Lijf & Lijn alle pijlers

Hoe, wat en wanneer 5:2/vastenleefwijze

03-11-2014 20:09 1773 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier een nieuw (5:2) vastentopic. Er staat nog veel info in het oude topic:

http://forum.viva.nl/foru ... g/list_messages/199730/70
louise1 wijzigde dit bericht op 03-11-2014 20:12
Reden: Toevoeging link
% gewijzigd
Poep, wie heeft jou gescheten?
@groenejas, ik denk dat ik dan overstap op 6:1. Maar los van dat ik inderdaad wat strakker in mijn vel wil zitten, gaat het me met name om een andere eetwijze aanleren. Dat gaat bij mij al een paar jaar met vallen en opstaan...
Alle reacties Link kopieren
quote:groenejas schreef op 20 november 2014 @ 23:22:

Ik lees hier zo af en toe mee omdat ik het wel interessant vind. Waar ik benieuwd naar ben, wat gaan jullie doen als je je streefgewicht hebt gehaald? Gewoon doorgaan of pas je dit dan aan?



Ik blijf sowieso paleo eten en waarschijnlijk ook 5:2. Als ik weer terugga naar het Standard Dutch Crap Diet, twee broodmaaltijden en warme maaltijd en drie tussendoortjes, dan zie ik er vast na verloop van tijd er weer hetzelfde uit als vantevoren. Als je blijft doen zoals je altijd deed, blijft alles ook zoals altijd.



Bovendien is intermittent fasting ook goed voor je gezondheid, niet alleen voor de lijn. Ik heb ook niet zozeer een streefgewicht trouwens, ik weeg me nooit. Het is mij vooral te doen om mijn gezondheid, wat dat betreft heb ik in elk geval al een belangrijk doel gehaald want mijn tailleomtrek is nu prima voor mijn lengte.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Nog een voordeel van 2 dagen per week vasten: die andere 5 dagen is het extra smullen!

Heb net bijster lekkere granolabars gemaakt, eigenlijk gewoon van alles wat ik nog in huis had: havermout, gedroogde bananen, dadels, amandelen, walnoten, pijnboompitten, zonnebloempitten, chiazaad, cacaonibs, kokosolie, amandelpasta, een ei en een snufje vanille.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed, Rasa! Ik geniet eigenlijk elke dag wel, na 24 uur vasten eet ik gewoon zonder calorierestrictie. De taaitaai staat in de oven. Ruikt in elk geval lekker.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Vastendag vandaag verloopt alweer via een vast patroon:



's ochtends: Yes, bring it on! Niets aan het handje, fluiterdefluit *5e kopje thee inschenkt*

's middags: Hmm, toch wel honger. Maar ja, ben al halverwege. Ik ga nu maar door.

's avonds: Jeej, avondeten! Hmm, best wel weinig. Maar ja, de dag is al bijna om. Ik ga nu maar door.



@Mrs, hoe was de taaitaai?
Alle reacties Link kopieren
De taaitaai was in goede aarde gevallen bij Mason en de buurkinderen. Het was zo op. Gisteren wilde meneer dat ik chocoladecakejes ging bakken, op mijn vastendag. Ik ben meteen voor de bijl gegaan toen ze klaar waren. Ik heb ze gemaakt van kokosmeel, amandelmeel, eieren, veel cacao, roomboter, kokosolie en een beetje volle melk en steviakristal, ging er ook in als koek. Vandaag wilde ie er een mee voor de lunch op school. Ben benieuwd wat ie op eet, de boterham met kaas of het chocoladecakeje. Ligt niet heel voor de hand dat het het cakeje wordt, want gisteren had ik er nog zelfgebakken pepernoten in gedaan en die had ie niet aangeraakt.



Maar ik begin nu door te krijgen hoe ik paleovoedsel bij hem binnen krijg. Ik heb ook gelatinesnoepjes gemaakt en die komen ook door de keuring, zolang ik maar steviakristal gebruik en geen andere suikervervangers. Nu nog een goede broodvervanger zien te verzinnen die erin gaat. Mijn crackers vind ie niet lekker helaas, maar ook daaraan kan ik nog sleutelen. Ik wil hem gewoon een stuk minder zooi binnen laten krijgen, zoals glucosefructosestroop, transvetten etc., maar wel lekker laten snoepen en snacken af en toe.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit eens een paleo kook workshop bij Oerkracht gevolgd en daar maakten we deze crackers, die waren lekker! Ik heb ze zelf alleen nog nooit gemaakt...hahahah...http://www.oerkracht.nl/amandelmeel-crackers/



Verder heb ik daar ook simpel mayo leren maken en DIE is lekker, jammer dat hij niet altijd lukt...alles moet op kamer temp zijn en dat lukt me niet altijd.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog steeds elke dag een vastendag maar langzaam aan snoep ik er toch weer wat aan helaas. Zit nog steeds op 78 kilo, twee boven wat ik eigenlijk zou willen. Een meetlint hoef ik niet te pakken, ik zie het wel aan mijn wat bollere toet



Tip om kinderen iets te laten weten wat ze misschien niet zo heel lekker vinden: het zelf eten en als ze vragen wat je eet zeggen dat het eigenlijk alleen voor grote mensen is. Meestal proberen ze het dan wel



Zo vind mijn dochter inmiddels alleen nog maar pure chocola lekker.



Niet dat ik mijn kinderen voor de gek hou wat betreft eten maar deze truuk is weleens gelukt.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Loesje ik ook nog steeds elke dag vasten dag met om 11 uur mijn groene smoothie als ontbijt en na 18.00 eet ik niks meer.

Verder snoep ik alleen in de weekenden en op feestdagen, dan ga ik ook niet krampachtig opletten. Ik heb een periode Myfitness Pall in gevuld en weet nu ongeveer wat ik eet. Wanneer ik weer een cheatdag hyeb gehad moet er daarna op een vasten dag gelijk een soort van balansdag op volgend. Ik blijf dus voor als nog rond de 65,5 wegen.



Het blijkt echt wel dat veel mensen onderschatten wat ze dagelijks eten en overschatten wat ze dagelijks bewegen.



http://www.guydroog.com/2 ... jven-door-te-weinig-eten/
@ednaloy, ik denk inderdaad dat veel mensen dat onderschatten. Vind het zelf wel shocking hoe weinig een kilo spieren op een dag aan energie verbruikt. Daarmee valt die hele theorie dat je met spieren kweken meer gaat verbranden in het water...



Wat ik niet helemaal snap, is wat hij over 'starvation mode' zegt (hij zegt dat dit niet bestaat). Natuurlijk klopt het dat je vitale organen gewoon blijven verbranden. Maar het kan niet anders dan dat je lichaam bij langdurig te lage calorie-inname wel gaat bezuinigen op andere processen. Waarom zou anders bijvoorbeeld de menstruatie stoppen bij anorexiapatiënten?



Pff, vandaag weer een vastendag en ik zie er nogal tegenop. Heb een te rustige dag vandaag en dan vind ik het altijd moeilijk...
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal! Ik ben hier ook wel geïnteresseerd in.

Ik ben een paar kilootjes afgevallen door het Cambridge dieet en ga dat bijna afbouwen. Tijdens dit dieet ben ik gaan nadenken over voeding en tot de conclusie gekomen dat ik zo gezond mogelijk wil gaan eten. Nu dus hard op zoek naar alternatieven voor bepaalde dingen.

Zo'n vastendag, hoe ziet die er uit? Wat eet je dan wanneer?

En wat zijn de 'basis' tips?
be positive
Alle reacties Link kopieren
Oh en welke producten zijn handig om altijd in huis te hebben?
be positive
@miepy85, dit filmpje geeft je in ruim 6 minuten een goede samenvatting van 5:2

https://www.youtube.com/watch?v=W9Aj6hRYg4A



De basisprincipes zijn heel simpel:

- 2 dagen per week eet je maximaal 500 kcal (als je een vrouw bent)

- 5 dagen per week eet je normaal



Je mag zelf weten hoe je die 500 kcal verdeelt over de dag. Ik kies er zelf voor om ze op te sparen voor mijn avondeten, omdat ik denk dat het heilzaam is om een hele dag niets te eten (in mijn geval zo'n 20 tot 24 uur). De tip is om die 500 kcal zoveel mogelijk te besteden aan groenten (veel volume voor weinig calorieën, vitaminen en mineralen) en eiwitten (verzadigen langer dan koolhydraten).



Er zijn hier ook mensen die allerlei andere vormen van intermittent fasting toepassen.
H O N G E R !!!



Honger is fijn, honger is lekker, honger is goed...

Nog twee uur, dan ga ik de keuken in...
Alle reacties Link kopieren
quote:Rasa* schreef op 27 november 2014 @ 15:43:

H O N G E R !!!



Honger is fijn, honger is lekker, honger is goed...

Nog twee uur, dan ga ik de keuken in...
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
dank je Rasa
be positive
Alle reacties Link kopieren
Ik ben deze week bij de overgangsconsulente geweest en een paar tips gekregen. Het ziet er inderdaad uit dat ik in de overgang ben. Niet zo raar ook met midden 40. Aan het begin van de overgang daalt je progesteron. Ik heb veel klachten die hierbij passen. Heftige menstruatie (daarom eerder spiraal genomen). Heel onrustig, somber, slecht slapen en onverklaarbaar aangekomen. Mijn spiraal moet over een half jaar worden vervangen. In mijn gevoel is het goed mogelijk dat mijn klachten 'naar boven komen' omdat de werkzaamheid aan het verminderen is. Een spiraal geeft namelijk progesteron af. Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt om het volgende week te laten vervangen. Dat zou kunnen helpen. Verder adviseert zij een goed vitamine B complex, vitamine D en magnesium voordat je gaat slapen (tegen de slapeloosheid). Ik ben dit nu 2 dagen gedaan en ik heb heel diep geslapen. Misschien placebo, maar ik ga er wel even mee door. Verder adviseert ze gezond te eten. Dit helpt vooral om de klachten de onderdrukken in het tweede deel van de overgang. Ze adviseert om gevarieerd te eten en het liefst per dag zo'n 400 à 500 gr groenten (alle kleuren). Jij zit goed Mrs. met je groententuin. Of je nu wel of geen melk of tarwe drinkt of eet dat laat ze aan jezelf.



Wat ik zelf vervelend vind is dat ik een half jaar geleden anti-depressiva ben gaan slikken. Mijn klachten hadden mogelijk ook verholpen kunnen worden als ik mijn spiraal had vervangen. Ik voel me nu zo goed. Ik heb besloten om langzaam af te gaan bouwen. Als het niet helpt dan hoog ik het weer op. Ik durf het omdat ik veel ondersteunende dingen doe. Ik doe veel aan yoga, ik mediteer en ik heb een lichtlamp gekocht.



De overgangsconsulente drukt zich trouwens heel voorzichtig uit. Het zou kunnen en het is mogelijk dat. Ze duwt me dus op geen enkele manier een bepaalde richting op en adviseert me vooral ook te overleggen met de huisarts. Heel netjes dus.



Nu wat betreft het vasten. Ik heb erg veel moeite met 5:2. Ik heb teveel honger en kan me dan niet concentreren. En ga dan toch eten omdat ik 'toch moet werken'. Deze week nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga even uitzoeken hoe ik je kan berichten Nojo, want ik wil je iets tippen wat waarschijnlijk iets te zweverig overkomt voor de gemiddelde persoon hier maar waar ik eigenlijk heel veel baat bij heb. Of het nou placebo is of niet kan me eigenlijk vrijweinig schelen. Ik werd knetter van de opvliegers en de stemmingswisselingen en nu die weg zijn, al hadden ze gezegd dat ik op kikkers moest piesen dan had ik het gedaan.



Misschien is de vasten vorm Leangains ook wel wat voor jou. Ik voel me er prettig bij. Met 2 dagen, de vrijdag en de zaterdag als cheatdag!
Alle reacties Link kopieren
Je maakt me nieuwsgierig Edje...
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Fijn Ednaloy
Alle reacties Link kopieren
Hahahah Loesje...ik plaats het niet publiek ik kom al zo zweverig over!



Als het goed is heb je berciht Nojo....of is het mislukt?
Alle reacties Link kopieren
Placebo-effect is ook een effect, ednaloy en ik denk inderdaad dat je maar van alles gaat proberen als je ergens maar genoeg last van hebt.



Als iemand tegen mij had vertelt dat mijn zwangersschapsfibroom weg zou gaan door met kokosolie te gaan poetsen, had ik ze ook voor gek verklaard. Maar het is wel weg. En ik word ook voor gek verklaard vanweg de aardappelzetmeel, maar intussen hebben we toch al een paar N=1 in mijn omgeving. Om een lang verhaal kort te maken, als het werkt, werkt het. Maar zolang je niet probeert kom je er ook niet achter. En inmiddels heb ik al zo'n bijzondere veranderingen meegemaakt dat ik toch wat anders tegen zaken aankijk, ik heb voortaan een meer open blik.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Lief Ednaloy, ik ga het eens rustig lezen deze week. En eens hoor. Ik kijk zelf wat voor mij werkt en voor mijn kinderen en verder trek ik me er weinig van aan.



Zo ben ik jaren geleden terecht gekomen bij yoga en die man was nogal vaag. We moesten bomen nadoen en dansen door de kamer. Ik vond het helemaal niet, maat ik was net zwanger dus ik denk ik zoek na de bevalling wel iets anders. En toen bleek dat ik na de les iedere keer toch volkomen ontspannen was. Heerlijk. Hij had alleen de gordijnen wel dicht mogen doen van mij.
Alle reacties Link kopieren
Over gordijnen gesproken, die had ik ook graag bij de oefen avonden van mijn reiki cursus gehad. Die vonden plaats in een buurt gebouwtje bij een speeltuin. Er werden een zooi behandel tafels neer gegooid en je oefent op elkaar. Als er een cameraploeg bij was geweest werd het waarschijnlijk neergezet als een soort van sekte....whahaha...maar heb daar dingen gezien en gevoeld die ik niet kan verklaren. Ga ik ook geen eens proberen. Ik vind het goed zo. Ik haal uit datgene wat ik geleerd heb de dingen waar ik wat aan heb. En ben er blij mee dat ik de cursus heb gedaan.
Eigenlijk is dat een hele nuchtere kijk op dingen, Ednaloy. Als het (voor jou) werkt, dan werkt het.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven