Psyche
alle pijlers
Problemen door hoogbegaafdheid..wie ook?
donderdag 17 juli 2008 om 18:13
Hai!
kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
maandag 21 juli 2008 om 12:15
Ik moet het hele topic nog doorlezen, dus ik reageer even op de eerste paar berichten. Zal in volgende berichten aangeven hoever ik met doorlezen ben.
Ik heb ook de diagnose hoogbegaafd/bovengemiddelde begaafdheid (IQ = 130). Mijn EQ is matig tot redelijk (niet zo goed als van een gemiddeld iemand). Ik vind het hier relevant om te vermelden of je ook autisme hebt. In mijn geval is dat zo, en problemen met omgang met anderen wijt ik aan autisme of matige EQ, niet aan mijn hoogbegaafdheid. Ik heb dus autisme, maar ik ben redelijk sociaal en heb wel redelijk inlevingsvermogen.
Ik heb ook de diagnose hoogbegaafd/bovengemiddelde begaafdheid (IQ = 130). Mijn EQ is matig tot redelijk (niet zo goed als van een gemiddeld iemand). Ik vind het hier relevant om te vermelden of je ook autisme hebt. In mijn geval is dat zo, en problemen met omgang met anderen wijt ik aan autisme of matige EQ, niet aan mijn hoogbegaafdheid. Ik heb dus autisme, maar ik ben redelijk sociaal en heb wel redelijk inlevingsvermogen.
World of Warcraft: Legion
maandag 21 juli 2008 om 12:17
maandag 21 juli 2008 om 12:19
Wel, itt Frits lees jij iig al dat ik zeg dat jij het niet bedoelt.
Verder had ik gehoopt dat een hoogbegaafde als jij me beter zou begrijpen. Maar misschien schreef ik het te kort door de bocht op. Laat ik een nieuwe poging wagen:
Ik heb twee keer dezelfde hoogbegaafde (als in: door psycholoog bevestigd en lid van Mensa) stand-up comedian (als in: door hem aangegeven als zijnde zijn beroep) voor een zaal met hoogbegaafden (zie vorige definitie) zien optreden. De eerste keer lachten mensen zich in tranen (ja, ik heb er een aantal gezien en kan je namen geven) en was hij zo'n succes dat hij gevraagd werd nog een keer op te treden (ik heb de vragen ook gezien en gehoord). Dat gebeurde een jaar later. Toen werd er niet gelachen (als in: echt helemaal niet, wederom heb ik getuigen voor je als je dat nodig vindt) en achteraf was het commentaar voorspelbaar vernietigend (wederom te staven met getuigen) en hij is niet nog eens teruggevraagd.
Dus 50% van de keren dat hij optrad was hij geslaagd grappig. Voor een zaal hoogbegaafden.
Zo duidelijker?
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
maandag 21 juli 2008 om 12:19
Stel, U bent normaal begaafd, en U gaat op stap met een groepje zwakbegaafden. Als U nu de acties en gedragingen van de groep corrigeert( Nee Bertje niet je vingers in het stopkontakt, Jantje niet de kassierster zoenen etc) Dan vindt iedereen dit normaal Uzelf incluis. Niets aan het handje, U weet het tenslotte toch beter, niet?
Goed.
Nu gaan we eens op stap met een groep normaal begaafden onder leiding van een hoogbegaafde....
Denk hier zelf maar eens over na
Goed.
Nu gaan we eens op stap met een groep normaal begaafden onder leiding van een hoogbegaafde....
Denk hier zelf maar eens over na
maandag 21 juli 2008 om 12:20
Het is maar net waar je de nadruk op legt; als je vroeger altijd werd verteld hoe slim je wel niet was, en je ouders ervoor gezorgd hebben dat je op school extra stof kreeg, dan kan ik mij voorstellen dat je je hoge IQ koestert. Het overwaardeert.
Er zijn volgens mij ook veel kinderen die hb zijn, maar uit een milieu komen waar er geen oog is voor hun intelligentie. De mogelijkheden worden niet benut, simpelweg omdat ze misschien zelf niet zo intelligent zijn. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
het is jammer dat je dan niet de kans krijgt om bepaalde kwaliteiten te benutten, maar een beetje hb-er ziet kans om de schade in te halen.
Ik had geen aansluiting bij de rest van de familie, wilde alles leren en weten maar mijn ouders konden er niet mee omgaan.
Dan ga je zelf zoeken naar informatie, zoveel lezen als je maar kunt en je zuigt de informatie op waar je die kunt krijgen.
In aansluiting op mijn eerste alinea; ik kreeg van derden te horen dat ik slim was, maar geloofde er niet in. De term hoogbegaafd is vaker gevallen, maar ik geloof zelf niet dat het zo is. Dat het zo kan zijn. En het doet er ook niet toe, want ik ben uiteindelijk best ver gekomen, in die zin dat ik functioneer op het niveau waar ik me prettig bij voel.
Nu heb ik een hb-zoon, die al zijn hele leven te horen krijgt (van anderen, niet van mij) dat hij zo slim is. Als je altijd te maken krijgt met mensen die tegen je zeggen dat je slim bent en dat zo bijzonder vinden, dan ga je het ook geloven.
En loop je het risico dat je je hoge IQ gaat overwaarderen.
Lastig om een gulden middenweg te vinden, want school ziet het als een "probleem" waar iets mee gedaan moet worden. Ze maken zich zorgen, omdat hij enorm snel gaat (hij zit qua niveau twee klassen hoger). Ik maak me niet zo'n zorgen, heb liever dat er meer aandacht wordt besteed aan de sociale vaardigheden. Want ik geloof dat je het daarvan moet hebben, en je IQ is daarbij slechts een handig hulpmiddel.
Er zijn volgens mij ook veel kinderen die hb zijn, maar uit een milieu komen waar er geen oog is voor hun intelligentie. De mogelijkheden worden niet benut, simpelweg omdat ze misschien zelf niet zo intelligent zijn. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
het is jammer dat je dan niet de kans krijgt om bepaalde kwaliteiten te benutten, maar een beetje hb-er ziet kans om de schade in te halen.
Ik had geen aansluiting bij de rest van de familie, wilde alles leren en weten maar mijn ouders konden er niet mee omgaan.
Dan ga je zelf zoeken naar informatie, zoveel lezen als je maar kunt en je zuigt de informatie op waar je die kunt krijgen.
In aansluiting op mijn eerste alinea; ik kreeg van derden te horen dat ik slim was, maar geloofde er niet in. De term hoogbegaafd is vaker gevallen, maar ik geloof zelf niet dat het zo is. Dat het zo kan zijn. En het doet er ook niet toe, want ik ben uiteindelijk best ver gekomen, in die zin dat ik functioneer op het niveau waar ik me prettig bij voel.
Nu heb ik een hb-zoon, die al zijn hele leven te horen krijgt (van anderen, niet van mij) dat hij zo slim is. Als je altijd te maken krijgt met mensen die tegen je zeggen dat je slim bent en dat zo bijzonder vinden, dan ga je het ook geloven.
En loop je het risico dat je je hoge IQ gaat overwaarderen.
Lastig om een gulden middenweg te vinden, want school ziet het als een "probleem" waar iets mee gedaan moet worden. Ze maken zich zorgen, omdat hij enorm snel gaat (hij zit qua niveau twee klassen hoger). Ik maak me niet zo'n zorgen, heb liever dat er meer aandacht wordt besteed aan de sociale vaardigheden. Want ik geloof dat je het daarvan moet hebben, en je IQ is daarbij slechts een handig hulpmiddel.
maandag 21 juli 2008 om 12:23
Tja, ook hoogbegaafde stand-up comedians kunnen smakeloze grappen maken... Of hij had gewoon zijn dag niet? Of zijn grappen waren van zo'n niveau dat zelfs de gemiddelde hoogbegaafde er niet bij kon? Er zijn zoveel factoren van belang die een optreden succesvol maken, dat is niet toe te schrijven aan de intelligentie van een comedian.
Snap niet zo goed wat je met deze post wil bereiken eigenlijk.
maandag 21 juli 2008 om 12:27
Je kunt jezelf als hb-er ook te serieus nemen..
je vind misschien dat je een imago hoog te houden hebt.
Je maakt mij niet wijs dat geen enkele hb-er nooit een blad als Privé leest, naar één of andere domme show kijkt, het niet fijn vind om het over koetjes en kalfjes te hebben en je helemaal kapot lachen over grappen die over poep en sex gaan.
Het is mi juist heerlijk om best of both worlds te hebben; je komt mee in een serieuze discussie waarin zware onderwerpen worden besproken en je vermaakt je prima met bovengenoemde voorbeelden.
Het éne sluit het andere niet uit.
je vind misschien dat je een imago hoog te houden hebt.
Je maakt mij niet wijs dat geen enkele hb-er nooit een blad als Privé leest, naar één of andere domme show kijkt, het niet fijn vind om het over koetjes en kalfjes te hebben en je helemaal kapot lachen over grappen die over poep en sex gaan.
Het is mi juist heerlijk om best of both worlds te hebben; je komt mee in een serieuze discussie waarin zware onderwerpen worden besproken en je vermaakt je prima met bovengenoemde voorbeelden.
Het éne sluit het andere niet uit.
maandag 21 juli 2008 om 12:27
Ik probeer jou uit te leggen dat als ik zeg dat ik een hoogbegaafde stand up comedian ken die maar 50% van de tijd grappig is, dat ik dan bedoel dat ik een hoogbegaafde stand up comedian ken die maar 50% van de tijd grappig is. Dat ik niet bedoel dat ze een ander niveau hebben, andere grappen maken, door andere mensen leuk gevonden worden, dat ik hun grappen niet snap of juist wel of dat ik andere comedians wel of niet leuker vind. Al die dingen die jij in meer of mindere mate suggereert of zegt in jouw posting bedoel ik niet en daar wil ik ook niets over zeggen. Ik hou niet van dat soort gegeneraliseer en nergens op gebaseerd getheoretiseer, het is onnodig en het leidt tot vooroordelen.
maandag 21 juli 2008 om 12:32
maandag 21 juli 2008 om 12:40
Wel, ok, dat is een terechte opmerking en daar ben ik me ook wel van bewust. Ik zou hem ook best nog wel een keer hebben willen horen, want die eerste keer was hij heel leuk.
Overigens was het niet zozeer een mislukt optreden (zie je dat jij ook dingen zelf invult!). Zijn verhaal was gewoon niet grappig. En voor het geval je nu denkt dat dit ook aan andere dingen kan liggen of dat dit subjectief is: humor kan je wiskundig modelleren, het is dan een zgn catastrophemodel. Of een verhaal daar aan voldoet, is eenvoudig te toetsen. In zijn tweede optreden was dat dus niet het geval.
maandag 21 juli 2008 om 13:40
Op die manier! En als je 'net' weglaat, krijg je meteen als opmerking: Nee hoor, want ze zijn toch hoogbegaafd?
Vandaar: hoogbegaafden zijn net gewone mensen
(en bedankt voor deze gelegenheid het nog eens op te kunnen schrijven, je moet iets toch minimaal 7 keer herhalen voor het blijft hangen? )
maandag 21 juli 2008 om 13:40
Ja, zoiets. Iedere gek heeft zijn gebrek. Je kunt niet alles hebben, maar we hebben allemaal 1 ding gemeen; zo gelukkig mogelijk zijn. Je moet dat zien te bereiken met de tools die je hebt meegekregen bij je geboorte. Waarbij intellegentie er één van is, en ik zie dat als een groot voordeel ipv een nadeel.
Ik denk dat je door je intelligentie in staat bent om je dingen sneller eigen te maken, je bent gewoon erg leerbaar.
Je intelligentie stelt je in staat om gebruik te maken van handigheidjes op alle vlakken.
Ik denk dat je door je intelligentie in staat bent om je dingen sneller eigen te maken, je bent gewoon erg leerbaar.
Je intelligentie stelt je in staat om gebruik te maken van handigheidjes op alle vlakken.
maandag 21 juli 2008 om 13:43
maandag 21 juli 2008 om 13:45