kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
Wel, ik maak het vaker mee, dat mensen een punt verschrikkelijk belangrijk vinden en er ontzettend star mee om gaan, niet eens van een alternatief willen horen. En als dan uiteindelijk na heel veel moeilijke heen en weer gepraat de kern duidelijk wordt, blijkt het een detailpunt dat niets met de grote lijnen te maken heeft, eigenlijk nergens over gaan, waar iedereen die het snapt het wel over eens is en waar meestal gewoon een beter alternatief voor is. Eigenlijk niet de moeite van onderzoek of discussie waard. Maar ja, dat weet je pas achteraf. En helaas moet ik nu voor de zoveelste keer constateren dat ook dit een dergelijke discussie was. Het zou me niet verbazen als precies dit punt ook het manco van het onderzoek van justme was. Voor haar is het allemaal verschrikkelijk belangrijk, maar minder begaafde mensen zien dat het eigenlijk nergens over gaat en dat het uiteindelijk ook niets nuttigs op gaat leveren.
Ik blijf erbij dat het niet slechts een detail is, maar dat definities van wezenlijk belang zijn voor de discussie.
Ik blijf erbij dat het niet slechts een detail is, maar dat definities van wezenlijk belang zijn voor de discussie.
Dat verbaast me niets, want dat past helemaal in het profiel. Dat is overigens minder kattig bedoeld dan het klinkt, want ik kan je de hand schudden. BTDT. Op andere gebieden, natuurlijk, dat dan weer wel.
Dat verbaast me niets, want dat past helemaal in het profiel. Dat is overigens minder kattig bedoeld dan het klinkt, want ik kan je de hand schudden. BTDT. Op andere gebieden, natuurlijk, dat dan weer wel.
Past in het profiel hoogbegaafd, maar ook in het profiel wetenschapper. Ik kan er ook niets aan doen. (f)
Ik vind jou helemaal niet dom, je uitspraken soms wel.
Ah, gelukkig, nu voel ik me ineens zooooveel beter! Nou ja, ik vind jouw uitspraken soms ook dom (kan niet volgens de definitie, snap ik ook wel) dus dan staan we quite!
Het onderzoek dat ik uit wilde voeren was een logisch vervolg op eerder onderzoek dat ik had uitgevoerd, waarvoor wel financiering verkregen is. Het slotakkoord om het zomaar te noemen, was echter zo baanbrekend, innovatief, wereldschokkend, tegen de huidige ideeen in, dat er geen financiering of goedkeuring voor is gegeven. Niet aan verschillende universiteiten in diverse landen, ook bedrijven durfden zich er niet aan te wagen. Niet omdat men mijn voorstel niet begeep of afkeurde, wel omdat er teveel belangen op het spel stonden, terwijl de wereldgezondheid er met sprongen op vooruit zou gaan.
Toen ben ik afgeknapt op de wetenschap. Vernieuwing, innovatie wordt niet gewaardeerd. Het was voor mij schokkend te zien dat ook hier economische belangen voorgaan op onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek.
Ik kon dit niet voor mezelf rechtvaardigen en nu doe ik heel leuk werk in hetzelfde vakgebied, maar ik gedraag me zoals de maatschappij van me verwacht.
Maar ja, wat je hier beschrijft heeft niets van doen met mensen die je niet snappen, met dat je ideeen niet worden geaccepteerd omdat ze buitenaards slim en vergaand zijn. Economische belangen en petty politics is echt iets anders.
Ach kletserd, wetenschap hangt aan elkaar van definities!
Of hebben we het nu niet meer over hetzelfde?
Dat laatste, dit ging niet meer over definities. De discussie is gevoerd en nu duidelijk. Dit was een persoonlijke opmerking van mij naar jou die iets over mij vertelt en wellicht ook iets over jou.
Maar ja, wat je hier beschrijft heeft niets van doen met mensen die je niet snappen, met dat je ideeen niet worden geaccepteerd omdat ze buitenaards slim en vergaand zijn. Economische belangen en petty politics is echt iets anders.
Slimme mensen kunnen hele domme dingen zeggen, hoor!
Ook al waren er meerdere factoren van belang, doet niets af aan het feit dat intelligentie dus niet altijd gewaardeerd wordt. En zelfs een handicap kan zijn.
Laat ik het zo zeggen, Digitalis, ik begrijp waarom hij de mist in gaat.
Ach weet je, ik ben er al tijden niet meer mee bezig. Zoals i kal zei, door alle drank, drugs en medicatie verwacht ik niet eens meer een IQ van 148 te halen. Ik ben dus eigenhandig afgezakt En qua studies ben ik absoluut niet goed, maar da's weer mijn luiheid en faalangstige gedrag. Er kan veel geboomd worden over HB, maar in feite heb je gewoon altijd een schaal van mensen die benedengemiddeld denken, 'normaal' denken en bovengemiddeld denken. Dat zal altijd zo blijven. Natuurlijk kun je weleens eenzaamheid aantreffen bij de groepen die van de normaalstandaard afwijken, maar ik geloof niet meer zo in IQ. Ik kijk nu liever naar de mens an sich, ipv enkel naar de intelligentie.
Dat laatste, dit ging niet meer over definities. De discussie is gevoerd en nu duidelijk. Dit was een persoonlijke opmerking van mij naar jou die iets over mij vertelt en wellicht ook iets over jou.
Dat kan je nog mee/tegenvallen, mijn IQ is er geen punt van gedaald
Hm, we hebben duidelijk een andere test gedaan. Nee serieus, ik trainde mijn hersenen als kind en adolescent veel meer dan nu, hoewel ik student ben. Gewoon geen zin meer in, geef mij maar parachutespringen en bungeejumpen. Heb alle literatuur nu wel gelezen enzo. Of i kword gewoon ouder en heb geen zin meer in de intellectueel (ha, dat doe ik soms nog wel als ik de discussie niet kan winnen, haha) uit te hangen.
Een definitie is meestal rekbaar. Toch ben i khet wel met Justme eens dat er een bepaald verschil is tussen die 2% slimmeriken en de rest. Maar dat verschil kan net zo goed aanwezig zijn (een ander karakterverschil, interesseverschil) tussen leden van de normaalstandaardgroep, tussen de groepen onderling en tussen broers en zussen.
Nee serieus, ik trainde mijn hersenen als kind en adolescent veel meer dan nu, hoewel ik student ben. Gewoon geen zin meer in, geef mij maar parachutespringen en bungeejumpen. Heb alle literatuur nu wel gelezen enzo. Of i kword gewoon ouder en heb geen zin meer in de intellectueel (ha, dat doe ik soms nog wel als ik de discussie niet kan winnen, haha) uit te hangen.
Tja, ach ik ben nog steeds een slimmerik, maar ik heb door verschillende ervaringen in zowel prive- als werksfeer vastgesteld dat het beter voor mezelf is me te conformeren aan mijn omgeving. Dat doe ik nu ook, hier ben ik nu gelukkig mee en ervaar het (nog) niet als een gemis. Maar wie weet wanneer hier de rek uit is.
Heb mezelf dus (tijdelijk) 'gedregradeerd' van hoogebegaafde naar hoogintelligente. Maar het voelt als een keus om eindelijk te gaan leven.
Natuurlijk conformeer je. Dat moet je wel doen wil je aansluiting vinden in de maatschappij. Ik heb me lang een eenzaam iemand gevoeld, iemand op een bergtop. Nu niet meer. Ik ben maar een mens en gek genoeg he, lijken we daardoor nu allemaal op elkaar ;) Ik kan snel en gemakkelijk leren en mijn studie is bloedjemoeilijk, dus daar ligt wat uitdaging. Soms voel ik me er zelfs dom, omdat anderen meer hebben gelezen (maar wel veel minder daadwerkelijk hebben gedaan dan ik). Praktijk vind ik tegenwoordig (denk ik) leuker dan theorie, al kan ik uren bomen over de zin des levens en maatschappelijke thema's. Maar dat zijn niet per se kenmerken van hoogbegaafdheid.
Mooi voorbeeld van hoe een intelligent iemand het spoor totaal bijster kan zijn: na 14 jaar is de Servische psychiater en massamoordenaar, Karadzic, opgepakt. Intelligent en gewetenloos.