Werk & Studie alle pijlers

HBO eerst afmaken of met Propedeuse naar WO?

08-08-2014 16:31 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo vivaforummers,



Ik ben nu 19 jaar en heb net mij HBO propedeuse gehaald. Ik heb een havo diploma, maar ik heb wel 3 jaar vwo gedaan. Op het vwo haalde ik altijd prima cijfers, maar door persoonlijke problemen heb ik veel moeten missen en toen heb ik er uiteindelijk voor gekozen om havo te gaan doen. Ik heb de havo toen met erg goede cijfers afgerond. Na de havo ben ik dus HBO gaan doen en de opleiding die ik nu volg vind ik erg leuk, maar ik mis toch diepgang in de stof. Eigenlijk vind ik het ook gewoon een beetje zonde dat ik er op deze manier niet alles uithaal. Nu denk ik erover om toch nog naar het WO te gaan. Dat lukt dit jaar niet meer, maar schooljaar 2015/2016 zou wel kunnen. Dit jaar wil ik dan de HBO opleiding blijven volgen. Nu wil ik natuurlijk geen verkeerde keuze maken. Deze opleiding bevalt me namelijk verder wel goed en als ik de WO opleiding niet afmaak heb ik helemaal geen diploma. De WO opleiding is trouwens wel vergelijkbaar met de HBO opleiding die ik nu volg, alleen een hoger niveau.



Wat lijkt jullie nu het verstandigst? Eerst HBO afmaken en dan verder kijken naar een WO opleiding, of nu meteen gaan voor het WO?
Alle reacties Link kopieren
quote:paspas schreef op 10 augustus 2014 @ 10:14:

Vreemde ontwikkeling zeg. Zeker gezien het gegeven dat je tegenwoordig met hbo ook bachelor of science, of of arts kan worden. Dus wel hetzelfde diploma, marmiet met je p naar wo. Vreemd!

de redenatie is dat een hbo p niet gelijk staat aan een vwo diploma en dat je dus eigenlijk met een hbo p niet voldoet aan de ingangseis van een universitaire opleiding.



en misschien hebben hbo diploma's en wo bachelors dezelfde titel, ze zijn blijkbaar niet hetzelfde 'waard', want om als hbo student een universitaire master te kunnen volgen, moet vaak eerst nog een premasterprogramma gevolgd worden. ik weet er zelf niet genoeg van om te kunnen zeggen of dat fair is of niet, maar ik kan me goed voorstellen dat een universitaire master beter aansluit bij de vaardigheden die opgedaan zijn in een wo bachelor, dan in een hbo opleiding.
That's a fine looking high horse
Alle reacties Link kopieren
quote:paspas schreef op 10 augustus 2014 @ 10:14:

Vreemde ontwikkeling zeg. Zeker gezien het gegeven dat je tegenwoordig met hbo ook bachelor of science, of of arts kan worden. Dus wel hetzelfde diploma, marmiet met je p naar wo. Vreemd!Nee hoor, dat kan je niet. De titels BSc, BA, MSc en MA zijn alleen voor universitaire opleidingen en ze zijn beschermd. Met een HBO krijg je een bachelor in een bepaald vakgebied, bijvoorbeeld Bachelor of Communication of Economics.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceci schreef op 11 augustus 2014 @ 14:36:

[...]



Nee hoor, dat kan je niet. De titels BSc, BA, MSc en MA zijn alleen voor universitaire opleidingen en ze zijn beschermd. Met een HBO krijg je een bachelor in een bepaald vakgebied, bijvoorbeeld Bachelor of Communication of Economics.Nee hoor, (het wordt bijna een wellus niettus spelletje zo ;)) sinds januari 2014 is dat veranderd :

http://www.rijksoverheid. ... eerd-of-gepromoveerd.html



Dat vind ik dus echt zo vreemd. Vooral bij studies die zowel op hbo als op de univrsiteit zijn. Echt raar. Omdat het toch duidelijk heel anders is!!



Op mijn hogeschool is dit nu al ingesteld.



Vind het opzich niet vreemd dat je straks met hbo P niet standaard meer door mag, maar vooral in combinatie met deze nieuwe ontwikkeling. Vind het niet een heel gek idee om gewoon een aanvullende test te hebben. Tijdens mijn eerste studie (wo) waren er ook veel mensen met een hbo p, die uiteindelijk dan toch teruggingen naar hun hbo studie omdat het toch te anders was. Is dan fijner om dat van te voren te weten.
Alle reacties Link kopieren
quote:paspas schreef op 11 augustus 2014 @ 14:46:

[...]





Nee hoor, (het wordt bijna een wellus niettus spelletje zo ;)) sinds januari 2014 is dat veranderd :

http://www.rijksoverheid. ... eerd-of-gepromoveerd.html



Dat vind ik dus echt zo vreemd. Vooral bij studies die zowel op hbo als op de univrsiteit zijn. Echt raar. Omdat het toch duidelijk heel anders is!!



Op mijn hogeschool is dit nu al ingesteld.



Vind het opzich niet vreemd dat je straks met hbo P niet standaard meer door mag, maar vooral in combinatie met deze nieuwe ontwikkeling. Vind het niet een heel gek idee om gewoon een aanvullende test te hebben. Tijdens mijn eerste studie (wo) waren er ook veel mensen met een hbo p, die uiteindelijk dan toch teruggingen naar hun hbo studie omdat het toch te anders was. Is dan fijner om dat van te voren te weten.

Ik zie het, al moet de opleiding in kwestie dan wel geaccrediteerd zijn door NVAO.



Ik vind het echt raar !
Alle reacties Link kopieren
Hey

Ik zit precies in dezelfde situatie.. PRECIES

Nou weet ik het echt niet meer en vroeg ik me af wat jij nou uiteindelijk hebt gedaan?

Ik doe nu Bedrijfseconomie HBO en heb ook me P gehaald maar zit hier in het 2e jaar terwijl ik ook de diepgang mis, Wil ook International Business doen aan de RUG of aan Universiteit van Maastricht

Dus zou je alsjeblieft snel kunnen reageren wat jij hebt gedaan/gaat doen?
Alle reacties Link kopieren
Wil je svp reageren wat voor keuze je hebt gemaakt (zie me vorige post hiervoor) TS ?
Jeroen, kun je niks met de tips die al aan de TO gegeven zijn? Volg een cursus bij de uni waar je heen wilt, maak een afspraak met een studiebegeleider, kijk of je een dag kunt meelopen op beide optionele universiteiten etc.

Je doet heel wanhopig en ik vind het niet getuigen van veel zelfstandigheid als je deze keuze zelf al niet kunt maken. Terwijl van een wo-student wel degelijk veel zelfstandigheid vereist wordt. Succes, ik hoop dat je er snel uit bent wat je gaat doen.
quote:liara schreef op 08 augustus 2014 @ 16:35:

De overstap van HBO naar WO schijnt toch moeilijker te zijn dan je denkt. Heel veel studenten schijnen het dan toch niet te halen. Dus ik zou eerst de HBO afmaken, zeker nu je komend jaar toch nog HBO blijft doen.Ik doe bedrijfskunde op wo. Ik ken veel mensen uit studies vergelijkbaar met wat je wil gaan doen. Je zou denken dat er niet zo veel verschil is tussen wo en hbo, maar dat valt echt goed tegen. Op het hbo is het veel praktijkgerichter, het wo is vooral gericht op onderzoek. En daardoor wordt er op een hele andere manier lesgegeven. Ik wil je zeker niets afraden, want bij veel mensen gaat de overstap wel, al is het vaak met veel moeite. Probeer eens of je eens een dagje of wat kan meelopen. Dit is er ook voor nieuwe eerstejaars en ze willen vast wel iets voor je regelen. Dan kan je even een beetje kijken of het echt is wat je hoopt. En dan loop je minder risico dan wanneer je er onvoorbereid heen gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:twijfelaarstertje schreef op 08 augustus 2014 @ 16:34:

Hbo en wo is met kleine letters. Verder moet je zelf uitzoeken wat je wil.



Dit is info waar TO (of is het to ?) echt iets mee kan.



Trouwens, het is "wat je wilT".
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:DappereGerbera schreef op 18 november 2014 @ 09:19:

Jeroen, kun je niks met de tips die al aan de TO gegeven zijn? Volg een cursus bij de uni waar je heen wilt, maak een afspraak met een studiebegeleider, kijk of je een dag kunt meelopen op beide optionele universiteiten etc.

Je doet heel wanhopig en ik vind het niet getuigen van veel zelfstandigheid als je deze keuze zelf al niet kunt maken. Terwijl van een wo-student wel degelijk veel zelfstandigheid vereist wordt. Succes, ik hoop dat je er snel uit bent wat je gaat doen.Hoi, jawel echter ben ik erg benieuwd naar wat zei gedaan heeft en waarom. Ben al 2 maanden lang met deze overstap in me hoofd
Alle reacties Link kopieren
quote:rennie_girl schreef op 18 november 2014 @ 09:23:

[...]





Ik doe bedrijfskunde op wo. Ik ken veel mensen uit studies vergelijkbaar met wat je wil gaan doen. Je zou denken dat er niet zo veel verschil is tussen wo en hbo, maar dat valt echt goed tegen. Op het hbo is het veel praktijkgerichter, het wo is vooral gericht op onderzoek. En daardoor wordt er op een hele andere manier lesgegeven. Ik wil je zeker niets afraden, want bij veel mensen gaat de overstap wel, al is het vaak met veel moeite. Probeer eens of je eens een dagje of wat kan meelopen. Dit is er ook voor nieuwe eerstejaars en ze willen vast wel iets voor je regelen. Dan kan je even een beetje kijken of het echt is wat je hoopt. En dan loop je minder risico dan wanneer je er onvoorbereid heen gaat.Ook de hoeveelheid stof is veel meer op het WO toch?
quote:Jeroen199606 schreef op 18 november 2014 @ 12:32:

[...]

Hoi, jawel echter ben ik erg benieuwd naar wat zei gedaan heeft en waarom. Ben al 2 maanden lang met deze overstap in me hoofdDoe wat aan je spelling man.
In je hoofd ga je er niet uit komen; actie, actie! Stuur een mail, bel ze op, beter nog; ga erheen! Vraag wie jou een dag op sleeptouw neemt, proef de sfeer, etc etc. Alleen dan kom je er echt achter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jeroen199606 schreef op 18 november 2014 @ 12:32:

[...]





Hoi, jawel echter ben ik erg benieuwd naar wat zei gedaan heeft en waarom. Ben al 2 maanden lang met deze overstap in me hoofd



Eerst terug naar de middelbare school wellicht?

Alle reacties Link kopieren
quote:DappereGerbera schreef op 19 november 2014 @ 09:26:

In je hoofd ga je er niet uit komen; actie, actie! Stuur een mail, bel ze op, beter nog; ga erheen! Vraag wie jou een dag op sleeptouw neemt, proef de sfeer, etc etc. Alleen dan kom je er echt achter.Ja zal ik doen, bedankt !
Alle reacties Link kopieren
quote:simone102 schreef op 08 augustus 2014 @ 16:38:

[...]





Nu International Business and Management Studies (hbo) en ik wil International Business (wo) gaan doen.Hoi Simone weet je al wat je gaat doen? Nog steeds erg benieuwd ernaar aangezien ik in hetzelfde schuitje zit.
Alle reacties Link kopieren
En de afgelopen twee maanden heb je niets ondernomen ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:milna schreef op 18 november 2014 @ 16:43:

[...]





Doe wat aan je spelling man.Zeker. Ik had ooit tijdens mijn studie een fanatieke docent (niet eens voor Nederlands) die voor elke domme taalkundige fout een halve punt aftrok. Het niveau van de groep ging razendsnel omhoog.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat Jeroen de vaardigheden heeft die van een wo student verwacht worden. Sowieso vind ik het verkeerd gebruik va "me" tenenkrommend.



TO, je zegt dat je vwo gedaan hebt dus het niveau heb je wel, ik zou zelf wel overstappen om zo min mogelijk jaar te verliezen. Verder vind ik het heel gek dat je met een hbo bachelor een wo master kan doen, ook al doe je een schakeljaar. Ik benieuwd naar het uitvalpercentage.
quote:Jeroen199606 schreef op 18 november 2014 @ 12:33:

[...]



Ook de hoeveelheid stof is veel meer op het WO toch?Ja zeker. je wordt verwacht voor elk college toch wel gemiddeld zo'n 60 bladzijdes te lezen. Als je dan 3 vakken op een dag hebt en ook nog een werkcollege waar je opdrachten voor moet maken.... Je bent wel even bezig! Als je het niet bijhoudt, kan je het eigenlijk wel vergeten. De stof word je na dat ene college geacht te kennen (en anders doorvragen!) en dan moet je die gaan toepassen om de rest van de stof te kunnen leren.
quote:riannerianne schreef op 29 december 2014 @ 20:14:

[...]





Zeker. Ik had ooit tijdens mijn studie een fanatieke docent (niet eens voor Nederlands) die voor elke domme taalkundige fout een halve punt aftrok. Het niveau van de groep ging razendsnel omhoog. Als je naar het wo gaat zal hij wel moeten. Als je een essay moet aanleveren of een onderzoek wordt je keihard afgestraft op fouten. Bij sommige docenten is het zelfs zo dat bij 5 fout er niet verder nagekeken wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:rennie_girl schreef op 29 december 2014 @ 22:15:

[...]





Als je naar het wo gaat zal hij wel moeten. Als je een essay moet aanleveren of een onderzoek wordt je keihard afgestraft op fouten. Bij sommige docenten is het zelfs zo dat bij 5 fout er niet verder nagekeken wordt.Nee hoor.
Maakt het verschil uit voor je baan kansen? Ik heb vriendinnen met een WO opleiding die geen baan konden vinden, omdat die er niet waren op dat niveau. De banen die er waren gingen naar de HBO-ers, die praktischer opgeleid waren. Achteraf dus spijt van de WO opleiding.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chihiro89 schreef op 30 december 2014 @ 16:07:

[...]

Nee hoor.Hoezo 'nee hoor'? Heb jij alle universitair docenten van Nederland gesproken?
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Alle reacties Link kopieren
quote:pointdexter schreef op 30 december 2014 @ 17:16:

[...]





Hoezo 'nee hoor'? Heb jij alle universitair docenten van Nederland gesproken?Nee maar de meesten gaan je geen lager cijfer vanwege fouten geven. Zeker omdat er veel internationale studenten rondlopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven