Problemen door hoogbegaafdheid..wie ook?

17-07-2008 18:13 1653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!

kon er zo snel geen topic over vinden, dus ben een nieuwe gestart...Ik ben 26 en hoogbegaafd, niet dat ik daar zo trots op ben, integendeel..Vaak had ik maar liever gehad dat ik was zoals veel anderen..Ik weet niet wat ik leuk vind doordat ik nergens een uitdaging in zie, ben heel snel uitgekeken op werk, en loop daar nu in vast. Wie kan hier over meepraten en herkent dit?
Zamirah, dank je wel. Als ik er te lang mee doorgegaan was, had ik me ook in opperst medelijden op een paard gestort.

Over jazz wil ik ook wel praten. Ik ben de laatste tijd aan het luisteren en zou er best wat meer van willen weten. Dat is toch jouw specialiteit? Misschien open ik wel ooit een topic, tenzij je dat zelf een keer doet.
Tarantelle schreef op 25 juli 2008 @ 14:06:

Zamirah, dank je wel. Als ik er te lang mee doorgegaan was, had ik me ook in opperst medelijden op een paard gestort.

Hahaha, gelukkig zijn niet alle filosofen zo overduidelijk van Lotje getikt.... O_o
Wees blij!
hekate schreef op 25 juli 2008 @ 13:40:

[...]

Wacht even, was jij die superhoogbegaafde met IQ 214?? Gek, maar op de een of andere manier past deze opmerking daar helemaal niet bij.

En waarom zou een bioloog geen filosoof kunnen worden? Ik ben zelf een medicus die ook filosoof is, dus helemaal onmogelijk is het niet (en ik ben volgens mij niet hoogbegaafd).
Hoezo past dat daar niet bij? Ik ben pragmatisch niet filosofisch, dat is een karaktertrek, daar heeft mijn IQ niets mee te maken. Ik hou niet van geneuzel, meten = weten daar hou ik wel van. Ik zeg ook niet dat het een het ander uitsluit, ik word alleen voldoende bevredigd door kennis uit de biologie, dat is mijn waarheid. Ik heb dus heb geen behoefte die in de weegschaal van de filosofie te leggen.
Stephen Hawking

Nu ik zijn naam lees besef ik dat ik behoorlijk fan was van die man (toen ik in groep 8 zat oid O_O ) Ik ga eens opzoek naar die titel want ik heb nog nooit wat van hem gelezen.

Dank je voor de tip.
Ik word nu trouwens ook wel nieuwschierig naar de aanwezige IQ hiero. (ik hang er geen oordeel aan gewoon pure nieuwschierigheid)

Willen jullie het vertellen?

Ik zit precies op de HBgrens n.l. 130.
Suzeli schreef op 25 juli 2008 @ 14:21:

[...]

Nu ik zijn naam lees besef ik dat ik behoorlijk fan was van die man (toen ik in groep 8 zat oid O_O ) Ik ga eens opzoek naar die titel want ik heb nog nooit wat van hem gelezen.

Dank je voor de tip.
Hoe kan je dan fan zijn?
Er was destijds een tv programma over zijn theoriën.
Aha. Star Trek ;-)
Ik weet helaas niet meer hoe het heette. Ik weet nog wel een dat noorderlicht ook in die tijd werd uitgezonden
__justme__ schreef op 25 juli 2008 @ 14:19:

[...]

Hoezo past dat daar niet bij? Ik ben pragmatisch niet filosofisch, dat is een karaktertrek, daar heeft mijn IQ niets mee te maken. Ik hou niet van geneuzel, meten = weten daar hou ik wel van. Ik zeg ook niet dat het een het ander uitsluit, ik word alleen voldoende bevredigd door kennis uit de biologie, dat is mijn waarheid. Ik heb dus heb geen behoefte die in de weegschaal van de filosofie te leggen.

Omdat filosofie de moeder van alle wetenschappen is en iedere wetenschapper geacht wordt in ieder geval de belangrijkste wetenschapsfilosofische inzichten te kennen.

Omdat filosofie niet allemaal geneuzel is, in ieder geval de analytische filosofie niet en ik het voor iemand die HB pretendeert te zijn, kortzichtig vind dit zo te beoordelen.

Omdat ik in dit topic heb begrepen dat HB'ers onvoldoende uitgedaagd worden en ik de feiten van de biologie minder uitdagend vind dan de achterliggende filosofische theorieën.

Máár: ieder z'n meug natuurlijk.
Wees blij!
hekate schreef op 25 juli 2008 @ 14:02:

[...]

Misschien ligt dat aan degenen die het hier proberen uit te leggen, maar de concepten op zich kunnen best kloppen en verduidelijkt worden met concepten uit de fysica die wel op d ejuiste manier gebruikt worden.
KAN wel, IS meestal niet.
Suzeli schreef op 25 juli 2008 @ 14:23:

Willen jullie het vertellen?

Als ik een cijfer voor je had zou ik het je vertellen. Als je mij kan vertellen wat het gemiddelde iq van een tu-student is, weet ik in ieder geval de ondergrens.
hekate schreef op 25 juli 2008 @ 15:11:

[...]

Omdat ik in dit topic heb begrepen dat HB'ers onvoldoende uitgedaagd worden en ik de feiten van de biologie minder uitdagend vind dan de achterliggende filosofische theorieën.

Máár: ieder z'n meug natuurlijk.
Ik word meer dan voldoende uitgedaagd in mijn immer interessante vakgebied waar nog genoeg theorien niet sluitend zijn. Ik los dat liever op met experimenten dan erover te zemelen en dan nog niet te weten hoe het zit. Ik gebruik die filosofische inzichten wel als leidraad of achtergrond voor mijn onderzoek, maar ben blij dat ik er zelf niet op die manier insta. En feiten in de biologie niet uitdagend? Dat ligt maar aan het onderzoeksgebied en je persoonlijke interesse.
hekate schreef op 25 juli 2008 @ 15:11:

[...]

Omdat filosofie de moeder van alle wetenschappen is en iedere wetenschapper geacht wordt in ieder geval de belangrijkste wetenschapsfilosofische inzichten te kennen.

Kun jij uit mijn verhalen dat ik die niet ken? Dat ik het er niet mee eens ben is iets anders, dacht ik.
__justme__ schreef op 25 juli 2008 @ 15:30:

[...]

Kun jij uit mijn verhalen dat ik die niet ken? Dat ik het er niet mee eens ben is iets anders, dacht ik.
Mag ik even lachen? Ben je het met geen enkel wetenschapsfilosofisch inzicht eens? Of ben je echt de pragmatist die zegt "wat werkt is waar"?
Wees blij!
__justme__ schreef op 25 juli 2008 @ 15:29:

[...]

Dat ligt maar aan het onderzoeksgebied en je persoonlijke interesse.
Dat zei ik al "ieder z'n meug"
Wees blij!
rider schreef op 25 juli 2008 @ 15:13:

[...]

KAN wel, IS meestal niet.
Hoeveel weet jij eigenlijk van filosofie? Dit is een mening, niet gebaseerd op feiten als je het mij vraagt.
Wees blij!
hekate schreef op 25 juli 2008 @ 15:48:

[...]

Hoeveel weet jij eigenlijk van filosofie? Dit is een mening, niet gebaseerd op feiten als je het mij vraagt.
Ik vraag het je niet. Mijn laatste docent filosofie vond dat ik vrij goed op de hoogte was, maar ja, dat zegt zo weinig. Welke hoeveelheidsmaat voor "van filosofie weten" zou je willen hanteren?
hekate schreef op 25 juli 2008 @ 15:46:

[...]

Mag ik even lachen? Ben je het met geen enkel wetenschapsfilosofisch inzicht eens? Of ben je echt de pragmatist die zegt "wat werkt is waar"?

Ik heb het over de 'stroompjes' en 'geestesogen' waar het in dit topic over ging.

Dan breekt mijn klomp inderdaad.

Er zijn zeker wel wetenschapsfilosofien die ik serieus neem, de biologie is ook niet vrij van zulke theorien namelijk.

Over het algemeen geloof ik wel in Ockham's razor. Actiepotentialen gaan bij mij dan voor 'geestesogen' wat betreft gedachten.
Overigens ter aanvulling, als je mijn "mening" wil weerleggen, doe dat dan. Geef dan maar een voorbeeld van een filosofie die put uit de inzichten van de moderne natuurkunde, en die dat correct doet.
rider schreef op 25 juli 2008 @ 15:54:

Overigens ter aanvulling, als je mijn "mening" wil weerleggen, doe dat dan. Geef dan maar een voorbeeld van een filosofie die put uit de inzichten van de moderne natuurkunde, en die dat correct doet.
Lijkt me interessant.
Ik zou liever een kwalitatieve maat hanteren. Dus "vrij goed op de hoogte zijn" zou op redelijke kwaliteit kunnen duiden.
Wees blij!
hekate schreef op 25 juli 2008 @ 15:58:

Ik zou liever een kwalitatieve maat hanteren. Dus "vrij goed op de hoogte zijn" zou op redelijke kwaliteit kunnen duiden.
Ik hoop dat het aan de vrijdagmiddag ligt, en dat je normaal gezien in discussies naar iets meer nauwkeurigheid streeft dan naar "vrij goed op de hoogte" volgens een docent die je niet kent van een opleiding die je niet kent.
__justme__ schreef op 25 juli 2008 @ 15:53:

[...]

Ik heb het over de 'stroompjes' en 'geestesogen' waar het in dit topic over ging.

Dan breekt mijn klomp inderdaad.

Er zijn zeker wel wetenschapsfilosofien die ik serieus neem, de biologie is ook niet vrij van zulke theorien namelijk.

Over het algemeen geloof ik wel in Ockham's razor. Actiepotentialen gaan bij mij dan voor 'geestesogen' wat betreft gedachten.

Oh, neem mij niet kwalijk: stroompjes en geestesogen zijn wat mij betreft ook geleuter. Ik dacht dat je het over het hele filosofische begrippenkader had.

Misschien een beetje te snel geoordeeld...

Ockham's razor: ja, daar geloven wij in de geneeskunde ook erg in!
Wees blij!
rider schreef op 25 juli 2008 @ 16:00:

[...]

Ik hoop dat het aan de vrijdagmiddag ligt, en dat je normaal gezien in discussies naar iets meer nauwkeurigheid streeft dan naar "vrij goed op de hoogte" volgens een docent die je niet kent van een opleiding die je niet kent.
"Zou kunnen duiden" staat er precies omdat ik niet genoeg informatie heb om preciezer te worden. Maar kom maar op met de ontbrekende informatie....
Wees blij!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven