VrouwTJE, moederTJE, mensJES

10-11-2014 14:42 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net viel het me op in een ander topic (waar ik uit respect niet offtopic wilde) en ook live kom ik het wel eens tegen: er wordt gesproken over mensjes, moedertje, vrouwtje, ... Waar komt dit vandaan?



"Ik kwam bij het uitgaan een vrouwtje tegen, dat ....", in dat verband vind ik het persoonlijk ietwat denigrerend overkomen. Maar net lees ik dus in een ander topic dat iemand het over haar eigen moeder heeft in de bewoording 'moedertje', en het ging ook over oudere 'mensjes'. Het klonk naar een warme ouder-kind relatie, dus daar heeft het een hele andere achtergrond. Dat je tegen een klein kind spreekt over zijn of haar teentjes, dat snap ik. Bij mijn eigen kinderen probeer ik daar overigens intussen heel bewust af te stappen, daar worden ze te groot voor vind ik. Maar waar komt het idee vandaan om in het sociale leven deze verkleinwoorden te gebruiken? Iemand een idee, of iemand die dit zelf doet?
Alle reacties Link kopieren
Mannetje is mijn kleine man. Dieinmiddels daar ook te groot voor wordt. Oeps.



Het autootje van een collegaatje... grrrr. Dat vrouwtje hier verderop in de straat. Jeuk jeuk jeuk.
Alle reacties Link kopieren
Tja, als je alleen maar jurkJES, pakJES en schoenTJES draagt, ben je waarschijnlijk een vrouwTJE.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Als mijn vriend het over mij heeft tegenover zijn vrienden bijv. dan zegt hij ook 'mijn vrouwtje'.

Ja mij boeit het niet zo, staat misschien wel een beetje stom maar goed ik ben 1.60 dus ben wel een TJE
.
Tja, mijn kinderen hebben het sinds kort ook over hun omaatje, maar dat komt omdat ze inmiddels allemaal langer zijn dan oma!
Mijn moeder is dementerend. Dat is al moeilijk voor haar, maar er komt nog eens bovenop dat ze nu door zo'n beetje de hele wereld met verkleinwoordjes wordt aangesproken. Mevrouwtje, wijffie etc.

Als zij al zelf wordt aangesproken, want veruit de meesten praten over haar hoofd, tegen mij. En dan spreken ze over dat mensje, dat vrouwtje, dat arme ouwe mensje.

Zij baalt daarvan en ik ook.
Ik krijg er ook vaak de kriebels van, zeker het 'me mannetje' of 'me dinnetje'. Ook over ouderen praten over 'die oude mensjes' voelt voor mij verkeerd als ik eerlijk ben. Dat ze ouder zijn betekent niet dat ze ineens niet meer volwassen zijn of zo.



Aan de andere kant noemt mijn man me ook wel eens 'zijn meisje', en dat vind ik dan wel weer lief ... een beetje dubbel, ik weet het.
.
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje( mag dit wel?) (30+) werd vorige week jochie genoemd door een klant van hem, die man was wel al 80 ofzo, maar hij voelde zich heel klein, terwijl de beste man het vast lief bedoelde.
Alle reacties Link kopieren
quote:duizendbloemen schreef op 10 november 2014 @ 15:41:

Mijn moeder is dementerend. Dat is al moeilijk voor haar, maar er komt nog eens bovenop dat ze nu door zo'n beetje de hele wereld met verkleinwoordjes wordt aangesproken. Mevrouwtje, wijffie etc.

Als zij al zelf wordt aangesproken, want veruit de meesten praten over haar hoofd, tegen mij. En dan spreken ze over dat mensje, dat vrouwtje, dat arme ouwe mensje.

Zij baalt daarvan en ik ook.Heel herkenbaar Alsof je dementerenden niet meer serieus hoeft te nemen!
Komt dat van dat topic waar de TO Vrouw... heet?
Ik vind dat eigenlijk heel liefkozend klinken.

Nu ben ik sowieso een TJE, maar 'mijn vrouwtje' klinkt ook gewoon ontzettend lief

'Dat vrouwtje daar' klinkt dan weer minder lief.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het wel over mijn hondjes, en dat terwijl ze toch zo'n 20-25 kilo per stuk wegen. Maar dat is denk ik omdat het knuffelkonten zijn en geen eng kwijlende gromwaakhonden

Laatst vroeg iemand naar mijn 'mannetje', ik snapte oprecht niet dat hij mijn vriend van ruim 1.80 bedoelde Ik heb wel een tijd rondgereden in een autootje (fiat 500) maar ik woon toch altijd gewoon in een huis, ook als dat huis niet zo groot is.



Het heeft gevoelsmatig voor mij inderdaad iets te maken met het wel of niet serieus nemen. Mijn autootje was een grappig dingetje (sorry voor iedereen die kippenvel van deze zin krijgt), niet serieus. Mijn honden zijn lief, speels en clowns, ook niet helemaal serieus. Mijn man en huis zijn wel hoogst serieus te nemen.



Jurkje vind ik een uitzondering. Een jurkje is gewoon iets anders dan een jurk.

Illustratie:



jurken:







jurkjes:



Zeg maar Spijker.
Me mannetje moet het niet wagen om mij vrouwtje te noemen!
Alle reacties Link kopieren
Ik noem m'n appartement ook een 'huisje' soms, puur omdat het zo klein is. :D



Maar mannetje, of vrouwtje tegen je partner zeggen.. brrr.
Alle reacties Link kopieren
In westfriesland is het vrij normaal dat vrouwen worden aangeduid met vrouwtje of nog erger het vrouwtje van huppeldepup.



Ik heb dit trouwens nooit echt denigrerend gevonden.

Zit hier echt in het taalgebruik.

Het viel me nooit zo op todat ik buiten de regio ging werken.

Een collega uit dezelfde streek werd aangesproken omdat hij steeds vrouwtje zei. Er kwam een vrouwtje naar me toe, ik sprak een vrouwtje etc.



Toegegeven het staat niet netjes maar het stoort me niet, ik heb het dan ook al heul vaak gehoord, net als moidje overigens.
Ik noem mijn kleine appartement mijn luxe stadsvilla. Gewoon omdat 70m2 als een gigantisch kasteel voelt na 30m2. Wij hebben zelfs de 2de slaapkamer omgedoopt tot kattenspeelkamer, want ja wat moet je met zo'n gigantisch huis?



Terwijl mijn moeder vindt dat zij een fijn huisje heeft (woont even groot), maar die komt dan ook van 200m2 ofzo.



Tje is ook maar relatief
Alle reacties Link kopieren
Guilty. Ik zeg soms moedertje tegen mijn moeder. Vindt ze niet leuk trouwens, maar ik doe het toch. Is inderdaad liefkozend bedoeld, maar ik zeg ook mams, mam, mammaatje en mamsje. Zij vindt alles wat geen mamma is stom, dus dat maakt het extra leuk.



Mijn oma is trouwens ook een omaatje, dat zeg ik als ik haar knuffel.



Verder eens met Spijker, ik draag ook jurkjes en rokjes.
Alle reacties Link kopieren
Vrouwtje, moedertje, mensje...

Dat is nog niks... De zon heeft een diameter van 1,392 miljoen km, de aarde slechts 12 756 km.

En dan nóg durven mensen te zeggen: "het zonnetje schijnt!"

En dat valt op als sterrenkunde je hobby is, kan ik wel zeggen. En dan doen mensen die in de sterrenkunde bezig zijn niet kinderachtig over een kilometertje meer of minder.



Los daarvan: ja, de neiging alles te willen verkleinen valt op.

Willen ze dan zelf groter lijken of zo? Behalve als het liefkozend bedoelt is dan hoor, want het heeft soms ook iets liefs.
Ouwe postduif
quote:ar2192 schreef op 10 november 2014 @ 16:56:

Vrouwtje, moedertje, mensje...

Dat is nog niks... De zon heeft een diameter van 1,392 miljoen km, de aarde slechts 12 756 km.

En dan nóg durven mensen te zeggen: "het zonnetje schijnt!"

En dat valt op als sterrenkunde je hobby is, kan ik wel zeggen. En dan doen mensen die in de sterrenkunde bezig zijn niet kinderachtig over een kilometertje meer of minder.



Los daarvan: ja, de neiging alles te willen verkleinen valt op.

Willen ze dan zelf groter lijken of zo? touché
Alle reacties Link kopieren
quote:ar2192 schreef op 10 november 2014 @ 16:56:

Vrouwtje, moedertje, mensje...

Dat is nog niks... De zon heeft een diameter van 1,392 miljoen km, de aarde slechts 12 756 km.

En dan nóg durven mensen te zeggen: "het zonnetje schijnt!"

En dat valt op als sterrenkunde je hobby is, kan ik wel zeggen. En dan doen mensen die in de sterrenkunde bezig zijn niet kinderachtig over een kilometertje meer of minder.



Los daarvan: ja, de neiging alles te willen verkleinen valt op.

Willen ze dan zelf groter lijken of zo? Behalve als het liefkozend bedoelt is dan hoor, want het heeft soms ook iets liefs.
Alle reacties Link kopieren
quote:gismo72 schreef op 10 november 2014 @ 14:55:

Ik heb een leuk "huisje". oja, woon je in kabouterland?



Nou, naar huidige maatstaven heb ik zeker wel een kabouterhuisje.



Je eigen moeder moedertje noemen vind ik ook wat denigrerend. Alsof je moeder niks meer kan, minstens een halve meter gekrompen en aan het wegkwijnen is ofzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:beetjegek schreef op 10 november 2014 @ 16:05:

Mijn broertje( mag dit wel?) (30+) werd vorige week jochie genoemd door een klant van hem, die man was wel al 80 ofzo, maar hij voelde zich heel klein, terwijl de beste man het vast lief bedoelde.Mijn broertje en zusje mag wel. Ook al zijn die broertjes 1.98 en die zusjes ouder dan jij.
quote:pejeka schreef op 10 november 2014 @ 15:31:

Tja, als je alleen maar jurkJES, pakJES en schoenTJES draagt, ben je waarschijnlijk een vrouwTJE.Het woord jurkje gebruik ik dan wel weer. Om aan te geven dat het een kort model is. Een jurk is bij mij een lange jurk. Over schoentjes heb ik het nooit. Nogal belachelijk ook met bijna maat 42
Alle reacties Link kopieren
quote:AnAppleADay schreef op 10 november 2014 @ 15:13:

Een huisje vind ik dan weer wel kunnen, als je inderdaad een schattig huisje hebt.

Net zoals een klein hondje.



Vriendjes en vriendinnetjes kunnen alleen bij kinderen en mannetjes en vrouwtjes kunnen nooit.Bij honden dan weer wel.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Omdat Nederlanders erg goed zijn in verkleinwoorden. Dat zit er gewoon in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven