Winterkost! Stamppotten, draadjesvlees, erwtensoep, jammie!

15-10-2007 20:21 404 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel van de winter is dat er weer allemaal lekkers op tafel komt. Ik kon me niet inhouden en heb net een enorme pan erwtensoep gemaakt. Omdat ik dit keer ook kook voor mijn ouders, heb ik een ouderwetse pan gemaakt, boordevol vlees (van een hamschijf natuurlijk) rookspek en wat rookworsten. En natuurlijk een knolselderij mét groen, lekker, lekker, lekker.

En ik heb ook al draadjesvlees met rode kool op afgelopen week en spruitjesstampot.

Wat is jouw favoriete winterkost?
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ook lekker: andijviestampot met crème fraiche en cherrytomaatjes met... shoarma!



Klinkt vreemd maar is héérlijk, zeker voor pubers
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand al pompoenstampot gepost? Is ook een goeie.



Pompoen in blokjes (ik nuke m eerst tien minuten in de magnetron, kan je 'm met schil en al in stukken snijden, pitten eruit.) Kruimige aardappelen schillen en met de pompoen aan de kook brengen. Stampen met een rauw ei erdoor voor de luchtigheid, melk en roomboter, kruiden met zout, peper en nootmuskaat. Roer er flink wat geraspte geitenkaas doorheen, niet feta maar gewoon die aan een stuk. Garneren met geroosterde pijnboompitten.





Ik vind Indiase curry's ook wel winterkost. Als het spicy is, word je er ook goed warm van, lekker als het koud is.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 05 februari 2012 @ 10:36:



Ik vind Indiase curry's ook wel winterkost. Als het spicy is, word je er ook goed warm van, lekker als het koud is.



Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Zie wat lekkere preistamppotjes voorbij komen. Binnenkort eens uitproberen.



Onlangs stamppot koolraap gemaakt. Aardappels apart gestampt met wat melk/bouillonblokje (en peper/zout en nootmuskaat) en daar op het laatst de reepjes gekookte koolraap door geschept en een lente-uitje fijn geknipt erdoor voor iets meer bite. Was heerlijk, zowel met kabeljauw als met schnitsel.
Alle reacties Link kopieren
Thee, ik vroeg je of je van piccalilly hield in het andere topic, hier een paar stamppotjes die erg lekker zijn uit mijn kookschrift. Het meeste is zo oud dat ik ze niet op internet kon vinden dus maar even een foto van gemaakt. Als het niet te lezen is dan schrijf ik het wel over.



Hotspot met prei, wortel en piccalilly.

(ik doe meer prei en minder wortel dan in het recept staat, en iets meer piccalilly naar smaak) Foto van het gerecht kan ik zo snel niet vinden, die komt nog.





Puree met spekjes (of ham), prei en (kruiden)kaas

(kruidenkaas die ze bedoelen is moeilijk te krijgen dus ik nam vaak kruidenbrie, iets meer prei nemen dan in het recept staat en uiteraard zelf puree maken ipv uit een pakje)









Deze heb ik uit de allerhande van budget;



Stamppot met prei en oesterzwammen;

hier



Ik heb evt. nog een link voor je van preistamppot met pesto en walnoten, een keer gemaakt maar kan niet gillen, misschien wel met vlees erbij. (ik zou er Italiaanse mini gehaktballetjes bij doen)



En ik heb iets, dat is wel heel verrukkelijk, stamppot spruitjes met gember en appel. Ik heb daar een link van en ook een eigen foto. Ik heb er toch alleen mini gehaktballetjes bij gemaakt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Op verzoek even gekopieerd



Stoverij



• 1 pond riblappen

• 5 uien

• 1 el mosterd

• 1 el sojasaus

• 1 laurierblas

• Scheut ketchup naar smaak

• Flesje donkerbruin bier

• Boter

• Maizena



Bereidingswijze:

Doe de boter in de pan, voeg het vlees toe en braadt tot het gaar is. Als het vlees gaar is schenk je wat water op en doe het laurierblad erbij. Laat het vervolgens 1,5 uur op een een laag vuur sudderen.

Snijd ondertussen de uien (stukjes of ringen maakt niet uit). Haal het vlees uit de pan en laat het even rusten.

Doe de uien in de pan samen met de mosterd, sojasaus en de ketchup. Snijd het vlees in blokjes en doe het terug in de pan. Laat dit 0,5 uur sudderen.

Zet het fornuis uit.

Doe nu het donker bier erin en laat het enige uren maar het liefst een hele nacht staan.



Voor het opdienen:

Maak in een kopje een papje van maizena. Verwarm de stoverij en doe het maizenapapje er in.Laat het heel even aan de kook komen. Breng op smaak met zout en peper.

Laat de stoverij niet doorkoken.



Als je het lekker vindt kun je er ook wat kruidnagelen in doen .

Erg lekker met dikke vlaamse frieten.



Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
Heeft iemand de recepten van Tila...????(nogiets)



Ik heb het hele topic doorgespit op de erwtensoep van haar, maar

er zijn hele posts verwijderd. Dus die recepten zijn niet meer te vinden en iedereen was er zo over te spreken. Vooral over het tweede recept (hachee ofzo).



Als je dit hebt, wil je het dan hier eens posten.

Of je moet zelf een geweldige erwtensoep recept hebben.

Dan lees ik dat natuurlijk ook graag.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag stamppot hete bliksem gehad met gebraden runder vinken.

Heerlijk!
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Zuurkoolschotel met Indisch gekruid gehakt en ananas

Voor 2 personen



Nodig

500 gram zuurkool

Appelsap

Circa 750 gram aardappels

250 gram rundergehakt

1 ui, gesnipperd

2 teentjes knoflook, uitgeperst

2 theelepels sambal oelek, optioneel

2 eetlepels ketjap manis

1 theelepel djahe (gember)

1 theelepel djinten (komijn)

1 theelepel ketoembar (koriander)

1/8 trassi blokje (poeder in potje kan ook, dan 1 theelepel)

1 afgestreken theelepel zout, iets meer als je geen sambal oelek gebruikt en vergeet niet te proeven

1 theelepel versgemalen peper

Circa 3 schijven verse ananas of een blikje

Beetje nootmuskaat

Flinke hand geraspte kaas

Plakjes Zeeuws spek voor bovenop, ongeveer 1 ons is wel genoeg



Bereiding

Zuurkool even kort afspoelen en 15 minuten koken in appelsap. Daarna laten uitlekken.

Aardappels schillen, wassen, koken met beetje zout, stampen met een scheutje warme melk en klontje boter (mag best een beetje smeuïg zijn).

Verse ananas schoonmaken en in stukjes snijden of een blikje ananas laten uitlekken en eventueel kleiner snijden. Gehakt rul bakken met alle ingrediënten hierboven vanaf het gehakt tot de nootmuskaat.

Gehaktmengsel onderin de ovenschaal doen. Uitgelekte zuurkool erop, dan de ananas, dan de aardappelpuree, beetje nootmuskaat erover strooien, dan de kaas eroverheen doen en daarna de plakjes Zeeuws spek erop leggen. Ik laat die plakjes overlappen want ze krimpen onder de gril.

Kwartiertje of langer onder de hete gril. De spek moet mooi bruin en knapperig zijn. Maar pas goed op want het verbrandt ook snel.
Alle reacties Link kopieren
Geen zinnige bijdrage, wel even mijn geurspoor hier achter laten zodat ik het topic onder handbereik heb en het binnenkort uit kan spitten.



Het recept van Leentjes Zuurkool staat waarschijnlijk van het weekend op tafel!

Edit: ik bedoel natuurlijk 'de zuurkool naar Leentjes recept'
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Jetje36 schreef op 07 november 2012 @ 19:35:

Heeft iemand de recepten van Tila...????(nogiets)



Ik heb het hele topic doorgespit op de erwtensoep van haar, maar

er zijn hele posts verwijderd. Dus die recepten zijn niet meer te vinden en iedereen was er zo over te spreken. Vooral over het tweede recept (hachee ofzo).



Als je dit hebt, wil je het dan hier eens posten.

Of je moet zelf een geweldige erwtensoep recept hebben.

Dan lees ik dat natuurlijk ook graag.

Ik heb in een quote van iemand wel de goulash van Tilalia gevonden, had je die al gezien?:



Hoe ik het maak:

half varkensstoofvlees, half runderstoofvlees. Zout en peper erop, margarine goed bruin laten worden en mooi aanbakken.

3 grote uien en 3 tenen (of 5 teentjes) knoflook erbij. Afblussen met een glas rode wijn. Daarna 2 rode en 1 groene gesnipperde parika erbij, en 2 blikken gepelde tomaten en een blikje tomatenpuree. 2 eetlepels parikapoeder, 1 eetlepel kerrie en een half theelepeltje chilipoeder. Een flinke scheut zoete ketjap erdooor, en aan halve soepkom diepvriesdoperwtjes erbij.



Aan de kook brengen, vuur laag en een paar uur laten sudderen. Heerlijk!
quote:himalaya schreef op 08 november 2012 @ 12:44:

Geen zinnige bijdrage, wel even mijn geurspoor hier achter laten zodat ik het topic onder handbereik heb en het binnenkort uit kan spitten.



Het recept van Leentjes Zuurkool staat waarschijnlijk van het weekend op tafel!

Edit: ik bedoel natuurlijk 'de zuurkool naar Leentjes recept'





Ik ben benieuwd hoe je hem vindt smaken.
[quote]leentjedb schreef op 08 november 2012 @ 21:57:

[...]



Ik heb in een quote van iemand wel de goulash van Tilalia gevonden, had je die al gezien?:



Deze had ik inderdaad al gezien en opgeslagen



Het erwtensoep recept is nog niet gesignaleerd.
Alle reacties Link kopieren
up
Zo, fijn veel inspiratie voor de winter . Ik lees mee.
Alle reacties Link kopieren
Wintersalade: veldsla, witlof, verkruimelde feta of geitenkaas, in grillpan gebakken plakken peer, en balsamico siroop.
Alle reacties Link kopieren
up voor mezelf omdat ik wat lekkere dingen wil nazoeken
Amerikaanse hutspot is ook heerlijk,



300 gram (runder) gehakt

300 gram uien

300 gram aardappels



De uien met de aardappels koken.

Het gehakt rul bakken.

Als alles gaar is, door elkaar stampen en op smaak maken met kerriepoeder.



(Geen idee waarom het amerikaanse stamppot heet)
Ik lees hier over azijn in de stamppotten, ook nog nooit van gehoord, Maar ik doe wel bij de boerenkool, augurkjes en uitjes er door, dus wel een beetje zuur. Weet niet of dat drents is.

Hachee eten wij altijd als ovenschotel, Eerst de hachee maken, daarna in de ovenschaal met aardappel puree er over en dan eten met rode kool ( wij noemen het altijd jachtschotel)

Verder eten we hier meestal snert, stamppot boerenkool, zuurkool, hutspot als winterkost.

Bruine bonen soep lust ik niet, andijviestamppot ook niet en vriend lust geen koolraap en helaas ook geen spruitjes.
Alle reacties Link kopieren
Zo, alles weer tot ruim halverwege doorgelezen en verloren gegane favorieten weer opgeslagen.



@ismijnnaam, ik doe augurkjes/uitjes er niet door maar eet ze er wel bij. Azijn door boerenkool etc. wordt volgens mij vooral gedaan bij opwarmen/opbakken.

Zelf doe ik wel flink azijn (en witte peper) door stamppot rauwe andijvie.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks, gelukkig, geen erge kou, toch het topic nog maar even uppen. Helaas ben ik mijn eigen erwtensoeprecept hier nog niet tegengekomen, maar kan ook een ander topic zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Up voor de heerlijke gerechten.
Alle reacties Link kopieren
Lekker topic.



Ik ga binnenkort die zuurkool met Indisch gehakt maken.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Alle reacties Link kopieren
UP omdat het zo lekker is!
Alle reacties Link kopieren
Up!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven