Wat betekent dit kattengedrag?

31-10-2014 12:12 7 berichten
Normaal gesproken kan ik lezen en schrijven met mijn katten en heb ik geen enkel probleem ze te begrijpen maar nu vertoont eentje een gedrag dat ik oprecht niet begrijp.



Ik heb 4 katten, 2 poezen van 5 en 6 en 2 katers van 5 en 3. Poes en kater van 5 zijn broer en zus uit hetzelfde nest. Allen zijn ze met 6 maanden gesteriliseerd en de onderlinge band is prima. Nooit ruzie, lekker spelen en stoeien. Kortom, helemaal prima.



Poes van 5 doet zeer regelmatig vanuit het niets grommen en blazen tegen de 2 katers. Niet continu maar meestal 's avonds heeft ze een periode van een uur ofzo. Katers doen niks, zitten alleen in de buurt zich met hun eigen zaken te bemoeien. Poes gromt, blijft grommen en blaast erbij. Tegen andere poes doet ze normaal. Maar, je draait je om en ze liggen stijf tegen elkaar aan te slapen en is er niks aan de hand. Pais en vree als altijd.



Dit gaat nu al enkele weken zo en ik snap er niks van. Ze is voor zover ik weet gewoon gezond,. eet en drinkt goed, speelt normaal, is dol en knettergek als ze geaaid word...



Heeft iemand enig idee?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee wat t betekend, heb hetzelfde "probleem".



Heb 2 katten, broer en zus, nu 1,5 jaar oud. Zijn ook beiden geholpen. Sinds de laatste 2 maanden lijkt het of de poes ineens bang is geworden van de kater. Steeds als hij lang langsloopt begint ze te grommen of haalt ze uit terwijl hij echt suf is en haar niet uitdaagt.



Ik snap er ook niks van. Ruim een jaar konden ze goed overweg.



Misschien is het gewoon een periode...
I'm a goal digger.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger, deed onze poes dat richting katers (vooral tegen jongste (vervelendste) kater. Overdag tolereerde ze zijn gedrag. 's avonds was het of ze hem even bewees wie de baas in huis was. Zo interpreteerde ik het gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 katers leken altijd de beste vriendjes (spelen/slapen/elkaar wassen), maar toen de ene dood ging, leefde de andere helemaal op. Werd een hele andere kat, van timide en stil naar knuffelig en stoer.



Mijn dierenarts zegt dat hij dat vaak hoort, dat katten eigenlijk liever alleen zijn. Dat ze blij zijn dat ze het huis voor zichzelf hebben, als hun vermeende vriendje dood gaat.



Misschien dat jouw kat ook niet zo geniet van het gezelschap van jouw andere katten als je denkt?
Alle reacties Link kopieren
Maar dan zouden de katten ook niet samen slapen.
Alle reacties Link kopieren
Jawel hoor. Dat was het punt van de dierenarts juist.



Die van mij leken ook dikke vrienden en toch was de timide kat uiteindelijk gelukkiger toen hij alleen was.
Ik weet het niet, timide is ze allesbehalve, ze zoekt zelf de anderen ook op en krult zich er tussen waar ze op dat moment liggen. Misschien dat inderdaad op dat moment met rust gelaten wil worden? Ik snap het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven