Wat zou je doen?

09-11-2014 16:26 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zou je doen als je erachter kwam dat je vriend al jaren tegen je liegt?



Het is maar iets kleins.. Mijn vriend is jaren geleden gestopt met roken. De laatste tijd vermoedde ik dat hij weer begonnen was. Hij zei meerdere malen dat het absoluut niet zo was. Ik gaf aan het niet erg te vinden als hij maar eerlijk was.



Heb hem gezegd dat ik moeite met vertrouwen heb en hem echt wil geloven. Hij zei dat ik dat moest doen omdat hij de waarheid sprak. Hij zei dat hij nooit onze relatie voor zoiets op het spel wilde zetten.



En nu heb ik hem betrapt met een pakje sigaretten.



Het is maar iets stoms maar ik ben zo boos op hem. Hoe kan hij zo in mijn gezicht liegen? Het gaat me totaal niet om het roken maar dat hij recht in mijn gezicht zit te liegen wel.



Toen we net een relatie hadden is hij vreemdgegaan, dat heb ik hem vergeven. Na al die jaren dacht ik dat het vertrouwen er weer was.
Alle reacties Link kopieren
Summerdance zo hoort het ook te zijn en wou dat hij zo hiermee om was gegaan.



Ik denk dat het meer is dat ik niet had verwacht dat hij hierover zou liegen. Ik dacht dat hij me anders had ingeschat. Heb meerdere malen benoemd dat hij zelf moet weten of hij rookt. Zelfs nu, alleen niet stiekem in een schuurtje.



Dat ik er nu achter kom dat ik hem dat gevoel heb gegeven en hij mij dit niet heeft durven zeggen voelt als een deuk in onze relatie en niet als een goede relatie, waar op we een toekomst aan het plannen waren.
Alle reacties Link kopieren
Laat ik beginnen met dat ik je vriend niet in de slachtoffer-rol wil zetten, maar: roken is een verslaving, een verslaafde vindt aan zichzelf toegeven dat hij verslaafd is vaak al heel lastig, laat staan tegen iemand van wie hij houdt en waarvan ie weet dat diegene juist trots is als hij eraf blijft. Lastig om het zo te zien, maar hij kan dus ook tegen je liegen omdat ie je hoog heeft zitten en je niet wil teleurstellen wn waarschijnlijk liegt ie nog harder tegen zichzelf 'morgen stop ik' tis maar tijdelijk' etc.

Ik denk dat je wel bij jezelf na moet gaan waarom je zo dramatisch reageert, omdat hij liegt? Of omdat je een excuus zoekt de relatie te verbreken. Lijkt mij namelijk dat als de rest goed zit je iemand niet om z'n verslaving (en ja die gaat altijd gepaard met leugens, in elk geval tegen zichzelf) verlaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:girl1250 schreef op 10 november 2014 @ 22:47:

Summerdance zo hoort het ook te zijn en wou dat hij zo hiermee om was gegaan.



Ik denk dat het meer is dat ik niet had verwacht dat hij hierover zou liegen. Ik dacht dat hij me anders had ingeschat. Heb meerdere malen benoemd dat hij zelf moet weten of hij rookt. Zelfs nu, alleen niet stiekem in een schuurtje.



Dat ik er nu achter kom dat ik hem dat gevoel heb gegeven en hij mij dit niet heeft durven zeggen voelt als een deuk in onze relatie en niet als een goede relatie, waar op we een toekomst aan het plannen waren.



Het valt mij op dat je heel erg voor hem denkt.

Hij kan niet zichzelf zijn, jij hebt hem dit gevoel gegeven, enzovoorts.

Denk dat je dat niet meer moet doen.

Want zegt vriend dat? Volgens mij niet. Hij ziet het niet zo zwaar geloof ik, en dat moet je toch gaan geloven.



Je voelt je schuldig hierover? Heel krom eigenlijk, want hij loog erover omdat hij jou niet lastig wou vallen, dat hij het gevoel had dat hij niet verslaafd was. En omdat hij wist dat jij anti roken bent. Niet omdat hij bang was voor je toch?

Niet zo zwaar opnemen.



het was erg stom van hem, dat weer hij nu vast wel. Maar niet heel extreem ernstig..
Alle reacties Link kopieren
Het verhaal krijgt nog een vervolg.. Na een goed gesprek is er uitgekomen dat hij gaat stoppen met roken. Ik heb aangegeven dat hij dit niet voor mij moest doen! Gezegd dat het me niet om het roken gaat maar om het eerlijk zijn. Afgesproken dat hij vanaf nu eerlijk is. Dat als hij rookt hij dat gewoon moet zeggen.



Nou wilde ik de was doen en zie ik sigaretten. Dus ik vraag ben je weer begonnen. Zegt hij nee echt niet en hangt een verhaal op 🙈 dat zijn collega dat in zijn broek moet hebben gedaan.



Ik was daar zo boos over en zei dat hij echt eerlijk moest zijn. Na 10keer gaf hij het toe. Waarom zegt hij het niet gewoon???



Gister gaf ik hem een cadeau en zei dat ik het fijn vond dat hij eerlijk tegen me is en dat ik graag een toekomst met hem aanga. Haalde het vertrouwen uit het feit dat hij zei te beseffen mij kwijt te kunnen raken met alle leugens.



Hoe moet dat nu nog verder???
Alle reacties Link kopieren
quote:girl1250 schreef op 22 november 2014 @ 13:05:

Het verhaal krijgt nog een vervolg.. Na een goed gesprek is er uitgekomen dat hij gaat stoppen met roken. Ik heb aangegeven dat hij dit niet voor mij moest doen! Gezegd dat het me niet om het roken gaat maar om het eerlijk zijn. Afgesproken dat hij vanaf nu eerlijk is. Dat als hij rookt hij dat gewoon moet zeggen.



Nou wilde ik de was doen en zie ik sigaretten. Dus ik vraag ben je weer begonnen. Zegt hij nee echt niet en hangt een verhaal op 🙈 dat zijn collega dat in zijn broek moet hebben gedaan.



Ik was daar zo boos over en zei dat hij echt eerlijk moest zijn. Na 10keer gaf hij het toe. Waarom zegt hij het niet gewoon???



Gister gaf ik hem een cadeau en zei dat ik het fijn vond dat hij eerlijk tegen me is en dat ik graag een toekomst met hem aanga. Haalde het vertrouwen uit het feit dat hij zei te beseffen mij kwijt te kunnen raken met alle leugens.



Hoe moet dat nu nog verder???



Trek je conclusie.

Hij zal blijven liegen over kleine dingen, of over ongemakkelijke dingen, of over dingen waarin hij jou/zichzelf teleurstelt.

Dat betekend niet automatisch dat hij ook zal liegen over grote dingen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
quote:feow schreef op 22 november 2014 @ 13:09:

[...]





Trek je conclusie.

Hij zal blijven liegen over kleine dingen, of over ongemakkelijke dingen, of over dingen waarin hij jou/zichzelf teleurstelt.

Dat betekend niet automatisch dat hij ook zal liegen over grote dingen.



Het betekent wel automatisch dat je gewoon nooit kan weten of hij wel of niet liegt.



(En mijn conclusie zou zijn dat je daar geen relatie op wil bouwen)
Alle reacties Link kopieren
quote:girl1250 schreef op 22 november 2014 @ 13:05:

Het verhaal krijgt nog een vervolg.. Na een goed gesprek is er uitgekomen dat hij gaat stoppen met roken. Ik heb aangegeven dat hij dit niet voor mij moest doen! Gezegd dat het me niet om het roken gaat maar om het eerlijk zijn. Afgesproken dat hij vanaf nu eerlijk is. Dat als hij rookt hij dat gewoon moet zeggen.



Nou wilde ik de was doen en zie ik sigaretten. Dus ik vraag ben je weer begonnen. Zegt hij nee echt niet en hangt een verhaal op 🙈 dat zijn collega dat in zijn broek moet hebben gedaan.



Ik was daar zo boos over en zei dat hij echt eerlijk moest zijn. Na 10keer gaf hij het toe. Waarom zegt hij het niet gewoon???



Gister gaf ik hem een cadeau en zei dat ik het fijn vond dat hij eerlijk tegen me is en dat ik graag een toekomst met hem aanga. Haalde het vertrouwen uit het feit dat hij zei te beseffen mij kwijt te kunnen raken met alle leugens.



Hoe moet dat nu nog verder???Ik snap niet dat je hem nog vertrouwt als hij keer op keer tegen je liegt.
Alle reacties Link kopieren
De vorige keer had ik ondanks mijn snelle emotionele conclusies nog ergens het gevoel dat het goed kwam. Ik heb gezegd geen moeite met het roken te hebben waarom is hij dan nog niet eerlijk, hij kijkt me gewoon aan en liegt..



Ik hou zoveel van hem.. Ik wil alleen met hem een toekomst en toch is hij het die me het meest pijn doet!
Alle reacties Link kopieren
Dan kun je eigenlijk kiezen uit twee dingen.



1 Een relatie met de man van wie je houdt maar die je niet kunt vertrouwen

2 Geen relatie met hem.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet eens waar ik moet beginnen... Iemand bellen? Me spul pakken, waar moet ik heen? Ik zie mijn toekomst wegglijden en ergens wil ik dat niet😔
Dan blijf je en accepteer je dat hij regelmatig tegen je liegt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je hem gevraagd waarom hij het pas na 10x toe geeft?
Alle reacties Link kopieren
Of het nu om roken, vreemdgaan of iets anders is... Het gaat er om dat er opzettelijk en doelbewust gelogen wordt. Als ik de persoon me het meest dierbaar is, niet meer voor de volle 100% kan vertrouwen, is het klaar. Helaas heb ik dit al moeten ondervinden. Mijn ex verborg al jaren een fetisj voor mij. Het voelt alsof de persoon met wie je samen leeft, een soort van dubbelleven leidt. Je voelt je zo besodemieterd... Einde verhaal dus...
Alle reacties Link kopieren
Hij zegt nou hetzelfde als twee weken terug. Dat het dom was en hij het nooit had gewild enz.

Hij zegt in therapie te willen, stuurde net zijn moeder op mij af.



Zijn moeder zei dat ik dan wel weinig vertrouwen in hem had en dat je elkaar ook dingen kon vergeven en met elkaar kon praten en ik nu geen overhaaste beslissingen moest maken.
Alle reacties Link kopieren
Ergens denk ik waar hebben we het over. Het is maar een rookverslaving.



Toch doet het pijn dat hij niet gewoon zegt dat hij rookt. Voor mij verandert het niet, dat heb ik hem zo duidelijk gezegd. Heb nog gevraagd vind je het niet lastig om te stoppen, hij zei dat hij er soms wel moeite mee had. Stelde nog voor om iets daarvoor te kopen en zei erbij als het niet lukt zeg het gewoon..
Alle reacties Link kopieren
quote:girl1250 schreef op 22 november 2014 @ 14:55:

Hij zegt nou hetzelfde als twee weken terug. Dat het dom was en hij het nooit had gewild enz.

Hij zegt in therapie te willen, stuurde net zijn moeder op mij af.



Zijn moeder zei dat ik dan wel weinig vertrouwen in hem had en dat je elkaar ook dingen kon vergeven en met elkaar kon praten en ik nu geen overhaaste beslissingen moest maken.



Ach, mama's kindje. Dat verklaart een hoop. Kindjes liegen weleens tegen ouders. Hij trekt dat door naar zijn volwassen relatie, dat betekent dat hij toch een soort plaatsvervangende/nieuwe moeder in je ziet.



Ik weet het niet, maar een man die zijn moeder inzet als breekijzer lijkt me niks begeerlijks aan. Maar wat weet ik ervan...
Alle reacties Link kopieren
Jemig. Ik vind het wel overdreven dat de relatie ik het spel staat nu.

Liegen over roken is toch wel wat anders dan vreemdgaan, is toch een ander soort vertrouwen.



Ik denk dat hij zich schaamde dat hij toch weer rookte en ja, dan verzwijg of lieg je erom. Het is niet fraai, maar geen teken dat je hem nooit meer kan vertrouwen.

Ik zou eens kritisch kijken naar het vreemdgaan van toen want dat haal je nou door elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:van-vert schreef op 22 november 2014 @ 16:03:

Jemig. Ik vind het wel overdreven dat de relatie ik het spel staat nu.

Liegen over roken is toch wel wat anders dan vreemdgaan, is toch een ander soort vertrouwen.



Ik denk dat hij zich schaamde dat hij toch weer rookte en ja, dan verzwijg of lieg je erom. Het is niet fraai, maar geen teken dat je hem nooit meer kan vertrouwen.

Ik zou eens kritisch kijken naar het vreemdgaan van toen want dat haal je nou door elkaar.Ik zou het na indringende gesprekken over niet liegen over onbenullige dingen wel weten. Zeggen dat je er niet meer over zal liegen omdat dat voor de ander zo aan de basis van vertrouwen komt is dus ook... Onbenullig?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Hij stuurt zijn moeder op je af . Mams zwakt zijn gedrag ook nog eens af door de bal bij jou te leggen. Jij hebt geen vertrouwen en kunt niet vergeven. Lekker stel, moeder en zoon.



Je kunt hier kort of lang over praten, het lost niets op. Jij wilt in je hart oud met hem worden omdat je zo veel van hem houdt. Hij kan blijven liegen omdat jij het toelaat en er geen sancties volgen op het gelieg.



Het gaat al lang niet meer over het roken, maar om het gelieg. Hij zal en kan er straffeloos mee doorgaan. Trek je conclusie.



Het hier blijven schrijven dat er weer een "rookincident" heeft plaats gevonden helpt niet. Het gelieg moet stoppen maar dat is de aard van het beestje, dat krijg je er niet zomaar uit.



Accepteer het of verbreek de relatie. Persoonlijk zou ik niet met gelieg kunnen leven. Een relatie staat voor 100 % op vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet gewoon niet hoe ik hem dit kan vergeven. Ergens wil ik het nog. Dacht echt dat hij spijt had. Hij kon gewoon roken en het enige wat ik vroeg was eerlijk zijn.



En dat hij weer stiekem rookte is nog niet het ergste maar dan ook nog een verhaal ophangen. En vrijdag een cadeau aanpakken, snap ik echt niet.



Ik weet niet hoe we hier nog uit kunnen komen. Hij heeft zich niet aan zijn woord gehouden.

Ik kan wel met hem praten maar dat helpt niet.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend is een kleuter puber?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ja het is helaas de man waar ik een toekomst mee zag. Zelfs na twee weken terug begreep ik het dat hij zichzelf ervoor schaamde. Dacht echt dat het nu zou veranderen.



Dit is wel het laatste wat ik bij hem had verwacht en nog ben ik ontzettend verdrietig om hem definitief los te laten.



Wil sterk zijn door alleen verder te gaan maar vind het zo moeilijk.,
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat gedraagt hij zich als een zwakkeling zeg.

Ik snap echt wel dat je hierover not amused bent.

Wil hij zich altijd anders/beter voordoen dan dat hij is? Niet alleen tegen jou, maar tegen iedereen.

Roken is een zwakte, denk dat hij die zwakte niet wil toegeven ofzo.

Maar door er zo over door te blijven liegen, is hij juist een grote zwakkeling.

En wat heeft zijn moeder er mee te maken? Snap die actie ook niet.

Maar nog steeds: het lag niet aan jou, dit is iets van hem. En voel je niet schuldig hoor.
Alle reacties Link kopieren
Als ik jullie reacties lees dan denk ik ook wat een sukkel is het. Daar moet je niet mee verder willen leven.



Mijn diepste wens is om met hem verder te gaan. Ik weet alleen niet hoe. Ik ben zo bang dat hij weer zou liegen. Hij weet altijd precies te zeggen hoe mooi hij onze toekomst wel niet wil maken, wat hij allemaal wel niet voor me over heeft. Ik denk dat misschien hij dat zelf ook wel geloofd, toch is hij de gene die mij het meest pijn doet.



Ik wil hem nu geen vrijstelling geven om te liegen. Hij beloofd me bergen maar dat deed hij twee weken terug ook.



Ik heb dit met niemand besproken omdat ik me ervoor schaam. Ben bang voor reacties van mensen in mijn omgeving. Ik denk dat het ook een stukje trots is wat ik dan in moet leveren.



Hoe kan ik toch verder zonder angst weer gekwetst te worden door een leugen.



Ik denk constant aan de leuke dingen die we samen hebben meegemaakt en aan de plannen die we samen nog hadden..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven