiele crossfitboxen, je moet alleen de qualifiers bij een affiliate doen, ondanks dat je daar niet lid van bent. Ik train zelf ook niet bij een officiële box, maar er zijn er een aantal van onze box die dus wel de qualifiers hebben gedaan maar bij een andere box.



Ah, zit zo de relatie met de boxes. Zijn er vanuit jouw box mensen gekwalificeerd? Ik vind het echt jammer dat ik niet kan gaan kijken.



Ik word nu wakker met een fijne spierpijn van de workout van gisteren. Lekker hoor
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
quote:hatsetats schreef op 01 oktober 2014 @ 22:53:

Een WOD is een WOD natuurlijk. Of je Fran doet in n box, in een reguliere sportschool oc bij jou thuis in de garage, dat maakt geen verschil.

Onze lessen duren zo'n 40 minuten. De trainer heeft alles al klaar gezet en ruimt op. Warming up is ern minuut of 5 tot 7 denk ik, cool down doet iedereen op zijn eigen manier, de een stretcht, ik loop nog graag een klein rondje rustig etc.



Dat klopt inderdaad wat je zegt, je kan Fran overal doen. Maar niet omdat je Fran doet doe je aan CF. Er zijn ook genoeg workouts van minstens een half uur, als je al wat gevorderder bent, als je het nog niet zo lang doet ben je misschien wel 37 min bezig. Zou je heb dan niet mogen afmaken? Of een wod met handstandpush up, toes 2 bar. Veelal worden dit soort wod's dus niet geprogrammeerd. Maar dat is toch ook CF?



Verder als je kijkt naar de sportscholen die CF aanbieden en deze het 3x per week aanbieden en ook nog 45 min. bieden vaak geen CF aan zoals het zou moeten. Deze 45 min zijn vaak niet gericht op nieuwe mensen die een proefles komen doen, en bieden vaak geen on ramp programma en/of techniek of strenght lessen aan.

In vele sportscholen is het nu een hype om lessen te geven van een half uur met een hoge intensiteit, maar die lessen zijn minder blessuregevoelig dan een verkeerde techniek aanleren.



Waar het eigenlijk op neer komt is dat je goed moet opletten wat er precies wordt aangeboden. En dat hoeft zeker niet een officiele CF-box te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Klopt hoor wat je zegt. Ik ben gewoon straal verwend met mijn huidige gym. Kleine klasjes (max 10), als je maar je pink verkeerd houdt staan ze al bij je om te corrigeren. Ze passen de WOD voor iedereen aan (we hebben nu bv een zwangere vrouw in de groep) weten wat iedereen aan kan. En tuurlijk mag je er langer over doen

Ook krijgen we veel techniek en oefent iedereen toes to bar etc
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
https://www.youtube.com/watch?v=CDXxURPagpM
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Alle reacties Link kopieren
Kom net vd LLTD, wat een ongelooflijk sterke vrouwen?. Heb nog een lange weg te gaan??
Alle reacties Link kopieren
Joehoe CrossFitters hoe staat het ermee?

Ik ga inmiddels braaf twee keer in de week en ben al niet meer de minst-sterke. Sterker nog, de laatste keer was ik als eerste klaar en de keer ervoor was ik ook snel klaar en kon ik dus eigenlijk wel wat zwaarder. Die keer was een soort Fran, maar dan niet met pull-ups maar met toes-to-bar. Thrusters kon ik, achteraf gezien, best iets zwaarder. Het was heel vreemd om als eerste vrouw klaar te zijn, ik dacht dat ik misschien iets over had geslagen maar dat was echt niet



Vanmiddag weer, ben benieuwd naar de WOD!
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook weer mee met crossfit al weet ik inmiddels dat mijn focus meer op kracht ligt doe ik het voor mijn conditie op dit moment 2x per week en ik vind de uitdaging leuk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Crossfit lijkt mij tof! Ik snap inmiddels dat WOD workout of the day is, maar waarom je in een box moet zitten (of is dit figuurlijk) en alle andere termen..??? dat snap ik nog niet helemaal, haha! Iemand misschien een basic uitleg?



Verder ben ik best wel fit, conditioneel, maar vind ik push-ups, burpees, et. echt heel zwaar nog (train wel). Val ik dan buiten de doelgroep voor Crossfit?
Alle reacties Link kopieren
Als eerst over de doelgroep: iedereen doet wat hij of zij kan en bij veel oefeningen zijn er aanpassingen. Zo kan ik me niet optrekken en gebruik ik daarbij een elastiek. En soms betekent het dat je wat meer rust moet nemen tussendoor. Dus lig je soms tussen de burpees even op de grond en dan ga je weer verder. Dat vind ik ook het leuke, het is voor iedereen zwaar en uitdagend. De een kan 100 kilo aan, de ander 10. Prima toch? De een is klaar binnen vijf minuten, de ander is dan pas op de helft. Bij ons doen er allerlei mensen mee: jong, oud, dik, dun, sommigen sporten enorm veel, anderen houden het bij een uurtje crossfit.



De termen leer je vrij snel. Je traint inderdaad in een box, waar dat vandaan komt weet ik niet. Bij ons bestaat een workout uit drie onderdelen: de warming-up, een kracht- en techniekgedeelte en de WOD. Het is altijd anders en dat vind ik juist leuk. De termen leer je snel hoor, bij ons staan die afkortingen op het bord maar de trainer vertelt gewoon wat we moeten doen.



Gewoon een keertje proberen!
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.
Alle reacties Link kopieren
Je zit bij een box om te leren en beter te worden. Je oefent techniek, helpt elkaar, je wordt beter en over wint samen met anderen wat je nog niet kan. Het is competitief op een gezonde manier. Je strijd ook met elkaar om de beste tijd of een bepaald resultaat. Het is een community met wie je soms nog buiten de box afspreekt, barbecuet of zelfs zakelijk mee afspreekt.



Ik zal nooit in mijn eentje een handstand push op gaan proberen maar in de groep help je elkaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met de crossfit-dames?

Ik doe het nu zo'n 3 maanden. In mijn box moet je eerst minstens 12 (of zoveel als nodig, in mijn geval zo'n 16 lessen) fundamentals lessen volgen voordat je doormag naar de WOD of naar een Gymnastics of OLY (olympic lifting) klasje. Ik vind de groepssfeer erg leuk, sportschool was toch altijd erg individueel. CF is ook indivdueel maar iedereen moedigt elkaar aan en helpt elkaar met trainen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat nog steeds goed met crossfit. Ik vind het nog steeds enorm leuk om te doen en om vooruitgang te merken. Ik ben nu thuis ook aan het oefenen met double unders, opdrukken en de handstand. Ik zou ook graag optrekken oefenen, maar we zijn er nog niet helemaal over uit waar en hoe dat het best kan in ons huis.
We gon' boogie oogie oggi, jiggle, wiggle and dance. Like the roof on fire.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven