VrouwTJE, moederTJE, mensJES

10-11-2014 14:42 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net viel het me op in een ander topic (waar ik uit respect niet offtopic wilde) en ook live kom ik het wel eens tegen: er wordt gesproken over mensjes, moedertje, vrouwtje, ... Waar komt dit vandaan?



"Ik kwam bij het uitgaan een vrouwtje tegen, dat ....", in dat verband vind ik het persoonlijk ietwat denigrerend overkomen. Maar net lees ik dus in een ander topic dat iemand het over haar eigen moeder heeft in de bewoording 'moedertje', en het ging ook over oudere 'mensjes'. Het klonk naar een warme ouder-kind relatie, dus daar heeft het een hele andere achtergrond. Dat je tegen een klein kind spreekt over zijn of haar teentjes, dat snap ik. Bij mijn eigen kinderen probeer ik daar overigens intussen heel bewust af te stappen, daar worden ze te groot voor vind ik. Maar waar komt het idee vandaan om in het sociale leven deze verkleinwoorden te gebruiken? Iemand een idee, of iemand die dit zelf doet?
Oh en als ik een kind schattig vind zeg ik: ooooooooo wat een poppig kind!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een bedrijfje. Klinkt toch makkelijker als een klein bedrijf haha.

Mijn huis is knus dus dat is mijn huisje. Ik heb een kleine auto dus dat is mijn autootje. Deze woorden staan gewoon in het woordenboek trouwens.



Wat volgens de taal echt niet kan is eventjes(even is al een verkleining) momentje en ogenblikje.
quote:swifty schreef op 10 november 2014 @ 17:18:

"Ik ga strakjes naar mijn baantje toe als ik mijn mannetje gedag heb gezegd, want het vrouwtje gaat fijntjes wat centjes verdienen. Daarna ga ik nog eventjes naar mijn vriendinnetje toe die in een dipje zit om daarna mijn huisje schoon te maken met mijn stofzuigertje en breng mijn kindje naar bedje. Daarna hebben we een feestje voor onze collegaatjes en ook het directeurtje komt om een dansje te doen samen met de mannetjes en vrouwtjes. Oh ja, schatje, hoe heet het mannetje van Sandra dingetje ook alweer? "
Alle reacties Link kopieren
Man en minnaar noemen mij neukpopje. Ik geil erop.
quote:Sorcha_ schreef op 10 november 2014 @ 23:15:

Ik heb bedrijfje nog niet in dit topic gezien.



Popje heb ik nog nooit gehoord in die context Grumpy, maar het scheelt nogal of je uit Schagen of Andijk komt ;) .Mijn vriend is opgegroeid in Hoorn en deels in Amerika dus daar zal hij zijn meeste taalontwikkeling hebben genoten. In huidig dorp woont hij nog niet zo gek lang.
Maar ik vind het wel wat hebben. Ben 1,72 maat 42 en voel me normaalgesproken eerder lomp en aanwezig. Maar hij is groot en breed en bij hem voel ik me klein op een goede manier. Daarom 'pik' ik het koosnaampje waar ik nuchter gezien de rillingen van zou krijgen. Mijn aaibaarheidsfactor is doorgaans niet zo groot.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex gebruikt verklein woorden voor zichzelf. Bijv: Je maakt dit mannetje heel gelukkig! Daar kreeg ik echt de bibbers van. Je bent gewoon een man hoor als je 30 bent! En nu appt hij wel eens: Je zit nog steeds in mijn hoofdje. Haha, hij heeft inderdaad geen groot hoofd, maar om dat nou een hoofdje te noemen.... Maar goed gelukkig is het uit. 😁
quote:auroria schreef op 11 november 2014 @ 03:42:

Man en minnaar noemen mij neukpopje. Ik geil erop. jakkes
Alle reacties Link kopieren
quote:auroria schreef op 11 november 2014 @ 03:42:

Man en minnaar noemen mij neukpopje. Ik geil erop.Ik zou er spontaan van opdrogen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er ook nog een verschil bestaat tussen een persoon zelf aanspreken met een dergelijk verkleinwoord, of het over iemand hebben met zo'n woord. In het tweede geval krijg ik er grotere kriebels van dan in het eerste geval.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net nog een volwassen vrouw meisje genoemd. "Als in "Acherm, meisje toch. Wat errug!".



Lekker puh.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Of vrouwke. Dat zeg ik zelf ook wel eens als het iemand even tegen zit. Ach vrouwke toch. Is in het geheel niet rot bedoeld, eerder troostend.
Alle reacties Link kopieren
Laatst stelde mijn man mij aan iemand voor, waarna deze man zei; Ah, dat is dus moeders de vrouw.
Tijdens de ontvoering van Heijn, inmiddels weer een eeuwigheid geleden, bedacht de politie dat de ontvoerder een vrouw moest zijn, vanwege het veelvuldig gebruik van verkleinwoorden.



Nu was het een man, maar het is me wel bijgebleven. Dat dat kennelijk typisch iets zou zijn dat vrouwen doen.
Alle reacties Link kopieren
Lig er op zich niet zo wakker van. Moest wel altijd lachen als bijv. een oudtante van me, die nogal aan de maat (maat 56 of 58 ofzo) was, vertelde dat ze zo'n "leuk truitje" had gekocht en vervolgens komt er een apparaat uit de tas waar een gemiddeld gezin in kan kamperen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven